Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 4570 ggr
Karmatarerskanise
0

Hur firar ni jul?

Firara ni jul?

Med vem isåfall? Hur ser julafton ut?

Musiken
0

Jag firar alltid med mamma, pappa, bror, morfar, moster och hennes sambo. Ibland blir vi flera, t.ex. farmor och hennes sambo, eller faster och vara kusiner.

I ar blir storsta skillnaden att pojkvannen ar med! Han flyger till Sverige med mig for att fira jul med min familj, vilket ska bli valdigt spannande!

Julafton borjar alltid med ett litet paket pa morgonen fran mamma och pappa som innehaller t.ex. underklader eller en t-shirt sa att vi har nagot att ha pa oss under dagen :P

Sen ar det stok och stada som galler for klockan tva kommer gasterna och det blir julbord. Sitter runt bordet till 5-6 pa kvallen, da aker farmor, kusiner och andra hem om de kommit over, och det ar bara morfar, moster och sambo kvar. Da tar vi det lugnt ett tag, och sen oppnar vi paketen. Blir lite glogg, whiskey och kaffe och framat kvallen sa promenerar de hem ocksa. Efter det sa plockar vi bara i ordning och tittar sen pa tv eller gar till vara rum och leker med de nya pryttlarna :)

ChristineL
0

Jag åker hem till Örebro mellan 22-26:e för att fira med familjen. Blir väl julmat hemma hos mamma på julafton, kanske förbi hos storebror med familj där på eftermiddagen och/eller juldagen, annandagen hem till mormor på lite mat innan jag åker hem till Göteborg igen.

Mest känner jag nog att jag skulle vilja vara ensam med sambon på julafton, det är ändå våran första jul i gemensamma lägenheten och förra julen sågs vi inte heller på flera dagar för han var borta oh hälsade på släkten i hela landet.

Karmatarerskanise
0

Pust, beskrev precis hela min julafton, och det försvann.. skriver sen när jag orkar igen ;)

ChristineL
0

Men åh, sånt är så irriterande! Man borde ta för vana att alltid kopiera det man skriver :P

Bergspuman
0

Mina jular har förändrats drastiskt sedan jag skilde mig 2006 och dessutom sedan jag slutade umgås med min mamma 2002.

Har firat flera jular med min pappa och hans sambo på 2000-talet men det gör jag inte mera eftersom han förstörde julen för mig förra året.

2007 var jag hos en väninna istället.

I år tror jag att jag ska försöka få särbon att fira med mig. Då får jag en chans att utforma juldagarna helt på mina villkor. Så här skulle jag vilja ha det:

Julafton äter vi en lugn o skön frukost, tar sedan en promenad om vädret inte är för kass. Sedan vill jag se Kalle Anka och dricka lite te och äta några hembakade kakor till. Efter det vill jag dela ut julklappar. På kvällen blir det god julmiddag med snaps och julgotter efteråt. Om vi orkar, kanske en promenix till för att skaka ner maten. Och så lite vuxenlekar i bingen förstås ha ha.

Juldagen skulle jag vilja gå ut nånstans på en pub eller julöppen krog o ha lite stoj o liv o annat vuxet folk omkring mig. Annandagen typ gå på bio. Den 27:e käka rester och slappa, ha ha.

fotokrafs
0

I och med att jul brukar betyda långledigt så har vi tidigare år utnyttjat detta tillfälle för att träffa morsorna och även syskon. Men eftersom vi hälsade på nu förra helgen så skippar vi att åka ner denna julen. Skall bli jätteskönt med myspys hemma istället.

Julafton för oss ser olika ut beroende på vart vi befinner oss och vilka som är närvarande.

Faidra
0

På julafton brukar jag fira med mina 2 småsyskon, mamma, pappa, mormor, moster, morbror (ingift, mosters man) och ibland farmor. Då är vi antingen hemma hos oss eller hos min moster och morbror. Det är egentligen inte så stor skillnad, dom bor bara 10 minuter från oss, jag är ganska hemma där och vi är bara där över dagen.

På juldagen brukar jag mest bara vara hemma och ta det lugnt, gör aldrig någonting speciellt då.

Annandagen är vi alltid hemma hos farmor, då är även fastrar, kusiner och ja, hela pappas sida av släkten där. Har varit ända sen jag var liten (är 15 nu) och säkert långt innan dess också.

guraknugen
0

#7, ”Har varit ända sen jag var liten (är 15 nu) och säkert långt innan dess också.”

Innan vad då? Innan du var liten? Vad är man innan man är liten? Eller menar du innan du var född?

