Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 8688 ggr
Karmatarerskanise
0

Preventivmedel till 12-13 åringar?

Det har ju kommit fram att 12-13 åringar får preventivmedel utan att föräldrarna kontaktas.

Är detta rätt eller fel?

Jag tycker ju att det är bra att det ges till sexuellt aktiva, oavsett ålder, eftersom det kan förhindra graviditet och kondom kan förhindra sjukdomar också.

Men det är för tidigt att vara sexuellt aktiv redan vid så låg ålder. Och då borde väl föräldrarna få veta, för att prata med sina barn om det.

Men sen finns det ju de som har föräldrar som inte hade accepterat det, och kanske förskjutit sitt barn. Bör man berätta i detta fall?

Ska man berätta alls? Ska man ge preventivmedel?

Cindy
0

Det är i mina ögon alltid rätt att ge unga preventivmedel. Inte fasiken låter de bli att ha sex bara för att de inte fått skydd! Det visar historien alldeles för väl.

Överrös ungarna med kådisar och passa på att ge info samtidigt. När jag var nyss fyllda 14 gick jag till UM för p-piller (hade svår mens) och fick inte bara dom utan även kondomer och ett moget och öppenhjärtligt samtal om sex. Toppen!

Vänliga hälsningar
Cindy

pyromanen
0

Om en 12-13 årig skaffar sig preventivmedel är det troligen för att det behövs.  Dom flesta 12-13-årigar är alldeles för unga för sex, men enstaka är tidiga.

Karmatarerskanise
0

Hur ser ni på att berätta för föräldrarna? Är man 12 är man faktiskt bara barnet.

pyromanen
0

Idealet är förstås att ungdomen och föräldern har en sådan relation att de kan prata om sex och preventivmedel och då vet ju föräldern redan om det.  Men om nu relationen inte är så bra (verkligheten är ju så tyvärr för en del) - då kanske det gör mer skada än nytta för ungdomen om t.ex. en ungdomsmottagning ringar hem. Då kanske det är bättre att få bra rådgivning och preventivmedel.

Även om föräldrarna är ansvariga för ungdomen länge till när det är en 12-13 åring det handlar om, så är sexlivet nånting privat.  Man ska respektera en ungdoms integritet. Men klart att man på ungdomsmottagningen måste göra någon sorts bedömning/ fundera över att det är en tidigt utvecklat ungdom som mår bra och som vill detta av egen vilja och att man inte misätnker att någon håller på o fara illa, för då måste man såklart ta tag i det med antingen föräldrar eller soc.

Cindy
0

#3 Nej jag tycker inte att t.ex. barnmorskan på UM ska ha plit att informera föräldrarna. Då skulle inte en kotte våga sig dit! Det spelar ingen roll om de bara är barn, har de tankar på sex och t.o.m. planer att ha sex så tycker jag absolut att de ska ha tryggheten i att kunna vända sig till sin UM för att få skydd och prata om saken.

När jag var 14 och bad om p-piller så påpekade barnmorskan vänligt men bestämt att jag var väldigt ung som redan tänkte på sex. Vi pratade en stund om blommor och bin, och hon skrev ut p-piller efter att ha försäkrat sig om att jag skulle använda kondom också, och att jag inte vart pressad av någon ner i sänghalmen.

Jag hoppas verkligen att alla unga som gör ett liknande besök på sin UM får ett lika fint mottagande!

Vänliga hälsningar
Cindy

Bergspuman
0

Jag tycker spontant att det är en styggelse. Ungar på 12-13 år ska inte ha sex öht. De är alldeles för små. Barn ska vara barn.

Får föräldrarna veta ska de ha all rätt i världen att förbjuda och kontrollera. Först när barnet är 15 får det enligt lagen ha sex.

Lagen har inte tillkommit för att djävlas, utan för att skydda unga människor.

viktoria91
0

Jag kan tycka dte är bra, särskilt för tjejer som får dte utskrivet för att dem har hemsk mensvärk.

pyromanen
0

#6 Håller med dig om att det för dom allra flesta är för tidigt och att barn ska få vara barn. Men verkligheten ser ju ut så att det finns en o annan under 15 som vill ha sex och kommer att ha sex oavsett vad mamma säger.  Det är viktigt att även dessa erbjuds bra information och preventivmedel.

