Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 7673 ggr
[KakansMatte]
0

Chefens orimliga förväntningar?

Det här kanske blir lite längre, men jag ska försöka göra det överskådligt. Jag har problem med min chef (klassiskt..) och jag behöver utomstående personers syn på det.

Bakgrund: Jag jobbar som djursjukvårdare på en mindre klinik. Fyra veterinärer (två heltid, en 90% och en 40%) och sex djursjukvårdare (fyra 60-75% och två heltid). Jämför detta med att på mitt gamla jobb var det samma antal veterinärer som jobbade ungefär lika mycket, men där var vi 10 djursjukvårdare varav två jobbade ca 75%, alla andra heltid. Redan där märker man ju att arbetsbelastningen är högre på djursjukvårdarna på mitt nya jobb.

Problemet: Chefens förväntningar. Han jobbar i princip dygnet runt, året om och kan dessutom jobba 15 timmar på en dag med bara en 20 minuters lunch. Detta förväntar han sig även av sin personal. OCH, mina kollegor (som jobbar deltid) har ställt upp på dessa krav i flera år utan att säga någonting så han tror ju att det är okej.

Vad som hände/droppen för mig: Igår hade jag den "schemalagda övertiden" (på arbetsintervjun sa han att den innebär att man röjer undan det sista en dag i veckan och det känns ju rimligt). Igår var vi klara halv sju på kvällen, pga en akut operation, då hade jag jobbat i 11 timmar och hade fått en halvtimmes lunch (då jag slängde i mig maten samtidigt som jag lyssnade på ett inplanerat föredrag om foder och sen gick en kort vända med min egen hund så han fick kissa).

Chefen var på väg hem och jag skulle städa och ta hand om disken vilket skulle ta ungefär 1-1½ timme till. Jag var slut efter att inte ha fått äta ordentligt, hunden hade inte fått mat alls och bara varit ute fem minuter på 11 timmar, dessutom läcker vår narkosapparat så jag hade i princip stått 10 timmar i narkosgas.

Då knackar en jägare med en skadad hund på (notera att klockan är halv sju, vi stänger halv fem. Dock vet jägarna om att chefen tycker att vi alltid har öppet för dem). Hunden måste sövas och skadan åtgärdas vilket tar åtminstone 1½ till. För mig innebär det i så fall alltså totalt ytterligare 3 timmar jobb till. Jag är trött, hungrig och har dåligt samvete för min hund som legat ensam i sex timmar och säger "Jag orkar inte mer". Det tog hus i helvete och jag fick världens avhyvling samt en föreläsning om att när han var i min ålder (jag är 23) jobbade han minsann nästan dygnet runt!

Idag gick jag inte på jobb, jag har ont i kroppen och är helt slutkörd. Jag pratade med min chef och förklarade att jag har ett liv på sidan om jobbet, jag vill, kan och orkar inte jobba 10-15 timmar per dag utan lunch. Han sa saker som "gå inte ur facket", "du borde säga upp dig", "du passar inte för det här jobbet" och sen la han bara på.

Har jag fel?? Visst kunde jag hållit käften och sagt till efteråt, men just i den stunden var jag bara så fullständigt utmattad att det kom utan en tanke. Alla djursjukvårdare har ungefär lika mycket övertid, skillnaden är att de jobbar deltid medan jag jobbar heltid. Tre timmar övertid för dem innebär att de jobbar sex timmar på en dag, för mig innebär det att jag jobbar tolv timmar och att jag missar min lunch.

På min arbetsintervju sa han elaka saker om de andra i personalen (t.ex. "hon är ju inte direkt den smartaste hönan i flocken, men hon kompenserar ju genom att vara snabb") vilket jag reagerade på men sen släppte. Den samma tjejen bad han igår åka och ta hand om stallet, vilket han först glömt så hon fick ta den uppgiften som övertid (säga nej är INTE ett alternativ).

