När grannen tar ens tvätt tid!
åh nu är ja så less, någon av mina grannar har snott min tvätt tid, och ska resa bort på torsdag morgon och behöver verkligen tvätta lite kläder som ska med!
Har era grannar snott eran tvätt tid nångång och va gjorde ni då?
själv skrev jag en arg lapp nyss 

Jag blev sur, gick upp och knackade på dörren (ingen öppnade). Då vart jag ännu surare så jag gick ner, avbröt maskinen, slängde dyngsur tvätt på en stol och tvättade mina kläder. Hon får skylla sig sj när hon tog min tid helt enkelt. Hade hon varit det minsta artig så hade hon kunnat gå ner och frågat om hon fick tvätta en maskin eller om jag trodde det skulle ta hela tvättiden.
Qui dormit, non peccat
Jag har aldrig varit med om det, men jag hade gått ner tills när maskinen är klar och tagit ur kläderna och sedan tvättat mitt och lagt ditt lapp. Så skulle jag löst det iallafall =)
Jag har stoppat maskinen oh slängt den våta tvätten i en korg.
Tvättstugan är väl den plats som skapar mest slagsmål efter krogen tror jag
/Maria
tyvärr kommer man inte in när nån annan tvättar, så ja kunde inte göra de, men va nere nu och han hade tagit sina grejer å lämnat tvätt nycklarna, dock fick ja en arg lapp tillbaka :P ja hade ju tydligen inte vart där nere när min tid starta så han trodde inte ja skulle tvätta…. suck.
#4 Fast det spelar väl ingen roll eg.? Har du bokat tiden så är det ju din tid, sen får du väl spendera den hur du väl? Ne, men man kan väl åtminstone vänta ca 15-20 min innan man tar någon annas tvättid tycker jag :)

#5 Ja håller med, på de flesta ställen brukar man få ta en tvättid om inte personen börjat inom en timme. Brukar stå på regler om tvättstugan
Qui dormit, non peccat
#6 Fast egentligen är det ju en märklig regel
.
Där vi bodde sist fanns tvättid 17-20. Då jag med många andra kanske inte var hemma frå jobbet förrän 18-18.30 men ändå behövde tvätta två maskiner så måste jag väl ändå kunna boka en tvättid.
Vad jag gör med tiden dessa 3 timmar har väl ingen annan med att göra så länge det är min bokade tid.
/Maria

Om någon är på min tid så stänger jag av maskinerna, tar ur de våta kläderna och stoppar i mina.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hänt många gånger!!
Men när jag och min syster bokade, var det alltid en ung kille som tog våran tvättid hela tiden! Flera gånger i rad
Man såg liksom han träningskläder och sånt så vi visste att det var samma person. Om vi hade tvättat klart, och stoppat i torktumlaren kunde han tvätta i tvättmasknien, alltså han kan ju åtminstone fråga om det är okej?
Ibland när vi kom och skulle tvätta var hans tvätt i maskinen så vi slängde bara ut det och tvätta vårat. En gång var det klart och låg i torktumlaren när vi skulle torka vårat så då slängde vi ut det med. Han verkade aldrig boka någon tid, tog våran hela tiden.
Håller med #7, vi har inte någon sådan regel. När jag bokar en tid som gäller 12.00-17.00 kommer jag hem 13.00, och det finns en tid som går klockan 22.00, ibland har vi glömt av att vi bokat och tvättat sent då. När vi en gång fick akut lov att tvätta sängkläderna för hunden spydde rakt i allt (dräktig) tvätta vi den efter 22.00 när ingen ens har tid egentligen :P
I en lägenhet vi bodde i förut fanns det inga sådana saker man bokar med, utan man skrev upp på en lista när man ville tvätta. Då var det folk som skrev "heldag" !!
Jag har tagit grannens tvättid en gång för att kunna hinna innan jag åkte bort men då gick jag och frågade grannen först, och hon var ändå klar :)

#7 Jo lite märklig är den allt. Men på de flesta ställen jag vet så finns denna "tvättregel".
Personligen skulle jag inte ta någon annans tvättid oavsett, känns otrevligt på något sätt.
Qui dormit, non peccat
#10 Vi hade samma regel men jag var alltid så irriterade på den.
Till sist infördes kodbrickor så ingen annan kunde komma in i tvättstugan under "min tid" och det var helt perfekt
/Maria