Bergspuman
1

Jag tycker inte barn under 15 år ska få p-medel. Punkt. Man måste respektera lagen.

Gerbilflicka
0

Kondomer - ja, absolut!

P-piller och annat med hormoner i tycker jag inte att man ska ge till riktigt unga tjejer.

Karmatarerskanise
1

#9 Så vad är ditt förslag då? Att låta dom ha oskyddat sex, så dom blir gravida och får föda barn fast dom själv är barn? KAnske får dom HIV.

Hur skulle du hindra ditt barn från att ha sex? Säga åt det "respektera nu lagen käre hormonfyllde barn"?

Skulle vara intressant att få läsa lite förslag på hur man hindrar barn från att ha sex.

[Fiction]
0

Jag instämmer med #1.

Gerbilflicka
0

#11 Kyskhetsbälte?

Karmatarerskanise
0

#13 Glad

pyromanen
0

#9 Lagen är till för att skydda barn inte för lagens egen skull. jämngamla 13-13-15 åringar som är redo att utforska sin sexualitet far inte illa (om dom är välinformerade och har tillgång till preventivmedel).

Cindy
0

Seriöst, läs på litegrann om vad som händer i samhällen där unga inte får tillgång till preventivmedel. De har sex ändå! Fast konsekvenserna blir förödande där en simpel kondom hade kunnat göra skillnaden.

Nej, gör om sexualundervisningen radikalt. Ge den en läroplan och specialutbildade lärare. Se till att ungarna får lära sig bra mycket tidigare än idag om sex ochkroppen. Ge dom schemalagt utrymme att diskutera samlevnad och rätten att vänta tills man är redo, vad media än säger.

Och ge dom preventivmedel att skydda sig med om de väljer att ha sex. Lagen om 15 års åldersgräns är till för att skydda yngre mot övergrepp - inte för att hytta med moralpinnen åt fjortisar som känner sig redo för sex.

Vänliga hälsningar
Cindy

JossanH
0

Jag tycker det är dumt att ge ut p-medel till unga tjejer. Att tillsätta hormoner är inte helt riskfritt som vi alla vet och jag tycker att föräldrar borde bli informerade när det kommer till den biten. Kondomer där emot borde det finnas att lätt få tag på gratis när man är 12-13 år.

Jag tycker förtås också att man är för ung för att ha sex då men som sagt- det kommer ske även om de som vill ha det förbjuds och då föredrar man ju rakt av kondom framför preventivmedelsfritt.

Man borde prata om vikten av att använda kondom i väldigt tidigt stadie och ha en bättre sexualundervisning i skolan.
Egentligen borde man kanske ta in någon utomstående, utbildad lärare som enbart undervisar i suxualkunskap så att det inte blir pinsamt om man vill ställa frågor eller liknande.. Jag ville själv inte ta upp sådanna saker med mina lärare som jag skulle ha i 3 år till tex.. Eller skolsköterskan som var extremt dålig på finkänsligheten och den sociala biten..
avdramatisera sexet så att det inte blir en så stor grej!

Mer skyddat sex men försöka undvika hormonpreparat så länge som möjligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Salladshataren
0

Tänk på tjejer som är unga och har problem med mensen då? Då är det väldigt bra med p-piller, och det var orsaken att jag började äta p-piller vid 14-15 års ålder :)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

JossanH
0

#18 Jag tycker det är ett bra alternativ, men innan man sätter in hormonpreparat tycker jag att föräldrarna ska kontaktas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

Många pratar om bättre sexualundervisning.

Jag fick jättebra sexualundervisning när jag gick i mellan stadiet. Beror nog på var man bor och vilken lärare man har.

Vi fick träffa folk med HIV, gick på ungdomsmottagningen och hade lektioner.

asvensso
0

Alla som ber om preventivmedel ska fa det. Att stoppa det innebar inte att de slutar ha sex bara att de kanske har oskyddat sex och far sjukdomar eller blir med barn istallet.

Det dar med foraldrainblandning ar svart. De ar bara barn enligt lagen men samtidigt sa tror jag att informationsplikt gor att manga inte kommer att vaga fraga. Det mesta med sex ar lite pinsamt infor foraldrar. Sa dar tycker jag att fordelar med att inte beratta vager tyngre.

