Relationer iFokus

Relationer

Etikettskilsmässa
Läst 5255 ggr
TIMMY
0

Vad tycker ni? Måste få stöd snälla!

Varning för långt inlägg, men jag måste skriva av mig:

Jag och mitt ex separerade ett bra tag sen. Vi hade då en gemensam bostad som jag hade betalt hela handpenningen på - med min fars arv. Min familj tyckte inte om mitt beslut men dåvarande lovade ju dyrt och heligt att jag skulle få tillbaks varje krona…

Separationen var ganska dramatisk men visade sig vara bra för båda i slutändan. Dock satte sig exet på tvären när det gällde vår gemensamma bostad. Vägrade flytta, vägrade sälja, vägrade hyra ut, vägrade köpa ut…

För att komma någon vart (jag satt hos min mor med stor skuld och kunde i princip inte fortsätta mitt liv) vart jag tvungen att muta för att han skulle ta över lånen. Han fick 100% av bohaget (nya möbler, massa teknik, dyra prylar) och jag sa att han inte behövde betala tillbaks min del av amorteringen under alla år, plus att jag fortsatte betala halva hyran i nästan ett halvår. MEN att jag ville ha tillbaks min del av insatsen. (halva hade han betalt tillbaks sen innan)

Nu sitter jag här och "äger" en del i bostaden han har tillsammans med en ny. Har pratat med honom, han har sagt att jag skall få tillbaks mina pengar men har nu tagit tillbaks det och säger sig aldrig ha "lovat" något sådant…

Vet varken ut eller in. Har ingen som kan ge mig stöd i detta. Har ingen juridisk rätt. Bara ord mot ord. Ett löfte får många år sen.

Han vill ha ett "möte"…fattar inte varför, han verkar ha bestämt sig. Men han tycker de e obehagligt att jag kräver pengar av honom. ??

Vad skall jag säga? Hur skall jag se på detta? Jag är arg, ledsen, förtvivlad och vill helst bara spy.

pyromanen
0

jag skulle gå o prata med en jurist om jag vore du.

TIMMY
0

Tack för svar!

mjo…men jag har kollat upp sambolagen osv…såhär i efterhand…Skrikandes…och iom att det inte har skrivits ett sk skuldbrev eller liknande så är inte detta juridiskt bindande. Bara en självklarhet/männsklig/sunt förnuft/etiskt bindande…som om de har nåt värde idag.

Sara
0

Vilket egoistiskt svin!

Sara

Hemulen
0

Å vilken tråkig situation, jag lider verkligen med dig. Tyvärr får du nog bita i det sura äpplet och räkna med att du inte kommer få pengarna tillbaka. Har du ingen juridisk möjlighet ligger det på honom att visa anständighet nog att betala tillbaka och hade han tänkt göra det så hade han nog gjort det redan.

TIMMY
0

Har nu fått höra både att jag inte har juridisk rätt (linjen jag går på) och även nu att jag HAR det…

Skall ta kontakt med en familjejurist…men tror dock inte jag kommer nån vart med det.

Har någon koll på hur det funkar?

Dessutom vill han ha ett "möte" och envisas med att hans nya butchsambo ska vara med….säkert för att han är toffel och inte har stake nog att vara själv. Jag sade snällt att jag inte tyckte hon hade med detta att göra, hon var ju inte med när vi köpte…

TIMMY
0

Min mamma skall prata med en jurist som hon känner för att få veta om det överhuvudtaget är lönt att avtala tid med en familjejurist-dom är ju inte helt gratis direkt.

Mellan allt prat (sms) för att bestämma dag så nämde jag att det faktiskt var ett löfte från hans sida när vi köpte lägenheten, fick då till svars att "de är där vi är oense"…

Tack för visat stöd, jag är ofta inne på forum osv…men oftast inte aktiv. Nu när man väl kommer med problem (även inne på gravid.ifokus) så blir jag helt förbluffad över mängden vänliga själar det faktiskt finns därute. Att folk kan skriva så snälla ord till en komplett främling känns helt underbart. Jag har inte lagt ut mycket just pga av att man inte är helt säker på responsen man får, speciellt om det är lite känsligt. Snacka om att bli positivt överaskad. Jag kan helt ärligt säga att de värmer i hjärtat-de känns verkligen.

skall presentera mig så snart jag får tid över…;)

Fridaaaa
0

Vilket svin! Det är inte klokt hur egoistisk man kan vara. Helt sjukt! Hoppas att allting löser sig för dej!<3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalendula
0

Jag skulle nog rådfråga en jurist i ärendet. Vilket jag en gång gjorde, tur var att jag fick dela upp kostnaden utan ränta. För jag beslutade mig för att stämma min dåvarande partner… och vann!

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"