Homosexuella med barn?
Hur ser du på att homosexuella skaffar barn?
Är det ok för dig, eller du är emot det?
Varför känner du som du gör?
Jag ber alla att tänka på hur de utrycker sig, då detta är ett känsligt ämne.

tycker det är helt ok! tor barnen lär sig bätte att det är okej att inte vara som alla andra med tanke på deras föräldrar. att det är ok att vara olika och man är lika mkt värda.
Jag tycker det är föråldrat att fortfarande tro att barnen inte får en bra uppväxt om föräldrarna har en partner av samma kön. Jag tror uppväxten blir precis lika bra.
Precis som att en singel inte skulle klara att vara förälder.
Nu lever vi i 2000 talet, och fler och fler accepterar homosexualitet, och fler lever öppet med det. Det är bra :)
Alla ska väl få leva sitt liv så som de vill sålänge ingen tar skada av det. Vilka är vi att dömma ut ngn för dennes läggning?
Jag tycker det är bra om homosexuella väljer att skaffa barn, biologiska eller adopterade. Desto fler som gör det desto mer accepterat kommer det att bli.
Dessutom känner jag massvis med människor som har haft riktigt jävliga uppväxter med mamma, pappa och hela paketet. Jag känner många som blivit mobbade trots att de haft allt man kan tänkas behöva för att "passa in". Alltså är alla argument om att barn till homosexuella skulle bli mobbade eller olyckliga riktigt korkade.
Jag tycker snarare att det är förjävligt att man får diskriminera på sånt sätt helt utan grund, att man inte låter homosexuella adoptera eller (för män) skaffa barn med en surrogatmamma.

Självklart ok.
Nej jag tycker inte att homosexuella ska få skaffa barn. Jag tror självklart inte att homosexuella är sämre föräldrar eller ger sitt barn mindre kärlek. Jag tror visst att mobbningen ökar med samkönade föräldrar
Jag vet att man kan mobbas av precis vilka orsaker som helst. Jag blev själv svårt mobbad i 9 år hela grundskolan. Och det hela började med en sån löjlig sak att de fick reda på hur gammal min mamma var. Hon var 40 då hon fick mig. Sedan bara ökade mobbingen för varje år. Jag hade fel kläder (trots att jag var klädd som alla andra) fel frisyr (fast jag inte alls såg udda ut) fel kläder (trots att jag klädde mig som alla andra) blev kallad tjockis(fast jag var normalviktig) osv osv. ALLT jag gjorde var fel.
Ja det kan jag ju bara tänka mig, att hade min (gamla) mamma haft en flickvän, tror ni de hade mobbat mig mindre då? Det tror faktiskt inte jag. De hade ju bara fått ännu en anledning till att jävlas med mig
#0 Hoppas jag inte uttryckte mig dumt i detta inlägg nu
#5 Tycker fortfarande inte att mobbing skulle vara en bra anledning till att homosexuella inte ska få barn. Tycker den är dålig.
Skulle man undvika allt som gör att ett barn kan bli mobbat, hade man inte kunnat låta barnen gå i skola.
Som jag skrev så blir det mer och mer vanligt. Om 20 år tror jag ingen reagerar.
