Upp och ner...
Ja, vad kan man säga? Allting känns upp och ner.
Har skrivit om min familj innan, om att min mamma dricker. Pappa är känslokall osv… Mycket har förändrats sedan jag skrev om det här på relationer.ifokus.
Pappa har börjat öppna sig för mig. Han visar sina känslor, han berättar om djupa saker som han inte har berättat för någon annan.
Pappa är kär (eller ska jag säga "förtjust"?) i en kvinna som jobbar som semin (vi har mjölkkor). Han har sagt att han inte har haft något förhållande med henne, men kan tänka sig att gå till henne om han skulle skilja sig ifrån mamma.
Tja… Vad kan man säga? Jag hade blivit ganska besviken på honom om han hade varit otrogen. Även om jag inte gillar mamma speciellt mycket så är det ju ändå lågt. Han berättat att han har haft mycket telefonkontakt med den kvinnan, och han bjöd även hit henne i eftermiddags. Denna kvinna gör våran avelsplan på våra kor, så det är inte så konstigt att han har haft så mycket kontakt med henne. Och dessutom är hon ensamstående.
Tycker det är bara så lustigt med allt det här. Jag känner inte den kvinnan så väl, men hon och jag har diskuterat om korna och sånt. Hon är väldigt duktig.
Mamma dricker, hon dricker så mycket så att hon måste låna eller ta pengar ifrån pappa. Även sprit som man har fått i presenter kan hon dricka upp, utan ha dåligt samvete. Känner jag henne rätt så kommer hon blåneka när man konfronterar henne. Så det blir egentligen tre val: jag säger åt pappa att han får skilja sig om det ska hända något, hon får ta och inse att hon har problem och ta emot hjälpen, eller så tar jag kontakt med socialen (om de vill hjälpa, det är inte alltid de vill hjälpa) och flyttar.
Pappa har sagt att han tycker hennes drickande är jobbigt, och hade aldrig kunnat stå ut med henne om inte jag och min bror bodde hemma.