Vem ska flytta sig på bussen?
Pendlarlivet bjuder då och då på en del upplevelser.
Krockar med rådjur, andra fordon och med medpassagerares attityder.
Här ett exempel på det sistnämnda.
Imorse tog jag plats som vanligt, rätt långt bak i bussen. I sätet framför mig satt en yngre kvinna, ca 22-28 år (svårt att säga) som efter några minuter vände sig mot mig och frågade om hon kunde få fälla ner sätesryggen. Hon menade alltså mot stolen där jag satt. Jag sa Helst inte, vill inte ha benutrymmet krympt ytterligare.
Då frågade hon om inte "jag kunde flytta mig".
Jag häpnade. Ska JAG flytta mig, när det var HON som ville bre ut sig?
Jag sa, ganska kärvt. Men nu vill jag sitta här, tack.
Hon flyttade sig.
Jag tycker det här är ett ganska bra exempel på attityden som allt mer brer ut sig: folk tänker hela tiden i termer utifrån sig själva, egocentriskt och utan att inbegripa hänsyn till andra i omgivningen.
Hur kan man ens komma på tanken att fråga en annan människa, som redan slagit sig ner och tagit av sig ytterkläderna, om H*N kan flytta, därför att man själv önskar mer utrymme???
Ja, man upphör aldrig att förvånas.
/Maria

Håller med #1
Tycker du gjorde helt rätt som sa ifrån!

Du gjorde helt rätt! Här hade hon fått vara glad om hon ens lyckats få tag i en sittplats, här är alltid för få vagnar på tågen och bussarna skulle behöva vara dubbelt så stora. Men vem är det som sitter? Jo det är ungdomarna medans äldre håller fast sig för fullt där de står i gången på bussar som kör som idioter :(
Tycker du gjorde rätt!
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Haha! Vilken bimbo! För det var hon säkert, och blondin :P Nej, nån måtta får det vara, varför skulle du flytta på dig för att göra henne tillfredsställd?
Helt rätt gjort, puman!
/Christine

#3 Jag tycker inte man ska dra alla ungdomar över samma kam. Det finns en hel del "åldrigar" som också kan bete sig som riktiga as
#6 Jag håller med dig. Det är en ganska blandad kompott när det gäller åldrar på "skitstövlar" och jag upplever nog oftast på bussar och spårvagnar att det är de äldre som åtminstone är mest "fula i mun" dvs. vräker ur sig till både förare och medpassagerare.
/Maria
Jag tycker det var bra att hon fragade om hon kunde falla satet. Manga skulle gora det utan att fraga.
Fast många säger så att ungdomar sitter i bussen medans äldre får stå och att det är fel. Men jag tycker inte deet var så kul när min 18 åriga rumskompis var tvungen att resa sig i bussen för att en tant ville sitta och hon sen fick svårt att gå hem för sina höftproblem. Hon fick lida resten av kvällen för att tanten som inte var så skruttig ville sitta.
Man slutar aldrig förvånas :)
Bra att du inte flyttade dej, skillnaden hade ju varit om hon hade fällt sitt säte innan du satte dig där:) Bra gjort!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Det ar handikapsplatser, sa har man ett handikapp sa far man sitta.
Ja men hennes handikapp syns inte förens hon gått några steg så. Och hon är alldeles för blyg för att säga till.
#12 Ok. Men man maste saga till. Tyvarr

Var drar jag alla ungdomar över en kam?
Med "här" utgår jag från de tåg och bussar jag åker med här där jag bor och det är så det ser ut i området här, men det framgick kanske inte tillräckligt tydligt?
Hera det är inte så himla lätt o bara säga till….speciellt inte om man som blyg tonåring bemöts av en äldre person som säkert gärna höjer rösten
ofta vill man inte heller skylta med sina svårigheter heller
jag är väldigt van vid att bli totalt utskälld och förnedrad av främst pensinärer som anser att dom har rätten att sitta på bussen det finns inte i deras värld att jag som ung kan vara sjuk och ha svårt för att stå och dessutom så syns det inte på mig
jag vet fortfarande inte hur tusan man bemöter sånt jag i alla fall orkar inte rabbla min historia
jag brukar bara ignorera personen
men för att återgå till trådstartaren i det fallet så är det ju solklart att hon betedde sig oförskämt för tusan då får hon väl flytta på sig i så fall om hon vill fälla ner sätet
lol ..jag skulle inte ens frågat om jag fick fälla ner sätet,måste ju vara min rättighet eftersom sätet har försetts med en sån knapp,oförskämt el inte så tycker jag hon var hövlig nog att fråga =P
#16 Det var inte sätesfällningen som jag reagerade mest på, det var hennes föreställning om att jag skulle flytta mig för att tillgodose hennes utrymme. Och det var det som var det ohövliga.
Men det finns sådana här människor lite varstans. De flesta pendlarna har i alla fall vett nog att inse att alla andra passagerare är ungefär som dem, trötta och vill vara i fred, bäst att vara diskret och inte besvära.
Jag tycker bergspuman skulle ha fått flytta på sig