Och skolorna måste göra sitt, vilket dom inte gör idag.
Och du, det var bra skrivet ;) Men jag köper inte det :)
Jag tycker absolut att det är ok med att homosexuella får barn. Och ja, ang mobbing så skapas det av alla möjliga konstiga orsaker. Men ska man tänka så så borde väl ingen få skaffa barn P
/Christine
Nej om 20 år tror jag inte heller någon reagerar för det blir allt vanligare. Men jag hade inte velat vara den unge som först fått stå där med mamma och mamma i min skola. Jag mådde nog dåligt som det var.
Och nej, skolan gör inte ett skit för att förhindra mobbing. Hur många gånger ringde inte mina föräldrar till rektorn, klassföreståndaren, och det var möten och möten i det oändliga. Men mycket snack och lite verkstad. "Försök och strunta i mobbarna" fick man gång på gång höra. Hur ska man kunna strunta i att man får huvet nedtryckt i en toalett flera gånger i veckan, blir knuffad, sparkad, och kallad allt mellan himmel och jord, alltmedan några fegisar står o tittar på o inte vågar göra ett skit. Och lärarna går förbi med ögonbindel i korridoren.
nej tack o lov att man gått ut skolan
ursäkta nu kom jag ifrån ämnet igen
Nej, ingen vill bli mobbad, såklart. Och du har rätt, det görs inte mkt.
Men jag kan säga att hade det hän i min klass i grundskolan, då hade folk tyckt det var häftigt.
Mobbing är aldrig kul, och förekommer av alla de orsaker man kan komma på.
Jag tycker att ett barn behöver både kvinnliga och manliga förebilder men det måste inte prompt vara föräldrarna.
Sara
Givetvis ska homosexuella få skaffa barn - oavsett om det är biologiska, adopterade el surrogat. Däremot finns det gott om heteropar som aldrig borde ha tillåtits yngla av sig…
Barnens väl har inget med föräldrarnas kön el sexualitet att göra, basta.
Vänliga hälsningar
Cindy
En människas lämplighet som förälder hänger inte ihop med om man är homo eller hetero.
Håller med #10 om att det är bra med nära vuxna av båda könen, fast att det inte behöver vara föräldrarna.
Tycker det är viktigt att tänka på det med att för de flesta är det viktigt att veta vem som är ens biologiska föräldrar, om inte annat när man börjar bli vuxen, så det med anonyma spermiedonatorer gillar jag inte riktigt.
Jag tycker det är ganska orättvist: Om ett lesbiskt par vill ha barn så kan de lätt be en vän, skaffa spermier från en donator eller gå gratis-vägen på krogen om man så vill.
Men killarna då? Man är ju mer eller mindre körd om man är bög, lever ihop med en annan man och vill ha barn. Surrogatmammor är, så vitt jag vet, inte ens lagligt i Sverige. Skulle man göra det på annat håll så skulle det lagliga bli ett rent helvete. De får inte ens adoptera, trots att det finns massor av övergivna barn som bara sitter på barnhem och önskar sig ett hem!
Jag tror inte att barn måste ha både män och Kvinnor i familjen. Förebilder kan man få på annat håll.

