Att leva tillsammans med ett ex?
Jag bor sedan ett bra tag tillsammans med mitt ex (drygt ett år), vilket är bra på många vis. Ekonomiskt, sällskapet och närheten. Dock betonar han att vi inte är tillsammans många gånger (han vill inte vara tillsammans med någon för den delen), vilket jag accepterar eftersom vi gjorde slut av flera anledningar.
Dock har han flera tjejkompisar, som jag kan bli svartsjuk på. En av hans tjejkompisar (via nätet, de har aldrig tidigare träffats) kommer komma till Sverige som bor utomlands och ska hälsa på ett par dagar. Jag har tvärvägrat att hon ska bo här, vilket han inte förstår. Dels vill jag inte för att jag inte vill att det ska hända något mellan dem och dels för att det trångt med yta.
Egentligen har jag inte anledning att vara svarsjuk eftersom vi inte är ett par och har inte varit det på flera år. Ändå blir jag omedvetet förbannad på alla dessa tjejkompisar.
Jag kan också säga att jag inte träffat någon annan man alls under tiden vi bott tillsammans, och att vi mer eller mindre lever i celibat på skilda håll. Det är som att vi "nöjt" oss med detta.
Vill ha lite åsikter om det här och lite nya perspektiv på situationen, för jag har känslan att jag kört fast.

Jag tycker inte att det låter som en bra idé att bo tillsammans med ett ex. Speciellt inte om du ska gå och vara svartsjuk och/eller förbannad på hans tjejkompisar. Du säger att du inte vill att det ska hända något mellan dem. Varför inte? Ert förhållande tog slut för flera år sedan och det vore inte konstigt om han vill ha ett nytt förhållande såsmåningom.
Jag tycker det bästa vore om ni flyttade isär och fortsatte umgås som kompisar om ni vill det
Håller med #1.
Du vill bestämma över honom och vem han ska få ha besök av. Det verkar inte rimligt.

Om ni bara vore vänner så skulle din inte hysa agg mot de tjejer han pratar med. Ni lever som sambos, och någonstans verkar du ha "fastnat" där känslomässigt. Ni kanske borde flytta isär?
Qui dormit, non peccat
Han är ditt ex - släpp honom!
Du kan ju inte förbjuda honom umgånge av sådan typ om ni inte ens är tillsammans.
Jag är mycket Bra vän med mitt ex, och även om det var Jag som gjorde slut var det Riktigt tufft för oss båda, och han släppte mig snabbare, helt enkelt för att han var tvungen.. Jag tog lite tid på mig, men har aldrig bett honom om att han inte får träffa andra. Nu har jag ny pojkvän, och är glad. Umgås fortfarande med exet och vi trivs ihop, som vänner..
Även om vi fortfarande bodde ihop så skulle jag inte kräva sådana saker.
Trivs du inte med det, ja, då är det nog du som får flytta på dig, så du slipper leva "mitt i det"..
Kan låta hårt, men jag har själv vart i din sits..
Alltså, vart svartsjuk på exets nya vänner (och ev. ragg?)..
Men ska jag kunna vara vän med honom Måste jag släppa honom..
Flytta är mitt råd, det du kräver är varken rimligt eller rättvist.
Det finns olika benämningar på förhållanden och det är sambo, särbo, delsbo, mambo m.m.
Att flytta ihop med sitt ex. brukar kallas dumbo
för det är precis vad det är.
Ni ska absolut inte bo ihop när du uppenbarligen inte klarar av att bo som enbart vänner.
/Maria

Jag förstår att du inte vill att det ska bo en annan tjej hemma hos er! Även om ni bara är vänner så är det inte jättekul att se sitt ex tillsammans med en annan tjej..
Bor man ihop med någon måste man ju komma överens tillsammans vilka personer man tar hem.
Om jag hade varit du så hade jag flyttat ifrån honom!
Det kommer bli svårt att hitta någon ny när du inte släppt ditt ex helt och hållet..
Det enda rätta verkade vara att det blev finito : ) Vi ska inte bo ihop något mera (väldigt skönt!). Kan ju säga att jag inte varit svartsjuk på honom innan förräns nu under kanske någon månad, men det fanns flera anledningar till att jag inte mådde så värst bra och då kom "allt" ut genom svartsjuka istället.
#8 Låter som ett klokt beslut, att inte bo tillsammans mer :)