Vem ska sköta hemmet?
Låt oss säga att du jobbar heltid, och din partner går hemma och är arbetslös.
Anser du då att din partner ska sköta allt hemmet, eftersom denne bara går hemma?
Eller sköter ni det gemensamt?
Vet många par som bråkar om detta.
Jag tycker man delar på uppgifterna. Visst har den som går hemma mer tid för det, men allt ansvar för hemmet ska inte falla på denne. Man är 2 som bor där.
Väljer man att frivilligt gå hemma, så kan jag tycka att man ska sköta hemmet.
Är man sjukskriven så bör man också dela på ansvaret om den som går hemma klarar av det, i annat fall får ju den som är frisk göra det. Vet tyvärr människor som tycker att deras sjuke partner ska göra allt i hemmet trots att denne är sjukskriven för krafitga smärtor. Sånt gör mig arg! Bara för att man jobbar slipper man inte ansvar för hemmet!
Jag tycker självklart att den som har mest hemmatid även ska göra mest hemma oavsett kön.
Så har vi alltid gjort. När jag var hemma med sonen när han var liten så gjorde jag det mesta och sedan när jag började arbeta så delade vi på sysslorna. Sedan har min man varit arbetslös och då fick han ta det största ansvaret osv.
Sedan kan det ju vara som i mitt fall nu att jag är hemma och sjukskriven och orkar inte med så mycket men han är väldigt förstående.
Det borde inte vara så trort problem som det är för vissa. Jag tycker det är helt naturligt att man hjälps åt och delar på sysslorna.
/Maria

Jag jobbar hemifrån och kan styra mina arbetstider lite sälv så jag sköter kanske 60-70 % av hemmasysslorna mot min partner som är borta 7-16 mån-fre.

Den som är hemma mest tycker jag ska sköta det mest hemma. Sen ska den som är hemma såklart inte göra allt.
Är den som är hemma sjukskriven så får man ju självklart hjälpas åt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag resonerar som bombleboo. Är man arbetslös ska man ju söka jobb och en dag man varit iväg o sökt jobb eller liknande ska man såklart inte fixa hemmaservice också, men är man frisk och haft haft många lediga timmar en dag då tycker jag självklart man sköter mycket mer av de gemensamma hemmajobbet än den som varit iväg på jobb. (samtidigt utgår jag från att annat också delas, t.ex. inkomsten från den som jobbar).
Är man sjuk är det en helt annan sak. Då måste det såklart bero på vad man orkar. Finns ju en anledning till att man är sjukskriven.

Den som är arbetslös och hemma mest bör göra mest tycker jag! Jag tycker inte det finns någon anledning till att dela lika om en part ändå är hemma hela tiden. Däremot tycker jag att den andra ska göra en del också.
Jag pluggar på distans och min sambo är borta 6.30-16.00 mån-fred. I detta fallet kan jag tycka att det är lite svårt. Jag pluggar 100% och om man ska gå efter mina kursplaner till punkt och pricka så borde vara lika upptagen som han. Nu är jag inte så duktig att jag pluggar åtta timmar per dag så jag gör ganska mycket i hemmet. Men det var en tid då jag var borta mycket, då gjorde han det mesta. Huvudsaken är att man är överens och att man ger och tar.
Jag tycker det är svårt, hade funderingar kring det i mitt förra förhållande. Kommer ihåg att min mamma tyckte att jag skulle sköta allt hemma men jag kände mig snabbt som en obetald hemhjälp.
Samtidigt kan det säkert kännas orättvisst om ens partner går hemma hela dagarna och när man själv kommer hem trött och less efter 8 timmars jobb ska man ändå dela på städningen. Fast hade de varit singel hade de ju ändå fått städa eller om de delat lägenhet. Tveksam om man skulle tycka att rumskamraten borde städa hela lägenheten om denna går hemma.
Fast i ett förhållande ska väl hjälpa och stötta varandra, gissar att motivationen att städa kanske blir högre om förhållandet är rosa moln och fluff fluff i övrigt. Som sagt, tycker det är en svår fråga och jag kan förstå båda sidor.

