Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2614 ggr
[Wera]
0

OT - Bojkotta Coca-Cola & Mc Donalds!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bojkotta Mc Dondalds och Coca-Cola nu djurvänner! De stödjer/sponsrar denna hemska rodeo där oskyldiga vildhästar & kor stressas, skräms, skadas och dör!:

http://www.youtube.com/watch?v=N36fezTOsCA&feature=relmfu

Jenahbella
0

tråkigt, men vart kan man läsa att de verkligen stödjer detta?

finns många företag om man googlar som sägs ha sponsrat tjurfäktning i spanien, tex pepsi, corona och heineken, 
är de skillnad på att köpa in sig som reklam och verkligen stödja?

och tar man tex spanien så har de väl tex tjurfäktning som tradition och en helt annan syn på de där. är nog många företag som vill synas på ett populärt event.

[Wera]
0

#1 Ja om jag skulle vara företagare skulle jag aldrig vilja kopplas ihop med sånt, dåligt rykte. Om man köper in sig som reklam stödjer man dom ju med pengar…

[swiss]
0

Ja, usch, sånt borde inte få sponsras. :(

ChristineL
0

Jag har bojkottat de båda i flera år! Coca cola får man dock se upp med, är många olika drickor som ägs av dom så läs noga på ettiketterna!

[Wera]
0

#4 Ja jag fick reda på att Fanta ägs av Coca Cola. Känner mig efter haha x)

ChristineL
0

Även Sprite, Schweppers, Mer, Powerade, Minute maid, Bonaqua mfl.

Länk

Jenahbella
0

#2 okej, de ja undrade var om de finns någonstans man kan läsa att de gör reklam där, men hittade på deras hemsida för 2011: bland annat coca cola, wrangler, taco bell och RAM.

[Wera]
0

#7 Sök upp själv. Om du tvivlar så är ju inte det mitt problem, jag tänker inte söka upp en massa bevis. Jag bara lägger upp det här för dom som bryr sig och kanske ka börja fundera på vad dom stoppar i sig.

Även om detta inte skulle vara "sant" kan jag ändå bojkotta Cola och Donken, eftersom dom gör andra hemska saker.

Jenahbella
0

#8 du behöver inte va otrevlig, ja skrev ju att ja hittade på eventets hemsida. 
de e skillnad på fakta och en random youtube video(propaganda). jag vill iaf ha fakta innan ja börjar se ner på vissa företag. och jag anklagar inte dig.
jag ifrågasatte videon du posta bara.

sen tycker ja att man ska läsa på ordentligt innan man uppmärksammar andra på vad som är rätt och fel.
många sitter å dricker fanta, sprite och bonaqua medans de klankar ner på coca cola när de är exakt samma sak som just cola som dryck. det är därför jag ifrågasätter vilket ja tycker jag har rätt till.

och nu känner jag ju inte dig personligen och därför ville jag ha en pålitlig källa vilket jag hittade när jag sökte. 
tror du kommer övertyga fler med riktig fakta än med det du posta i inlägg #0.
dock fick du upp mina ögon och säkert flera andras :)

Karmatarerskanise
0

#8 Det är väl inte konstigt om folk vill se lite fakta innan de bojkottar ett företag! Det får du ju faktiskt vänta dig om du ber folk bojkotta. Man kan inte basera något sånt på en youtube video.

Så jag tycker din ton i inlägget var onödig. Du vill ju uppmärksamma folk på problemen.

Sarah
0

#8 det var det dummaste… ska man ägna sig åt fakta eller propaganda? Nu äter jag inte på McD oavsettl, eller drickerläsk, men ska man försöka påverka folk så måste man visa fakta och inte bara sprida rykten vidare. Detta kanske inte är ett rykte, men sånt ska man själv kunna visa på innan man ber folk agera.

Ett ex är på min sajt vegetariskt, en tjej sa att man inte skulle äta hälsans kök för att det är råttor i maten… det hade hennes kompis sagt, kom igen, kolla fakta innan du sprider sådant som mycket väl kan vara urban myths. Vilket jag är ganska säker att råttan är.

ladymiss
0

det här är dock inte det värsta cocacola har gjort… det är sjukt mycket mer.. på fattiga ställen tar cocacola in sjukt mke vatten från marken där bl.a. byar befinner sig, det gör att massor av människor och djur dör!!det är helt sinnessjukt!!!!!!!

