Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 7736 ggr
parlan84
2010-08-18 12:50
0

Tillit??

Jag behöver råd…

För mig är ärlighet det absolut viktigaste i ett förhållande.
Relationen med min sambo började med att vi träffades som kk.
Han sa att han inte hade tjej och att han ville mer med mig. Men på facebook stod han som "i ett förhållande" med en tjej…
När jag konfronterade honom om det sa han bara att "ja, vi får väl se hur det blir med det"…

Vi har pratat mycket om det i efterhand, och på sätt och vis kan jag förstå honom… Han trivdes inte med henne och hade gjort det klart för henne.
Dock skulle de försöka igen för barnens skull…
Han frågade mig flera ggr vad jag ville, och jag sa att jag inte ville förstöra nåt för hans barn/familj, så jag sa inget om mina känslor…
Sen fick han reda på vad jag kände "bakhållet" och dumpade då henne och vi blev ett par¨…

Nu har jag lite problem med tilliten…
Hur ska jag veta att han inte gör likadant mot mig???
Visserligen har han inte gjort så mot andra han varit tillsammans med, men iaf…

För ett tag sen sa jag till honom, att om han skulle vara intresserad av någon annan är det bättre att säga det till mig också får jag ta den smällen, istället för att få reda på efteråt att han gjort nåt med någon annan…
Han svarade med att mig älskade han, vilket han inte gjorde med henne, utan det var bara för barnens skull…
Han lovade också att vad som än hände skulle han vara ärlig, även om det var något som skulle kunna göra mig förbannad eller sårad…

Så till saken…
Egentligen en skitbagatell, men ärlighet är ärlighet, anser jag…

Jag har misstänkt att han porrsurfar de gånger han är själv hemma…
Så jag fick ett ryck och kollade historiken igår när han slutat tidigare…

Givetvis fanns där porrsidor!!
Jag frågade honom om han kollat på porr…

Neeej, minsann!!
Det hade han INTE!

Jag frågade då om han lovade det lika mycket som han älskar mig och aldrig skulle vara otrogen.
JAVISST!! Han hade INTE kollat!

Jag visade då historiken och han blev alldeles vansinnig för att jag hade "kollat upp honom"!!
Det var väl pinsamt att bli påkommen, antar jag…

Det hör till saken att han, när vi diskuterade saken för ett par veckor sen sa att "jag kollar inte på porr sen jag träffade dig. Varför skulle jag göra det när jag har en sån här snygging här hemma??" 

Alltså….
Han har lovat lika mycket som han älskar mig och aldrig skulle vara otrogen att han inte kollar.
Kan jag lita på resten då?? Eller är det också skitsnack?

Han sa att han inte behövde kolla mer eftersom han hade en "snygging" som mig hemma…
Han säger flera gånger varje dag att jag är så jävla snygg etc. Är det också skitsnack då?

Kan jag lita på honom?????

Maria
2010-08-18 13:15
0

Han kanske har problem med tilliten till digFlört

Du har ju kollat honom ända sedan ni var KK och det tycker inte jag är acceptabelt i ett förhållande.

Att han ljuger eller drar en vit lögn när du frågar om porrsurfandet är väl för att han vet att du inte accepterar det.

Jag tycker att ni ska prata igenom allt vad det gäller, tillit, ärlighet och vad man har rätt att kräva av varandra för sådana här saker tär på ett förhållande. Kanske kan ni hitta en medelväg och kompromissa.

Lycka tillGlad

/Maria

Kickilu
2010-08-18 14:12
0

Det är inte lätt med tillit alla gånger. Kan känna igen mig i er båda två faktiskt. Håller med #1 att det bästa är nog att försöka prata ut om det en gång för alla.

Lycka tillFlört

Karmatarerskanise
2010-08-18 15:03
0

Får han lov att porrsurfa för dig?

parlan84
2010-08-18 15:22
0

#1 Om du menar att jag såg på facebook att han hade ett förhållande, så är ju inte det att "kolla honom"…
Han la till mig som vän. Direkt när man går in på hans profil står det ju på förstasidan…..

#3 Japp. Jag har inga problem med det. Det är till och med jag som visat honom den ena sidan (yp) en gång i tiden… Visserligen var vi bara kk då, så han kanske tänkte att det var annorlunda??
Dessutom hade han ju kläckt ur sig kommentaren att han inte behövde det längre eftersom han hade en egen "snygging" att titta på…
Det tar jag som att han inte menade det! Och jag har svårt att tro på hans spontana kommentarer om att jag skulle va så särskilt snygg efter det…

Vi har pratat om detta med ärlighet och tillit flertalet gånger eftersom det är ett problem för mig.
För barnens skull eller inte. Enligt mig var han otrogen med mig, och kan då lika gärna vara det mot mig…….
Som jag skrev innan har han lovat på heder och samvete att vara 100% ärlig, även om det gäller något som skulle uppröra eller såra mig……….
Men sen säger han helt plötsligt att han inte ville berätta det för han trodde att jag skulle bli arg…

asvensso
2010-08-18 17:19
0

Enligt min erfarenhet sa ar det sa att en person som varit otrogen eller oarlig en relation ofta gor om det. Om man inlett en relation med nagon som redan ar i en annan fast relation (da menar jag sambo, forlovad eller gift och speciellt dar det finns barn med i bilden och dar den andra parten inte vet om ev kk) , sa ar man ganska naiv om man tror att den personen skulle vara trogen sedan.

Bada relationerna bygger ju pa ett system av logner. Om det ar arlighet man soker bor man nog inte dejta manniskor som maste ljuga for en partner fran dag ett for att relationen ens ska borja. Dumpa honom och dejta en singel istallet.

