Relationer iFokus

Relationer

Etikett: känslor
Läst 5103 ggr
marinelady
0

Erfarenheter av partner som utfört brott?

Jag skulle vilja höra era erfarenheter kring partners som suttit i fängelse eller blivit dömd för brott.

Hur träffades ni, vad hände och hur gick det?

Anledning till detta är att jag har en gammal vän som tog kontakt med mig igen efter ett par år av tystnad och berättade att han blivit dömd och satt i fängelse. Vi har haft kontakt i 6 månader och trivs fortfarande väldigt bra med varandra konstigt nog.. trots att de var 4 år sedan vi hade kontakt.

Självklart är jag orolig för vad som kommer hända när han kommer ut nu i januari och hur saker kommer gå för honom.  Man vill ju alltid att allt ska gå bra, men samtidigt är jag realist och inser att det finns ett STORT bagage att bära på för honom efter sin tid och hur anpassningen in till de verkliga samhället ska gå kan ingen veta. Egentligen har jag sagt till han så började vi prata med varandra 6 månader för tidigt, jag hade vågat lite på honom och hans situation mer om han hade varit ute ett tag och allt flöt på bra. Som det ser ut nu är man grymt avvaktande och de är fullt förståligt tycker han.

Jag är dessutom påväg till en ny ort med ett nytt jobb långt borta från stockholm så båda måste nog få landa i sina egna verkligheter efter årsskiftet innan man vet vad som kommer hända.. dock trivs vi väldigt bra med varandra. Ja du vad kan man säga..

Karmatarerskanise
0

Personligen skulle jag aldrig kunna få känslor för någon som sitter eller har suttit i fängelse. Jag har alltid haft ngn sorts spärr som gör att jag inte ens tänker i dom banorna.

Så jag skulle inte satsa på det. Och ska du dessutom flytta, blir det ju svårare.

Är det riktig kärlek löser det sig ju, om du är beredd på allt som kan komma.

Maria
0

Jag tycker att det beror alldeles på vad det är för brott vi pratar om.

Jag hade varit väldigt försiktig om det handlar om misshandel, våldtäkt, narkotika osv.

Sedan finns det ju andra brott som ekonomisk brottslighet, stöld, inbrott m.m. och det kan vara förödande för ett förhållande också men det hamnar ändå i en annan kategori tycker jag.

/Maria

Sarah
0

Jag har vänner som suttit inne för rån och misshandel, jag har aldrig sett ner på dem för att de gjort vad de gjort. men ogillat deras handlingar. Idag har jag bara kontakt med en av dem och han är djupt ångerfull över dte han gjorde. Han är en bra människa och tycker du lika om den här killen ser jag inget hinder.

Cindy
0

Jag har sett på nära håll hur en kvinna kämpat med en relation med en kriminell man. Första domen var bara böter, han lovade bot och bättring. Några år senare hade de barn, han var narkotikaberoende och våldsam. Gradvis hade hon vant sig vid att anpassa allt efter honom, så inte ens när han åkte in för andra gången bröt hon upp. För han lovade ju bättring.

Först när hoten började rikta sig även mot barnen hittade hon styrkan att fly. Men han förföljde dom och det krävdes år av polisinsatser, gräl och leva gömda innan han släppte taget och gick vidare. Han upprepade proceduren med nästa tjej…

Så, det beror som redan sagts på vad för slags brott han sitter inne för. Är man involverad med våld, droger och/eller organiserad brottslighet så handlar det om att stöpa om en människa från grunden. Det är inte lätt, och kostar ofta mer än det smakar för den som stöttar.

Har han en chans att börja om på nytt? Har han vänner som inte är kriminella och/eller har beroenden?har han en utbildning eller karriär att bygga sig ett liv med? Eller är risken stor att han fortsätter på inslagen bana?

Det ska ju ganska mycket till i vårt land innan någon döms till fängelse. Antingen ska brottet ha varit grovt, eller så har den dömde haft andra mildare domar i bagaget.

Vänliga hälsningar
Cindy

marinelady
0

#1 Det intressanta att flytten inte ändrar på ett skit, vi är exakt lika långt ifrån varandra nu som de kommer bli, bor ca 60 mil från varandra.  Jag planerar inget utan saker får bli som dom blir, grejen är att jag kände honom innan, men samtidigt ja det är ett bagage han bär på och det kommer han alltid att få höra!

