Relationer iFokus

Relationer

Etikett: svartsjuka
Läst 6779 ggr
quinn
0

hur bota ngn som är svartsjuk ?

Puma5016
0

Kan inte bota.Personen själv som är svattsjuk,måste se det själv.Och jobba med sig själv..Kunna prata om det med sin pojkvän/flickvän. 

Lite lite lagom är ok..Men farligt svartsjuk inte bra :/

Och så är det så att det finns någonting som gör att personen är svartsjuk.Tidigare blivit illa behandlad…sviken.   Ändrar sitt beteende ..från ena dagen till den andra..      Hur han/hon säger grejer..

Jobbiga grejer detta!!

Är inget provs hehehehee

Gerbilflicka
0

Om man är väldigt svartsjuk kan man faktiskt "träna" sig själv med positiva tankar. Att man hela tiden intalar sig det man vet är logiskt, så blir det sanning tillslut.

Det kan ta väldigt, väldigt lång tid men det funkar faktiskt. Säg det framför spegeln, positiva saker som "jag kan lita på min kille/tjej", "jag har inget att vara svartsjuk över" osv.

Loveferrets
0

Är man väldigt svartsjuk så krävs det ofta hjälp för det, den som kan bota det är personen själv men han/hon måste inse det oxå och verkligen jobba med det.

ChristineL
1

Jag håller med övriga, kloka Kvinnor de där :)

tror det kan vara svårt får personen själv att se problemet i det hela, proffisionell hjälp tror jag ofta kan vara bra.

Karmatarerskanise
0

Jag håller med övriga, samt att partnern till den svartsjuka förstår allvaret och själv hjälper till.

LinnSam
0

Tror inte du som utomstående kan göra så mycket.
Personen i fråga måste själv inse att det finns ett problem, och lära sig hantera det på ett bra sätt.
jobba med sig själv, och bygga upp ett starkt självförstroende.

Sofieen
0

# 5

Det är nog det viktigaste ja. Jag har vart väldigt svartsjuk men nu känner jag mer och mer att jag kan lita på min sambo. Jag brukar tänka att han faktiskt är tillsammans med mig och det är han för att han älskar mig.

Ska säga en sak som kan låta knepig, men är så sann. Min sambo kan lämna mig imorgon för någon annan. Jag kan länna honom imorgon för en annan kille. Samma gäller min mamma och pappa, syster och svåger, bror och svägerska, kompis och hennes man. Men vi alla har valt att leva med någon för att vi älskar personen i fråga. Min mamma och pappa älskar varandra och har vart tillsammans i snart 27 år. Vi har vart tillsammans i 4 år. Varför gå och må dåligt över något som eventuellt kan hända n är man kan välja att tro på varandra och vara lyckliga?

Jag kan tycka någon på TV är så vansinnigt snygg, det kan han också. Men i det hela är ju faktiskt min sambo den finaste på jorden för mig och det vet han.

Förstår ni hur jag menar? Man kan bara bota sig själv och intala sig själv att man ska skippa svartsjuketankarna.
Tjejen min sambo hade på g för en herrans massa år sedan som jag såg som en konkurrent förut är nu bara en tjej som vilken som helst. Jag vet att han har valt mig och det har jag lyckats intala mig själv.

Gerbilflicka
0

#7 Precis vad jag menade. :) Man kan "bota" sig själv genom att intala sig själv sanningen tillräckligt mycket.

Jag hade också problem med svartsjuka förut, men det grundar ju sig i rädsla att inte räcka till… Tyckte (och tycker fortfarande stundvis) det va superjobbigt med min killes ex eller tjejer han gillat osv. Lätt att jämföra sig själv och tänka "hon är smalare än mig, hon har finare hår än mig, hon är säkert bättre på att kyssas" osv osv.

Det tar så sjukt mycket energi och glädje om man är svartsjuk.

Puma5016
0

# 8 Instämmer !!!

Sweelin
0

Jo jag förstår problemen… Är själv väldigt svartsjuk men det är något som jag får kämpa med varje dag. Mardrömmarna är värst faktiskt, dom som trycker ned mig men jag får stöd av min pojkvän och det går frammåt faktiskt :) Bättre självförtroende har jag fått och jag kan nu lita mer på min pojkvän fast att vi bor 80 mil ifrån varandra :)

Svårt är det men som de övriga säger, man måste jobba med sig själv!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Bunn
0

Håller med ovantående. Är man svartsjuk så måste, till att börja med, förstå själv att det är ett problem. Därefter kan man börja träna sig själv eller ta hjälp av någon erfaren.

Som utomstående kan man inte göra så mycket annat än att finnas till hands, stötta och visa den som är svartsjuk att man är att lita på.