Mer upplysning ar nog losningen samt att man noggrant bedomer de medicinska aspekterna av hormoner till unga flickor. Om det ar bevisat skadligt sa ar det stopp. Men som sagts ovan sa ges ocka piller for mensproblem. Att da begransa pillerna ar att lagga en moralisk aspekt pa det hela. Tror moraliserande skrammer bort ungdomarna.

oh-la
0

det är inte olagligt för barn på 12-13 år att ha sex, det är olagligt för personer över 15 att ha sex med personer under 15, och till och med då är det enormt mycket från fall till fall. det finns ingen lag i Sverige som ska hindra barn från att ha sex, bara för att skydda barn från vuxna som vill ha sex med dem. det är en enorm skillnad mot att de inte får ha sex alls.

sedan kan man diskutera i all evinnerlighet om det är etiskt, moraliskt och biologiskt rätt att ha sex vid den åldern, trotts att det faktiskt, biologiskt är helt okej. en 12-13-åring är ofta i fertil ålder, med massa hormoner och en enorm sexuell nyfikenhet. och helt ärligt, medelåldern för första samlaget är fortfarande 16 år, så det är inte alls så hemskt många som blir av med oskulden så tidigt som 12-13.

och hur ska man förbjuda dem att ha det? ska alla mellan 8-15 ha en vuxen ledsagare 24h om dygnet, eller ska man helt enkelt förbjuda dem att gå ut? och vad är egentligen värst, en 12-åring som provar att ha samlag, eller en 12-åring som ska bli förstagångsförälder?

Sara
0

Jag tycker det är ok. Helt enkelt eftersom de ändå kommer att ha sex. Sen en grundlig undervisning när de är där om könssjukdomar och kondomer.

Sara

LillaBenice
0

DET BÄR SJUKT!

Karmatarerskanise
0

#24 Du får gärna ge ett mer utförligt och förståligt svar.

Fridaaaa
0

Helt fel! Jag tycker att föräldrar ska kontaktas direkt. Jag menar, i den åldern är dem inte ens mogna att ha sex, dem får inte ha sex, så vad ska dem då med p-medel till?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
1

#26 Dom HAR sex, varesig om får p-medel eller inte.
Tycker du då det är bättre att inte ge dem det, så att de istället har oskyddat sex och allt som följer med det?

Cindy
1

Om man vet att föräldrarna blir kontaktade om man får preventivmedel, så kommer ingen unge att göra det. Följden blir oskyddat sex, och föräldrarna förblir ovetandes (fram tills dottern blir gravid eller fått klamydia, vill säga).

Vänliga hälsningar
Cindy

Karmatarerskanise
1

#28 Eller HIV…

Fridaaaa
0

#26 det var inte det jag menade, menade att föräldrarna ska kontaktas och få reda på hur det ligger till…

LillaBenice
0

Vad jag menade var att det är sjukt att dom inte kontaktar föräld´rar!

Sara
0

Fast de kontaktar väl inte föräldrarna just för att barnen/ungdomarna ska kunna känna sig trygga att gå dit.

Sara

JossanH
0

Tycker inte man har någon skyldighet att kontaka föräldrarna så länge det gäller kondomer men med p-piller tycker jag det är en annan sak..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gerbilflicka
0

Något jag inte kan låta bli att undra om det bara är jag som hade kondomer långt innan jag blev sexuellt aktiv?

Det är väl toppen att unga tjejer (och killar) får en chans att bekanta sig med kondomer så tidigt som möjligt?

Sen har föräldrar ingenting med sina barns sexualitet att göra! Man kan prata, ge råd och framför allt stöd - men man kan aldrig kontrollera. Jag tror att det är viktigare att unga känner att sex är okej så länge båda är med på det och ingen blir stressad till att göra mer än man är redo för.

Om man som förälder försöker förhindra sina barn från att ha sex så tror jag snarare att de resulterar i att barnet antingen 1.) har oskyddat sex istället, eller 2.) börjar se sex som något förbjudet/fel. Båda alternativen har potential att förstöra en ung människas liv.

