Det tar knäcken på mig
Hej på er.
Jag brukar inte vilja vifta med bekymmer men jag måste få skriva av mig. Nån därute kanske känner ingen sig.
Jag går första året på gymnasiet, skrevs in på fordon i höstas men är ni inskriven på IV då resorna och dagarna blev för mycket. 2½ dag/v är jag i skolan och har kärnämnen. Tanken är att jag ska få upp betyg i matte, idrott och data för då får jag hoppa in på djurvård till hösten, en stad närmare, en bussresa mindre. Det är min dröm, på riktigt.
Men nu, när jag har ett så slappt schema inser jag ju att det var inte dagarna och bussresorna som var jobbiga. Utan tiden i skolan öht.
Jag mår så fruktansvärt dåligt, jag går runt och är förbannad på allt och alla och ibland tror jag att jag skulle kunna slå ihjäl någon om dem skulle säga fel sak.
jag är inte i skolan, föräldrarna bara skriker och hotar. Dem tänker ta min hund, inte hjälpa mig med körkort osv osv. Dem struntar i hur jobbigt det är, dem vägrar lyssna.
Det tjänar ingenting till, min mentala hälsa skiter alla fullständigt i, men jag håller på gå under. Jag har ett så pass starkt yttre att svagheten inte ens lyser igenom, därför tror dem bara att jag är lat och otacksam. Jag är så j*vla nära botten just nu, vet inte vad jag ska ta mig till.
Kurator, hjärnskrynklare är inga alternativ.

Kan du inte läsa drt du behöver hemma om det inte är skolan du trivs i? Eller börja på djurvårdslinjen och samtidigt läsa upp dte du behöver?
Har lagt fram förslag om hemstudier men det avslogs pga frånvaron.
Kommer inte in på djurvård men betygen jag har nu, ska ju hoppa upp direkt till tvåan. Men det är så jäkla mycket att ta igen!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför är psykolog inte ett alternativ?
Ingenting blir bättre om man inte gör någor åt det.
Och det är tyvärr svårt för folk att veta att man är sjuk om man inte berättar det, och om man inte är beredd att skaffa hjälp.
Psykiska sjukdomar är ofta helt osynliga, så man kan inte vänta sig att folk vet om det. Så det handlar inte alltid om att folk skiter i ens mentala hälsa..
Så, frågan är hur gärna du vill må bra?
Jag har själv ett förflutet med strul i skolan, avhoppningar och psykologer mm. Ingenting blev bättre fören jag själv valde att jag ville att det skulle bli bättre.
Därför skulle jag föreslå psykolog skulle alla tro att det var för att jag vill få en anledning att inte vara i skolan.
Hardu någon psykisk sjukdom? Hur gick det med det? Vad är det psykologerna gör?
#4 Du behöver inte föreslå en psykolog, du kan själv ta kontakt med din vårdcentral, och be om en tid hos din läkare där. Till din läkare förklarar du allt om ditt mående och förklarar att du vill ha en samtalskontakt. Ingen annan behöver veta detta om du inte vill.
Alternativt så kan du genom tex eniro leta upp en psykolog som är godkänd av försäkringskassan och ringa till mottageningen.
#4 Jag har lidit av depressioner genom hela mitt liv, och haft olika samtalskontakter lika länge. Genomgår nu en neuropsykologisk utredning, som kanske kan förklara de problem som jag har och har haft genom livet.
En psykolog lär känna dig och ditt mående. Sedan arbetar ni tillsammans för att måendet ska bli bra. Tar reda på varför du känner som du gör, hur man kan andra på det osv. Det finns olika metoder dom använder sig av också, bla KBT. Det kan du googla på.
Ge det en chans. Det kan blir bättre då :)
Men att gå hos en psykolog kostar väl multum?
Sen tycker jag det är jättesvårt att prata med folk. Om problem osv.
Tack för hjälpen iallafall, ska googla KBT på en gång.

#6 Det finn psykologer anslutna till landstinget, då är det samm akostnader som övriga vården och du får frikort när du betalat 900.
Att skjuta upp problemet och inte ta tag i det är nog det dummaste du kan göra. Jag gjorde det (eftersom jag inte tyckte att jag hade problem "nog"). Det slutade med en resa rakt in i väggen med efterföljande sjukskrivning och mass andra problem som lett till att jag fortfarande är hemma.
Att du tycker att det är svårt att prata om det är inte ett dugg märkligt. Det gör dom flesta och en vettig psykolog ska veta om det och kunna hantera det.
#6 Nej det kostar inte multum som du väljer rätt.
Och som #7 skriver är det gratis efter att man kommit upp i 900kr, och den summan kommer man snabbt upp i.
Ingen tycker nog att det är lätt att öppna sig, och det tar ibland ett tag innan man gör det. Men man kan inte sitta hemma och klaga, inget blir bättre av det.
Kanske skulle göra susen också om du verkligen försökte berätta för dina föräldrar hur du egentligen mår, och lägga ditt "starkare yttre" åt sidan?
Jag hoppas innerligt att du hittar någon vettig psykolog eller människa överhuvudtaget som kan hjälpa dig. Lycka till.