Nu har jag skrivit en lista med förslag över vad man kan göra för att förbättra arbetssituationen för djursjukvårdarna. Jag vet att de andra också är missnöjda men "lider i tystnad" (när ska sex vuxna Kvinnor inse att de som grupp kan diktera villkoren mot en ensam rabiat chef?!). Personalmöten hålls var sjätte vecka och går ut på att chefen pratar konstant/avbryter alla andra när de ska framföra något. Inte ens hans syster, som är delägare (!) får säga något, han är nästan extra (!) hård mot henne.

Notera: Jag jobbar absolut inte alltid 12-15 timmar per dag utan lunch, det sker bara på min övertidsdag. Dock har jag övertid nästan varje dag, ofta ½-1 timme och det är mer regel än undantag att jag inte få en hel lunch.

På mitt inlägg låter det som att jag är övertygad om att jag har rätt, men så är det absolut inte. Jag känner mig gnällig och lat som inte kan ställa upp på dessa krav, speciellt när de andra djursjukvårdarna inte protesterar och dessutom har stått ut med det är i flera år (jag har jobbat där i tre månader..).

Vad säger ni?? Och vad ska jag göra?

Cindy
0

Ptja, han sa ju själv att du inte bör gå ur facket, så jag hade faktiskt vänt mig till facket om jag var du. Jag anser att man ska ta det som en absolut sista utväg, att bäst för alla parter brukar det bli om man kan prata ut tillsammans och komma fram till lösningar. Men om man har en chef som denna lär det knappast hjälpa med prat.

Har ni stämpelklocka eller något annat sätt för dig att bevisa hur många timmar du faktiskt jobbar? Övertid får man inte jobba hur mycket som helst, det finns lagar som begränsar det. Och lunch ska man ha, det är en rättighet.

Iväg till facket med dig nu!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Fiction]
0

Jag upprepar Epicindys kloka ord i #1: Vänd dig till facket!

Karmatarerskanise
0

Nog ska man ha mer än 30 min rast på ett arbetspass på 11 timmar. Håller med, vänd dig till facket!

ChristineL
0

Mot facket med dig! Man har rätt till fem minuters paus per arbetad timme!

[KakansMatte]
0

Been there, done that.. Jag vet inte vad det är med facket i mitt län, men det händer inget! Jag har pratat med dem flera gånger och försökt på hjälp, men sen står det bara still. Men nu måste jag ta tag i det ordentligt, får gå högre upp och kräva hjälp.

pyromanen
0

Finns det andra intressanta arbetsplatser i närheten av där du bor eller är du flyttbar?

[KakansMatte]
0

#6 Ironin är att jag tog det här jobbet för att kunna flytta närmre min kille. Men, jag söker nytt jobb, just nu vad som helst och inte bara inom min yrkeskategori.

Kalendula
0

Jag hade vänt mig till faket direkt, och dessutom pratat med någon av mina betrodda arbetskamrater om saken för att få med mig fler.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Hemulen
0

Vänd dig till media om facket inte hjälper dig. det funkar alltid.

[Emma--]
0

Dessutom är det väl lag på att om man jobbat i 5 timmar så ska man ha rast i minst 30 minuter. 

Tycker helt klart att du ska kontakta facket. För sådär ska det inte behöva vara på jobbet.

[KakansMatte]
0

#10 Idag pratade jag med facket igen och fick vettig hjälp! Det där du säger om att man ska få rast efter 5 timmars arbete var en av sakerna de sa.

Sen ska man visst ha 11 timmars sammanhängande vila per dygn (eller få kompledigt). Min chef påstod att det var 11 timmars vila per dygn, vilket inte alls är samma sak.

Vidare får man inte heller ha schemalagd beordrad övertid, vilket vi givetvis har. (Egentligen borde det klassas som jour/beredskap och man borde få betalt redan bara för det, åtminstone jag kan ju inte planera in något den dagen eftersom jag slutar allt från 17:00-21:00 beroende på akutfall osv.)

Summan av det hela är kanske att min chef inte ska gapa och skrika så förbannat när han inte har koll själv.

