Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 9297 ggr
Astrid37
0

Avsluta förhållandet?

Har sett att andra skrivit om ungefär samma som jag funderar på, men jag skriver några rader ändå och hoppas på att få kloka ord från andra. Min sambo och jag har varit tillsammans i snart 8 år. Detta är mitt tredje seriösa förhållande och hans första. Vi har bott ihop i 7 år. Jag har varit sambo förut och är 6 år äldre än honom. Inga barn och som läget är nu vill jag inte ha barn, trots att jag är inne på sista svängen rent åldersmässigt. Problemen med förhållandet är för mig att han har en hobby som slukar i stort sett all hans tid. Är det inte övning så är det ett betalt uppdrag (uttrycker mig medvetet luddigt). Han jobbar tvåskift och är därför borta i och med det varanan veckas kvällar och hans hobby tar 3-4 kvällar den andra veckan. När han är hemma är han ofta mycket trött och sover. Jag är inte så intresserad av hans hobby och följer inte med på alla hans utflykter. Jag har ett eget socialt liv och träffar vänner regelbundet. Han följer sällan med på släktträffar eller middagar med vänner pga att han är upptagen eller för trött. I hemmet är det jag som tar (eller tog snarare för jag sa upp mig som hans hushållerska förra veckan=) )allt ansvar med städning, tvätt, köpa mat och ta hand om våra gemensamma husdjur. Vi äter i stort sett aldrig tillsammans och hittar mycket sällan på något. Inte ens något så enkelt som en promenad. Jag har lyft det här problemet åtskilliga gånger och han anser att jag bara ser det negativa och klagar på honom. Det är ju sant, för jag vantrivs enormt med det här livet. Jag önskar en helt vanlig vardag med den jag älskar. Det får jag inte nu. Självklart funderar jag på om det är dags att göra slut (med försäljning av hus, hitta nya bostäder, fördela alla saker pust…) eller om vi helt enkelt ska pröva att bo isär istället (vilket innebär samma praktiska problem, men färre känslomässiga…???) och låta våra få träffar få bli något positivt istället. Jag vet varken ut eller in. I förmiddags tog jag upp att vi ses så sällan och innan han åkte iväg för kvällens uppdrag bestämde vi att vi ska ha ett seriöst samtal imorgon (efter att han kommit hem från ett annat uppdrag…). Jag kanske egentligen vet att jag vill avsluta det här. Jag fantiserar om andra (och tror ju förstås att gräset är grönare… ) och har till och med lagt ut mig på dejtingsajter helt in cognito, förstås. Jag tar bort mig direkt, men jag vill se om det finns singelmän i min ålder som söker samma som jag. Det gör det… och en del ser riktigt bra ut… kommentera, ge mig råd, ställ frågor till mig så att jag får tankeställare…

Bergspuman
0

Du har nog egentligen bestämt dig, men vågar inte ta det slutgiltiga beslutet.

Därför lägger du ut frågeställningen här.

Det är min gissning i alla fall.

När man inte ännu orkar / kan / vill / vågar ta ett beslut så hoppas man att någon annan fattar beslutet åt en. Man är också rädd för det okända, hoppa ut i en rörig tillvaro och en turbulent period.

Men du är ju inte nöjd som jag förstår det.

Då finns det bara två vägar att gå: antingen förbättrar ni det ni har, genom att förbättra samlevnaden vare sig ni delar bostad eller ej, eller så går ni skilda vägar.

Ha det seriösa samtalet och se till att du har klart för dig dina olika alternativ tills dess. Var även beredd på att han kanske rycker ifrån dig initiativet och säger att HAN vill separera. Sådant har hänt förr.

Jag önskar dig lycka till hur utfallet än blir.

rebelme
0

tycker #1 säger det väligt bra.

Men tror du han skulle va redo för en förändring i stora drag som ni antagligen skulle behöva (vad ja tycker de låter som)?

[luneri]
0

Jag måste också hålla med om det #1 säger.

Jag har varit i en liknande situation som du, egentligen hade jag redan bestämt mig att jag ville gå vidare, men vågade inte inse det (framför allt när jag insåg att jag tittade efter andra killar). Men själv tycker jag det var svårt beslut. jag ville inte såra honom. Jag tog mod till mig och sa vad jag kände tillslut. han tänkte efter och tillslut blev det att vi gick skilda vägar. det var något av det bästa jag gjort måste jag säga. det kändes som en tyngd hade lyft sig från mitt hjärta och jag kunde börja leva igen. Det är inte så att jag tycker illa om honom. tvärtom. därför kändes detta väldigt jobbigt, men man kan inte heller fortsätta i ett förhållande bara för att personen i fråga är snäll mot en. Jag upplevde främst in i det sista att jag blev väldigt bitter och sur. något som jag också fick dåligt samvete över.

Jag tycker iaf att du ska prata med honom hur du upplever föhållandet och om det finns en möjlighet att ändra till det bättre.

I ett färhållande ska båda personerna trivas, och om man inte gör det så är något fel.

Jag hoppas det löser sig hur du än väljer att göra. men jag tycker du ska följa ditt hjärta, annars kommer du ångra dig senare.

StickyKitten
0

Han kanske behöver en rejäl kalldusch för att kunna ändra sig? Många gånger så värderar man ju inte det man har förräns man förlorat det, eller är nära att göra det. Och först då är en förändring möjlig.

