Min relation till telefonförsäljare
…är inget vidare kan jag lugnt konstatera…
Jag blir fullkomligt tokig!
Nån mer som har upplevt den nya grejen de har börjat med nu?
- Jo, ni är ju så trogna kunder (fel, har aldrig köpt något) så nu tänkte vi skicka er en present! Vi skickar ett (vinset, kaffeset, vinset igen) till er för nu åker jag till (Danmark, Norge, annat intressant land) för att arbeta som chef i två år (många chefer där eftersom de skickar en efter en tydligen). Det är ju tack vare er som kund som jag har kunnat få den här möjligheten (bullshit, har som sagt aldrig köpt något), så nu vill vi ge den här presenten då. Nu får du här ett nummer som du kan anteckna, ifall den kommer bort på posten eller så (rabblar nummer, jag låssas skriva). (Notera att jag utelämnat alla femhundrasjuttiofemton gånger han utropat mitt namn hysteriskt klämkäckt efter var tredje ord ungefär).
- SEN (nu kommer det!) är det ju så att era produkter (kan vara toner, papper, sist var det lysrör) kommer att prishöjas inom kort, så innan jag åker vill jag ju se till att ni har färskt i ert lager till samma gamla förmånliga pris (blablablablabla) … så nu skickar jag (två, tre, arton, sextiofyra) innan jag åker så du klarar dig…
Här brukar jag, vis av erfarenhet, uppbringa min myndiga stämma efter att ha moltigit hela samtalet, och artigt säga:
- Neej tack, det behöver du inte, jag behöver nämligen ingen (toner, papper, lysrör o s v).
- Men VA? Vaddå behöver inte? Det är klart du BEHÖVER!!! Jag skickar i alla fall (å så börjar vi om igen).
- Nä, du skickar ingenting, jag ska inget ha, och jag är inte intresserad av era produkter.
- Men hallåå, nu säger jag såhär va; Du väntar ju inte till tanken är tom innan du tankar, eller hur va? Å nu när du ska få (vinsetet, kaffesetet, annat vinset). Klart du ska ha, jag skickar… Alternativt: jag delar förpackning och skickar hälften av blablabla
Nu, mina vänner, NU börjar jag bli förbannad
!!!
NU höjer jag tonen ett steg, talar om för idioten i andra änden att:
- Nej, det gör jag inte, men jag tankar heller inte en full bil, jag förbehåller mig dessutom rätten att SJÄLV bestämma när, var och om jag ska tanka min bil. Efter detta samtal kommer jag aldrig överhuvudtaget befatta mig med era produkter, tack så mycket adjö.
Det har, i detta läget, hänt att försäljaren SJUNGIT i telefonluren "C´mon baby, c´mon…" varför jag hoppas det sjöng i örat på honom också när jag slängde på luren.
Alltså, första gången någon ringde och drog det här med jag-slutar-börjar-som-chef-skickar-skit-till-er- grejen, så fattade jag inte med en gång. Jag har bara varit här i tre år med lite uppehåll, jag vet ju inte vad som köpts förr o s v. Men när de nu ringer för fjärde-femte gången och drar samma visa men från annat företag och andra produkter så börjar man ju undra om det är irreparabelt fel i hjärnkontoret på dem???
Jag har f ö kollat upp nu - vi har aldrig köpt något av nåt av företagen som ringt! De kör med en och hävdar att man "har ju varit nöjd med deras produkter" grejen, och man kommer sig inte för att ifrågasätta förrän det är försent när de drar sina haranger första gången.
Jag ber om ursäkt över detta gigantiska inlägg, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig ilskan någonstans! 
Nu känns det bättre!
Din relation till telefonförsäljare tycker jag verkar vara bra. Du snackar för tusan med dem betydligt längre än jag gör :o)
Direkt jag konstaterat att det är något jag inte vill ha, så säger jag det. Låter personen komma med invändningar (som jag avbryter) och säger "jag sade att jag inte var intresserad, nu får du en chans att avsluta samtalet på ett bra sätt med ett hejdå och tar du inte den får du luren i örat".
Oftast slutar det med luren i örat…
mvh Martin

Vi är med i Nix, så vi har inte problem med några telefonförsäljare.
Oftast inte jag heller, har hemligt nummer :o)
Men ibland har man ju abonnerat på något och uppgett sitt nummer där, och då har de kvar det och ringer och tycker att man skall börja abonnera igen. Det är dock inte så vanligt förekommande…
mvh Martin
Nu känner jag också att jag bör tillägga att detta gäller telefonförsäljning till jobbet, privat har jag också anslutit mig till Nix…
Känns lite svårare på jobbet att bara slänga på luren, då iträder man sig liksom en roll där man representerar företaget man jobbar på, jag har mycket svårare för det där. Vet inte varför egentligen…

