Irriterad relation
Behöver ventilera lite.. anonymt. Kom gärna med tips eller kommentarer. Jag är 25 år, han är 26. VI har inga barn.
Bor idag med min kille sedan ungefär tre år. Numera är vår relation väldigt spänd av olika anledningar som jag inte kan ta upp här utan att avslöja mig själv. Men han är väldigt svårt och uppfattas även som svår av min familj och hans egna vänner. Jag är en väldigt positiv och glad tjej i vanliga fall, men nu är jag endast irriterad, har ångest och får därigenom svårt att andas och har nån tyngande känsla i halsen.
Det är bara jag som får hemmet att rulla i princip. Får hjälp med disk ibland men tvätt, städ och allt det där har jag hand om. Min kille sitter och spelar dagarna i ända och det enda jag ser av honom är hans rygg om dagarna, kvällarna.
Problemet är att vi inte kan göra något tillsammans alls. Vi har inga gemensamma intressen alls. Jag har provat hans spel, åkt med på aktiviteter, umgåtts med hans kompisar. Allt för att försöka se vad han tycker är kul. Han däremot vägrar göra sånt jag tycker är kul. Är vi på stan går vi och tittar på det HAN vill ha och när jag ska få titta på något blir det suckar, pustar, stön och bortförklaringar som "jag är hungtrig, trött, snurrig". Välja film får jag aldrig göra om det nu skulle vara så att vi ska titta på film en kväll. Allt jag tipsar om är ointressant.
Samma sak gällande det tråkiga som middagsmat. Kommer jag med ett förslag om mat är automatiskt fel. Exempelvis spagetti och köttfärssås. Då ska han berätta hur tråkig maträtt det är och själv bestämma. Dock kan han önska spagetti och köttfärssås veckan därpå. Förstår ni? Jag ringer alltid och frågar om han inte är hemma vad han vill ha, allt för att slippa höra diskussioner.
Detta beteende gör mig alldeles galen och jag blir så irriterad. När han inte tar det på allvar börjar jag skrika i ren frustration och sen mynnar det ut i en meningslös gapig diskussion som blir löjlig. Sen är det som bortblåst och veckan efter kan det vara igång igen.
Nu har jag nästan bestämt mig för att avsluta relationen och gå vidare. Från att ha vart en (som mina vänner förklarar mig) "sprudlande glad tjej" har jag gått till att bli irriterad, nervös, sur och grinig. Känner inte igen mig själv och efter ett gräl igår har ångesten kommit tillbaka och det sitter i halsen. Känns som man inte kan andas ibland. Detta kväver mig så det är helt sjukt.
Ett ordentligt snack, i lugn och ro ser ut att vara på sin plats. Det är viktigt att ni pratar lungt och sansat, så det inte bara blir en massa skrik och anklagelser. Något måste ju ändras om det ska gå.
Fungerar inte detta, så tror jag att du för din egen skull bör fundera allvarligt på beslutet om att lämna honom. I slutänden måste man göra det som får en att må bra egentligen.

Om jag hade försökt att prata med min kille flertalet gånger och han fortsätter med sitt beteende, då hade jag dragit. Så till vida det inte finns någon annan anledning till att han beter sig som han gör, sjukdom till exempel.
Det verkar som om varken han eller du är lycklig i förhållandet.
Mvh, Agilis
Det låter inte som att ni är TILLSAMMANS utan mer som att du är hans husdjur/hushållerska som ska dansa efter hans pipa.
Sin tidigare skrivare så kanske ett allvarligt snack skulle sitta på sin plats. Antingen kanske han förstår allvaret i sitt beteende eller så går ni helt enkelt skilda vägar.
Lycka till, hur du än gör!
Jag känner igen mig i precis allt du skriver!! Vi var tillsammans 3.5 år och jag märkte hur mitt humör förändrades sakta men säkert.. Jag kände att jag var den enda som försökte. Jag ville hitta på saker, det ville inte han. Datorspelet var det enda viktiga kändes det som.. Kan säga att idag lever jag ensam. Det gick inte längre. Visst var det fruktansvärt jobbigt när det tog slut (5 månader sen) och det kan fortfarande kännas väldigt ensamt. Men nu inser jag att det var ett klokt beslut att göra slut. Gör det som känns rätt och tänk på att man inte kan förändra en annan människa, hur mycket man än vill..
Oj oj vad jag känner igen mig.
Jag var tillsammans med mitt ex i 4 år och han var databeroende, vilket relaterade i att jag till slut gjorde slut. Jag var mer som hans hushållerska. Till slut mådde jag så dåligt att jag inte orkade med något. Jag kände mig helt värdelös. Det går fort att känna sig värdelös men det tar MYCKET längre tid att hitta tillbaka till sig själv kan jag lova.
Om han inte är med och tvättar så ge sjutton i att tvätta hans kläder så lovar jag att han kommer undra vad som har hänt.
Laga den mat du vill ha och till dig själv i så fall.
Jag lider med dig och förstår att det är tufft.
Hoppas du hittar en lösning som passar dig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Tack för era svar!
Något jag reagerar på är ni som säger att ni känner igen er. Ni två skriver båda om era ex och det gör mig på något sätt starkare. Ni har lämnat en kille som inte uppfyllde era krav och det betyder att jag också kan göra det.
Dock handlar vår relation inte bara om att han inte vill hjälpa till i hemmet utan att allt är fel, negativt, dåligt, förjävligt. Han är en negativ människa från topp till tå och uppfattas även så av omgivningen. Så egentligen är det inte vardagssysslorna som är största problemet.
Prata har vi försökt med många gånger och det hjälper inte så jag tror jag vet vad som är lösningen nu.
# 6 Jag tror du får fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut. Finns det plats för så mycket negativitet i ditt liv? Vill du leva så?
Är svaret nej så får du allvarligt fundera på att avsluta relationen för att ändra på någon så genuint kommer inte att gå.
Sara
Du skoter markservicen dvs stadar, lagar mat och plockar. Han sitter och spelar spel och klagar. Later som att ha ett jobbigt husdjur, tycker jag. Jag har husdjur och fixar mat, stadar, plockar, tommer kattlador osv. Men jag far et fantastikt utbyte i alla fall med lek och karlek och gosande, spinande katter som kommer jamande och sringande emot mig nar jag kommer hem. Kanneer du dig atminstone uppskattade for den service du ger honom (for att inte tala om hur du kanner dig some kvinna)?
Det later ocksa lite som ett stravsamt gammalt par som efter 30 ars aktenskap lever parallella liv.
Du ar ung och livet ligger framfor dig - ga ut och ta for dig och lamna den dar soffpotatisen bland smutstvatt och pizzakartonger.

Håller med om det som alla andra skrivit. Låter inte som någon av er trvis längre. Har det alltid sett ut på det här viset? Om inte, när/varför blev det såhär?
Han beter sig som en treåring, styr och ställer och (i princip) lägger sig på golvet och skriker när man föreslår nåt som inte passar. Hade jag varit du hade jag nog velat ge honom lite av sin egen medicin. Idiotförklarat alla hans förslag, envisats tills allt blev på mitt vis, köpt vilken mat jag vill och sagt åt honom att bita ihop och käka eller svälta, more or less. (Men som sagt, det är bara jag ;))
Kom fram till hur du vill att ditt liv ska se ut, alltför ofta stannar man bara kvar av rädsla för det nya och okända. Om du och din omgivning märker av att du inte är dig själv är det förmodligen han som hindrar dig.
På mig låter det som att du behöver ha någon att göra roliga saker med. Eller helt enkelt göra slut med killen.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"