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

ladymiss
0

jag tror knappast det är en myt, det finns jättestora företag som sponsrar sånna saker… dock kan jag ju aldrig vara säker om jag inte har källor..

Fridaaaa
0

#12 Det tror jag dock inte på-

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ladymiss
0

öh? behöver jag ge dig källor? Jag har källor och dokumentärer så det räcker… vet du hur ens mke vatten det behövs för att producera cococola? dom dör ju av uttorkning.. och dom är nog inte villiga i första hand att flytta men det är såklart dom gör det om dom verkligen måste men folk har faktiskt dött av uttorkning, och jag vet inte på hur lång sträcka dom har sina "uttorkningar" MEN det kan ju ta extremt lång tid för fattiga människor ute i byar att flytta…många människor får gå flera km varje dag för att ens få tag i vatten! Och det är inte säkert att det tillgodoser allt behov familjerna (å så) har av vatten så..

ladymiss
0

varför tror du inte att djur å sånt dör av det? Det är ju f-n uttorkning så det är klart djur dör av det.. det finns liksom bevis och har gjort massor av granskningar osv..

Fridaaaa
0

#15 När jag ser säkra källor kan jag tro på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ladymiss
0

ok :) då får jag väl ge dig det senare men nu ska jag återgå till att se den filmen jag höll på att se^^

ladymiss
0

sådär innan jag återgår till filmen vill jag bara påpeka en sak.. alltså vart tror du vattnet kommer ifrån? För att minska konstnaden kan inte coca cola ta å rena havsvatten, det blir sjukt dyrt t.ex. dom dessutom behöver koka bort salterna i havsvatten och det blir sjukt dyrt! dom måste söka sig till ställen där vattnet går att få billigare!!

dom söker sig dessutom till fattiga ställen där ingen har något att sätta emot dom där dom kan ta vatten hur som helst… tänks hur mke läsk som dricks, och för varje läsk drar ca. 6 liter vatten. Och heiniken som tillverkar öl där går det åt 15 liter vatten/liter öl… , det behövs inte ens källor för det här!!

ChristineL
0

Vill bara inflika att jag mest av andra skäl bojkottar bla dessa två företag.

Karmatarerskanise
0

#20 Vilka skäl är det? Glad

ChristineL
0

Jag försöker mera stötta småföretagen istället för de som har "världsherravälde". Dessutom, vatten är godare och hälsosammare, och en slaffsig burgare från McD är inte ens gott! Och dyrt är det. Tycker inte det finns något positivt med det alls.

oh-la
0

#19, jag hänger inte riktigt med i din tanke. Cola skeppar inte runt färdig dryck runt hela världen, så det behövs inte pumpas ut något vatten från fattiga länder. det är sjut oekonomiskt att frakta runt vatten, och de spar ju inte direkt pengar på att pumpa upp vatten i nån afrikans vildmark, skeppa det till fabrik, fylla flaskor med importerat vatten och smakämnen och sedan skeppa ut en massa 1,5 l färdig dryck. det finns ett mycket enklare sätt, som de också tillämpar. Cola skeppas runt som substans, om det är koncentrat eller pulver vet jag dock inte, till de länder där det ska säljas. väl framme få fabriken på plats blanda den färdiga drycken. det sparar företaget enormt mycket mer pengar än om de skulla bygga pumpstationer och köra runt vatten. där cola görs finns det till på köpet såpass mycket vatten att det inte är någon direkt kostnad. kostnaden per liter när det kommer till att skeppa runt vatten är bra mycket större än att köpa vatten på plats där det finns. i svensk cola finns det exempelvis oftast vatten från mälaren.

Jenahbella
0

#15 Ladymiss: här är en länk till några av coca colas stora engagemang i världen: http://www.coca-cola.se/contentstore/cc/se_SV/pages/sustainability/global_outlook.html

där kan du bland annat läsa: **Rent dricksvatten för 2 miljoner (Afrika)
**

Sarah
0

Lika väl som att man ska kunna presentera källor så ska man väl ändå inte hänvisa till företaget själv för info. Pratar du ex med folk från köttindustrin så är allt guld och gröna skogar och inga djur lider och det är inga problem med miljön, men nu vet väl alla att det är lite av en myt…

Jenahbella
0

#25 vet inte om du syftade på min länk nu? svarar iaf :)
det beror väl på vad man vill ge för information?
ja ville uppmärksamma på vad de har för projekt (projekt som inte stöttar ladymiss info) och de hittar man väl bäst på deras hemsida?
jag är inte insatt i detta för fem öre, men jag personligen tycker att coca colas hemsida (där man kan läsa vilket projekt de är i och googla vidare till projektets tex hemsida) är en säkrare källa än att läsa här i forumet att någon sett en dokumentär eller säger att det är så för att h*n sett det i en youtubevideo utan att kunna visa vart informationen kommer ifrån.

ja säger inte att ja tror att coca cola eller mc donalds är perfekta företag men de har stora projekt i världen som gör mycket bra.

