Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 5223 ggr
LitenPyssling
0

Hjälp mig!? Akut!

Berättar så kortfattat jag kan!

Jag har vart mobbat under hela min uppväxt, fysisk och psykisk mobbning + en del misshandel (sparkar i magen osv). Gått till BUP i 7år, slutade gå dit förra året och har nu vart "fri" ifrån BUP 1år. Dock var det ett år som räckte, nu ha jag vart på BUP sedan Februari att få börja där igen men icke. Pappa ska nu ringa och få de att inse att jag måste dit.
Trots alla år med extremt jobbig bakgrund så har jag växt upp fortare än många andra, är mer allvarlig och klar i huvudet än de flesta. Är starkare och mer dominerande än alla jag träffat till och med vuxna.
Detta är ett + ifrån min bakgrund samtidigt som många - finns.

Mina föräldrar är skillda sedan 10-11år.
Min pappa bröt nacken för 11år sedan i en olycka och jag trodde han var död - som han tur nog inte var!
Vi har alltid bott hos pappa, han har betalat allt för oss medans mamma mer och mer tar avstånd ifrån betalningarna.
Nu går både jag och min 2år äldre bror i gymnasiet (han sista och jag andra ring) och min bror bor hos mamma i hennes lägenhet i stan. Jag pendlar hemifrån till och från stan (13mil tur och retur).
Mamma kan inte stå för tak över huvud och mat till min bror.
Pappa betalar min bror för två boenden samt mat på båda ställen.
Mamma betalar 1200 för min bror medans pappa betalar 2500 för både hyra och mat för min bror.
Mamma kräver allt me roch mer av pappa för att min bror ska få bo där. Hon går med andra ord i vint på min bror medans pappa står här själv (mamma har sambo dessutom) och betalar för mat och boende för 4 barn + att han betalar allt annat såsom hygienprodukter, intressen, glasögon, allt!
Mamma betalar ingenting för oss utan kräver bara me roch mer pengar av pappa.

Nu har vi hamnat i en sitts där mamma börjat kräva mer pengar för min bror. Och pappas pengar är slut.
Han betalar för oss 4 samtidigt som han betalar våra intressen som är motocross och hästar.
Motocross har vi slutat med och ska sälja crossen.
Hästarna sköter jag helt själv (3 hästar) inom träning och utbildning. Två av hästarna har jag lagt ner hjärta och själ på att få till och med en av dem höll detta på att kosta mig livet 4ggr (spark i ansiktet och 2-3 backutsprång som slutat med att hästen landat på mig på något vis).
2 av dessa hästar är nu ute på annons för att säljas.
Den andre hästen är pappas häst då det är den enda som pappa kan göra det han vill med, självklart är de andra två det med men med denna kan han göra exakt det han vill med.
Så denna ska han ha kvar + att han ska köpa en parhäst till denna då pappa är väldigt efterfrågad kusk för bröllop och många andra evenemang.
Detta gör då att med parhästar så tjänar han pengar på hästarna också vilket är ett stort plus i allt.

Som det ser ut nu har varken mamma eller pappa pengar.
Mamma försöker som sagt leva på pappa genom att ta mer och mer för min bror som hon egentligen ska kunna hålla med mat och tak över huvudet själv på.
Pappa går back flera tusen i månaden.

Detta håller inte och jag är desperat!
Min syster (21år) bor fortarande hemma och betalar inget, vilket hon ska börja göra nu.
Min bror är 19år och går fortfarande gymnasiet (gått om ett år i grundskola) så han jobbar inte och kan därmed inte betala något.

Jag vet inte vad jag ska göra, sitter och funderar starkt på att hoppa av gymnasiet (börjar i tvåan nu) och börja jobba för att hjälpa pappa.
Har runt 6000kr själv som jag ska ge till pappa, det är ingenting men ändå lite.
Funderar som sagt starkt på att hoppa av skolan och jobba, men vem anställer en 17åring seriöst?
Har till och med börjat leta jobb och lägenhet för mig själv då jag vill flytta så tidigt som möjligt och inte bli som min syster som bor kvar hemma och fortfarande tar pengar av pappa.

Har dessutom haft Epilepsi som gör att ett oförklarat svimningsanfall orsakar att jag inte får börja övningsköra förren det gått 1år fritt från svminingsanfall.
Detta gör att jag fått flyta upp övningskörs perioden då jag svimmade förra året oförklarat, dock teorin är pga P-pillren jag hade då.
Detta gör att jag inte kan flytta långt ifrån stan då jag inte har någon bil och måste hålla mig till stadsbussar eller andra ställen med bra busslinjer.

