Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 16671 ggr
punbun
0

Dilemma - kondom eller p-piller?

Vad är bäst egentligen? Kondomer är ju allra säkrast, men det är så svårt att vara spontan i sexlivet då. Först leta reda på en, och sedan få på den lille rackaren också.

P-piller är ju ett alternativ, men lite skraj är jag för vad de ska göra med mina hormoner (som inte är så stabila ens till att börja med) och att en del tydligen tappar lusten helt efter ett tag?

Spiral och dyl känner jag är lite för krångligt…

Vad tycker ni? Kondom eller p-piller?

LinnB
0

Trots alla biverkningar jag fått av p-pillerna måste jag säga att jag alla gånger väljer piller över kondom. :)

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

StickyKitten
0

Jag kör på kondom, helt enkelt eftersom jag mår dåligt av piller.

Men enda sättet att få veta är genom att testa, så det tycker jag att du ska göra Glad

Sen är ju p-ring ett alternativ också, den innehåller lite mindre hormoner och har ofta lindrigare biverkningar. Kan dock påverka slemhinnorna, fast det gör väl piller med iofs.

[vaargen]
2

När man får in rutin på kondomer så är det varken krångligt eller tar tid, iallafall inte när man är motiverad ;)

[Hilo]
0

Eftersom kondom är någon så fruktansvärt avtändande så röstar jag för P-piller.

Givetvis ska båda vara testade och friska innan man ger sig in i sexet utan gladpacket..

[jenkass]
0

finns piller utan hormoner oxå. jag tipsar om att kontakta barnmorska för att få bästa råd enl. dina önskemål

StickyKitten
0

#5 Gör det? Minipiller innehåller också hormoner (gulkroppshormon), om det är dessa du tänker på.

ChristineL
0

Har man ett fast förhållande så röstar jag på piller/stav/plåster/spiral. Är du singel så är kondom det säkaste för tillfälliga kontakter.

Håller med Jenkass, kontakta en barnmorska =)

Emelie-tex
0

Bägge två om du är singel. :-)

Den som passar just dig bäst om du har ett fast förhållande.

pyromanen
0

#5 P-piller utan hormoner?????  låter osannolikt, hur funkar dom då?

LinnSam
0

P-piller. Om man har ett förhållande och båda är testade och friska.

Kondom om man "ligger runt"
Man vet aldrig vad för saker man kan få…

Buffaomini
0

p piller i förhällande eller om man vet att personen inte har någon sjukdom, men då ska man vara så säker att man skulle kunna offra sin hand för det :-p

annars kondom.

Karmatarerskanise
0

Föreslår P-ring

Bergspuman
0

Kondom om man är singel och har diverse förbindelser.

Annars sticker jag ut hakan, och säger INGENTING, om man är i ett förhållande. Dvs. om man klarar sköta säkra perioder och killen har koll på sin utlösning. Och inte har något emot OM det skulle bli ett barn i följe. Varför det? Jo, slippa mickla och mackla med diverse hormonpreparat, prylar, gyn besök, bla bla bla. Ha sin naturliga menscykel intakt.

Vet om att den metoden inte rekommenderas. Men jag har kört den i en massa år, sedan jag fick sluta med p-piller 1988. Den har fungerat iaf för mig. Den kan kanske vara något för den som känner sig tveksam inför hormonella p-medel och som lever i en stabil relation.

[Hilo]
0

#13 Ställer mig bakom dig. Har kört så ett par år, men inget jag rekomenderar just p.g.a. osäkerheten.

Mest för att jag personligen inte tycker om tanken på hormoner..
Min mens är knepig som den är Tungan ute

[Hilo]
0

-Hehe, vart lite

"Do as I say, not as I do Oskyldig

Karmatarerskanise
0

#13-#14 Den metoden rekommenderar jag inte till någon som vill skydda sig från att bli gravida.

Ytterst sällan man klarar sig utan graviditet på det viset. Känner faktiskt ingen som klarat det. Så att ni klarat det flera år, är ofattbart för mig.

[Hilo]
0

#16 Nej, rekomenderar det inte heller, som jag sa. Är väl medveten om riskerna.

Bergspuman
0

#16 Det är inte svårt alls. Jag har klarat det 22 år som sagt. Alltså sedan jag var 24 år och i den mest fertila åldern.

Men just jag hade inte så mycket val, har absolut inte kunnat använda hormonellt baserade p-medel, har svårt att klara vissa typer av kondomer (latexkänslighet) och spiral var uteslutet då jag redan har rikliga blödningar.

Kanske kan det bidra att min cykel inte är 100% regelbunden.

Karmatarerskanise
0

#18 Som sagt så tillhör det inte vanligheten det du lyckats med.

