Upp och ner...
Ja, vad kan man säga? Allting känns upp och ner.
Har skrivit om min familj innan, om att min mamma dricker. Pappa är känslokall osv… Mycket har förändrats sedan jag skrev om det här på relationer.ifokus.
Pappa har börjat öppna sig för mig. Han visar sina känslor, han berättar om djupa saker som han inte har berättat för någon annan.
Pappa är kär (eller ska jag säga "förtjust"?) i en kvinna som jobbar som semin (vi har mjölkkor). Han har sagt att han inte har haft något förhållande med henne, men kan tänka sig att gå till henne om han skulle skilja sig ifrån mamma.
Tja… Vad kan man säga? Jag hade blivit ganska besviken på honom om han hade varit otrogen. Även om jag inte gillar mamma speciellt mycket så är det ju ändå lågt. Han berättat att han har haft mycket telefonkontakt med den kvinnan, och han bjöd även hit henne i eftermiddags. Denna kvinna gör våran avelsplan på våra kor, så det är inte så konstigt att han har haft så mycket kontakt med henne. Och dessutom är hon ensamstående.
Tycker det är bara så lustigt med allt det här. Jag känner inte den kvinnan så väl, men hon och jag har diskuterat om korna och sånt. Hon är väldigt duktig.
Mamma dricker, hon dricker så mycket så att hon måste låna eller ta pengar ifrån pappa. Även sprit som man har fått i presenter kan hon dricka upp, utan ha dåligt samvete. Känner jag henne rätt så kommer hon blåneka när man konfronterar henne. Så det blir egentligen tre val: jag säger åt pappa att han får skilja sig om det ska hända något, hon får ta och inse att hon har problem och ta emot hjälpen, eller så tar jag kontakt med socialen (om de vill hjälpa, det är inte alltid de vill hjälpa) och flyttar.
Pappa har sagt att han tycker hennes drickande är jobbigt, och hade aldrig kunnat stå ut med henne om inte jag och min bror bodde hemma.
Problemet är att hon äger halva gården, och det handlar om ganska mycket pengar. Pengar som pappa inte har, så han kan inte lösa ut henne. Om det skulle bli skillsmässa. Så det blir ju sälja gården…
Undrar var jag och min bror hamnar då?
Tror inte vi får flytta med mamma, och tror inte vi vill det heller… Pappa kanske går till den kvinnan som han är kär i. Det är såna saker som får mig att fundera och vara orolig över 
Har tänkt att konfrontera mamma, skriva att om hon inte accepterar hjälpen och erkänna att hon har gjort fel. Så flyttar jag, och hoppas på min bror följer samma exempel.
Känns som ibland att jag och min bror inte är önskvärda… Hon skickade sms till mig en gång om hur hon beklagade sig att hon får jobba extra för han och jag kostar pengar. Så alkoholen är viktigare?
Ska påpeka om att vi hjälper till här hemma, så tro inte att vi går hemma bara för att… Sen är det inte lätt att få jobb.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte pappa vill ge mamma något stöd, om hon nu skulle vilja bli fri ifrån sitt beroende.
Förlåt om inlägget blev långt och om det är osammanhängande. Är så trött… Sen vill jag ha det nerskrivet och hoppas på nån vill bolla med mig eller ge några råd?
Ska också säga att jag går till kuratorn ibland, men jag vet inte ens vad för resurser han har, för kunna hjälpa mig än bara lyssna på det jag har att säga.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Hur gammal är du och din bror?
Oavsett hur gammal du är så är allt detta i alla fall inte ditt problem.. även om det förstås gör din tillvaro problematisk. Om du är myndig eller nästan skulle det kanske vara bra för dig att flytta, för att minska risken att diverse problem tynger på dina axlar.
En alkoholmisbrukare kan bara tillfriskna om han/hon själv erkänner sitt problem och själv verkligen vill göra något åt det och söker hjälp. Varken du eller din pappa kan göra särskild mycket.
Var rädd om dig!

Jag är 20 och han är 22 år.

Om ni är sa gamla kommer väl knappast socialen blanda sig i vart ni hamnar…?

#3 Tja, beror väl på om man vill ha fler hemlösa eller inte… 
När man är 22 är det inte längre ens föräldrars ekonomsiska ansvar t.ex. att fixa bostad. Går du i nån skola eller har du jobb? kanske finns något du skulle vilja plugga som finns lite längre bort? bo på internat eller studentbostad? Om du inte har råd finns soc. Att bli hemlös är knappast alternativet med mindre du själv är inne i nåt negativt tänk och inte vill/kan se möjligheterna!

#5 Nu är det så att det är inte jag som är 22 år :P Nu är jag egoistisk som tänker på mig själv i första hand, men men…
Jag har försökt söka in på en skola i Danmark, men kom inte in för att jag inte hade någon praktik… Ska försöka igen nästa år, kommer jag in, så flyttar jag till malmö/danmark. Skolan ligger 3 timmar ifrån malmö, men den största tiden på skolan tillbringar man på praktikplatsen. Och då söker jag på såna som finns runt om köpenhamnsområdet :) Man tjänar även pengar under tiden man praktikserar.
Har inget jobb, och är med i ungdomsgarantin.
Låter som en jättebra id'e tycker jag!

Tyvärr är det så att alkoholen går före allting annat för en alkoholist. Det är en del av sjukdomsbilden och har INGENTING med din egentliga mamma att göra, det är helt enkelt så att långvarigt beroende vridit om olika "synapser" i hjärnan som tidigare värdesatte saker som familj, vänner etc. För en alkoholist är allting sekundärt förutom spriten. Jag har själv en pappa som super som ett troll, vad jag har fått lärt mig att acceptera är att det inte är min pappa - det är spriten som talar alla de gånger som man blir bortvalt framför spriten. Så var inte arg på din mor utan förbanna istället flaskan hon dricker ur. Det har tagit mig flera år att lära mig se skillnad på min pappa och "alkholisten". Hoppas du lyckas med det, det spar en mycket bitterhet!
God Jul!
Carpe Diem