XeZafir
0

Tycker det är bra att ungdomen kan fixa sitt preventivmedel själv utan att föräldrarna måste bli informerade.

Tyvärr, trots vår så upplysta värld, är det otroligt många som inte kan prata om sådant med sina föräldrar. Tror det är minst lika många idag som när jag var barn.

Mina båda flickor kom till mig och pratade, min ena hade fast sällskap (har samma pojkvän fortfarande efter snart 2 år) Idag är hon snart 16 men hon behövde ju inte prata med mig men valde detta ändå.

När jag gick med henne på ungdomsmottagningen var det många som tittade lite extra. När hon ville att jag skulle följa med in fick jag inte det! Bra eller dåligt? Jag fick vänta i väntrummet, vilket inte gjorde mig något men min lilla ville helst att jag skulle vara med in.

RuiXue
0

Jag tycker man måste ha i åtanke att P-medel kan användas till annat ändamål än att förhindra en graviditet, i alla fall de hormonella. Många unga tjejer lider mycket av mens och mensvärk och det kan vara därför de ber om preventivmedel på ungdomsmottagningen.

Sen kan tyckas att ungdomar borde ha såpass vett att de väntar med den sexuella biten tills de blivit byxmyndiga, men sen när har unga tänkt på sånt?Obestämd Några är tidiga med sexdebuten, andra är sena! Själv var jag 20, fyllde 21 några månader senare.

Jennie

Miikan
0

#26 asså, hur kan andra människor säga att vid den å den åldern är man mogen för att ha sex? Det är inte direkt så att tjoff när man fyller 15 känner att man plötsligt blir mogen för sex. Alla som kör bil är inte ens mogna för att köra bil och vissa skulle kunna göra det innan 18 år.

Jag är 15 och ett halvt år nu och hade sex första gången vid 13 och ett halvt. En 3 år äldre pojkvän och vi hade varit tillsammans i mera än ett halvår och hade haft ''förberedelser'' och lärt känna varandras kroppar innan själva sexet, och han sa hela tiden att vi skulle vänta tills jag tyckte det kändes bra. Inget jag ångrar eller någonting alls idag och jag känner att det var rätt tillfälle och rätt person och vi var tillsammans i 2 år.

Det som är dåligt är hur dålig skolan är på att informera. Fick ta reda på allt som har med sex och kroppen att göra själv och med hjälp av min syster gå till ungdomsmottagningen och få ett p medel som jag inte ens hört talas om. Samma sak vid svamp, sexualkunskapen måste handla om just sex och inte mens osv redan i åk 6 istället för i 9an.

viktoria91
0

#37 Som du själv beskriver mognar man olika snabbt, vissa är redo tidigare och andra senare som med allting. Sen är dte den personens egna val också.

Jag förlorade min oskuld men en man jag träffat 2 ggr innan, ett ONS just då men vi blev tsm någon dag senare och är sambos nu.

JossanH
0

#37 Jag minns att vi fick en bok att läsa om mens när vi gick på mellanstadiet, men med tanke på att det faktiskt finns många som får mens redan i 3an 4an borde det vara undervisning om den biten redan vid den tiden. Flickstackarna vet väl knappt vad det är när det kommer så tidigt annars… Så det tycker jag också är väldigt viktigt!
Men håller med om att sexualkunskap borde komma tidigare än i 9an! Vi hade vår i 7an har jag för mig..
Egentligen borde man ha sexualkunskap både i 6an och 8-9an förslagsvis.

Sajtvärd på Iller.ifokus

viktoria91
0

#39 Jag hade sexualkunskap i 4:an eller 5:an, i sexan och i åttan.

Fridaaaa
0

#40 Hade bara i 8an jag :)

Holmarn
0

Jag är 15 och jag tror att den ända anledningen till att 12-13 åringar ordnar p-piller är av antingen "mensproblem" eller att det skulle vara lite status med p-piller i den åldern och att man kan få större byst. Detta är t.o.m anledningen för många i min vänskapskrets. 

Jag tror att det är ytterst få som har ett aktivt sexliv som skaffar p-piller vid 12-13.

Sedan kan jag ju tillägga att jag som går i nian inte ens har fått ordentlig sexualundervisning ännu i skolan, även fast vi bett om detta sedan i 7:an ! Det är dåligt!