Fördömmer det han gjort för hur jävla dum kan man vara och de hör han ofta från mig.. han sitter för Grovt Rån och har inga andra domar sen tidigare, fick 6,5 år och kommer ut efter ca hälften.

Så de är inte en snäll "ekobrottsling". Påstår sig vara ren just nu från sitt tidigare missbruk och svär sig ifrån sitt tidigare liv, men samtidigt är jag ingen idiot och säger det till han att det återstår att bevisa när han kommer ut. Att säga det är en sak men visa det i verkligheten en annan.

#4 Ja han har en chans att börja om då stödet från hans familj verkar vara stort, enligt mig verkar saker gå lite för lätt då jag själv vet hur mycket jag får slita med min lärarutbildning för att få jobb och boende..  Beroende, som sagt han påstår sig vara helt ren numera, men ord är b ara ord.. får se hur de blir sen i verkligheten utanför.  Jag bedömmer risken att han fortsätter på inslagen bana som 50%, beror helt på hur bekväm han blir, är han beredd att få slita för att hålla sig utanför och sköta sitt liv med jobb mm. och prioritera bort pengar/ rikedom som sitt huvudmål i livet då får han inga problem.  Men blir han lat och längtar efter ett liv i lyx då kan han vara dum nog att ramla dit..och då förtjänar han det!  Jag skulle vara den första att anmäla honom..

Sarah
0

Min vän rörde sig i halvkriminella kretsar och på fyllan begick han grovt rån OCH misshandlade en kille vid två olika tillfällen. Inte snyggt. Fängelse för båda gångerna. Han var ung och riktigt dum och tog en del droger i gänget. Nu är han 33, har två barn och en supertjej. Han har brutit med sitt förflutna och dricker inte längre då han lättare blir arg då. Så, det finns killar som faktiskt gör ngt åt det och bygger upp sitt liv igen. Kanske är den här killen en sådan kille. När man har suttit av straffen så är man färdigdömd i mina ögon. Bara du kan veta hur just den här killen är. Lycka till.

marinelady
0

#6 Det är skönt att höra att det finns fler fall av ung och riktigt  dum, sen får vi se om det är så i det här fallet.. återstår att se helt enkelt.

Emelie-E
0

Jag är gift med en brottsling. Jag visste om en del han hade gjort när jag sa ja till honom. Han svor på att han hade lagt av. Och jag trodde på honom.

I februari fick han sin första dom. Då blev han dömd för misshandel och några andra grejer. Domen blev skyddstillsyn.
Nu i november dömdes han för resten av alla brott han har begått. 1½ års fängelse. Det är dock överklagat till hovrätten, så vi får se vad som händer.

Efter alla turer vi har haft fram och tillbaka så litar jag på honom nu. Det gjorde jag inte i sommras. Men han har visat en helt annan sida hos sig som verkar rakt igenom äkta. Han har för mycket att förlora på att fortsätta att begå brott. Och det har han själv insett.

Sara
0

Skulle aldrig vara med en man som åkt dit för kvinnomisshandel, pedofili eller våldtäkt. Annars så tror jag man gott kan ångra sig och komma ut på andra sidan som en bra människa. Skulle han dock göra om samma sak eller börja med droger igen, skit i honom direkt.

Sara

pyromanen
0

Fast det är nog lättare att stoppa nu än efter ett tag…

marinelady
0

Om jag gjorde saker för att dom var enkla då skulle jag lägga ner direkt… tyvärr verkar jag inte ha enkla saker på min lista över vad jag gör.  Men jag får ta dom enkla sakerna  när jag blir äldre. Vem vet när jag blir 40 kanske jag har haft ett tillräckligt spännande liv till att bli författare som jag alltid viljat.

Katti
0

Tycker att det låter som om du har skinn på näsan så det räcker, och inte är blåögd. Så håll dig du bara till dina ideal och ställ lagom krav på honom så tycker jag att du ska ge det en chans om det känns rätt!

marinelady
0

#12 Tack! Jag har alltid sett mig som en ganska jordnära människa, och ja man kan ju inte göra mer än att hoppas på att allt ska gå bra framöver..

marinelady
0

Hade en intressant reflektion idag efter att talat med mannen ifråga, att han saknar självreflektion ibland, tanken att stanna till och fundera verkar inte riktigt vara 100% befäst. Han måste sluta bete sig som en femåring som inte får godis i matbutiken när han inte får som han vill, han behöver bli mer säker på sig själv som person och inte tro att folk bara är ute efter att jälvas. Och även om dom är det så varför bry sig?

