ny och skrivsugen
Letade efter en chat som handlade om relationer men hittade hit. Kollar om det kan passa mig. Jag lever i ett 20årigt förhållande och vi har 4 barn tillsammans. Välordnat liv med villa vovve och volvo. Skaplig ekonomi och inga missbruk…….
Men det krisar! Så in i ******'''! Jag har länge tvivlat på vårt förhållande men han vägrar inse att vi har problem. Han är nöjd med ett dött förhållande bara vi håller ihop för barnens skull. Det har alltid varit lite småknackigt. Vi är så olika. han är akademiker med karriär. Nöjd med att fylla tillvaron med tillfredsställelsen av jobbet. Förväntar sig full uppassning hemma då han drar in merparten av pengarna. Jag är lågutbildad kommunanställd. Praktiker. Älskar hemmaprojekt. Tar hand om det mesta hemma. Eg allt. Ganska nöjd med att finnas till hands hemma mycket tid.
Men på senaste tiden har han blivit ännu värre än förr. Han har allltid varit en besserwisser. nu håller han i alla pengarna. Får knappt matpengar men förväntas ha middag lagad och musli hemma. Han gnäller att allt är så dyrt. Har han hand om småttingarna (2 st) en morgon på helgen blir hela dan förstörd av hans dåliga humör över hur jobbiga de är…..
Jag skulle kunna skriva massor om detta. Jag vill separera men han vägrar. Klamrar sig fast med näbbar och klor. Vi går på familjerådgivning. Bra samtal men inget förändras. hur fasiken ska jag göra? hur ska jag klara att ta steget?
Jobbig situation du är i. Jag tror att det bästa du kan göra för att orka ta steget är att inte tänka så mycket, bara bestäm att idag SKA jag ta tag i det. Säg till din man när han kommer hem att du har bestämt att ni ska separera, och att du vill prata om hur ni ska lägga upp det. Lämna inget utrymme för honom att protestera, säg bara tvärt att du har gjort ditt val och att han inte kan övertala dig. Går han inte att prata med så ta upp det på familjerådgivningen.