MVH Alicia Holm

www.aliciaholm.blogg.se / www.aliciaholm.se

MajaL
0

"Jag tycker ju att det är bra att det ges till sexuellt aktiva, oavsett ålder, eftersom det kan förhindra graviditet och kondom kan förhindra sjukdomar också."

>>Mycket klokt sagt! Håller helt med!

"Men det är för tidigt att vara sexuellt aktiv redan vid så låg ålder. Och då borde väl föräldrarna få veta, för att prata med sina barn om det."

>>Även här håller jag helt med. Var det mina barn hade jag i alla fall känt så.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

#43 Vilka inlägg är det du håller med i??

MajaL
0

#44 Det jag klippt ut från #0. Dels att man ger PP till sexuellt aktiva, men samtidigt tycker jag 12-13 år är lite för tidigt. Så jag hade som förälder velat veta.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

Okey, när man tar text från andra inlägg brukar man göra citat tecken, annars är det svårt att veta. Tips :)

MajaL
0

#46 Fixat. =)

Ja, det är klart. Förr kursiverade jag citat, men sedan har jag kommit på att det nog blir svårare att läsa för synskadade.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Cindy
1

Visst är det bra om föräldrarna vet vad deras ungar gör/planerar att göra. Men, återigen, om man vet att ungdomsmottagningen ringer mamma om man går dit om p-piller, då går man inte dit! Det är hela poängen med ungdomsmottagningen, att unga kan söka stöd, få råd och preventivmedel av vuxna om de inte har den kontakten med sina föräldrar.

Vänliga hälsningar
Cindy

Karmatarerskanise
0

MajaL Tack :)

Peppe
0

hade UM ringt hem till mina föräldrar så hade jag gått och hängt mig i skogen direkt, det är mitt privatliv, det har dom inte nåt att göra med, lika lite som jag har med deras att göra.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

oh-la
0

sedan måste man kanske ta med i beräkningen att det finns fall där det kanske är mindre lyckat att föräldrarna vet. alla här som har barn hade säkert tagit det sansat, men för vissa tonårstjejer kanske tystnadsplikten är helt avgörande och är skillnaden mellan att ha oskyddat samlag eller råka ut för riktiga hemskheter hemma.

asvensso
0

Har inte sett nagra overtygande argument for att foraldrar skall hallas informerade annat an moraliska dvs att sa unga manniskor ska inte ha sex. Jag satter ungdomarnas ratt til privatliv och halsa forst.

Dessutom ar det viktigt att forsta att i vissa kulturer dar hedersmord forekommer sa kan flickorna utsattas for grovt vald om dessa saker kommer fram till foraldrar och slakt. Vi har ett ansvar ocksa for deras sakerhet.

JossanH
0

Jag tycker inte föräldrarna måste kontaktas gällande p-piller vid 15-16 års ålder men innan det känns det idiotiskt att börja med hormoner- framförallt om det bara har blivit en statusgrej eller ett sätt att kanske få större bröst..
Samtidigt borde inte UM ringa föräldrarna för det är ju som sagt ett privatliv det handlar och förtroende är ju A och O för en fungerande relation.
Därför tror jag att det är viktigt med en ordentlig sexualundervisning i mellanstadiet OCH i högstadiet.
Skulle vara ännu bättre om man kunde dela av tjejer och killar vissa lektioner så att alla tjejer får en chans att diskutera just det här med hormonpreparat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MajaL
0

#53 Håller med!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

#53 Ja det borde vara självklart att man även delar upp sexualundervisningen, så att man bara är tjejer och killar i vars en grupp. Även att dela dessa grupper i mindre kan vara bra om någon vill prata om mer privata saker.

Så hade vi det i skolan. Mycket bra.

Cindy
0

#53 Jag håller med dig i mycket, men varifrån har du fått att man får större bröst av p-piller? Jag ser inga skäl till att vänta med p-piller tills man nått nån viss ålder, jag har aldrig hört om nån studie som pekar på att det ökar riskerna.

Vänliga hälsningar
Cindy

viktoria91
0

#56 Jag gick från 70B till 70D av p-piller.