Som ni kanske märker i texten, fumlig, så är jag otroligt desperat!
Ska dessutom konfrontera mamma och säga exakt vad jag tycker till henne om hennes dåliga beteende mot oss. Hon kan inte ens ge oss en liten present eller julklapp för hon klagar på pengarna, men hon och sambon kan köpa alkohol och bli fulla!

Vad ska jag göra!? Gå till soc, polisen?
Vad?
Mamma är skyldig både oss barn och pappa flera tusen kronor som vi antagligen inte kommer få.
När pappa och mamma skilldes så var de skyldig farmor 12.000kr. Detta tog pappa han dom med avtal att mamma skulle sätta in 3000kr åt oss var (barnen) innan 18års ålder. Varken syster eller bror har fått och de är båda över 18.
Jag och lillebror ha inget fått. Och detta sades för 8år sedan. Hon vräker sina egna barn och deras pappa på deras liv! Gråter

Vad ska jag göra?
Snälla säg vad jag ska göra!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0

Detta skrev jag inte i tråden:
För ett par år sedan så mådde mamma mycket dåligt pga pengarna, tor det var efter det hon började små snylta till sig pappas pengar och den hon var ihop meds pengar.
Då drack hon och vi var med henne (de var skilda då) varannan helg tror jag det var.
Min syster kommer in mitt i natten och väcker mig och säger att jag ska komma och titta på en sak.
Vi går in på toaletten och hon drar bort duschdraperiet.
Och där, bakom tvättmaskin och draperiet ligger en tom(!) vinbox.
Sedan går hon in till vårt rum igen och öppnar ena garderoben (vi är aldrig i mammas/pappas garderober utan håller oss till vårt) och där ligger ännu en tom vinbox.
Sedan berättar syster att hon hittat en halv vinbox och att det troligen var samma som var bakom draperiet.

Detta gjorde mig ont i kropp och själ så efter någon dag bara så såg min lärare att jag mådde dåligt och frågade om något hänt.
Då slängde jag mig ut allt, mamma gömmer alkohol och dricker på nätterna för hon vill inte visa oss sitt dåliga jag och allt.
Detta slutade med att vi inte fick träffa mamma på 1år.

Detta har jag även hotat mamma med att göra igen (se till att det blir förbud mot möten mellan barn och mor) de två gånger jag hittat henne full när jag kommer till henne.
Har även tagit detta när hon är nykter och frågat henne vad som är viktigast; Barnen eller alkoholen.
Sedan har jag gått därifrån utan att vänta på svar då jag vart förbannad.

Detta skrev jag inte heller;
Gick inte enbart till BUP under dessa 7år.
Jag gick till BUP, skolkurator och skolsköterskan och pratade.
Pratade alltså med 3 olika personer under 5-6års tid.
Var nog bara 1år jag pratade med enbart BUP.

Jag mår otrolgit dåligt och vet ingenting vad jag ska göra.
Vet bara att jag ska ta ett rejält prat med mamma och få in i hennes huvud att jag mår otroligt dåligt pga allt det här och nu har det runnit över. Jag känner till och med att jag vill läggas in på psyk för jag mår verkligen inte bra och har enorma självmordstankar av och till och detta har jag haft i 3år snart och detta känner även BUP till, ändå tar de int in mig för samtal nu.

Anledningen till att jag faktiskt inte tagit självmord är för att jag vill hjälpa min familj, jag vill få min familj på rätt väg igen.
Sen känner jag, hur kan jag tänka sådana själviska tankar är mina vänner och familj behöver mig?
Jag ställer nämligen väldigt mycket upp för mina vänner, backar inte för någonting utan säger ifrån åt andra och gör allt för att mina nära ska må bra. Sätter mig själv sist jämt!

EddaM
0

Jag har en liknande bakgrund som du. Min mamma är alko sedan många år tillbaka o mina föräldrar skildes när jag var 4år. Jag älskar min mamma det gör jag för hon är snäll för det mesta men sedan är hon ävan fruktansvärt barnslig och lägger sina problem på mig. Jag har försökt hjälpa henne i många år men hon slutar inte att dricka trots att hon har fått skrump lever. Hon dricker för att hon mår dåligt, är deprimerad. Men nej hon slutar inte. I början när hon började dricka så var det på helgerna och vin nu är det varje dag o kanske en flaska wiskey eller sprit. Hon ser inte mycket mer än det hon har på bordet så att säga o alla skall tycka synd om henne. Men jag har kommit till självinstinkt när det gäller mitt egna liv och jag ser då hennes problem. Men jag kan inte hjälpa henne mer än vad jag gör tyvärr. För det så behövs det en massa pengar och en massa tid. Pengar som jag inte har o tid som jag faktiskt vill lägga på mig själv för en gångs skull då jag hela livet har gjort allt för alla andra.