#10,11,12,13
Word!
Carpe Diem
MimmiM; hahaha :) Vad exakt betyder det? BRA??? Eller bra sagt? ;)
#5 Är du emot att så "gamla" människor som 40 åringar ska få skaffa barn då? Du blev ju mobbad av den anledningen..
Absolut ska homosexuella skaffa barn. Det finns även en hel del intervjuer där barn fått berätta om sin uppväxt med homosexuella föräldrar där barnen tycker att det har varit en jättebra barndom. Ska man inte lyssna på dessa?
Sajtvärd på Iller.ifokus

#15 Att jag håller med i allt som sagts, det finns liksom ingenting att tillföra 
Carpe Diem
Jag känner tre familjer där föräldrarna är av samma kön och barnen, mig veterligen, har inga problem med detta.
Ett barn behöver kärlek och har inga reflektioner på könsroller. det är vi vuxna som har.
/Maria

Då jag har en kusin som är lesbisk och har barn med sin flickvän så är jag 100% för det.
De lever ett normalt liv, och deras dotter har inte stött på några som helst bekymmer såhärlångt..
Inte från föräldrar eller kamrater..
Nu är hon bara fem, och saker kan ju förändras, men det är en underbar tjej som har en mycket bra uppväxt med värderingar som är rätt m.m.
Jag gör ingen skillnad på hetero- eller homosexuella par som vill skaffa barn och anser på så vis att de borde ha samma möjligheter.
Däremot anser jag inte att barn är en s k rättighet. Det bästa vore om man kunde införa någon slags "föräldrakörkort", då alla vuxna inte är lämpade att få barn, men jag inser givetvis även att det inte är möjligt i praktiken. Tyvärr.
Men, som sagt; jag gör tummen upp för att homosexuella skall få samma möjligheter att skaffa barn som heterosexuella.
#8 Jag håller med dig om att skolan gör alltför lite för att förhindra mobbing, men jag anser inte att det är relevant i denna fråga.
Mobbing existerar, hur mkt vi än försöker förebygga den och jag tror inte alls på att skapa någon slags skyddad tillvaro för barnet - man kan bli mobbad för så mkt annat än homosexuella föräldrar och jag tror knappast att detta är någon lösning på mobbingproblematiken. Den kvarstår, så länge samhället inte accepterar någon form av olikheter. Javisst, barn kan vara grymma, men det är ngt de lär sig av sina föräldrar och sin omgivning.
Skall vi förbjuda homosexuella par att skaffa barn, krävs det att vi även förbjuder övriga par som avviker från samhällsnormen; invandrare, dyslektiker, folk som avviker alltför mkt från medellängden eller medelvikten etc.
Mobbing skall bekämpas med bildning, tolerans och humanism, ingenting annat. För att samhället skall få en ökad tolerans gentemot homosexuella som har barn, krävs det att de får samma möjligheter som de heterosexuella. Det är vi vuxna som sätter gränser för vad som är accepterat i samhället, inte skolbarnen.

En människas sexuella läggning spelar ingen roll för mig faktiskt. Så länge det inte är läggningen pedofil eller liknande då. Förebilder hittar man överallt av både manligt och kvinnligt kön så att det ska vara superviktigt med att alla barn ska ha en mamma och en pappa tror jag inte ett dugg på.
Då har jag större problem med att grova knarkare och alkolister tillåts skaffa barn, där ungarna blir skadade redan innan de är födda.Snacka om orättvis barnmisshandel. Eller det ologiska med att 50+ och äldre får skaffa barn både via provrör och adoptera.
Qui dormit, non peccat
Förut hade jag problem med det, men inte nu längre. Har tänkt om helt.
Med tanke på hur många heterosexuella WT-familjer det finns i Sverige med misshandel, rökning och alkoholism ser jag inga som helst problem med att homosexuella ska få skaffa barn.
Angående mobbing är det alltid minst en i varje klass ändå. Frågan är bara vem…
Människor är individer, oavsett vem man blir kär i ska man få skaffa barn om man vill!
Helena

Självklart ska alla få skaffa barn som älskar sitt barn och ger det den kärlek och omsorg det behöver! Två av samma eller olika kön har ingen som helst betydelse!
Däremot är jag emot att folk som behandlar sina barn illa får skaffa barn! men det är ju en helt annan sak :)
Ett lite sent inlägg, men måste få kommentera.
All forskning visar att barn måste inte ha både en mamma och en pappa, istället är det viktigt med signifikanta andra som är kärleksfulla. Ett barn kan knyta an till många vuxna individer, av båda könen. Det viktiga i ett barns uppväxt är att vårdnadsinnehavarna är stabila, kärleksfulla och kan ge barnet uppmärksamhet.
Forskning visar oxå att barn till lesbiska mammor klarar skolan bättre än barn till heterosexuella, barnen har en högre grad av social kompetens, känner större tilltro till omvärlden och har en mer nära relation till sina mammor.
Så vi kanske kan sluta diskutera homosexuella som skaffar barn och istället fokusera på barnens bästa - med slutsatsen att Kristdemokraternas tolkning av "barnens bästa" är vetenskapligt förkastligt.
Och du som blev mobbad, jättebra att du tagit dig igenom din hemska skolgång, all cred åt dig. Det är det värsta som kan hända ett barn. Men även här visar studier att barn till öppna homosexuella inte mobbas mer än andra.
Jag tycker att homosexuella har lika mycket rätt att ha barn som hetro :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hoppas verkligen att homosexualitet kommer sluta krylla av fördomar snart. Självklart ska man få ha barn även om man är kär i någon av samma kön! :)
/Isa