#11 Ja brickorna är toppen! Sånt borde finnas i överallt med tvättstuga tycker jag.
Qui dormit, non peccat
#12 Tycker jag med.
Det gäller bara att komma ihåg att hämta sin tvätt innan tiden går ut…annars står man där
/Maria
ja tycker har man en tid så är de ju ens tid, behöver man tvätta får man väl boka en egen eller fixa de på annat vis, ja ringde tex min mamma nu och kolla om ja hade fått tvätta hemma hos henne om ja nu inte hade fått tillbaka min tid, inte hade jag snott någons annans!
#9 vi har en kalender med veckodagar där man väljer tider själv å oftast tvättar alla heldagar. :) tycker de e döbra då hinner all tvätt torka ordentligt i torkrummet oxå :)
Mina tvättider har blivit tagna men värst var det när jag blandade ihop dagar fullständigt (3 för att vara exakt) och tog en tjejs tvättid… när jag fick en arg lapp, så blev jag så förstörd att jag tog alla mina våta kläder och sprang upp till lägenheten igen. Skämdes som en hud och mår fortfarande skitdåligt för att jag tog hennes tid.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Här måste man ha en tvätttid för att ta sig in i tvättstugan, men det finns 4 olika. Och öppnar man inte inom en timma så förlorar man sin tid, och då kan andra boka den.
Men det har hänt mer än en gång när man lämnat en maskin tom så är någon och stoppar in sin tvätt där. Bara för att man inte har någon tvätt där just då innebär inte att man är klar.
En gång hade någon t.o.m tagit ut min tvätt ur min maskin när det var klart! Och samtidigt även tagit ut den tvätt som var i torktumlaren.
Och hon sa att hon hade kollat så det var torrt osv.
Jag fick inte ut ett ord
Jag önskar att jag hade sagt hur fel det är att gräva runt i andras kläder och att hon faktiskt kunde fråga innan om hon nu behövde torktumlaren.
Men det är så fel att göra så. Man ska respektera andras tider även om dom inte kommer och plockar ur sin tvätt på en gång osv.
Har aldrig behövt bråka om tvätt-tid då jag alltid haft egen tvättmaskin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade väldigt mycket krångel när jag flyttade in. Jag fick av någon anledning två tvättkolvsnycklar varav den ena inte passade till någon kolv och den andra passade till två, den ena med nummer, den andra blank. Den med nummer fick jag hela tiden snodd av killen som bodde i den lägenheten trots att han inte hade nyckel till den. Till slut tröttnade jag och den har nu inte flyttat sig på typ 8månader, med andra ord var det min kolv eftersom den andra flyttades av någon annan än jag som hade nyckel. Fixade då en egen kolv.
När jag orkar tjafsa plockar jag ut allt ur maskinerna och tar tillbaka tvättiden, annars giter jag inte bry mig och blir bara allmänt irriterad.
Har råkat knycka tvättid för någon annan en gång också, då skrev jag en lapp så de kunde kontakta mig om de kom, men de var nog redan klara som tur väl var :-)
Angående systemet med att någon annan kan ta tiden om man inte är där i tid har de i huset min syster bor i ordnat så att man skriver en lapp, tex om tvättiden är mellan 17-20 och de inte är hemma förrän 18.30 så får någon annan låna tiden tills dess. Utan lapp är det fritt fram att ta tiden
Jag hade tagit ur dennes tvätt och skrivit en lapp.
Här har det till och med hänt att grannen stått och kollat mina kläder vilka som kan tumlas och inte…och sen kört igång sin tvätt….på MIN tvättid. Sonen kom ner när kärringen gjorde detta.
Jag skrev en lapp då jag inte vart hemma då detta hände om att jag kan tumla mina kläder själv och vill gärna behålla min tvättid.
De har även satt igång tumlaren halv fyra på morgonen och jag har tvättstuga direkt under mitt sovrum och det hörs VÄLDIGT väl.
Skrev även då en lapp och tackade för den tidiga väckningen.
När jag ska tvätta så skriver jag ofta att jag ska det efter 17.00 då jag kommer hem efter jobbet. Då kan nån annan tvätta fram tills dess.
HAr inte haft några problem.
Men jag tycker det är konstigt att vissa här kan gå in till tvättstugan när någon annan tvättar. JAg hade aldrig vågat tvätta om andra kan komma in till min tvätt. Tur vi har lås på vår.
Jag var med om det värsta en gång, hade bokat tvätttid och tvättade och när jag kommer tillbaks för att lägga kläder i torktumlaren så står grannen där och skälle på mig?!
Jag hade 1 timme kvar på min tvätttid och ändå står hon där och skäller på mig att jag ska allt lära mig att göra rent maskinen på en gång så att andra kan använda den. Och jag förklara att jag har en timme kvar, men hon var lika sur ändå och sa att hon skulle minnsan tvätta och jag använde ju inte maskinen och då skulle jag banne mig göra rent den. :O
det har hänt mig en gång för länge sen. de masiknerna kunde man "trycka fram" i programmet så att tvätten tog slut i maskinerna, sen la jag deras blöta icke centrifugerade tvätt i de tvättkorgar som stod där och la in min egen. passade på dem när de kom tillbaka och då skämdes dem som bara den! det kändes otroligt skönt att kunna ta ut deras blöta tvätt :0) tyvärr är det inte alla maskiner man kan göra så med men annars är det mitt bästa tips!
Avbrutet maskinerna och kastat deras tvätt på golvet! Låste dem ringde jag hyresvärden! Hatar såna personer!!!
# 0 Ja usch, sån´t är inget kul att bli utsatt för heller.

