Relationer iFokus

Relationer

Etikett: kriser
Läst 4917 ggr
[Dandelion1000]
0

Ska tv´n vara på eller inte??

Varenda natt när jag och min sambo ska gå och lägga oss, så ska tv´n vara på - ovasett! Och jag kan verkligen inte somna när det är helt ljust i rummet och det inte är tyst. Under en lång tid så sov jag med öronproppar och ögonbindel, men jag tröttnade då man inte har någon kontroll om det skulle hända något.
Min sambo påstår att han inte kan sova utan att tv´n är på, vilket jag vet att han kan. Det är inte bara det att det är en plåga för mig, det kostar en hel del att ha på tv´n varje natt, året om.

Det slutar med att jag alltingen går och lägger mig tidigare än honom, så att jag hinner somna tills han kommer in, eller så ligger jag och väntar på att han somnar och jag smyger mig ut och lägger mig i soffan.
  Jag har provat att stänga av tv´n när han somnat, men han vaknar alltid flera gånger under en natt och så klart så sätter han på den igen…

Hur ska jag göra? Ska jag tvinga honom att välja mellan tv´n eller mig? Flört Ska jag behöva sova på soffan för att få sova?

// Kammi

pyromanen
0

Men fy vad jobbigt det låter!  skulle få spader.  skulle inte ens vilja ha en tv i sovrummet!  Jag tycker han får välja, inte att du ska behöva ha det så

[Dandelion1000]
0

Haha, tror många skulle få det. Men om han nu skulle välja tv´n, ska jag bosätta mig på soffan då? Eller ska jag slänga ut honom från sovrummet och bädda soffan åt honom?

[vaargen]
0

Om han behöver ljud för att sova så kan han väl somna med hörlurar på medans han lyssnar på en skiva eller ljudbok?

BoboGlad
0

aou låter jobbigt, för er båda, men det kanske ändå är ganska tydligt att han har problem som han behöver hjälp med?  någonstans får man ju liksom dra en gräns för vad som är "normalt"? och då verkar det inte som det är du som ska anpassa dig mest

Karmatarerskanise
0

Han måste respektera att du inte kan sova med ljud och ljus på i rummet, det är inte normalt då man ska sova.

Alltså får han öva bort sin dåliga ovana, eller ha lurar på sig och lyssna på t.ex radio.

Sista utvägen är ju att han sover i vardagsrummet, och du ensam i sovrummet.

Han bör i alla fall inte kräva att du ska sova med TV:n igång.

CharlieL
0

När vi lägger oss är oftast tv:n på. Blir det något "mys" så stänger vi av den. I annat fall är den på tills den som vill titta senast stänger av den, ingen av oss stör sig på det men vi vet båda att det bara är att säga till om man vill att den andre ska stänga av eller sänka volymen.

[Hilo]
0

Här kommer jag… motsatsen.. Jag har svårt att sova om det är helt tyst…
Om det är ljust eller mörkt spelar ingen roll.. men jag har gärna Tv.n på.. Dock är detta inget som stör någon annan så..

men han borde ju respektera dig om du inte kan sova tycker jag.
jag vet att hade min partner vart som du hade jag väl satt på mig MP3.n och somnat till den..

Sarah
0

Fy! Ut med TVn från sovrummet!!

viktoria91
0

Om han vill ha det ljust i rummet kan han väl ha en sån nattlampa för barn? Oskyldig

Strumpan88
0

Jag tror som #4 att han har nåt problem som han behöver hjälp med. Jag har en vän som inte kan sova med tv:n avstängd och hon mår väldigt dåligt. Jag kan själv inte sova om det är ljud eller ljus i rummet, men i perioder när jag har mått dåligt så har jag låtit tv:n vara på för jag står inte ut med mina tankar och känslor som bli mycket tydligare när det är tyst. Fråga honom om han mår helt bra.

asvensso
0

Alla har olika behov. Bade jag och min syster vill ha sovrumsdorren oppen, inga gardiner eller rullgardiner sa vi vaknar i dagsljus pa sommaren, svalt och garna fonstret oppet. Vi vaknar inte av trafik eller grannar som har TV pa eller partners med sanglampan pa.

Hennes man vill ha kolsvart och knapptyst och dorren stangd.

Det ar oerhort viktigt att fa en god natts somn sa foreslar att ni sover i skilda sangar ett tag tills ni kommit overens om hur det ska vara. Manga par har skilda sovrum och ar mycket lyckligare eftersom de inte brakar langre om ljud, ljus eller temperatur.

DinJejja
0

Min åpjkvän vill emd ha tv eller film på när hans ka sova och jag kan verkligen inte somna när han ligger och glor på tv bredvid mig. Så hos oss är de antigen avstängt och du ligger kvar hos mig eller så går du upp och ut i det andra rummet. :P jag tolererar det inte

Bergspuman
0

Jag tycker skilda sovrum kan vara en lösning. Detta att man för liv och pina SKA sova ihop, sova i samma rum blir bara jobbigt i längden om man har så skilda behov vad gäller ljud, temperatur, ljus, osv.

Med min exman var det så att han ville ha mörkt och varmt i sovrummet. Vi krigade ständigt om temperaturen. För att jag inte skulle svettas ihjäl, ville jag dra ner temperaturen på elementen. Han klagade på att han frös. Han hade flanellpyjamas, strumpor, och 2 duntäcken.

Jag istället är känslig för ljus, mycket känslig. Kollade han på tv i tv-rummet, så glimmade tv-ljuset genom springan från dörren rätt in i sovrummet, och jag kunde inte somna om dörren in dit inte var stängd.

Nu är jag särbo och det är SÅ skönt!!!!! Nu är det ingen som gnäller längre. När killen är här, får han sova i min säng och jag sover i soffan. Han sover tyst och lugnt och lydigt och klagar aldrig.

[Dandelion1000]
0

Kan säga att det gått lite mot det bättre hållet. Ungefär varannan natt så stänger han av tv´n innan han somnar, men det gör ju att jag måste ligga och vänta på att han blir tillräckligt trött.
  Jag har försökt få honom till att jag ska få sova på soffan, men då blir det bara en massa bråk, och ingen orkar bråka så sent på natten.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Ska försöka sätta in en radio i sovrummet så han kanske vänjer sig med den, för musik har jag ingenting emot, men vi får se hur det går. Nu ska vi på husvagnsemseter i två veckor och då kommer det inte finnas tillgång till Tv så detta är kanske det perfekta tillfället att börja vänja av att tv´n inte ska vara på.

CelsiusT
0

Jag har haft perioder i mitt liv då jag inte kunnat sova utan TV. Det var ofta så över lag så att jag behövde ha tv på hela dygnet helst. Jag mådde inte bra helt enkelt.. Numera är TVn utslängd! Skönt att slippa stressen kring TV och slippa betala avgifter å sånt.. För mig gav TVn mer stress än den gav underhållning. Jag har min dator om jag vill kolla på film någon gång…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Musiken
0

Later bra med husvagnssemestern dar :)

Om nagon av oss i mitt forhallande har en sadan natt da vi bara "maste" titta pa tv, spela dataspel eller nat for att vi inte kan sova sa gar jag antingen ner till mitt sovrum eller sa gar han ut till vardagsrummet. For mig spelar det ingen roll vem som "vinner", sa lange man far sova :P