Cindy
0

#57 Och det kan inte ha haft något med din normala tillväxt att göra? Hur som helst är det ingen vanlig biverkning att få större bröst av p-piller.

Vänliga hälsningar
Cindy

viktoria91
0

#58 nej, då brösten började växa snabbt direkt efter jag börjat med p-piller.

nagithas
0

Om min dotter gick till UM när hon var 12-13 år gammal så skulle jag bli stolt över att min dotter faktiskt gick dit för att be om p-piller och tog ett stort ansvar och faktiskt pratade med en vuxen även fast den vuxna inte var jag.

Är man så pass att man går till UM vid 13 års ålder för att fråga om p-piller tycker jag att man är ganska mogen för det. Personalen på Um är också väldigt bra och kan diskutera mera öppet om sex med unga personer än vad kanske mamma eller pappa kan. Tycker att det är toppen att UM finns och skulle själv kunna gå dit och tacka så mycket för att råd och tips jag själv fick när jag var ung. Jag har fullt förtroende för dem som sitter på UM att när min egen dotter eller son går dit och tar sitt ansvar och ber om preventivmedel att personalen kommer att ta bra hand om dem.

Tycker inte att de är för unga, det beror helt och hållet på individen, att dra alla barn över en kam är lite dåligt tycker jag. Går man till UM är man mogen för det.

Denna lag för 15 år att det är lagligt att ha sex, följs inte och görinte i många sammanhang. Låt oss säga att det enligt statistik idag sitter ett barn i varje klassrum som blir sexuellt utnyttjade på ett eller annat sett. Hur hjälper då den lagen? Den lagen spelar liksom ingen roll, de kan höja den till 18 men den kommer iallafall inte följas.

Sen att neka en tonåring på 13 år p-piller för att hon/han inte är 15 är fel. Hur skulle det se ut om ens dotter kom och berättade att hon haft sex när hon då är 14 och är med barn? Skulle det vara bättre än att ge p-piller till den tjejen? Bara för att man ber om p-piller som 14 åring innebär inte att man kommer att ha sex med första bästa heller. Det kanske finns en annan anledning bakom.

Om UM är tvungen att ringa till föräldrarna så kommer inte en enda kotte att gå dit om man nu riskeras att ställas mot väggen bara för att man vill ha p-piller för att man har mensvärk.

Peppe
0

#58 jag gick från A till B av mina p-piller, och tillbaka till A igen när jag slutade. Besviken blev jag Flört ännu mer besviken blev jag när dom inte växte till B igen av minipillren jag äter nu, så det är väl östrogenet som gör det antar jag..

MajaL
0

Så här är det, jag har en extreem respekt för alla typer av hormonpreparat. Använder inga P-piller, men en del andra hormonpreparat på grund av en annan diagnos.

Där av att jag tycker det kan kännas lite vanskligt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

JossanH
0

#56 Det finns faktiskt dom som får aningens förändringar på bröststorlek av p-piller och det har blivit en enkel grej att testa bland unga tjejer (som egentligen inte ens är färdigutvecklade). Det spelar egentligen mindre roll om så skulle vara fallet (bröstens storlek ändras) för det finns redan dom som skaffar p-piller av den anledningen.
Som med allt annat så ser jag en anledning till att vänta med många preparat tills man uppnåt en mer mogen ålder att kunna ta beslut själv och vad man är villig att riskera när man börjar med p-piller. Hormoner är inget att leka med. Det finns biverkningar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

oh-la
0

#60, det finns ingen lag som säger att personer under 15 inte får ha sex. lagen säger att personer över 15 inte får ha sex med personer under 15. två personer som är 13 får alltså ha hur mycket sex de vill. en 20-åring får däremot inte ha sex med en 13-åring.

Karmatarerskanise
0

VArför säger man att man blir byxmyndig vid 15?

Cindy
0

#63 Ah, du menar när man börjar närma sig 25 år? Ja då slutar kroppen i regel utveckla brösten m.m.

Att några får biverkan att brösten börjar utvecklas när de tar p-piller är i vilket fall ingen riskfaktor, och definitivt relativt ovanligt. Troligen hade den tjejens kropp inte tillverkat tillräckligt med östrogen än, och p-pillren kickade igång det kroppen själv skulle gjort inom kort.

