Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 2759 ggr
Made-83
0

Snälla hjälp mig!!

Jag och min man har  haft lite problem.. eller mesta dels beror det på mig… Jag har ju ingen som jag umgås med eller pratar med medans han har flera st.. som han har via jobbet..
han har haft det tufft på jobbet och han kan ju inte berätta vad det gäller då det är tystnadsplikt så han har ju pratat med de på jobbet om det osv… Det finns en sjuksköterska som han har extra bra kontakt med. som han berättar allt för typ.. så fort vi har problem så vet hon det typ m.m… Igår så ville jag att vi skulle prata ut om allt som hänt bråket vi hade och att vi inte kan prata med varandra längre utan vi går runt och surar på varandra fast en vi inte är sura på varandra och jag har tyckt det har varit jobbigt.. han skickar mess till sjuksköterskan om sitt blodsocker för hon vill veta det har hon sagt.. men jag får typ skicka till han och fråga om han tagit något osv medans hon inte behöver det… så jag har känt att hon typ tagit över han… Hon är gift och har barn…
jag förklarade för han igår hur jag känt att jag inte syns eller finns typ och att jag är avundsjuk på att han har vänner som han kan prata med när som helst.. och om det var något som störde han så ville jag vet samt om det var något annant som hänt.. jag vill veta vad han tänker och tycker men har bara fått svar som vet inte orkar inte tänka..
så igår slutade det med ett gräl till men när han kom hem efter att köpt cigg (han har börjat igen efter 4 års av uppehåll) vilket gjorde mig arg.. men jag får offra det.. sen har vi en gemensam vän som han pratade med igår och hon ringde mig igår men jag var för ledsen för att prata just då… men i alla fall så fick jag reda på att hon mailat han (vännen) men jag
var inne på hans mail innan vi åkte till dietisten men såg inget från henne där (han vet att jag var inne).. och nyfiken som jag är så gick jag in på hans facebook och där hade hon skrivit men han hade inte svarat.. men då fick jag syn på ett annat meddelande..
han var på en resa för att hälsa på sin farfar och gå till graven (där hans far och farmor ligger).. var meningen att jag skulle följa med men jag tänkte att det var bättre att han fick vara i fred.. och då hade han skrivit med en annan från jobbet… och i det stod det:
Jag har varit på en resa idag som har hjälpt mig. Jag har fått träffa farfar och jag har varit hos min pappa o farmor. Jag har fått träffa en JÄTTEviktig vän till mig som gör sådant som man inte trodde någon kunde. En helt otrolig människa. O efter jag träffat dem så blev min dag mkt bättre.

Jag tror att jag vet vem den viktiga vännen är och det gör mig ledsen(sjuksköterskan).. jag upplever som om han inte älskar mig lika mkt längre… han vill åka tidigare till jobbet… han sover över (för att spara på bensinen) han har alltid något att göra när han slutat eller träffa…
Jag vet att han var på jobbet innan han kom hem från resan..

Det är ingen ide att prata med han utan jag får försöka dra på mig mitt falska leende som han säger att jag ska göra för jag skrivit ett inlägg i bloggen om det.. han blir bara förbannand… när jag berättade igår att jag ville veta vad han prata med "sara" (sjuksköterskan) om när det gäller oss.. men det var inget utöver det vi redan vet fick jag som svar.. om att vi bråkat och så vidare.. han blir förbannad när jag drog upp det… och gick  och tog bilen och åkte runt.. medans jag var helt knäckt och stor bölade.. När han kom hem så fortsatte vi att prata lite eller jag pratade och han lyssnade…
sen berättade jag att jag mått så dåligt att jag funderat på att försvinna från jorden och då blir han arg för att jag tänker så..

Idag åkte han till jobbet vid 11 sen ringde han bara för att kolla vårat postnummer sen har jag inte hört något mer i från han…. och han vet att jag vill höra ifrån om blodsocker och liknande.. han slutar vid 21 får se om han ringer då..

jag känner mig tjatig och klänig så fort jag gör något skickar mess eller ringer…

Förr var det vi, vi kunde prata om allt han är min "bästa" vän och jag trodde jag var hans.. men så är det tydligen inte..

Jag var på toppen humör innan jag läste meddeladet.. Nu är jag lika knäckt som igår.. vad ska jag göra!!

Snälla hjälp mig!!

Han och jag har varit ihop i 5 år utan att vi har haft det så kämpigt som jag upplever vi har.. aldrig bråkat typ.. Han tycker tydligen att det inte är så farligt…

Cindy
0

Min första tanke är att du inte har rätt att vara arg på din man för att han har fått en nära vän. Sen tycker jag inte heller att man har rätt att läsa andras mail/facebook utan att råga, det är att snoka och det hade jag aldrig accepterat. Och något man aldrig nånsin får göra är att hota med att ta sitt liv! Be om hjälp om man har självmordstankar, javisst! Men att hinta att man bara överlever med hjälp av sin partner driver bara förhållandet i diket.