Fridaaaa
0

Tycker det dem andra har skrivit är väldigt bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalendula
0

Jag tycker att det dom andra har skrivit är bra tips och råd. Man ska ju inte gå omkring och må dåligt i en relation. Man är ju tillsammans för att man älskar varandra och vill vara med varandra, och har en tex inte tid pga jobb och hobby så att man sällan ses i alla fall. Ja, då får man ju säga ifrån om hur man känner och ställa saken på sin spets och lösa problemet. Även om det kan hända att man går skilda vägar.

Kram och lycka till!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Hemulen
0

Oj herregud, du kunde lika gärna skrivit om mig! I vårt fall har det visat sig att en depression som kommit smygande legat bakom hans totala brist på engagemang men i övrigt kunde lika gärna jag skrivit din text.

Hur ser det ut för oss i nuläget då?

Jag ska inte dra hela våran historia för detta handlar ju inte om oss, och orsakerna bakom min sambos beteende och din sambos beteende är troligtvis inte likadana, men det kanske kan ge dig något.

Min sambo har alltid haft svårt att prata om känslor eller saker han gått igenom, tuffa tider, misshandel, svek av olika slag. Det gör han inte med någon, varken vänner eller familj. Lägger alltid locket på och hoppas att det ska försvinna av sig självt. Har vi bråkat någon gång vil han aldrig reda ut vad det berodde på, bara vi ber varandra om ursäkt och går vidare som om inget hade hänt.

Han har engagerat sig i sin hobby för att vara så upptagen som möjligt, slippa tänka eller känna. Han håller på med en hobby där det i samband med den ofta (alltid) dricks en hel del alkohol och festande och han behöver inte bry sig om något verkligt eller jobbigt. Inför dessa tillfällen är det mycket arbete och planerande och han sitter vid datorn eller i telefon jämt. Han begraver allt. Han har trott sig behöva denna verklighetsflykt, att han mår bättre av det, när det i själva verket är tvärtom och det håller på att kosta honom hans förhållande. Känslor måste ut och eftersom han inte får ut dem har han ofta ångestanfall och mardrömmar.

Eftersom man i ett förhållande alltid måste vara engagerad och ta ansvar och hålla elden vid liv, ha samtal om känslor, ta itu med konflikter osv så har han hellre hållt på med sin hobby så att han slipper detta. Det har resulterat i att varje gång han är med mig vill jag diskutera detta vilket slutat med att han ALDRIG vill hitta på saker, han undviker mig.

Han går på samtal på ett kriscentrum (som jag övertalade honom till då han verkligen accepterade att han har saker att ta itu med) och då har han börjat rota i känslor, allt kommer till ytan och vad händer? han får en känslomässig kollaps (han har ju aldrig lärt sig bearbeta känslor och nu blev det mkt på en gång). Han låg helt utslagen i sängen i två veckor, utan att äta eller prata. Detta har tagit oerhört hårt på mig och mina känslor och jag har fått göra allt hemma och samtidigt vara ett stöd utan att få något tillbaka eftersom han är mitt i en depression…

SÅ vad gjorde vi? JO jag tvingade honom tillslut att flytta till sina föräldrar på obestämd tid tills han mår bättre och där han kan vara utan att det ställs krav på honom. Jag får en välbehövd "semester" och kan vila mig från allt detta. I vårt förhållande höll alla mina negativa känslor mot honom, ilska, sorg, frustration, besvikelse, på att döda all kärlek och positiva känslor mot honom och även om vårt förhållandes utgång är oviss pga detta så är chansen för överlevnad störst om vi får lite utrymme. Kanske kan det vara lösningen för er med?

Jag har precis som du, under detta, börjat fantisera om hur det skulle vara att vara med någon annan. Eller ensam. Jag vill det inte egentligen men när man har det så här och allt hänger på att den andre engagerar sig, då börjar man ställa in sig och förbereda sig på ett liv utan den här partnern. Speciellt när det man säger  och tjatar om aldrig resulterar i något.

Min sambo slutar med sin hobby i november. Jag vet inte om vi har något förhållande kvar då för allt han försöker med sker i elfte timmen. För att han skulle förändra sig krävdes en mycket stark reaktion från min sida. Jag började söka egen lägenhet och jag fick ett utbrott på honom där flera månaders missnöje spyddes ut. Jag var så arg och han bröt ihop men för första gången insåg han allvaret och förstod hur jag kände mig. Kanske är det det du behöver göra oxå? Vi har även en tid till familjerådgivningen i oktober, kanske det kan ge ngt.Har ni funderat på det?

Vissa människor måste man vara hård mot, tyvärr. Förhållanden handlar till stor del om att möta sin partners behov och om han inte vill göra det så får du hitta någon som vill det. Många människor vill leva som de gjorde när de var singlar fast i ett förhållande och det funkar inte, speciellt inte om den andra partern inte vill ha det så. I vårt fall har jag två långa förhållanden bakom mig, jag är hans första seriösa. Jag har försökt ha visst överseende eftersom jag har gjort många misstag tidigare som han gör nu med mig och låtit honom ha lite utrymme för det men någon gång måste man ta ansvar för det man gör och tänka på hur ens handlingar påverkar den andre och vad de har för konsekvenser.

Jag hoppas att du når fram till honom och att det inte behöver gå så långt som för oss, men självklart finns det andra om det inte fungerar med den här killen. Du får känna efter hur mycket energi du vill lägga på detta och om du verkligen försökt allt. Personligen ger jag inte upp förrän jag känner att jag provat allt, men det står såklart i proportion till mina käänslor för den personen. Det har jag gjort nu. Till min sambo har jag sagt att om han vill vara med mig är det upp till honom att vinna mig tillbaka och hans tur att slåss för mig. Framtiden får utvisa om han gör det.

Lycka till!

Kram