Jag är arbetslös och sköter dte mesta i hemmet. Min partner jobbar nästan heltid. Hade dte varit tvärtom hade han fått sköta dte mesta i hemmet.
Jag tycker som Hera, att man ska dela lika, man är två som bor där och då är man två som ska dela på uppgifterna.
/Christine
Jag tycker också att man ska dela sysslorna så gott det går. Fast ibland så känner man helt enkelt för att göra vissa sysslor själv. 
Sen om den ena parten är sjukskriven och går hemma hela dagarna, så blir ju genast spelreglerna lite annorlunda. Då får man komma överrens om vad man kan och orkar göra.
Jag har sjukersättning och när jag var sambo så ansåg jag att han skulle göra hälften. De dagar han jobbade över så gjorde väl jag kanske lite mer men det vardagliga är så lite att göra. Det är disk och matlagning och lite småplock.
Tvätt var en gång i veckan och städ en gång i veckan. Tvätten gjorde väl jag för att jag vill ha mina kläder hängda på ett speciellt sätt. Handlingen skötte jag med. Ändå var det sååå svårt att diska lite och hjälpa till att städa. Det tar ca 1-1,5 timmar att veckostäda hemma hos mig. Damma, dammsuga, tvätta golv, toan. Alltså typ 30-45 min var om vi hjälptes åt.
Sara

Mest hemmatid gör mestl. Men inte om man jobbar hemmifrån.
Jag går hemma, han jobbar. Jag gör allt.. Varför inte.. Har ju inget bättre för mig. Hjälper till då jag inte kan hjälpa ekonomiskt..

#13 Samma här. =) Och det funkar bra, har jag fått jobb tillfälligt så har vi delat på sysslorna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att man ska dela på det, om man nu inte är hemma frivilligt för då ska man enligt mig ta mer ansvar för hemmet. Annars tycker jag som sagt att det ska delas lika.
Hos oss delar vi i stort sett lika, beror på. Jag pluggar och han jobbar, det blir oftast han som gör det mesta då jag ofta sitter och pluggar på kvällarna. Men stora saker som tvätten och städning sköter vi på helgen när vi båda är hemma!
Jag håller med många av er här :) Dela upp sysslorna så gott det går, men om ena går hemma en längre tid p.g.a arbetslöhet kan h*n ta lite mer ansvaroch göra fler sysslor tycker jag. Och om den själv väljer att vara hemma.
#13 Precis så känner jag också.
Jag är särbo, vi båda är studenter men min kille börjar jobba i sommar/höst medan jag fortsätter plugga :P
Jag är en sån som gärna gör vissa sysslor själv, ex. matlagning och handling av mat. Städa har jag väl inte heller några problem med.
Jag tänker så här, man delar upp sysslorna efter ens "kunskaper"/egenskaper.
Ex. om jag skulle bo ihop med min kille skulle han helst fått sköta gården (klippa gräs, skotta, ploga, eventuellt laga något så som bilen m.m) tvätta bilen, sköta de tunga jobben m.m - eftersom jag inte riktigt kan detta medan han är duktig på sånt och även föredrar att sköta sådana här sysslor. Medan jag hellre sköter disk, tvätt, mat, städning m.m. Min kille kan knappt laga mat, jag fick lära han koka ris och pasta när jag träffade honom haha. - Vi kompliterar varandra på ett bra sätt helt enkelt :)
Jag anser att man ska dela på sysslorna, men går en hemma och en jobbar heltid, så får den som går hemma göra lite mer (om man t.ex har problem med t.ex ryggen osv såklart)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är så egoist så jag gör allt själv! eller egoist egoist… min gubbe är helkass på städa, tvätta o laga mat :P enda han kan göra är att diska.. men det händer sällan
Nä den som går hemma får sköta mer i hemmet tycker jag! Det är inte meningen att tex. jag som jobbar heltid ska komma hem åka å handla mat, laga mat, slänga in tvätt i maskinen, städa å allt annat som ska göras.
Jag håller med dom flesta andra att den som är arbetslös gott kan göra mer hemma om det inte finns några speciella anledningar till varför denna inte kan göra detta.
Men bara för att någon är arbetslös så betyder inte detta automatiskt att den inte har något att göra. Skriva CV, personligt brev, söka jobb, göra arbetsprovet osv tar tid och kan i mitt tycke betraktas som "jobb". Viktigt är det i alla fall och bör prioriteras före städning.
Men jag tycker definitivt inte det är okej om den ena sitter hemma och tar det lugnt eller är ute och roar sig medan den andra jobbar. För att sedan dela på alla sysslorna. Den arbetslösa kan dock avlasta den arbetande om det finns möjlighet till det. Så att båda för mer fritid och inte bara den ena.
#20 Arbetsprovet? Vad är det för något? (förlåt lite OT)
#21 Arbetsprov skulle det stå, inte provet. ;P
Inom vissa yrken måste man göra ett arbetsprov så att företagen kan se om man är tillräckligt bra.
#22 Aha då förstår jag :)