Själv vet jag att jag åkte flotte sommaren innan jag blev född. Det har mina föräldrar berättat. Föddes ju i oktober så min mor lär väl ha varit i sjätte månaden då, ungefär.

abbis
0

I år ska vi ha båda butikerna stängda på julafton.Jag och sambon firar jul själva i år då barnen är hos våra X som är gifta med varandra*L* Vi firar jul med barnen på juldagen.Julafton kommer gå i lugnets tecken , god mat,lite Tv och mys…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

snuttis
0

Vartannat år hemma hos oss och vartannat hos min lillasyster pga att både min lillasyster och min lillebror har sina barn vartannat år. Detta året ska vi vara hos syrran. Det blir min mamma och pappa. Jag och min man och 2 barn Min syster och hennes dotter, min bror och hans son. Min mans syster och hennes 2 barn. Jag ska också jobba julaftonsnatt så jag får fira lite med dom som bor på mitt jobb.

cacao
0

Jag, min sambo, hans familj, alla barn, deras barn. Ibland hos oss ibland hos någon annan.

Just i år reser killens föräldrar bort över jul så vi kommer att fira hos en av mina söner.

God mat, Kalle, paketöppning och en mycket trevlig samvaro :)

Mellandagarna spenderas med nära och kära och vi vuxna tar kanhända en pubvända också.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Karmatarerskanise
0

I år blir det lite annorlunda för mig. Killen ska vara med mig och min familj för första gången, och det är första gången min bror inte är hemma. Han är i thailand.

Vi brukar börja med att åka och besöka gravarna till farmor och farfar. Sen åker vi hem, tittar på kalle anka och co. Till det dricker vi glögg.

Sen äter vi fiskdelen av julbordet, tar en liten paus och sen äter vi köttdelen av julbordet.

Efter det jäser vi lite i soffan och lyssnar på Julmusik. Pappa brukar vila middag ;)

Sen öppnar vi julklapparna och dricker kaffe.

När vi är färdiga hos mamma och pappa ska vi till min väninna och hennes son och hennes familj. Har hälsat på där nu i några år, så det har blivit en lite tradition. Där dricker vi och snackar.

SLennartsson
0

Min jul ser ut så här:

Vi kommer fira den 23:e istället, eftersom mina systrar jobbar på julafton. Vi har, sen vi var små, haft som tradition att även fira "lilla julafton", då vi pyntar granen och får öppna ett paket var.
Så vår julafton blir den 23:e.
Då ska vi vara hos min syster och hennes pojkvän.
Det är bara mamma, pappa mina systar och deras repsektive.
Sen ska även min pojkvän med för första gången, vilket kommer bli så kul.

Oftast sitter vi o pratar en del, äter och efter det smälter vi maten. Sen dricker vi glögg och umgås framför Kalle Anka på tv:n.
Sen öppnar vi julklapparna. :)

God Jul allihop! Kyss

Faidra
0

#8 Oj, blev lite konstigt där :P Höll på och ändrade lite i texten så det blev lite förrvirrande. Men ja, jag menade att traditionen säkert fanns även innan jag föddes.

SaraC
0

Ja, med hela tjocka släkten. På julafton brukar jag först träffa närmsta familjen en liten stund, byta några julklappar och käka lite gröt. Alternativt på kvällen istället, beroende på hur dagens alla tider ser ut. Sedan firar jag med min mammas sida av släkten, den ena sidan av hennes släkt. Mot sena eftermiddagen/kvällen åker vi till farmor och firar med pappas sida. På kvällen pustar jag ut i soffan hemma och myser med sambon. Någon dag före eller efter julafton firar vi med mammas andra sida av hennes släkt.

Nu har det varit en massa tråkigheter inom släkten och det och flängandet hit och dit gör att jag helst skulle vilja stanna hemma och bara fira med sambon eller närmsta familjen. Men det blir väl inte så… Förra året låg jag ensam hemma med magsjuka på julafton och det var faktiskt skönt Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

pyromanen
0

Hemma med mannen, barnen, min före detta, hans fru + nya barn och en gemensam kompis, dvs 10 pers.  Träffas vid kalle och därefter blir det buffé som består av "det bästa" från ett danskt och en svenskt/hallanskt julbord + vegetariskt (2 st vegisar).  Efter maten dansar vi runt granen o sjungar …sen öppnar vi paket (kanske kommer tomten) och sen fikar vi hemgjort julgodis, kakor o sånt o babblar och barnen leker.

Jillsan4
0

Ska fira med min sambo och hans familj. På julafton åker vi ner till mina svärföräldrar och på juldagen kommer dom hit.