Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 7673 ggr
[KakansMatte]
0

Chefens orimliga förväntningar?

Det här kanske blir lite längre, men jag ska försöka göra det överskådligt. Jag har problem med min chef (klassiskt..) och jag behöver utomstående personers syn på det.

Bakgrund: Jag jobbar som djursjukvårdare på en mindre klinik. Fyra veterinärer (två heltid, en 90% och en 40%) och sex djursjukvårdare (fyra 60-75% och två heltid). Jämför detta med att på mitt gamla jobb var det samma antal veterinärer som jobbade ungefär lika mycket, men där var vi 10 djursjukvårdare varav två jobbade ca 75%, alla andra heltid. Redan där märker man ju att arbetsbelastningen är högre på djursjukvårdarna på mitt nya jobb.

Problemet: Chefens förväntningar. Han jobbar i princip dygnet runt, året om och kan dessutom jobba 15 timmar på en dag med bara en 20 minuters lunch. Detta förväntar han sig även av sin personal. OCH, mina kollegor (som jobbar deltid) har ställt upp på dessa krav i flera år utan att säga någonting så han tror ju att det är okej.

Vad som hände/droppen för mig: Igår hade jag den "schemalagda övertiden" (på arbetsintervjun sa han att den innebär att man röjer undan det sista en dag i veckan och det känns ju rimligt). Igår var vi klara halv sju på kvällen, pga en akut operation, då hade jag jobbat i 11 timmar och hade fått en halvtimmes lunch (då jag slängde i mig maten samtidigt som jag lyssnade på ett inplanerat föredrag om foder och sen gick en kort vända med min egen hund så han fick kissa).

Chefen var på väg hem och jag skulle städa och ta hand om disken vilket skulle ta ungefär 1-1½ timme till. Jag var slut efter att inte ha fått äta ordentligt, hunden hade inte fått mat alls och bara varit ute fem minuter på 11 timmar, dessutom läcker vår narkosapparat så jag hade i princip stått 10 timmar i narkosgas.