Beror ju på så mycket, om den som går hemma gör det frivilligt ska den enligt mej sköta det mesta.
Om personen är sjukskriven beror det enligt mej på varför, vad klarar den och vad klarar den inte.
Har kanske lite svårt att tänka mej in i situationen, har aldrig varit några hushålls problem i mina förhållanden utan killarna har oftast gjort mer än vad jag faktiskt önskat haha.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Om jag tänker på hur vi har det här hemma så blir det att jag som arbetssökande gör mer. Men så var det även innan när jag hade lika mycket att göra om dagarna just för att min sambo är sämst på att städa ;P
Men jag tycker att man faktiskt kan dela upp mycket, även fast en går hemma och den andra jobbar.
Som arbetssökande så ska man aktivt söka jobb varje dag, och det tar tid.
Men går man hemma tycker jag såklart att man ska hjälpa till lite mer. T.ex handla mat, göra middag.
Men själva städet tycker jag man ska försöka hjälpas åt med. För det blir så mycket tid till städ när man ska plocka upp efter båda.
Jag förstår inte varför det är så logiskt att man förväntas att städa efter båda bara för att man är arbetssökande och är hemma mer?
Nu har jag en sambo som är expert på att plocka fram saker, och använda glas och muggar i massor. Och jag blir seriöst galen av att behöva plocka upp efter honom även fast tiden finns.
Så nä, jag tycker att man ska dela upp sysslorna men att man som arbetssökande kan försöka att hjälpa till mer. Som att se till att fixa middag till den som jobbar t.ex.
Jag skulle troligen göra mer hemma om jag var arbetslös, åtminstone om min partner bidrog med mer pengar under min arbetslöshet. Jag tror inte att jag skulle kunna fylla 8 timmar per dag med arbetssökning så en del av min extratid skulle jag då kunna lägga på t ex städning för att kompensera att den andre måste arbeta. Om jag däremot försörjde mig själv, trots arbetslöshet, skulle det kännas mer fel att städa efter den andre.
Om jag är med i någon sorts åtgärdsprogram som fyller mina dagar eller har nedsatt förmåga pga sjukdom etc så skulle det kunna se annorlunda ut.
tycker nog att om man är hemma och arbetslös och den andre är på jobbet 9 timmar om dagen så kan den som är hemma fixa lite mer, dock inte allt!m de ska ju inte va ett "jobb" att fixa hemma, de e ju mer ett ansvar man har tillsammans.
just nu jobbar min sambo 9 timmar om dagen och jag är hemma och är sjukskriven, ja städar och fixar mat, plockar lite.
men i helgen nu ska vi hjälpas åt och tvätta.
ja skulle tycka de va lite konstigt om min sambo kom hem efter att ha jobbar hela dagen å be honom å fixa mat eller sätta igång och städa, speciellt om ja suttit hemma och inte gjort någonting.
#27 Sedan beror det ju alldeles på vad man är sjukskriven för.
/Maria
#28 ja självklart, jag pratade ju bara om mig själv :)
Jag är arbetslös (jobbar timmar då och då) för att sambon jobbar heltid inom serviceyrket (lastbilschaufför) Jag anser att jag gör så mycket i hemmet jag hinner och orkar. Dock är jag världens sämsta hemmafru på att laga mat, det gör han åt oss när han kommer hem men då försöker jag självklart alltid att ta disken istället.
Jag tycker jag kan ta på mig mera hushållssysslor än min karl :)

När jag jobbade och gubben var arbetslös fixade han hemma, nu är jag hemma och gör så mycket jag orkar (har rygg och ledproblem) och resten fixar han .
Hade jag varit helt frisk och hemma så hade jag gjort allt. det hade varit mitt heltidsjobb
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Min sambo är ibland hemma någon månad över vintern, beroende på hur mycket jobb de har då, och jobbar istället mycket mer sommarmånaderna. I vinter har han varit hemma tre månader medan jag jobbat minst 45h/vecka, då har han fått ta hand om det mesta av det grundläggande här hemma och det är inga problem för honom. När vi båda jobbar delar vi på det hela mer. Jag har vissa saker som jag helst vill göra själv och det gör jag också själv oavsett vem som jobbar mest, likaså är det i regel han som byter däck på bilen och snickrar och grejar hemma. Hade aldrig stått ut med en sådan karl som vissa verkar ha än idag som inte ens vet hur man kokar potatis eller sätter igång en tvättmaskin.