Okej han har kommit så långt att han går ut därifrån när han blir irriterad och förbannad, men ideen att fundera på varför, mnja den finns inte riktigt.. och de får han höra av mig också..

Egentligen lider han av samma problem som mig, stolt och osäker, men jag har lärt mig hantera det hela, inte lika säker på att han har det..

Det är sånt här som gör att man talar om för han att de funkar inte när man gör så, en vuxen människa gör inte så och jag vill inte ha det.. MEN det värsta är att jag vet andra vuxna människor i samhället som gör så här, och då menar jag riktiga höga höns som blir irriterad när de blir motgångar och tar de personligt och drar igen dörren och går.. kanske reagerar man starkare när de är någon som sitter i fängelse men fan de är inte okej.. oavsett bakgrund.

Bunn
0

Har inte läst alla inlägg men måste fråga

#1 Om du träffar en människa på stan, krogen, fiket, på en fest med dina vänner/kollegor eller vad som helst och du känner dig väldigt attraherad av denna människa, men att det sedan visar sig att denna person har suttit i fängelse, svalar känslorna direkt då eller är det mer som att du blir helt enkelt inte attraherad av sådana människor överhuvudtaget för att din "magkänsla" (eller vad jag ska kalla det) säger "STOPP denna här personen har suttit inne"?

pyromanen
0

#15 Vet att det var det Hera som fick din fråga, men du kan väl få fler svar Skrattande. Jag skulle säkert tycka han fortfarande var snyg o attraktiv, men jag skulle bli väldigt på min vakt, därför att personen tydligtvis är kapabel att göra nåt alldeles olagligt och återfall i brott är MYCKET vanligt.  Om personen i fråga dessutom tidigare använt droger som i dethär fallet skulle jag troligen bli så på min vakt att jag bestämde mig för att inte komma för nära. Trots att personen möjligen vid första ögonkast attraherat mig.

Karmatarerskanise
0

#15 Min magkänsla säger inte "den här personen har suttit inne" däremot känner jag om det är en "dålig person"

Jag ser lätt igenom människor, ibland för lätt.

Bunn
0

Personligen så tycker jag att man ska ge människor en chans och inte dömma på förhand. Även fast det är vanligt med återfall samt återfallsbrott så betyder inte det att alla faller in i gamla mönster.

~behandla andra som du själv vill bli behandlad~

marinelady
0

#18 Nu kanske jag säger det lite skämtsamt men om man ska följa ditt råd ska jag råna honom upprepade gånger för så behandlande han andra.. vilket gör det hela lite humoristiskt..

Kanske ska göra lite uppdatering, under kvällen har jag bett mannen ifråga att backa ett par steg och inte försöka pressa en relation ur det hela, att jag inte tycker om att bli tillfrågad vad jag känner för säger jag det inte spontant så känner jag det inte och jag upplever att frågorna är pressande. Och att det gör mig förbannad som fasen när han försöker.. tydligen ska han ha förstått sen får vi se om det stämmer i dom handlingar han utför framöver.

Det är första gången jag fått säga ifrån att en relation går för fort framåt, men jag tror det är för att i vanliga fall finns det inget för fort för mig, då man träffar människan regelbundet och pratar med dom varje dag så växer man sakta in i det hela. Även det här att bli kallad flickvän osv..men idag blevjag rädd, fick panik  och blev arg över att han avancerade som han gjorde och sa ifrån.

Skillnaden nu är att jag inte kan tänka mig ett förhållande förrän han faktiskt kommit ut och ordnat till sig, fram tills dess är vi ett mellan land på något sätt..en grå zon där båda blir sårade om man skulle fippla runt med någon annan men utan titel.. kanske låter konstigt jag vet inte.

Men jag har inte förhållanden med människor som jag inte känner mig säker på..även om de innebär dejtande i nästan ett år, hittills har vi ändå haft kontakt i 6 månader så de är en början. Är han så seriös som han säger så borde de inte bli något problem..

Bunn
0

319 I så fall så har du missuppfattat mig, för det var inte alls så jag menade.
Ingen är perfekt, alla begår misstag någon gång i livet. Vissa gör små snedsteg medans andra gör större…

Så nej jag tycker inte du ska råna honom för att han har rånat någon annan utan behanda honom så som du själv skulle velat bli behandlad om du var i hans situation.