När jag var yngre glömde myndigheterna bort mig, min lillebror fick familjehem och jag blev kvar i ett stort hus utan mat. För min pappa var ute o knarkade mest hela tiden, vi bodde hos honom. Mamma kunde inte ta hem mig för sin gubbe som inte gillade barn. Så 13 år gammal fick jag börja ta hand om mig själv, detta har satt djupa djupa hål i mig och jag mår dåligt av detta även idag och går på anti deppresiva medel. Det som räddade mig då var att jag blev svårt sjuk och då äntligen fick hjälp.

Bodde hos min mamma några år trots hennes gubbe o deras drickande. Sedan bodde jag hos pappa ett par år när han kommit upp ur sitt hål innan jag flyttade hemifrån.

De som alltid har funnits vid min sida är mina djur. Har haft hästar precis som du men eftersom jag inte har råd just nu så sålde jag min senaste häst för ca 3år sedan. Men jag har mina katter, dessa underbara djur får mig att le varje dag. Och sakta men säkert så mår jag bättre och bättre tack vare dem, mina vänner och min kurator.

Så stå på dig och kämpa det är inte lätt men gör det ialf. Jag gör det varje dag. Du skall leva ditt egna liv och plugga på. Det är det bästa du kan göra. Skapa dig ett eget liv och lev så som du vill ha det. Titta på dina drömmar o förhoppningar o hur du skall nå dit. Tänk inte på att hoppa av skolan, du gör bara dig själv en väldig otjänst. Säg åt din mamma att sluta kräva pengar av din pappa o börja ta tag i sitt egna liv.

Vet inte om detta hjälper dig…men bara så du vet så är du inte ensam.

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LitenPyssling
0

Sånt här ska inget barn överhuvudtaget få uppleva, varken knark, alkohol och allt vad det heter!

Samma som du gjorde, jag gör nu, så sätter jag alla andra framför mig själv. Tar alltid mig sist.
Och just nu är jag både extremt besviken och förbannad på min mamma.
Mina syskon och pappa har länge kastat skit på mamma för hennes beteende - som jag inte sett på det viset de har.
Men nuu förstår jag vad som får igång allt, kalkylen pappa visade igår - fy, vill inte ens tänka på det!
Han lägger ner 17.000kr+ varje år på min bror för att han ska få mat och tak över huvudet hos sin egna mamma.
Detta är pengar som skulle göra sig otroligt mycket bättre på vårt hus t.ex. som skulle göra sig bättre i det pappa vill göra.
Men det går till en självisk mamma som inte inser sina egna problem.

Ska följa ditt råd att söka hjälp åt henne.
Trots mina hot att avsäga all kontakt med henne (gäller alla syskon) så skärper hon sig inte.
Tror hon måste få hjälpen direkt för att inse att det är på största allvar.
Hon bokstavligen vräker sina egna barn ur sitt hus.

Mona22
0

Eran mamma har ingen rätt att ta en massa pengar från er pappa då de är skilda och hon behöver hjälp direkt. låt det inte vänta!

Har liknande uppväxt och ofta är de så att de som mår sämst försöker hjälpa andra för på något sätt känns det lite bättre då.

EddaM
0

Precis, inget barn skall ha det så här! Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bättre för dig snart.

#4: Precis!

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LitenPyssling
0

#4 Tror jag ska riva åt BUP imorgon när jag åker in till stan, måste kunna använda mamma som "panikorsak" eller vad man kan säga, berättar man då hur det är så borde de göra någonting?
Jag ska prata med min pappa nästa gång vi äter middag själva han och jag och syskonen och föreslå en konfrontation av mamma då ingen accepterar hennes sätt att bete sig på.

#5 Hoppas jag med =/

Tack för ert stöd!

Aviendha
0

Man kan inte utkämpa alla strider själv. Tyvärr är det ju så att sålänge din mamma inte är helt på det klara med att hon vill bli frisk och vill ha hjälp så kommer ingen behandling i världen att göra henne nykter heller. Och är det så så låt er inte dras ner i gyttjan med henne.

Jag förstår att ekonomin är tuff och det är jobbigt när det knappt går ihop men jag förstår inte riktigt din pappas agerande heller. Han kan ju faktiskt ta till de medel som finns på hans sida för att inte betala så mycket som han gör. Å andra sidan tycker jag inte att 17.000kr/ år är mycket pengar. Det är ca 1400 i månaden. Nu vet jag inte vad underhållet ligger på men jag vet att min pappa betalade ca 1200kr i månaden till min mamma när jag var yngre. Det kostar att vara förälder - easy as that.