Varför använde du inte kondomer som du inte var allergisk mot?

Bergspuman
0

#19 För att jag inte visste att det fanns sådana helt enkelt.

Inte haft anledning att kolla upp kondomfloran förrän 2006 då jag blev singel igen. Då fick jag veta att det fanns plastdito. Men de är inte särskilt bra tyvärr.

Latexkänslighet och singelliv är ingen bra kombo.

LinnSam
0

Bergspuman

Är de inte dem som spricker och har sig, känns torra…?

Bergspuman
0

#21 Jo, fladdriga och konstiga. Mina partners har iaf inte gillat dem. Så det har fungerat bäst med vanliga. Som luktar apa. Jag hatar gummilukten, så j-a avtändande.

LinnSam
0

Bergspuman

Samma här, men jag är sterilicerad och har en fast sexpartner så jag använder inget av det.

Kondom kan jag inte med och jag vågar säga att jag prövade MÅNGA innan jag gav upp och åt P-piller i 5 år..
Det västa jag gjort i mitt liv..

Bergspuman
0

Själv fick jag stroke av p-pillren så det p-medlet kan vara verkligt farligt för ett fåtal Kvinnor tyvärr.

sprallemaja
0

Precis mitt dilemma… Använde p-piller i mitt äktenskap (25 år) utom den period då vi "skaffade barn". Mådde skit hela tiden. (iofs visade det sig att min man hade asperger så att jag var "deppad" var ju helt naturligt, men pillren gjorde INTE saken bättre)

Nu 47 fyllda har jag äntligen hittat någon jag vågar älska. De p-piller man som äldre kvinna blir tilldelad är ännu värre. Jag har fått ALLA biverkningar man kan få, plus att jag har blött 3 dagar av 5 sedan jag började ta dem. Det här håller inte. Vi bor en bit ifrån varandra och kan alltså inte bara kila över när det är blödningsfritt och lusten faller på. Så det blir inte ofta… och att fippla med kondom… näej.

Bergspuma jag är tacksam för alla tips…

Bergspuman
0

#25 OK vi är ju i ungefär samma ålder, jag är snart 46. Nu inträder ju oftast förstadier till menopaus, och ägglossningarna uteblir, iaf för mig. Det märker jag på att mensen trasslar, och det bekräftade min gynekolog också.

Jag kör alltså - ingenting alls. Avbrutet och säkra perioder.

Och så litar jag på att jag faktiskt inte är särskilt fertil längre. Har svårt att tro att jag vid 46 års ålder skulle bli spontangravid, när jag dels inte har ägglossningar varje månad, dels är äggen av mycket sämre kvalitet än som yngre. Hollywoodkändismammorna som får barn vid 44, 46, 47 och allt vad det är - de får för det mesta ägg DONERADE. Eller så har de fryst ner sina egna från tidigare.

Men att en normal kvinna, blir gravid vid 46, 47 med sina egna ägg - nej, det är mycket sällsynt. Jag har läst på.

Så mitt tips är faktiskt att använda säkra perioder. Och njuta av sex.

Karmatarerskanise
0

Min mamma fyler 56 i år och har fortfarande kvar sin mens, hon är dåligt trött på det ;) alla hennes vänner slipper sin.

Maria
0

#26 Jag har heller aldrig haft några preventivmedel mer än en kort period i början när vi träffades så jag har klarat mig bra i ca 25 årGlad

/Maria

JossanH
0

Jag kör på som Berspuman och kör med avbrutet samlag med min sambo. Vi har hittils klarat oss i nästan 2 år.. Vi försöker verkligen inte skaffa barn men skulle det trots allt hända så tar vi konsekvenserna av det.

Jag avskyr p-piller. Förstod vad det gjorde mred min personlighet efter att jag slutat och det tog mig ett halvår att komma tillbaka i rätt ballans. Kondom använde vi i början men nu var det ett bra tag sen sist ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

mco92
0

Jag har också haft p-piller som gjort mig deprimerad. Men jag har bytt ett antal gånger och efter det fick jag andra p-piller som gjorde humöret mycket bättre, sen tröttnade jag på mensen och började med minipiller som gjorde att jag slapp mens i ca 1 år, sen kom den tillbaka igen och efter många glömda piller har jag nu provat p-ring vilket jag hoppas funkar jätte bra!

Jag avskyr tanken på att proppa i mig en massa saker som inte är bra för min kropp, men vill heller inte avstå från sex. Kondom är uteslutet eftersom att det inte känns speciellt säkert för jag har varit med om att de spruckit ett antal gånger, sen tycker jag att de förstör känslan.

Men tipsar nog p-piller, eller kanske p-ring. Nackdelen är väl att p-ringen är dyrare.