han hjälper bara till om han måste
Min man är i stort underbar och helt perfekt för mig, frånsett hans "lata" sida. Hemma gör han aldrig mer än han måste. Jag sköter all tvätt, städning, disk och ofta matlagningen. Våran dotter sköter mestadels jag om. När han tar hand om henne är han helt handikappad och vill att jag ska hämta ditten och datten (blir nästan jobbigare än att fixa själv). När jag till slut får nog och blir lite nedstämd och besviken så rycker han upp sig några dagar för att sedan gå tillbaka i gammla spår. Han åker iväg på sina intresssen och hobbys, han frågar visserligen om det är okey men jag är inte den som säger nej. Själv kommer jag sällan iväg eftersom att han tycker att vi ska göra saker tillsammans då han väl är hemma. Han vill att jag ska sitta på standby. Jag skulle önska att han ryckte upp sig permanent, kanske omöjligt. Jag älskar honom men det är så tungt att göra allt själv, han skyddar sig med att säga "jag skulle städa om jag tyckte att de var stökigt" dock inte sant eftersom när jag kör städstrejk kan han tycka att det ser förjävligt ut. men gisssa då vem som inte orkar ta itu med det och till slut ger jag upp och städar själv. Inte nog med att han sällan hjälper till han är ju riktigt stökig av sig också! Det värsta är att vi planerar syskon till vårt barn men hur ska jag orka det. vet inte hur jag ska göra, någon som har något tips??!
Oj vad bekväm han är! Ärligt talat, han får skärpa sig!
Nu kanske det här inte fungerar i verkligheten men lika mkt tid som han tar till sina hobbies tar du till dina.
Jag har varit i lite samma sits själv och ärligt, det är för att man skämmer bort dem i början. Då är man så kär att man gärna gör det där lilla extra, man mammar dem. Sen i längden så blir det jobbigt och efter några år så protesterar man och de fattar inte för det har ju fungerat så bra hittills…
Sara
Om inte du vill sitta i samma sits i all framtid så är det nog dags att angripa problemet på ett annat sätt: tillsammas! Bestäm gemensamt hur ofta det ska städas och dela upp arbetet så var o en vet precis vad man ska göra och vem som ska göra vad, gör nåt skema och var överens om att ni ska testa följa det en period, t.ex. en månad och sen prata sen igenom hur det har funkat och om ni vill fortsätta å samma sätt eller ändra något.
Jobbar ni lika mycket eller är nån mer hemma än nån annan?