Det kan mycket väl vara asjobbigt för honom men tyvärr är det hans börda att bära. Hur ont det än gör i ens hjärta att se en förälder knäa under den. Men det viktigaste är ändå att du fortsätter skolan. Ingen kommer tacka dig för att du hoppar den. Du har ju inte långt kvar heller. Är det så illa att det inte alls går på något sätt för din pappa så får han helt enkelt söka hjälp. Den finns där för de som inte själva kan av en anledning.

Jag känner inte precis att jag är så uppmuntrande här.. Men jag hoppas verkligen att situationen vänder. Det viktiga är att du inte försöker axla bördor som inte är dina. Det är dödsdömt eftersom man aldrig kan lösa andras problem fullt ut och det kommer antagligen skada dig mer eller mindre.

LitenPyssling
0

#7 De 17000kr/år var fel insåg jag idag.
Jag vet ingenting om vad hyran ligger på och mat, men insåg idag att det var betydligt mer än så.
Måste ta ett prat med pappa innan jag kan säga mer exakt vad det är på.
För 1400/månaden är det absolut inte. Mer runt 2500-3000kr, det vet jag är ganska säkert.
I längden är det mycket mer än vad man tror.

Jag vet att pappa agerar lite fel, men det är han jag ärvt min "ta alla före mig själv" sida av. Sån är vi båda och vi jobbar stenhårt med att skärpa oss, och pappa är nu i kanten till att riva åt ordentligt vilket jag hoppas att han gör. Snart!

Vet att det är fel att ta hand om andras problem, speciellt före mina egna problem.
Och detta jobbar jag med enormt mycket, men som sagt. Sån är jag =/.
Du får låta hur uppmuntrande/ouppmuntrande du vill, alla råd och tips är välkomna oavsett hur de framförs.
Det är lugnt!

Aviendha
0

#8 Ah, då är det ju en annan sak. Men som sagt, din bror måste ju inte bo där och även om han gör så kan din pappa teoretiskt dra ner på kostnaderna. Sen kan man ju undra hur bra det är att bo med en missbrukare.. Men det kräver ju att din pappa river ifrån också. Även om det är en svår sits han sitter i så verkar den inte lösa sig själv då den andra parten är en missbrukare som snarare är styrd av sitt missbruk och dess konsekvenser. Därifrån skulle iaf inte jag vänta mig hjälp även om det smärtar att inse och göra något åt det hela.

Jo, jag vet att du jobbar och det är super! Ibland kan man dock behöva påminnas om det eftersom det är en vana och ett synsätt som sitter rätt hårt i en har jag märkt. Men att man är medveten om det är en fördel för då kan man försöka hantera det.

abbis
0

Nr 1 DU ska inte hoppa av skolan .Det är jätteviktigt att du går klart!

Nr 2 Din pappa och mamma  har varsitt barn boende hos sig och som ff går i skolan .Det innebär att ingen ska betala underhåll till någon.Så vad din mamma håller på med vet jag inte det enda hon kan ta är studiebidraget från din bror!

Nr 3.Ditt äldre syskon bör skaffa sig ett jobb och bidra om hon ska bo hemma .

Nr4 Har din pappa dålig inkomst kan han få hjälp av soc.Men eftersom ni har hästar kommer det krävas att dom avyttras.Hästar är lyx i deras ögon.

Nr5 Du kan bidra med hela ditt studiebidrag till din pappa!

Nr6 Har din pappa dålig inkomst så kan han även få ett utfyllnadsstöd av CSN på ca 800:- för dig   som inte är återbetalningsskyldigt..Det  finns ansökningshandlingar på CSN sida!

Om din mamma är alkoholiserad så är det inte du som ska vara hennes mamma.Kan hon inte skärpa sig så bryt med henne för din egen skull.Man behöver inte ha kontakt om det gör att man mår dåligt! Men det är vad jag tycker*L*

lycka till

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LitenPyssling
0

#9 Ska prata med pappa och syskonen nästa gång inte pappas flickvän äter med oss.
Vi ska försöka få bukt med allting tillsammans, vi är en sådan familj socialt är vi urdåliga men när det gäller då är vi verkligen tajta.
Så det är en hel del lösningar på gång som jag hoppas ska fungera någorlunda bra.

#10 Min syster har jobb och ska snart få sin första lön vilket leder till att hon även betalar för sitt boende här.

Pappa har alldeles nyligen börjat ge studiebidraget till mig. Men då jag inte handlar något av de så ska han få tillbaka de.
Jag känner ingen använding av de.

CSN visste jag inte om att man kunde få det av?

Man kan inte säga att hon är alkoholist, däremot så är hon snål och lägegr sin nytta och pengar på fel sak, men hon blir inte full och så hela tiden som jag anser alkoholister blir.
Hon är lite av en missbrukare på nåogot vis, lägger pengar på fel saker. Och prioriterar fel vilket missbrukare gör.

Bra att du sa dessa punkter!