Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 6010 ggr
Yezz
0

Svårt att hitta vänner

Det är svårt att hitta nya vänner. Och då menar jag jättesvårt. Hur gör ni andra?

Verkar aldrig riktigt som att jag "klickkar" med nya personer utan att det mest rinner ut i sanden… Är jag verkligen så tråkig?

Det är väl lätt att säga att man ska göra saker och träffa vänner så, exempelvis i föreningar och så - men som sagt så rinner det ut i sanden.

Strumpa
0

Jag tror att om man känner sig pressad så blir det ju inte så spontant utan att man nästan börjar känna det som ett krav på sig att skaffa massa vänner. Men bor du i din hemstad? Har du några kontakter eller bekanta där du bor? Har du bekanta på jobbet/i skolan?

Det är klurigt det här med att lära känna nya människor Tungan ute När jag flyttade till en ny stad så lärde jag först känna folk på mitt jobb och började haka på när de skulle göra saker utanför arbetstid, och sen fick jag mer kompisar sen när jag började plugga också :) Var inte rädd för att säga att om några ska hitta på något, att du gärna hänger på. Gärna när de är ett lite större gäng som ska göra nått, det är lättare att hitta personer man "klickar med" då.

Stort lycka till, och jag tror inte alls att du är tråkig :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

hus-musen
0

Allla människor trivs inte med varandra. Jag har inte många nära vänner just för att de inte intesserar mig, vi har inget gemensamt. Väldigt många bekanta dock som man kan prata med nån gång ibland.

Jag tror inte att du är tråkig, jag tror att du inte har hittat rätt sorts vänner bara=)

Qui dormit, non peccat

johan-tobias
0

vad för typ av vänner söker du? internet eller riktiga för jag kan helt kalrt hålla med dig att riktiga vänner är något av de svåraste och skaffa tipset är dock gå ut och festa menar någon måste du känna ju sen lär du bara känna flera genom den personen de är ett jätte bra sätt att skaffa riktiga kontakter på.P vill man ha ionternet vänner är de bara att skriva ett mail till den personen om de är nå här till osv..

Gasoline
0

Känner igen det där, har samma problem. Men jag tror att det finns två nyckelord till att få ny vänner; Posetiv, Framåt!

Yezz
0

Det är inte så lätt att hitta vänner när man pendlar. Alltså är de sällan jag kan "hänga på" mina arbetskamrater (vilka inte är så många) och jag skaffar inte ny vänner genom personer jag träffar i jobbet. Är ju dessutom sällan hemma för 6 om kvällen och då är det bara träning och mat som gäller. Hinner träffa de vänner jag har någon gång ibland bara. Det är väl de att jag känner mig ensam och inte har någon att direkt prata med. Har min sambo iof… Har inget emot "närvänner" eller vänner som man kan hålla kontakt med genom sms heller. Bara man slipper känna sig så ensam jämt.

Katti
0

För min del är det viktigt att vännerna förstår mitt brinnande intresse för DJUR! Så de flesta av mina vänner har jag lärt känna på aktiviteter kring djur, t ex på hundklubbar/träningar/tävlingar. Så fundera på vad som är du och försök lära känna människor med samma intressen! Du skriver t ex träning. Du kan inte träffa någon du kan träna ihop med? Behöver inte vara så pretentiöst, men det är roligare att vara två än att vara ensam!

Laina-helt-enkelt
0

Hej

Jag förstår precis vad du menar. Jag har precis samma problem. När jag började universitetet så hände exakt samma sak mig. Jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag kanske verkar ointresserad,jag har lite problem med det sociala, när det kommer till nya människor.

Skäms

artdesiu
0

Har samma problem, har tappat många vänner från förr pga att man glidit ifrån varandra m.m, och ju äldre man blir, desto svårare känns det att hitta folk att umgås med. Var hittar man dem, hur bondar man med dem osv. Jag känner mig rätt lost, men samtidigt ensam, känns som att jag tappat hur man är social :S

asvensso
0

Ett bra satt att fa och behalla vanner ar att inte vanta pa at de ska kontakta en. Man kan t ex organisera saker sjalv och bjuda in manniskor/ kollegor/grannar.  Hobbies och husdjur ar mycket bra. En hund ar ett utmarkt satt att hitta nya bekanta pa.

Hander det ett par ganger att folk bara slutar hora av sig sa lat vara. Hander det hela tiden sa ar det nagot problem som maste losas. Antingen rekryterar man vannerna fran "fel" stalle/grupp eller sa ar det nagot man sjalv bidrar till. Be om lite feed-back om du vagar. Det kan vara nagot du sa som missuppfattades kanske?

druttizen
0

Jag tror det beror lite på vem man är, vart man bor och vilka intressen man har.
Där jag växt upp kände alla, alla…
Men sen gled man ifrån dom för man insåg att man var lite för olik dom.
Då blev det lite ensamt och svårt.

Men sen flyttade jag… bott i annan stad i 3 år nu och här är människorna mer lättsamma och bjuder mer på sig själv. Där jag bodde förut så var människorna mer slutna. Jag trodde innan flytten att svenskar i sig var stela, slutna och så… men insåg efter flytten att det berodde HELT på VART man bor.

Sen skaffade jag hund också efter flytt och oj vad lätt man fick vänner då.
Blev ju ett tag då han var valp, att jag fick söka efter hundkompisar till min valp, för han behövde det verkligen. Så inne på vovve.net så hörde jag mig för. Träffade några för hundarnas skull, men någon visade sig va i min ålder dessutom och med samma intressen. Blev att vi träffades Fler ggr och känner man en så räcker det. För jag blev genast bjuden på tjejkväll och sånt. Lärde känna hennes vänner och plötsligt kände man flera stycken bara för man kände en.