I USA där soja är mycket vanligt i kosten (framförallt sojamjölk) även bland icke-veganer, har man också sett att puberteten startar tidigare nu än förr. Orsaken är att soja är mycket rik på fytoöstrogen, dvs vegetabiliskt östrogen, som kan ha samma styrka som p-piller.

Mennågra studier som visar att brösten skulle bli större än vad de naturligt skulle ha blivit med tiden, finns såvitt jag vet inte för varesig p-piller eller soja.

Och ja, p-piller har biverkningar och ökar risker för blodpropp etc, men riskerna ökar inte bara för att man är yngre när man börjar ta p-piller.

Vänliga hälsningar
Cindy

Peppe
0

#66 varför krymte mina till A igen när jag slutade med p-piller? har du nån bra förklaring? Flört

Cindy
0

#67 Eftersom jag inte vet hur gammal du är, hur lång du är, vad du väger, vilka mediciner du tar/tagit under p-pillertiden, vilka matvanor du har (och om de ändrats), om du har några mensbesvär eller sjukdomar, vilken byst dina närmaste kvinnliga familjemedlemmar har osv osv så är en gissning i princip meningslös.

Att bysten minskar eller ökar i storlek och fasthet kan ha massor av orsaker, och p-piller kan spela in i bilden. Men jag skulle personligen skratta och klappa den fjortis på huvudet som började med p-piller för att få större byst, eftersom de lika gärna kan hämma bröstutvecklingen hos vissa.

Vänliga hälsningar
Cindy

JossanH
0

#66  Eh va? Som jag sa tidigare så spelar det egentligen ingen roll om brösten blir större eller mindre pga p-piller jag tycker bara att det är idiotiskt att icke sexuellt aktiva ungdomar på 12-13 år börjar med p-piller för att få större bröst. Riskerna öker väl inte för blodproppar etc men jag anser att det är sjukt onödigt att börja hormonbehandla sig själv av en sådan anledning. Pga utseende. Sedan är en biverkning svullnad (enligt FASS) och vem säger att inte brösten skulle kunna svullna?
Biverkningarna ökar väl inte för att man är yngre men man kanske gör ett annat val om man gör valet när man är äldre. Och börjar man när man är 12 år så kommer man förmodligen hålla på länge än om man börjar när man är 20. Bara där är ju 8 år längre av användade av hormonpiller. Jag tycker inte man ska bagatellisera användadet av hormoner bara för att det är så pass vanligt som det är.

Fram med högre kunskap i lägre åldrar och mer kondomer!!!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

pyromanen
0

Håller med om att användande av hormoner bagatelliseras. Och lika övertygad om att om några år så kommer man på/ det kommer fram att et inte är riktigt så bagatellartat som det görs idag.  Har själv ätit olika sorters p-piller och minipiller i omgångar i sammanlagt kanske 6-7 år och ångrar det, för det har påverkat mitt liv mycket mer än jag fattade.  Där för hller jag självklart med #69 om att det är vansinnigt att ge en 12-13 årig p-piller om hon som inte behöver dom som preventivmedel eller av medicinska skäl.

Men tråden handlade ju om ifall föräldrar ska kontaktas om en ung person ber om preventivmedel och där tycker jag fortfarande nej, men att det är viktigt att UM tar reda på vad syftet är och i första hand förespråkar kondom till så unga (innebär ju inte att förglömma skydd mot sjukdomar också).

JossanH
0

#70 jag åt p-piller i ca 5 år och det var när jag slutade som jag insåg hur de påverkat mig. Ångrar mig också.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cindy
0

#69 Och jag står fast vid att det är varje tjejs rätt att själv välja om hon vill börja med p-piller. Barnmorskan bör göra sitt jobb och bedöma om det är lämpligt, och prata med alla yngre tjejer om sex, kondomer, biverkningar osv. Men valet måste få ligga hos tjejen det gäller (om inte medicinska skäl föreligger), och inte föräldrarna eller någon annan.

Vad hjälper det att göra valet att börja med p-piller när man är äldre, om man är sexuellt aktiv redan som yngre? Kondomer i all ära, men ungdomar slarvar, råkar ha sönder dom osv. Själv tror jag att en tidig graviditet är bra mycket värre än p-pilleranvändning.

