Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvärföräldrar
Läst 6116 ggr
Salladshataren
0

Ifrågasätter och lägger sig i för mycket...

Min pojkväns föräldrar och hans småsyskon bor i USA. Så jag har inte träffat dem, bara pratat med hans mamma på msn och hans pappa i telefon.

Problemet är att pojkvännens mamma lägger sig i för mycket och ifrågasätter. Hon kan fråga saker som är känsliga för mig, och kan även ifrågasätta varför jag gör si och så.

Tycker det är jobbigt att förklara varför jag gör som jag gör. Jag och min pojkvän kommer överens om varför jag gör så, varför jag måste göra så.

Jag vill inte heller bli grinig och skälla på henne. Då jag inte känner henne så väl, då kan det sluta att jag kan ta i för mycket. Pojkvännen undrar om han skulle säga till henne, men om han gör det så blir hon sur eller besviken på mig? Han tycker själv att hon är jobbig som beter sig så mot mig.

Det hon kan ifrågasätta är om till exempel varför jag inte följde med pojkvännen på bio (han, en kompis, syster och hennes pojkvän då) igår. Såna saker kan hon ifrågasätta.

Hon förstår nog inte att jag har hur mycket pengar som helst, då det kostar att åka tåg. Hon tror jag kan komma och gå hur jag vill, men jag bor faktiskt hemma och kan inte göra så! Och hon är medveten om att jag bor hemma…

Jag tar illa vid mig när hon håller på så. Egentligen borde det väl vara jag som säger ifrån eller är det min pojkvän som ska göra det?

Visst, detta är kanske är löjligt. Men ack så jobbigt det är Rynkar på näsan

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Maria
0

Problemet kan väl inte vara så gigantiskt med tanke på avståndet. Tänk om ni hade varit grannarFlört

Det är nog många som önskar sig svärföräldrarna i en annan världsdel.

Det enda du kan göra är att fortsätta att försöka förklara tror jag.

/Maria

Aviendha
0

Ge korta, koncisa svar. Ex om biofrågan; nej, jag hade helt enkelt inte råd. Bara pga. en fråga behöver du inte ställa dig i försvarsposition och förklara allting, som varför du inte har råd eller redovisa din budget. En vild gissning säger att det är just det som är problemet, att du känner att du måste redovisa allt, du hamnar i försvar.

Du behöver inte göra det, det kan vara en enkel fråga från hennes sida, för normalt sett brukar man ju följa sina partners på ex bio. Min mamma är likadan, men det är inget illa menat för henne, eller att hon vill lägga sig i, hon frågar helt enkelt om det som kommer upp i hennes tankar.

Nu vet jag ju inte hur mycket hon ifrågasätter, men en del frågor överlever man, men du kanske har fel inställning till att bli utfrågad? Vad vet jag.

Annars får du helt enkelt, sakligt och lugnt, förklara att du tar illa vid dig av för ingående frågor. Det är rakt, ärligt och du kan förmedla vad du känner, vilket blir svårt och kan bli fel om det går via din kille. Du har ett problem med henne, då är det du som bör ta upp det med, som jag ser det.

Salladshataren
0

#2 Kan vara så som du säger, att hon i mina öron kan låta anklagande så intar jag automatiskt försvarsställning.

Aviendha
0

Det är iaf väldigt vanligt att man gör det, speciellt om man ofta tidigare kännt att man behövt förklara eller av andra anledningar kanske inte mår så bra som man borde.

Bergspuman
0

Tycker du ska sila hennes kommentarer in genom ena örat och ut genom andra, utan att låta dem passera Hjärnan. De är inte värda att dväljas i din skalle längre än nödvändigt.

Hon har inte att göra med ditt och din pojkväns förhållande ett endaste dugg. Dumhet ska ibland bara nonchaleras.

Låt henne klaga, utan att svara. Jag skulle tiga helt, om det är på telen, skulle jag bara tystna. Inte svara. Bara vara tyst. Jag lovar, hon kommer att märka att hon inte får nån respons och sluta tjabbla ganska snart.

Prövade den metoden med en f d chef som var urjobbig, kom på att jag blev av med honom fort som fan om jag teg… :-D -

Mekanismen är att den som klagar, triggas att tjafsa mer av mothugg. Om mothugget uteblir, så försvinner driften att tjafsa.

guraknugen
0

Kan väl inte vara så svårt att bara säga ”jag har inte råd” (i fallet med bion)? Fattar hon inte det är hon dummare än tåget som du inte hade råd med.

Salladshataren
0

#6 Tycker hon borde förstå att min ekonomi är inte den bästa, då hon är väl medveten om att jag är arbetslös?

Förstår mig inte på henne ibland. Känns som hon vill klänga sig fast vid sina barn och inte släppa taget om dem. Visst, kan vara jobbigt om man inte kan träffa dem så ofta som man vill. De är ju ändå så pass gamla så de klarar sig själva. Iallafall min pojkvän (22) och hans syster (21) som är lika gammal som mig.

Det som stör mig att hon har tydligen berättat för pojkvännens syster om att hon inte förstod varför jag inte följde med dem på bio. Liksom, vad har hans syster med det att göra egentligen? Hans syster bryr sig inte så mycket som tur är.

sandra1977
0

jag hade konfronterat och markerat!!!!!

Kulla-Gulla
0

Självklart känns det jobbigt. Jag har varit tillsammans med min man i över 20 år. I början så kände jag, precis som du, att hans mamma la sig i och kritiserade. Det pågick i några år. Om din kille vill säga till sin mamma, så är det bra, han måste visa sin mamma att det inte är OK att vara så mot dig. Var glad för att han vill visa att han står på din sida. Numer är svärmor och jag goda vänner, men hon älskar sin son, som är snart 50, som sin lilla bebis.

Maria
0

Fast det är ju inte så lätt om man bara har kontakt via msn. Det blir ju en helt annan situation än om man pratar rätt upp och ner…

/Maria

UG
0

Gällande att du går och funderar över pojkvännens mor: Gör som Mia Törnblom säger:

Hon (pojkvännens mor) har flyttat in i din hjärna, men hon betalar ingen hyra, vräk henne!

Jag tror att Mia menar att du inte mår bra av att lägga din tankekraft på det som du maler. Mäter du upp gift i bägaren men dricker det själv? Din pojkvänns mor vet troligen inte ens om att du går och tänker så här. Det tar energi som du istället skulle kunna lägga på att må bra!