Det handlar väl om hur det händer. Om man tvättar och någon kommer in och slänger ut ens kläder och stoppar in sina egna eller liknande så skulle jag vänta tills tiden var klar (för det måste man göra här) och sedan slänga ut grannens kläder och stoppa in mina och lämna en lapp/säga till grannen.
Är det så att jag har tvättid men att någon annan hunnit före mig in med sina kläder skulle jag i första hand försöka leta upp grannen ifråga och prata med denne. Det kan ju faktiskt mycket väl vara så att grannen ifråga sett fel, beroende på vad man har för tvättsystem, man behöver ju inte genast utgå ifrån att grannen är dum i huvudet och bli skitförbannad.
Har själv varit med om att jag glömt göra rent filtret i torktumlaren och fick en utskällning som hette duga efter det och mådde jättedåligt efter det och ville knappt gå ut och riskera att grannarna såg mig (och än mindre använda tvättstugan) på länge. Är väldigt noga med att göra rent efter mig, men jag är inte mer än människa och människor kan göra misstag/glömma.
#25 Javisst kan man göra misstag och ta fel tid. Kanske är svårt att tänka på just när man märker att någon annan tvättar på ens egen tid, speciellt om man har bråttom.
#26 Svarade bara allmänt efter eget huvud. Har aldrig hänt mig att jag haft väldigt bråttom och upptäckt att någon tagit min tid, bara att jag upptäckt det utan att ha haft bråttom
Men vill i alla fall tro att jag ändå i första hand hade i första hand gått över och kollat om grannen var hemma istället för att blivit förbannad. Har som sagt sådana här maskiner som inte går att stoppa förrän de är klara så hade ju förmodligen haft tid att gå över till grannen i väntan på att maskinen blev klar. Nu har jag alltid bott på ställen där man känt igen alla grannar åtminstone till utseendet och hejat när man möts och så vidare.
#27 Okey, ja jag har ju inte råkat ut för det.
Men jag har aldrig kännt mina grannar, så jag tror jag hade blivit irriterad. Men självklart hade jag inte skällt innan jag pratat med dom och kollat om det var ett misstag eller om dom tog sig friheter.
#28 Ja, men det är samma sak som jag menar då. Att man inte i första hand förutsätter att grannen gjort det med flit och blir sur utan pratar med denne innan man "dömmer". Istället för som vissa (allmänt nu och inte efter tråden, brukar ju vara mycket tjafs runt tvättstugor..) bara genast anta att grannen är en idiot och starta ett tredje världskrig med arga lappar som beskriver hur korkad personen är 

här har vi kodbrickor så inga tvätttidsstölder kan ske :)
(och mina föräldrar var snälla nog att ge mej en tvättmaskin i födelsedagspresent :D )
men däremot har jag en vän som bodde i studentlgh ett tag, och som vissa ggr efter hon tvättat, saknade underkläder hon vet att hon tvättat 
You can't spell Bitchy without Itchy