Tex. är man i ett förhållande och ens partner är svartsjuk är det väl ingen höjdare att vänstra. På så vis faller båda förtroendet för partnern och den egna självkännslan. Jättesvårt att få en svartsjuk att lita på en fullt ut, jag vet, men som tidigare nämnt: Som utomstående kan man inte göra så mycket om peronen själv inte är medveten om problematiken.

thilda-
0

svartsjuka bottnar oftast i dålig självkänsla

Sofieen
0

# 12

Det kan mycket väl ha med att göra tidigare erfarenheter av otrohet också. Jag tror inte alltid det handlar om att man skulle vara osäker på sig själv alltid, utan även bristande förtroende på sin partner.

thilda-
0

#13 det vet jag.. jag själv har gått igenom en massa så jag vet vad jag pratar om

thilda-
1

skriver av mitt papper som jag fick av min kurator förra veckan.. :

Till dig som är svartsjuk: 1. Stanna upp och samla tankarna. Bli smart för ditt eget bästa, är det verkligen sant det du misstänker?
2. Känn efter. Vad är det du behöver just nu? Är det trygghet? Empati? Närhet?
3. Prata med någon. Uttryck dina tankar och känslor, bara det tar dig många steg framåt. Men tala enbart utifrån dig själv och det du står i.
4. Vänd dina tankar. Ge dig själv något bättre än det som varit förut, bryt ditt eget beteende, du är den enda som kan kontrollera hur du tänker, känner, beter dig.
5. Jobba med utveckling varje dag. Bygg tryggheten i dig själv, respekten, ditt eget värde, din självkänsla. Det kommer att betala sig mångfaldigt.

Till dig som drabbas av någon svartsjuka 1. Sluta svara på förhörsfrågor och möt din svartsjuka medmänniska med empati. Se rädslan bakom svartsjukan.
2. Var stöttande också mot dig själv. En svartsjuk person behöver egentligen mycket stöd, men det gör du som drabbas också.
3. Ställ inte upp i spelet. Förhör, misstankar, restriktioner, kontroll, anpassning - du har också en roll i det här spelet, sluta spela med så håller det inte längre och en förändring är möjlig.
4. Låt ansvaret ligga där det hör hemma. Det handlar inte om dig, det handlar om din svartsjuka medmänniska, låt henne/honom ta ansvar över sitt tillstånd. Du har ingen skuld här.
5. Ge er möjlighet till varaktig förändring genom att börja arbeta med er personliga utveckling tillsammans eller var för sig. Fokusera på er mentala styrka istället för svartsjuka, så slipper ni den för gott.

**Så skrotar du sotiskänslan för gott
STEG 1, Var ärlig!
**Erkänn att du har ett problem. För när vi erkänner våra brister har vi möjlighet at bli helade. Öva på dig att berätta om din svartsjuka för en vän som du har förtroende för. Be din vän lyssna med empati utan att värdera eller bedöma. Du kan också skriva ner dina ärliga svar och tankar i din anteckningsbok.

STEG 2, Vänd rädslan till nyfikenhet
En man i svartsjukeakuten berättar att han varit flyktigt otrogen utan att hans fru fått reda på det. Han bedyrar att han älskar sin fru och att snestegen inte betytt något. Men när han ser frun flirta med en muskulös kille på gymmet, blir han galen! När mannen återberättar episoden inser han att han är rädd för att bli gammal och ful. Då kan han tala med sin fru om ångesten. Hon försäkrar att det är han, hennes man, som är mest attraktiv av alla för henne. Våga konfrontera din rädsla! **_Vad är det värsta som kan hända? Skriv ner det!

_STEG 3, Bootsa din självkänsla!
**Om du ofta jämnför dig med andra och bara känner dig okej om de inte är snyggare, smalare, har större hus eller mer pengar än du - så har du dålig självkänsla. Öva dig på att vända dessa känslor. Låt dig inspireras av andra istället. Bli peppad om du vågar! fråga hur de gör. Med bättre självkänsla och respekt för dig själv blir du trygg, behaglig att umgås med och nyfiken på olika människor. Då slutar du vara kännslomässigt beroende av andra och bli mentalt stark.

**STEG 4, Öva på att bli självständig!
**Din egen syn på dig själv är grundläggande för vem du är. Beskriv dina fem bästa egenskaper. Skriv ner dina tankar. Studera den här bilden i en veckas tid. Är den sann? Är det något fel? Utvärdera och se om du behöver göra om den. För att ha en riktigt god självkänsla måste du veta att du är unik och har självinsikt. Du ska kunna beskriva dina goda sidor, ta ansvar för dina relationer och våga göra fel ibland, eftersom du inte är rädd utan vill prova nya saker.

STEG 5, Uppmärksamma dina behov!
Bakom varje känsla finns ett behov, om behovet inte tillfredsställs finns frustation. Den som känner sig ensam och utanför har således ett behov av gemenskap, vänskap och socialt umgänge som inte är mött. Var lite behovsdetektiv! Öva genom att tänka igenom olika situationer. När blir du ledsen, arg, sur, besviken, rädd, orolig eller förbannad? Vad hade du behövt i det ögonblicket? vad det empati eller närhet? var det att bli lyssnad till? skriv ner dina svar. Finns det mönster?

**STEG 6, Utvärdera och utveckla!
**Älska dig själv, släpp kontrollen och släpp svartsjuka! våga välja av kärlek istället för rädsla!