Vill inte förlova sig ..
Har nu varit tillsammans med min pojkvän i snart 2½ år. Vi är superlyckliga, lite tjafs och bråk här och där men vem har inte det?
Vi pratar om jätteofta att gifta oss och skaffa barn i framtiden, det är nästan bestämt. Vi har även planer på att flytta ihop till nästa vår, då vi båda ska plugga på universitet. Vi är 19 respektive 20 år gamla.
Det är så att jag hela livet drömt om att en gång få förlova mig, och sedan gifta mig. För mig är förlovningen jätteviktig, och ett tecken, symbol och bevis på kärleken man har till varandra. Att man lovar varandra att det är "vi för alltid", och för mig känns det som att gå upp till en ny, ännu seriösare nivå i förhållandet.
Nu är det så att jag i stort sett har frågat honom om han vill förlova sig eftersom jag inte vill vänta mer. Vad finns det egentligen att vänta på!? Vi är kära, älskar varandra innerligt och har tänkt leva resten av livet med varandra. För mig finns det inget mer att vänta på. Iallfall så vill han absolut inte, eftersom "vi är i en dålig period" just nu, och det sårar mig enormt. Han är inte en sån som tar egna initiativ till saker, och jag vet att han inte kommer komma och fråga mig i framtiden heller, eftersom han aldrig ens kommer få det på tanken .. Därför sårar det mig så mycket att han säger nej, för han har faktiskt ingen riktigt anledning till att säga nej, enligt honom själv ..
Åh, ville bara skriva av mig 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Det är väl tyvärr inte så mycket man kan göra åt saken om den ena parten bestämt inte vill.
Carpe Diem
Nej sjävlklart inte, det är något jag får acceptera. Det jag blir så frustrerad över är bara att han inte har någon märkbar orsak till varför han inte vill. Han säger bara att han inte vet.
Vi pratade dock igår, och han sa att han tänkt ordentligt på det. Jag har fått ta min version om varför förlovning är så viktigt för mig, och han är redo att iallafall prata om att göra det. Jag tror att när han har hört alla mina anledningar så har kan kanske kommit fram till att det inte är så stort ändå, det verkar iallafall så på honom, så ska prata mer med honom om det idag.
Jag har egentligen inte bråttom, så länge jag vet att han VILL göra det inom t.ex. närmaste året så gör det inget om det tar nästan ett år tills vi gör det..
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Men skulle det kännas rätt för dig om det är nåt han "går med på" efter press och inte egentligen känner för? Är nog bättre att släppa det och nu vet han ju att du väldigt gärna vill, så om han nån dag känner sig redo kanske han föreslår det.
För många är inte förlovning en stor grej, och som du säger så tycks det ju inte finnas några hakar för varför ni skulle göra det. MEN, för många är det en mental hake, något man inte kan sätta fingret på. Sådana saker kan behöva mogna ett tag. Låt det ta den tid det tar, om allt är så bra som du säger så lär faktiskt inte en ring förändra den saken, och ringen lär komma när tiden är mogen för det :)
Paulina

Ni är unga, och kanske då också otåliga.
Han kanske inte känner sig redo, eller som några sagt, kanske inte gör en stor grej av det.
Jag håller med Aviendha om att ringen kommer när tiden är mogen.
Ni kanske ska flytta ihop först och se hur det går.
Även det är ett STORT steg,
Lycka till!

Han kanske helt enkelt vill vänta på rätt tillfälle, när det känns rätt och i hans mening så tycks ni ju vara i en "dålig period" just nu - vilket absolut inte är rätt tid.
Jag tror inte du kommer få en ring på fingret snabbare för att du försöker övertala honom.
Carpe Diem
Tack allihopa för svar! Försöker övertala honom är nog inte det jag gör, utan försöker mer få honom att förstå varför det är viktigt för mig.
Jag får helt enkelt acceptera situationen vilket jag gör även om jag känner mig ledsen och besviken. Jag vet att dagen kommer någon gång! :)
Kanske kan trösta dig att min man ville en gång i tiden inte giftas… 4 år senare frågade han om vi inte skulle gifta oss 
#9 Haha, ja mycket kan hinna ändras på 4 år ;) Grattis till det!

Vill han inte för att ni är inne i en "dålig period" just nu, behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att han inte vill det senare. Jag tror ingen av er vinner något på att tjata/övertala. Ni har hela livet framför er! :)
Har ni dessutom redan bestämt att ni ska gifta er så förstår jag inte riktigt vad det är du deppar över. Man behöver inte förlova sig innan man gifter sig.
Se tiden an och var lycklig för det du har, förstår att det betyder mycket för dig men ni är båda unga och har tid på er att få er dröm uppfylld men hasta inte på och försök att släppa det så ska du se att det blir som du drömt om.
Tack allihopa för tipsen! :) Det känns skönt att få höra andras syn på det hela.
Rätta mig om jag fått det om bakfoten, men förlovar man sig inte inom ett år innan bröllopet?

#14 jo det gör man, men man måste inte gifta sig ;P
#14 Det är en gammal sed som långt ifrån alla följer i dagens samhälle.
#14 - Det finns ju inga skrivna lagar om hur förlovningar och giftermål ska ske, det gör man precis som man känner! Vet ett gift par som inte ens har bytt ringar, en förlovar sig inte ens utan gifter sig på en gång och en del är förlovade och aldrig gifter sig.
/Christine
Jo, systra min har förlovat sig för mer än ett år sedan, ungefär när första barnet kom. Jag förstår fortfarande inte vad man vill säga med en förlovning om man inte är beredd att gifta sig inom en snar framtid.
Att han är 20 år och inte vill förlova sig kan jag däremot förstå med lätthet. Han kanske inte ser lika positivt på förlovningar som du gör eller vill hålla på den kristna traditionen.
#18 Vi vill gifta oss, men inte inom ett år. Inte inom 5 år heller, utan längre fram. Varför måste man hålla så hårt på traditionen att man ska gifta sig inom ett år? Vi firar varken påsk eller jul på samma sätt som för 100 år sedan heller, så varför skall just denna tradition hållas så hårt på?
Om du inte vill förstå att samhället utvecklas så är det upp till dig.
Vi har varit förlovade i 11 år nu. Jag har friat 4 gånger men han vill inte gifta sig
Han tycker det räcker som det är. Han tycker inte det är ett bevis på kärlek att gifta sig. Det kan man visa på annat sätt anser han. Jag får nog acceptera att aldrig bli gift
#19 Tror nog du bara får lov att acceptera att han inte vill. Sen kan jag berätta att en ring på fingret inte ändrar nånting i ett förhållande.. Var nöjd med att du har nån som älskar dig :) O vad jag förstått så vill han ju gifta sig nån gång, så helt ärligt förtsår jag inte riktigt problemet.
#21 Tråden är gammal och jag har redan svarat, så om du hade läst igenom tråden först så hade du sett det :)
Jag har redan skrivit såhär: "Jag får helt enkelt acceptera situationen vilket jag gör även om jag känner mig ledsen och besviken. Jag vet att dagen kommer någon gång! :)".
Tråden kan låsas då jag redan fått svar på det jag velat.
#22 Precis! O ja ber om ursäkt att jag var lite lat o inte orkade läsa allt 
#24 Jag brukar också vara lat, så det är ingen fara