snålt och småaktigt?
Hej!
Separerade i maj från min sambo som jag var tillsammans med i 5,5 år. nu har jag kommit på grejer som vi aldrig delade upp mellan oss, men som jag tycker att jag har rätt till egentligen. men det handlar om sprit, som vi köpt i tyskland. jag retar mig nu på att han har sånt som jag köpte, till mig. är det snålt och småaktigt av mig att begära "mina flaskor". det känns så, men ändå kan jag inte riktigt släppa det. vad säger ni?
ja, tyckte denna grupp var mest lämpad, den som vill får flytta!
Förstår hur du känner, det är ju DITT! Men någonstans så kanske du bör fundera på om det är värt det?
Kommer det bli bråk?

Jag har fått höra att killenjag gjort slut med vill ha betalt för bortkastad tid… tid han spenderade med mig då han kunde hittat ngn som ville ha honom hela livet… (det går tydligen att sätta ett pris på) det är småaktigt…
Maj var ju ett halvår sedan
för några spritflaskor? Nej, köp ny sprit och tänk framåt istället! Inte för att inte vara snål utan för att ge släpp.
Det som är ditt är ditt oavsett vad det är. Så det tycker jag inte alls är småaktigt. Men är det värt det?
Mitt ex försökte få mig att betala hans arbetsbortfall när vi satt i rätten och gjorde upp. Ändå så har jag inte fått tillbaka allt som är mitt. Saker som har affitionsvärde.
Men det kommer en tid då jag kan hämta det, det är jag helt övertygad om.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
TS, jag håller med dig. Jag hade oxå velat ha tillbaka det som är mitt, oavsett vad det är. Men som sagt, är det värt det? Det kan bli bråk och gamla känslor kan blossa upp. Men om det ger dig "ro" så tycker jag att du ska ta upp det med honom.
#3 Jag har fått höra precis detsamma. "Jaja, visst, dra den i rätten", sade jag då. Det känns som ngt som folk som blivit dumpade säger för att det skall kännas bättre för stunden och är inget att bry sig om. 
Småaktigt tycker jag då inte det är, ditt är ditt!
Men jag skulle nog inte kräva tillbaka flaskorna. Känns såpass litet att det är dumt börja bråka om det.
Kan väl skicka en liten förfrågan om du skulle kunna få flaskorna. Förklara att du inte tänkt på det förrän nu men gärna skulle vilja ha dom.
Men vill han inte så vill han inte och då är det inte mer med det, bara att köpa nya 

Jag kanske skall tillägga att vi har bra kontakt, han har hjälpt mig en massa med min bil t.ex, arbete som skulle gå på några tusenlappar på verkstad gjorde han gratis. så det är inte så att vi kommer börja bråka om något.
tack för alla svaren, hör nog av mig till honom :)
som sagt, det retar mig, och han har så mycket ändå :P
#9 - om han nu hjälpt dig med något som egentligen skulle kostat dig några tusenlappar så hade jag nog tyckt att det var jämnt. med vill du ändå ha flaskorna så är det ju klart att du ska fråga som #8 säger =)
Ts; är ni vänner så lär det ju inte vara några problem för dig att få flaskorna. Såvida han inte druckit upp dom ;)
jag skulle nog låta det vara, för att slippa onödigt bråk som tar en massa tid. Det går att köpa ny sprit, dock kanske inte exakt samma.
När jag lämnade min förra sambo lämnade jag i princip allt där och ångrar mig nu (mest för att jag vart hemlös så vart sakerna kvar). Har alltid velat haft tillbaka de saker jag vet att han har som han aldrig kommer att använda! Men nu är han död och vill ju inte be hans familj att ge tillbaka sakerna, spec inte nu när han inte längre finns. =(
Så man får helt enkelt lite skylla sig själv att man va så dum och lämnade saker. Dumt att börja bråka igen efter så lång tid, men ej småaktigt och snålt.
Finns det inte någon liten notis (lag) om att sambos som separerar endast har 6 månader på sig att ta det som tillhör en, sen faller ägandet på den andra parten… (objektet stannar där det finns alltså)
Fick höra något sådant i samband med att killens ex kom och hämtade en massa saker, knappt året efter han sparkat ut henne..
#12 Man är inte dum för att man lämnar saker. Vet du hur mycket man samlar på sig under ett förhållande?
Det är så lätt hänt att man glömmer saker.
Jag har själv kvar den svåra uppgiften att någon gång denna månad åka hem till killen och samla alla grejer jag har samlat på mig hemma hos honom. Fasar för det, för jag vet att det är en hel del. Och jag kommer garanterat glömma saker.
Men jag hoppas han är snäll nog att berätta det för mig isf.
#12 Jag uttryckte mig nog lite dumt, men jag menade inte dum som i korkad utan mer dum som i klantig. Och jag vet mycket väl hur mycket det blir, även om vi bara bodde tillsammans i lite mer än två år, och det är mer än lätt hänt att man glömmer i princip allt, småsaker som man inte tänker på. Även om jag trodde att jag hade gått igenom varennda låda och skåp så fanns det otroligt mycket kvar =(
Men jag tycker det är onödigt att skapa mer bråk och bekymmer för sig själv om man överlever utan sakerna. Oftast blir det väl så om man ska hämta saker efter ett förhållande? Iaf hade det blivit det i mitt fall.
Hoppas att det går bra för dig att hämta resterande saker!
#13 Gör det? Skulle gärna jag vilja veta lite mer om i så fall! :)
#15 Läser man #9, så ser det inte ut som det kommer bli bråk.
#16 Jag är inte säker på hur sant det är, eller hur mycket som stämmer.. bara något jag hörde i förbifarten.. Men något som kanske är värt att kolla upp. Jag har tyvärr inte orken just nu, hehe.
#17 Ja, det har du rätt i, det missade jag helt =P Förlåt…
Lungt Gasoline :)

Ja, det är himla lätt att det blir en massa missat. jag kommer på saker hela tiden känns det som. småsaker som man tänker "orka bry sig?" men det samlar på, och tillslut kanske det är värt att orka bry sig? är man den som flyttar ifrån så hamnar man genast i underläge känns det som, då blir det som att ta grejerna från honom…
#21 Vet precis vad du menar.
När jag skulle flytta till ny lägenhet med min pojkvän så hjälpte jag honom rensa och kasta saker i lägenheten vi bodde i då (där hade han bott med sitt ex förut) och vi hittade massa småsaker som tillhörde hans ex. Men vi samlade ihop allt i en kartong och ringde henne så hon fick hämta det. Det var ju hennes grejer liksom =)
Nu 1 år efter flytten hittar jag fortfarande saker efter henne ibland när vi ska ha något i förrådet, då blir man förvånad men det är en hel del som missas.
Du kan väl bara säg eller mail till honom något i stil med "Har du kvar de där flaskorna som jag köpte i Tyskland? I så fall skulle jag gärna vilja ha dem". Har han dem inte kvar är det väl inget att bråka om kan jag tycka. Speciellt inte när han har ställt upp för dig som han har gjort. En bra relation i efterhand är ju mycket värd!