Nog med kritik nu, hoppas du förstår vad jag menar. Men däremot har du givetvis rätt att vara arg på honom om han ljuger och går bakom din rygg.

Ställ honom mot väggen och fråga rätt ut om vad det är för relation han har till denna kvinna. Säg att du inte kan låta bli att bli misstänksam eftersom han verkar prioritera att ha kontakt med henne framför dig, och att det är ju du inte van vid. Att eftersom du är van vid att man har en så tajt kommunikation bara inom ett förhållande, så kommer avundsjukan.

Säg att du saknar din bästa vän och vill ha honom tillbaka, men försök att inte klandra honom för att han skaffat en ny vän även om du inte gjort det. Kanske är hon verkligen inget annat än just en riktigt bra vän, och är så fallet tycker jag att du ska försöka vara glad för hans skull. Givetvis måste han förstå att du också behöver uppmärksamhet, prata med honom och vara en stor del i hans liv!

Har du själv försökt aktivt att skaffa vänner, eller har du nöjt dig med att ha din man? Min erfarenhet är att man mår bäst i ett förhållande om man har separata vänner att anförtro sig till och umgås med, så man inte kväver varandra.

Vänliga hälsningar
Cindy

Made-83
0

Det som sårar mig mest är att han skrivit

Jag har fått träffa en JÄTTEviktig vän till mig som gör sådant som man inte trodde någon kunde. En helt otrolig människa. O efter jag träffat dem så blev min dag mkt bättre.

Det får mig att känna att jag inte är den vän som jag var med han innnan.. Jag är tydligen inte den som gör det han inte trodde någon kunde.. Jag trodde det var fruns uppgift… Det gör ont i hjärtat att jag inte är den helt otroliga människan..

Jag kan inte prata med han för när jag berättar mina känslor eller vad jag tycker tänker så blir han bara arg..

Jag har frågat han om relationen och de är bara vänner… Jag vet att han har berättat om "alla" våra problem och det sårar mig åxå.. jag vill att han ska prata med mig om det och inte dra in någon annan..

Jag har varit nöjd med att ha min man som vän.. Han är endå den jag kan berätta allt för  eller nästan i alla fall…

Jag vet inte hur man söker aktivt vänner.. jag känner mig mer och mer osocial… Jag är hemma och arbetlös och gör praktik i stall där jag är själv…

Jag är jätteglad att han har vänner, framför allt på jobbet då det har varit tufft där och han inte kan berätta för mig.. Men när han är hemma så är det som om han umgås med dem bara fast via telefonen.. Den piper i tid och otid…

Jag mår bara skit så fort jag tänker på hur jag är… Hur har jag blivit den person som jag är just nu..

Jag ångrar med hela mitt hjärta att jag gick in på facen och såg detta för då hade jag mått betydligt bättre.. För fick jag gå in på mailen/facen/mobilen utan att han brydde sig.. men inte längre mobilen har han med sig överallt i duschen till och med, mailen får jag kolla men facen vet jag inte.. eller han hade nog inte velat att jag skulle se detta meddelande….

Cindy
0

Jag tolkar dom orden som att han inte förväntat sig sådant stöd från en vän. Det behöver ju inte exkludera att han tycker att du, hans fru, ger honom ett minst lika stort stöd? Jag tror helt ärligt att många män är uppfostrade till att inte prata känslor med vänner, och då kan det ju komma som en överraskning att vänner kan vara ett enormt stöd! Att ens livspartner är ens största stöd är väl på nåt sätt underförstått i vår kultur?

Kan du inte prata med honom så är det ju kört. Du kan inte gå runt resten av livet och vara förbannad på honom, och han kan inte fortsätta umgås med denna kvinna utan att du kommer känna att han på något plan bedrar dig. Det bästa vore nog om ni kunde prata med en tredje part, typ en familjeterapeut. Eller skriv brev till varandra, om ni inte kan prata utan att hetsa upp er. Men prata måste ni.

Vad är det du känner sårar dig att han pratar med en vän om ert förhållande? I mitt liv är det en viktig del för mig att få ventilera med en vän då och då, ibland för att lufta något negativt men oftast för att bara prata om det positiva. Hade du känt samma motvilja om det var en killkompis han pratade med?

Missförstå mig rätt, trivs man bra utan vänner och bara med sin partner, så ska man inte söka vänner bara för att… Jag tänkte mest att du kanske skulle må bättre om du också hade nån att ventilera med. Ta nån kurs på t.ex. folkuniversitetet, gå med i en kör eller förening, sätt ut en annons om fikapolare i lokaltidningen - det finns massor av sätt man kan träffa nytt folk på! Senast förra veckan fikade jag med en tjej här från iFokus, trots att jag egentligen också är lite av en ensamvarg.

Vänliga hälsningar
Cindy