Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 693 ggr
-Milou-
0

Mitt första inlägg:

En stunds reflektion, söstra mi tyckte jag hade något att komma med… *ler*

Jag knycker något litet från min blogg först, till att börja med. Ska bli mera sen, efter helgen. Läser det ni skriver, kloka människor…

" Stängda själars vilsna vals?

Än en gång funderar jag. På vad som krävs för att låsa upp en stängd själ. Vilken nyckel som passar…Vad är det som gör att ett sårat hjärta kan läka, vad gör en stängd själ glad igen? Vem kommer in och hur kommer de in? Och samma sak… vad gör en själ stängd och ett hjärta sårat? Svek? Självklart.

Men om känslorna inte räcker till då? Hur avslutar man -trots- att man vet, att man kommer såra? Hur gör man för att undvika att själen stängs?KAN man det? Om man med de bästa intentioner säger till någon: "Du… jag räcker inte till. Jag måste gå vidare på en väg du inte kan följa med"När man tror att budskapet gått fram men budbäraren ändå blir skjuten? Hur gör man när man märker att allt bara blir fel, vad man än gör? När tiden, avståndet, ekonomin, kemin ja allt som kan gå fel eller sätta käppar i hjulen, gör det?

Var och en ansvarar för sina egna reaktioner. Det är inte den andres fel, om man själv inte kan hantera sorgen och saknaden väl? Är det hans fel om jag gråter? Om han inte kände för mej, det jag ville han skulle göra?Är det mitt fel att han gråter? För att jag sa att jag måste gå min väg, fast han var så kär? Vad ska man göra då? Stanna? För att inte såra? Vem sårar man då?

Den enda man kan vara säker på att man har kvar tills man dör. Sej själv."

[SharpMissy]
0

Först vill jag tacka för ditt inlägg…

Det du skriver får mig att börja reflektera över vilket som är värst… att bli sviken eller att vara den som sviker…

Man kan inte skydda sig mot någotdera, tyvärr är vi utslängda här i livet utan skyddsmundering. Ingen hjälm, inga benskydd och inget pansar kring vårt hjärta. Men Gud ska veta att ibland hade det behövts…

Att bli sviken, ja jobbigt, men det viktiga är snarare hur. Att ljuga och bedra, att gå bakom ryggen. Ett svek som gör ondare än någon kan föreställa sig.

Att bli lämnad, för att partnern vill gå vidare på egen hand, i vilken grad är det ett svek? Det vore ju att svika sig själv om man inte tar hand om sina egna känslor. Ska partnern svika sig själv för att inte svika Mig?

Det kommer flera tillfällen i livet där man stänger sin själ. I brist på näring kan den sluta sig likt en näckros stänger sina blad mot kvällen. På grund av svåra svek kan själen stängas hårt med en smäll, och för obestämd tid.

Vad väcker själen så? Människans natur är att överleva mot alla odds, och att leva utan en vaken själ under en längre tid är inte möjligt. Då skulle man bli en robot, och det var aldrig tanken när vi sattes här på jorden.

Själen kan sakta vakna till liv och tina upp, precis som våren sakta återvänder efter en karg vinter. När kylan försvinner och snön smälter, ser man fjolårets gulnade gräs under. Man börjar höra fågelsången igen. Aprilsolen blir förvånansvärt varm, bara man befinner sig i lä. Snart doftar det av solvarm asfalt och kvarlämnad sand efter vinterns sandningar. Plötsligt upptäcker man att det kommit blommor lite varstans…

Inte förrän människans inre vår har brutit igenom på allvar, förmår man att våga börja släppa en ny människa inpå livet igen. Återigen med risk att bli sårad, men utan att vara villig att riskera det, är kärleken inte mycket värd…

Man måste alltid försöka vara sann mot sig själv