Jag började med p-piller som 14åring utan mina föräldrars vetskap, och i efterhand ser jag att det var ett klokt beslut och jag är glad att jag fick ta det!

Somliga mår inte bra av p-piller, och det är tråkigt om du ångrat dig. Men det betyder inte per automatik att p-piller är dåligt för alla, eller att det är sämre för yngre.

Vad gäller brösten och biverkningar så innebär det inte att bara för att det står i FASS så får alla biverkan. Jag försökte peka på att det finns massor av saker som kan orsaka bröstförändringar.

Är det så att det går trender i vissa kretsar att skaffa p-piller för att det är coolt, eller i förhoppning om större bröst, så borde personalen på ungdomsmottagningarna bli bättre på att diskutera sådant innan de skriver ut. Inte sluta skriva ut.

Vänliga hälsningar
Cindy

JossanH
0

#72 Jag tror inte du har läst mina inlägg ordentligt. Jag har aldrig påstått att inte tjejen ska ha rätt till att bestämma om hon vill ha p-piller och jag har aldrig ens varit i närheten att påstå att alla får svullna bröst. Bara konstaterat att det faktiskt skulle kunna vara möjligt att få det enligt FASS biverkningar.
Det jag har skrivit- ett par gånger nu- är att många börjar med p.piller i väldigt låg ålder för att de har hört att brösten kan svälla en aning- inte pga att de är sexuellt aktiva. Tycker det är en hemsk anledning till att börja med hormoner. Samma sak när det har blivit en "innegrej" att knapra p-piller.

Så av den enkla anledningen tror jag att många unga tjejer äter hormoner i onödan.

Det är idag så lätt (och vanligt) att folk börjar med p-piller och anser att då behövs inte kondom. Sjukdomar sprids redan på grundskolan! Där av tycker jag att det är superviktigt med mer sexualundervisning och mer snack om kondomer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

asvensso
0

OK, sa for att en minoritet dumma brudar vill ha storre brost ska en majoritet inte kunna skydda sig mot graviditeter eller behandlas med nhormoner mot andra besvar i tonaren  och dessutom ska de fa en moralkaka samt fa foraldrar involverade. Vissa riskerar som sagt liv och lem i konservativa foraldrar.

Det kommer alltid att finnas korkade brudar som proppar i sig piller for att fa storre brost - de finns i alla lager och i alla aldrar. Men ar forhoppningsvis sa fa i sammanhanget att de inte ar ett argument att ta hansyn till nar vi talar om graviditeter. Naturligtvis fattar dagens ungdomar varfor man ocksa skall ha kondomer.

JossanH
0

#74 Nu har jag ingen aning om vad du svarar till för inlägg, men är det till mitt så har du missuppfattat det totalt och lite till! Jag tycker alltså att det är FEL att äta p-piller för att det är en innegrej eller för att det finns tjejer som tror att de kan få större bröst av det. Är man inte sexuellt aktiv ska man inte stoppa i sig hormoner om det inte är på läkares inrådan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

asvensso
0

Det ar klart att det ar fel. Men det ar inte ett argument som ska fa stort uttrymme i debatten for jag tror inte det ar sa vanligt. Inget vettigt argument for att forvagra sexuellt aktiva ungdomar at fa p piller om de vill och utan att foraldrarna informeras.

JossanH
0

#76 Vem har använt det som ett argument att förvägra sexuellt aktiva ungdomar att få p-piller?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cindy
0

#77 Det är ju själva frågeställningen som trådskaparen ställer…?

Vänliga hälsningar
Cindy

asvensso
0

Ja och helt plotsligt sa kommer det inlagg om brost-storlek? Det ar forvirrande.

viktoria91
0

#79 Ja, då en hel del i den åldern tar p-piller för att få större bröst.

fiskargrabben
0

i skolan där jag går får bara tjejer p-piller om de är över 15 år men killar får kondomer när de vill bara för att kunna "roa sig själva" säger skolsköterskan vad tycker ni om de rätt/fel?

ChristineL
0

#81 - Så länge tjejerna också får ta utav kondomerna så är det väl lugnt.

Men det är alldeles för ungt att vara sexuellt aktiv vid den åldern.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.