#18 Jasså, varför då?
Ts, jag har varit med om en liknande händelse och för mig så är det helt galet att folk kan vara så ego! Jag är väluppfostrad och artig, det lärde jag mig som liten. Alla har tydligen inte fått lära sig det. Du gjorde rätt som satt kvar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#18 Vrf om man får fråga? :S
Jag tycker du gjorde helt rätt med att säga ifrån, jag skulle aldrg få för mig att be en annan person (som jag dessutom inte ens känner) att flytta på sig för att jag vill bre ut mig? Då är det väl ändå jag som får flytta mig! Där emot var det iaf. bra att hon fråga om hon fick skjuta bak stolen, för det tror jag inte alla skulle göra. Iaf. inte jag… tyvärr :P
Men där emot tycker jag att många gamlingar kan vara riktigt dryga ibland… att alla yngre jämt ska anpassa oss efter dom. Ex. när jag var ute och gick en gång, på gång och cykelbanan - så kommer det en kärring på cykel bakom mig på min sida och börjar plinga och vill att jag ska flytta mig? Varför kan inte bara hon svänga cykeln åt sidan och åka bredvid mig för? (Kan tillägga att banan inte var uddelad till en cykelgång och en gågång, utan det var gemensamt).
lol #20..hände mig något liknande när jag var ute med hunden,en kärring gick på andra sidan vägen med sin,sen gick över till min sida..där min tik satt å pissade,å undrade om jag skulle gå vidare..nä sa jag å då var hon snabb att påpeka att min hund var stor och hennes hund var rädd för större hundar,bad henne kort å gott dra åt helvete..lol
#20 Fast där vill jag försvara cyklisten, därför att det är inte säkert att hon plingade för att hon ville att du skulle flytta sig! Plingar gör man för att påkalla uppmärksamhet, så att andra trafikanter märker och förstår att någon annan kommer. Hon kanske ville vara säker på att du inte plötsligt klev ut i gångbanan och kolliderade med henne. Förmodligen var det ren omtanke för att bespara er bägge två en ev. olycka.
Jag gör också så, när jag cyklar och någon promenerar, och jag ska cykla om - inte för att de ska flytta på sig, utan för att de ska höra och se att jag finns där och inte få för sig att plötsligt snubbla till eller så. Man behöver verkligen inte flytta på sig, som fotgängare på en gemensam cykel- och gångbana, men man behöver höra och se när någon annan kommer.
Nästa gång en tant plingar på dig, vinka till henne och le sött 
#22 Jaha det har jag inte tänkt på :)
Men igår åkte min syster buss…
På bussen satt hon med lutade ben mot sätet framför henne, där satt även en "kärring".
Kärringen säger då: _Kan du ta bort dina ben? Dom stör.
_Syrran: _Nej.
_Kärringen: _Kan du flytta dig då?
_Syrran: _Nej, sitter bra här.. du får byta plats.
_… kärringen: _Nej jag sitter bra här jag med.
_Syrran: _Varför klagar du då?
_Kärringen muttrar något ohörbart och vänder sig om.
Okej visst man bör kanske inte sitta med fötterna lutade mot sätet, men hur har tanten mage att be henne byta plats? När det faktiskt är hon som klagar? Om det inte passar, flytta på dig. Och sen dessutom att hon själv inte ens vill byta plats? Trots att "benen stör" som hon sa? Och hon sa att hon satt bra där hon satt - så vrf klaga? :P
#23 Om man har någon bakom sig som sitter med fötterna på sätet så brukar sätet skaka till då personen som har fötterna där rör sig, och det är störigt. För övrigt sitter man inte med fötterna på sätena. 
Så jag tycker din syster kunde tagit ner fötterna, eller flyttat på sig. Inte ska tanten som blir störd av ngn som gör fel flytta på sig.

#23 Jag måste också säga att jag tycker det är fel att sitta med benen och trycka på sätet framför. Jag har tyvärr varit med om det flera gånger och det är störande. Man kan inte sitta avslappnad för 5 öre. Är det en busstur på fem min bryr jag mig inte men jag har suttit på långresor och haft de som hela tiden knuffar mot mit ryggstöd (när de byter läge)
Jag har även sagt till ett flertal gånger och bett dem ta bort benen, men får ofta inget gehör.
Jag kanske är en sådan där kärring du talar om men tycker det är dåligt att jag i slutändan fått byta plats för att sitta bra.

jag hatar snällt sagt folk som inte har vett att sitta still med fötterna på bussen utan ska ha dem och dunsa mot ryggen på stolen framför. Lägger man upp fötterna och sitter still så är det en sak. Men att sitta och gunga gör mig vansinnig.
Qui dormit, non peccat
#23 Idet här fallet så har din syster inte fattat galoppen vad som "gäller god sed" Självklart sitter man i sitt säte så att man inte stör andra.
Varför ska "kärringen" byta sin plats för att din syster ska få sitta och trycka knäna i någon annans rygg????
/Maria