Kalendula
0

#10 Och ingen tackar för att man jobbar ihjäl sig för någon annan heller. Risken är ju också att man blir utmattad och utbränd.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Karmatarerskanise
0

#11 Den där informationen borde alla som jobbar ta reda på. OCh att inte cheferna håller koll på det!!!

Dags för ett snack med chefen igen!

RuiXue
0

Man har LAGLIG rätt till 5 minuters paus per arbetad timma, eller 10 minuter per två timmars arbete samt 30 minuters lunch paus under en arbetsdag!

Följs inte detta så SKA du höra av dig till facket och kräva att de hjälper dig och dina kollegor. Din chef bryter mot lagen!

Nog för att det kan vara otroligt körigt på en veterinärklinik, vet själv hur det var att praktisera på en när jag gick i högstadiet. Men om nuvarande personal går på mer eller mindre ständig övertid så MÅSTE det komma till flera händer på kliniken!

Det är även en säkerhetsfråga för både djur och personal att personalen är utvilad och fokuserad under arbetets gång, och det blir man inte av att ständigt jobba övertid!

Medicinerna som används inom djursjukvården är inte direkt harmlösa.

Och det där med att narkosaparaten läcker borde anmälas till arbetsmiljöverket omgående för det är rent av farligt för personerna som vistas i rummet att stå där i narkosgasen.

För enkelhetens skull, kontakta både facket OCH arbetsmiljöverket.

Jennie

JossanH
0

Bra att du tagit ett steg i rätt riktning! Nu måste det bli ändring!

bara för att man är anställd i ett samhälle där arbetslösheten är stor ska man inte ta vilken skit som helst! Man ska vara glad att man har jobb men man ska inte vara "dum" och gå med på orimliga krav bara för att det är arbetsbrist.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[KakansMatte]
0

I fredags fick jag en "skrivelse" av min chef som han skulle lämna in till facket och branschorganisationen för att kunna få mig sparkad. Det är ju helt sanslöst! Jag hade jobbat elva timmar med endast en kvarts lunch och sa till min chef "Jag är helt slutkörd, jag orkar inte jobba mer" och nu vill han få mig sparkad på grund av det?!

Jag har läst arbetstidslagen och kollektivavtalet nu och där står det:

1. Man ska få rast efter 5 timmars arbete
  2. Man ska få högst tre raster per dag varav en ska vara minst en timme
  3. Dygnsvilan ska vara 11 timmar och sammanhängande, annars ska man få kompensationsledigt

Samtliga av dessa punkter bryter han mot. Enligt facket är schemalagd beordrad övertid olagligt, även det bryter han mot.

Skrivelsen är även full med lögner om allt möjligt. Jag sjukanmälde mig dagen efter på grund av smärtor i nacke och rygg, i skrivelsen påstår han att jag sjukanmält mig för att jag fick jobba över på lunchen, vi tar emot för mycket akutfall och att övertiden inskränker på min fritid! Det är förvisso saker jag sagt, men absolut inte i det sammanhanget. Han påstår även att han bett mig jobba men att jag uttryckligen vägrat, men egentligen skrek han bara en massa förolämpningar och kallade mig lat och gick därifrån när jag försökte svara.

Jag är varken naiv eller blåögd, men jag föreställde mig faktiskt inte att det fanns så här arroganta, ignoranta, korkade och rent elaka chefer. Han är som någon slags karikatyr ur en serie. Han kommer och gapar och skriker åt en men när man försöker svara säger han bara "Håll käften, det där får du ta med facket!" och går därifrån.

Mitt CV kommer få en svart lucka från den här perioden, aldrig någonsin att jag vill skylta med att ha jobbat på det här stället.

RuiXue
0

Alltså den där chefen borde få verksamhetsförbud!

Jennie

abbis
0

Jag förstår inte att det är någon överhuvudtaget som vill jobba där..Ni måste tillsammans gå ihop i personalen och ta ett möte med chefen och visa att ni inte tolererar detta.Hota med att säga upp er allihopa på dagen..Ta gärna med någon facklig representant och spela in på mobilen!!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/