CelsiusT
2010-08-18 23:07
1

#4 Vet han att han får porrsurfa? Många killar tror att dom inte får bruka porr alls och att tjejer tycker det är att bli "svikna" (eller nåt) för att killen inte skulle behöva det för att han har en snygg tjej.

Jag har aldrig konfronterat en killes "porr-bruk" utan att han nekat, tills jag gjort klart för honom att det är helt okej för min del.

Jag tycker det är rätt dålig stil att kolla upp historiken och sedan slänga det i ansiktet på honom. Jag har en gång känt att jag velat kolla upp en pojkvän och då var förhållandet redan väldigt trasigt pch den känslan gjorde att jag inte kollade upp honom och vi pratade ut och det slutade med skilda vägar. Jag tror att om man hamnar i valet och kvalet om man ska kolla upp sin kille(eller att man gör det) så tror jag man har mkt törre bekymmer än den lilla bagatellen.

Jag tycker ni ska prata ut ordentligt om ert förhållande, vad som är okej och inte okej. Att hans sätt att uttrycka vissa saker gör att hans ord blir mindre värda/trovärdiga. osv

Sen har jag funderat på det där med att inte lita på sin kille. Att man vill att han talar om ifall han hittar nån annan osv. Jag tror det är svårt att begära och jag tror man blir lika ledsen oavsett om dom säger till direkt eller väntar o känner efter ett tag (har varit med om båda varianter och blivit lika illa berörd så i framtiden känner jag att det är bättre att sattsa allt och lita på killen och ta smällen om det händer - det är väl det som kärlek går ut på? att ge allt och våga sattsa).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kalendula
2010-08-19 12:41
0

Hej!

Det där med ärlighet i en relation är ett gissel tycker jag. Man kan säga saker bara för att man tror att det är vad ens partner vill höra.

Å andra sidan så finns det inga ärliga människor, man är mer eller mindre ärliga. Men alla ljuger om något.

Något som jag tycker är viktigt i ett förhållande det är att göra upp från början om hur man vill ha det och på vilket sätt man vill bli uppvaktad och bekräftad. För många gånger gör man på ett sätt som man tror att den andra vill ha det på.

Mitt problem brukar vara att mina relationer oavsett vilka går åt skogen. För dom jag stöter på kan eller vill inte ge mig vad jag är i behov av. "För att dom inte är såna", men tänker inte på att man faktiskt kan ge av sig själv av en annans behov och få tusenfaldigt tillbaka.

Själv tröttnade jag på det osynliga spelet mellan människor för ca 20 år sedan. Och tycker det är synd och tråkigt att människor har så svårt för att prata med varandra.

En relation har en ständnig dialog och många glömmer av att saker och ting kan förändras. Man själv eller sin partner, eller livet i övrigt, och då tycker jag att man borde kunna vara såpass flexibel att man försöker att anspassa sig till den nya situationen. Ibland kan det vara väldigt svårt att anpassa sig, men då har man i alla fall försökt.

Sedan finns det ju inga lagar och bestämmelser som säger att man inte får lov att ändra på sig. Det är därför det är så viktigt att man pratar med varandra. för ingen utav oss vet vad vi känner, tänker, tycker och funderar på om vi inte öppnar våra munnar och pratar om det.

Så om det är så att du inte känner tillit till honom av något slag så tycker jag att du ska prata med honom utan att klandra eller trycka ner honom på något sätt, det ger honom också chansen att berätta för dig vad han känner angående dig.

Om du känner att det är svårt att prata med honom, skriv ett brev till honom. Där du börjar brevet med att skriva att du känner att det är svårt att prata med honom om detta och väljer att skriva ett brev. Då får han tid att reflektera över dina känslor och funderingar. Och vill han sedan prata med dig efter att han läst brevet så ska du lyssna på vad han har att säga.

Och det där med att hålla ihop för barnens skull, det är inte för barnens skull dom vuxna försöker hålla ihop, det är för deras egna skull. Barn är inte dumma och fattar att föräldrarna inte älskar varandra mer. Då är det bättre att skilja sig och dela på vårdnaden och ge barnen kärleken i stället. Barn ska inte trippa på tå bara för att föräldrarna inte älskar varandra mer.

Kram och lycka till

Kalendula.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mona22
2010-08-19 17:32
0

Han säger att han älskar dig men ljuger för dig . han lämnade sin förra för dig, tyvärr finns det inget som tyder på att han inte kommer lämna dig om han hittar någon"bättre" som när han tog dig istället. Han var ju otrogen med dig ju.

Nja tyvärr skulle inte jag litat på en sån men det är väl bara jag. Obestämd

parlan84
2010-08-19 17:33
0

Tack för era råd…

Vi pratade mycket och länge igår…

Långt om länge bestämde jag mig för att faktiskt lita på honom…
Han har ju trots allt inte gjort så mot de andra han varit ihop med, utan bara mot henne och hade ju dessutom klargjort att han inte tyckte det kändes 100 för henne…

Jag väljer att köpa den varianten han drar…
Att han var rädd att jag skulle bli sårad eller förbannad, och har nu klargjort att jag inte har problem med att han kollar… igen…
Vi kom också överens om att han ska berätta saker, om något händer, oavsett hur förbannad eller ledsen jag skulle riskera bli av det…
Det har han som sagt lovat innan också, men nu har han sett hur jag reagerar på oärlighet, så jag hoppas att han tog det till sig.
Jag var också väldigt tydlig med att nästa gång duger inte en sådan förklaring, då vill jag ha ärlighet och får jag inte det så kan han gå!

Karmatarerskanise
2010-08-19 18:22
0

#9 Bra att ni pratat om det. Lycka till nu då :)