är det någon som vet
var man ska vända sig om man behöver prata med någon? Jag skulle vilja gå på KBT men jag vet inte var jag ska vända mig. Tror att många saker som inte fungerar i min relation har att göra med vissa saker hos mig som, jag måste reda ut.
Jag vet att det finns mycket på nätet men allt verkar kosta runt 900 kr per timme. Det har jag inte råd med. Kan man gå via sjukvården? Behöver man en remiss då? Får man vänta länge?
Om det är någon som har lite info får ni jätte gärna posta det ni vet här. Jätte tacksam för all hjälp.
Ps: jag bor i göteborg.
Prova med din vårdcentral, om dom har någon psykolog/terapeut av något slag där, det kostar som vanligt läkarbesök/sköterskebesök. Det kan vara lång väntetid, men tror det är det billigaste och bästa alternativet.
/Christine
Kontakta din vårdcentral. Dom hjälper dig vidare.
Det finns rätt många psykologer som inte kostar mer än ett läkarbesök.
Där jag bor så har Svenska kyrkan samtalsterapi med präster eller diakoner. Dessa har ofta en dubbelkompetens som många inte vet om, just som psykoterapeuter eller liknande.
Dessa samtal handlar inte om religion utan är just samtal och här finns också möjligheten till parsamtal o familjeterapi.
Drt kan vara bra att veta.
Detta är dessutom kostnadsfritt.
/Maria
tack för hjälpen alla! Ska ringa min vårdcentral imorgon.
Jag är inte medlem i svenska kyrkan vilket jag antar att man måste vara för att utnyttja deras tjänster. Men vilken tur för andra att det alternativet finns. :)
#4 Kyrkan tar faktiskt emot alla, även ickemedlemmar
Så är det i alla fall där jag bor.
/Maria
Ibland har universiteten som utbildar nya (KBT)terapeuter en egen mottagning där kan man få hjälp till ett lågt pris. Jag har själv gått en utbildning i Lund och där kan man söka hjälp och få terpai för 150 kr per tillfälle. Borde vara likadant i Göteborg. Kolla med Universitetet och den institution som ansvara för utbildningen.