Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 11328 ggr
ChristineL
0

Hålla sig borta från sjuk sambo?

Ja, hur klarar man av att hålla sig frisk när ens sambo är sjuk? Det är jag som sitter genomförkyld sen ett par dar tillbaka och min karl började känna av det igår. Men så kan man ju inte ha det. Kommer jag bli frisk lagom till han blir sjuk och sen studsas tillbaka till mig eller? :P Om dagarna jobbar han ju visserligen men vi sover ju hela natten i samma säng.

Tips anyone?

Katti
0

Lite smittor tillhör livet skulle jag säga. Tror inte alls på att försöka undvika dem (om det inte finns någon speciell anledning då, som bakomliggande sjukdom som gör att man drabbas extra hårt eller att man t ex ska resa och absolut inte vill bli sjuk just då). Vi härdas av de sjukdomar vi går igenom, även förkylningar! Och faktiskt träffar vi på en hel del smittämnen under en vanlig dag på jobbet eller i affären.

Jag har i många år jobbat inom barnomsorgen. I början är man alltid sjuk! De flesta var hemma på grund av sjukdom en vecka av de sex vi hade praktik första terminen. Sen blir det mindre och mindre och så småningom klarar man det mesta Skrattande.

Det är också anledningen till att små barn ofta är sjuka. Barn som är i barnomsorgen brukar fortare bli härdade än hemmabarn som inte utsätts för lika många smittor. De är istället sjukare när de börjar i skolan.

Det finns ju en del klassiska knep at ta till, som C-vitamin och vitlök! Hela vitpepparkorn om det gäller magsjuka.

Namiko
0

Har han samma förkylning som du har så ska du inte behöva oroa dig. Din kropp håller just nu på att bygga upp antikroppar mot just det förkylningsviruset och din sambo kommer inte att smitta dig när du blivit frisk. I övrigt så är det alltid bra att hjälpa immunförsvaret på traven i förkylningstider med färsk frukt och grönsaker, lagom med frisk luft och motion. C-vitamin snabbar på tillfriskningen vid förkylningar och naturliga källor är alltid bättre än tabletter och andra tillskott. Köp hem massor med starkt färgade frukter och grönsaker och hjälp kroppen på traven.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Aviendha
0

Visst, det kanske ar smadumt att besoka en van vars hela familj ligger utslagna i magsjuka men annars sa blir det som det blir. Nar man lever ihop ar det i princip omojligt att halla en karantan nastan oberoende av spridningsvag, men delar ju det mesta. Alterbnativet ar ett separat boende, noll kontakt, inte vistas pa samma ytor som den sjuke varit pa eller ha saker den varit i narheten av. Nja, da tar jag hellre en dunderforkylning ;)

ChristineL
0

Iofs inte så konstigt att jag blivit föryld, har jobbat väldigt mycket, sovit dåligt och mycket stress. Jobbar dessutom i butik där man träffar mycket folk och hanterar pengar. Men, blir till att köpa hem ett gäng apelsiner då, vitlök använde ja nästan varje dag i maten ;)

asvensso
0

Ar man riktigt orolig for att bli smittad t ex pga en resa, tenta, nytt jobb eller andra sjukdomar man har sa kanske man ska ta och sova pa soffan ett tag. Hostar man hela natterna ar det kanske trevligt att vara isar ocksa. Jag har alltid svart att sova nar jag ar genomforkyld och gar upp och kokar te och laser och sover och vankar runt och hostar sa det haller alla vakna om jag inte skarper mig. Tvatta handerna och anvanda alkogel kanju vara bra ocksa.

Cindy
0

Höga doser D-vitamin! Minst 4000 ie per dygn. Köp på hälsokosten, Apotekets är fjuttigt svaga.

Håller mig och min far friska nästan hela året, och förr var vi förkylda vartannan vecka…

Vänliga hälsningar
Cindy

Katti
0

De flesta sjukdomar smittar som mest innan de bryter ut. Så vill man inte bli smittad är det bäst att hålla sig ifrån alla alltid. Men det är å andra sidan en riktigt säker metod Flört.

ChristineL
0

Haha, hålla sig ifrån alla alltid ;) Jajja, nu ska vi inte överdriva :P Kanske tur att jag blev sjuk nu så jag hinner släppa jobbet och slappna av en smula.

Maria
0

Det är ytterst sällan jag och min man är förkylda samtidigt så jag tror att man helt enkelt är mer eller mindre mottaglig vissa perioder.

/Maria

[Fiction]
0

#1 Jag instämmer med dig, jag.

pyromanen
0

Såhär års finns förkylningsbaciller lite överallt, och går knappast att slippa. Håller med de som skriver om att stärka immunförsvaret så gott det går.

Det enda undantaget från detta är magsjuka. Som 3-barnsmamma så har jag ju upplevt vinterkräkan ett antal gångar genom åren, och när det inträffar är jag en riktig bacilltant. Jag sätter upp tape som skiljer de smittade från de osmittade, har var sin toalett och jag springer runt med klorin o torkar handtag, räcken mm.  När barnen är 4-5 år eller mer så funkar detta och det har flera gångar lyckats begränsa det så inte hela familjen åkt dit.

Bergspuman
0

Min exman fick bara ungefär hälften av de snuvor jag fick.

Dvs varannan gång jag blev förkyld, blev han smittad.

Jag blev å andra sidan aldrig smittad av hans snuvor.

Låter knäppt va. Jag hör ju det. Skrattande

Katti
0

Han blev säkert smittad, men hans kropp klarade att ta hand om smittan utan att han behövde bli sjuk! Bra immunförsvar helt enkelt.

Maria
0

Det finns teorier om att man behöver vara förkyld eller liknande i alla fall en gång om året för att aktivera sitt immunförsvar.

Hittar inga länkar just nu.

/Maria

Katti
0

Fast det borde väl räcka med att smittas? Har man bra immunförsvar behöver man ju inte bli sjuk för det! Immunförsvaret får ju ändå jobba Skrattande.

Min äldsta son (nu 11) har ett helt fantastiskt immunförsvar. När andra runt omkring blir sjuka i en vecka så har han hög feber en natt. Frisk när han lägger sig, vaknar vid midnatt till 2 med hög feber. Yrar… Får en tablett och är helt frisk dagen därpå. Jag har ju alltid stannat hemma med honom då, men han är inte det minsta påverkad! Nu var det 3-4 år sedan han ens hade feber!

Törs man skriva såhär…? Nu kanske han blir jättesjuk Rynkar på näsan.

fruktgumman
0

Är sambon sjuk så åker han ut på bron och jag låser dörrenTungan ute

Nä skämt å sido, Det är nog svårt att undvika att bli smittad om man bor ihop. Man kan ju undvika tungkyssar

Kalendula
1

Har hört att man ska tvätta händerna och ansiktet ofta, samt byta sängkläder varannan dag, tvätta och torka av toalett, handfat, diskbänk, handtag, etc  med alkohol eller klorin för att slippa bli förkyld….

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Salladshataren
0

Kanske införskaffa en sån här? Flört

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Karmatarerskanise
0

#18 Haha, då kan man snacka om att leva ien bubbla ;)

Salladshataren
0

#19 Skrattande Kanske lite bökigt att ha en sån i en lägenhet ;P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Karmatarerskanise
0

En aning ja ;)