Gissa om jag blev glad när det ringde en försäljare från telia på midsommardagen!!! Vi hade typ jättemiddag hemma med halva släkten! Jag kunde inte hålla mig, utan skällde ut den stackaren….
jag hatar när dom ringer.jag tycker att det räcker om man säger nej tack jag vill inte ha.då borde dom ju fatta och tacka för sig men nej då dom bara fortsätter.jag fattar inte hur dom tänker.
Ja, och det värsta tycker jag, det är att den här typen av försäljare (de som ringer till jobbet i alla fall) blir aggressiva! De beter sig som fullkomliga idioter om man säger nejtack, skäller ut en, hånar en och beter sig som jag vet inte vad!
En tjej ringde en gång från något vi-är-billigare-än-dom-telefonbolag, såna ringer ungefär tre i veckan. Jag sa att nejtack, vi är inte intresserade, vi ska behålla det vi har. Varför då, sa hon, vill ni inte tjäna pengar? Nejtack. Hon blev helt tokig och både hånfull och aggressiv innan jag la på luren.
Men just den här grejen, att ringa och erbjuda "en sista chans för jag åker till annat land och blir chef nu"-grejen - var kommer DEN ifrån? Att rent lögnaktigt ringa och hävda att man köpt av dem förut, när man aldrig köpt ett gem ens. Frågan är om det är läge för en polisanmälan?

Ja, jag blir då fullkomligt vansinnig när det frågar "varför då?" när man redan sagt nej! Varför skulle jag har någon jäkla skyldighet att sitta där i luren och "försvara mitt svar"?! Jag blir galen och iskall på rösten…och ger tillbaka av deras egen medicin med något syrligt svar som typ; "därför"!!!

annars kan man säga när de presenterar produkten ….va kul! jag säljer med såna på min fritid! ..då blir de kortvariga kan jag säga …

Men hur jobbiga är inte alla Telenor försäljare som "hoppar på" nästan allt och alla på olika varuhus…? Suck!!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Det som är så underbart med Telenor är att mobilnätet inte funkar här uppe!!! Jättefina erbjudanden men ingen fungerande telefon….:(

#11 Haha, det är samma här.. fast det gäller endast vårt hus. Kommer man bara upp för backen blir mottagningen bättre. I huset funkar bara telia. Det är därför lätt att bli av med dom där som står på varenda stormaknad och ska sälja på en abonemang! hehe
Precis samma fenomen här, vi är inte intressanta att lägga mast-pengar på! Å jag brukar ta chansen att skrika det över hela stormarknadsfoajeerna, när de hugger mig i förbifarten - Vad har du för abonnemang? - Ja, inte ert i alla fall eftersom ni inte anser att ni behöver abonnenter på landsbygden! Det har hänt att de försökt hyssja ner mig, men DET funkar inte! *flinar rått*

Pratar ni med telefonsäljare??
Innan jag var med i NIX så sa jag så fort de hade öppnat munnen (man hör direkt om det är telefonsäljare) att "jag är inte intresserad" och slängde på luren.
De som ringer nu har jag varit kund hos tidigare så chansen att det är något intressant är större. Därför låter jag de ofta säga vad de vill innan jag säger "jag är inte intresserad" men fortfarande lägger jag på direkt efter för jag är inte intresserad av deras invändningar.
Jag tycker det kan vara rätt så roande att låta dem dra hela sin historia om vad de försöker ge bort gratis bara jag betalar..??!!? (det rimmar lite illa redan där… )
Ungefär där brukar jag ifrågasätta hur de kan säga att något jag betalar för är gratis för att senare istället fråga dem om de inte har något annat att sälja som jag har användning för… det brukar de oftast inte ha…
8 av 10 försäljare är för det mesta mer irriterad på mej än vad jag hunnit bli på dem… jag har ett märkligt förhållande till mina försäljare… en form av hatkärlek tror jag! 

Det som är så underbart är alla olika telefonbolag…. Och jag tror 3G är det mest värdelösa system som någonsig gjorts eftersom de måste upp master var 800:e meter…..
jag har ingen relation till dom, vi har också skyddat nummer. sköööönt.
Jag har världens bästa avsnoppning till telebolag.Jag säger bara att jag kan inte byta för jag har 4000:- i min pott och den får jag inte flytta med mig!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/