bila till norrland
Hej
Jag och min sambo tänkte bila runt från göteborg till norra sverige men vi känner inte till vad som finns att se och göra där. Vi kommer att tälta. Är det någon som varit i norrland eller några andra fina landskap på vägen upp mot norrland som har tips på var vi måste stanna och vad vi kan göra/se där? Tacksam för all hjälp!
Jag kan ju rekomendera en del saker; Njupeskär, sveriges högsta vattenfall. Jättevackert och det är en fin gångled på någon kilometer. Ligger i norra Dalarna, nära Särna (eller var det Idre?).
I Härjedalen har du Helags, vår sydligaste glaciär. Inte varit där själv men det kanske kan vara något.
Döda fallen i Jämtland, Ragunda kommun. Thailänska paviljongenäven den i jämtland.
Högakustenbron om ni är åt det hållet.
Treriksröset allra längst upp. Dock inte mycket att se.. En betongklump i kanten på en tjärn men det är väl mer för själva saken. Jukkasjärvi har ju en stor hall öppen på sommaren för sina isskulpturer (ishotellet är ju inte kvar av förklarliga skäl vid den tiden :P)
Trappstegsforsen i Villhelmina.
Vet ju inte riktigt vad ni vill se men det finns ju ex Järvsö zoo, Furuviksparken, Frösö zoo om ni är intresserade av sådant.
Alla saker går ju att googla så får du fram bilder och hemsidor och vägbeskrivningar.
Paulina
Norrland är 60% av Sverige så det är svårt att veta var ni ska. Storforsen Piteälven, Dödafallet Ragunda, Stora sjöfallet luleälv, Gammelstadkyrkby, Norrfällsviken högakusten, Pitehavsbad.
Tack för svar, låter intressant. Problemet är att vi inte vet vart vi ska, tänkte lägga upp en resrutt efter tipsen vi får. Någon som har tältat mycket som har några tips till oss?
Försök att få tag i Norr guiden som Christina Falkegård har skrivit. I den finns det massor av tips på matställen och upplevelser från Gävle till Karesuando.
Gullviks havsbad! de ligger i örnsköldsvik :)
och sen så har vi ju skuleberget.
vad är du/ni intresserad av att se?? vyer, museum? m.m
Ett tips är att åka till Östersund :)
En riktigt fin liten stad med mycket natur och många valmöjligheter med aktiviteter.
En tur ovanför trädgränsen i svenska fjällen är en suverän upplevelse, glöm bara inte kameran ifall ni gör det.
torpshammar ,sveriges mittpunkt kanske :P
#8 Njä, Överhogdal eller Flataklocken (beroende på hur man räknar) slåss om den titeln ;)
Paulina
haha torpshammar är sveriges mittpunkt, och flataklocken ligger liksom där ;)
#10 Haha, inte lätt att veta för en som inte vart i trakterna :)
Paulina

Bonnstan och Nordanå (Skellefteå, Västerbotten) är väl värt ett besök :)
Beppe Wolgers museet i Strömsund (Jämtland)
Djurparken i Lycksele (Västerbotten)
Älgfarmen i Bjurholm (Västerbotten)
Piteå havsbad (Norrbotten)
Mariebergs viltfarm i Kalix (Norrbotten)
Abisko skulle jag vilja åka till en gång i livet o se på alla blå nyanser.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"