Sarah
0

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Coca-Cola

Wiki är inte alltid en pålitlig källa, men med många referenser. Cola kan marknadsföra RAIN som ngt bra, men det är mycket för att dölja allt dåligt. Håsar man upp ett minimalt miljöprojekt ordentligt så ser folk det och inte allt annat dåligt bakom.

Och att säga att McDonalds gör ngt bra, sorry men det finns inte.

http://svtplay.se/v/2419654/dokument_inifran/vart_grisiga_hav

här är en länk som alla som äter kött och på McDonalds borde se… hej då östersjön. Görs ngt bra så är det omsprunget av det dåliga för länge sen och är för att dölja dåligt.

Jenahbella
0

#27 okej, som sagt ja är inte alls påläst. och säkert jävligt naiv ;)

att säga att de inte finns nåt bra alls tycker jag är fel. men beror nog på att jag personligen alltid tvingar mig själv att se något positivt i de negativa.
men jag förstår vad du menar. i mycket fel är de svårt att se ett rätt.

ett ex: jag har i mitt 25 åriga liv inte gjort mycket för att hjälpa andra, jag köper mycket onödigt, kläder, onödiga prylar, mat som får kastas mm.
jag har suttit å sett på insamlings galor utan att skänka pengar fast ja har kontot "fullt".
sen får jag en chans att åka å hjälpa hemlösa barn i rumänien till ett bättre liv, jag tar den.
ja åker dit, bygger hus, hjälper till med min lilla arbetskraft att ge 28 barn ett nytt hem, en ny chans. 18 av dessa barn blir flyttade från ett rumänskt slitet barnhem och får två föräldrar som kommer finnas där under hela uppväxten och resten av livet.
visst de täcker inte upp för allt jag egentligen kunnat göra för att göra jorden till en bättre plats att leva på. 
men samtidigt som jag går här å slösar i mitt liv vill ja tro att ja faktiskt gjort skillnad för någon.
visst hade inte jag åkt hade väl kanske nån annan fått chansen, men de peronen hade väl lik väl kunnat säga nej med. 

allt beror ju på hur man ser de, men visst förstår ja me att om coca cola tar vatten för tre miljoner och ger tillbaka till två så är de väl inget positivt egentligen, men efter hur världen är så är de kanske bättre att de ger tillbaka två istället för noll?

ChristineL
0

Ingen kan göra allt men alla kan göra något :)

Sarah
0

Skulle säga att ett stort problem med cola i fattiga länder, är inte bara vattenbristen, utan även reklamföringen, den typen av reklam ser vi iofs har ny effekt även i sverige, med barn som får cola istället för bröstmjölk (eller välling eller vad nu barn ska ha ;)) det bidrar till undernäring etc. Skulle nästan sticka ut näsan och säga att är det ett multinationationellt företag så är det förmodligen inte ett snällt företag.

Skitbra att du åker ut i världen och hjälper till och får se hur andra människor lever, det säger jag inget om, en god gärning som kommer att få dig att växa.

Det är tragiskt att den typen av direkta aktioner ska behövas, det är jätteviktigt idag, men att man ska behöva lägga så mycket på enskilda människor eller djur (ex katthem) är ett bevis på att det är ngt fel i grunden. Det ska inte behövas.

I det stora hela är det helt enkelt dags för människan i västvärlden att inse att vårt sätt att leva inte är hållbart. Det är inte hållbart att vi ska sitta på alla tillgångar och konsumera sönder planeten. Det är inte hållbart att äta kött som vi gör idag och det är inte hållbart att köpa en ny tv varje år för att det finns en större modell.

Anl till att jag pratar mycket om kött är för att jag forskar på köttets miljöproblem ;)

Jenahbella
0

håller med dig (ja till stor del iaf)! idag man måste själv vakna upp och inse att man själv måste göra något eftersom samhället ger en andra signaler. 
finns så mycket vilseledande reklamer idag som gör att vi glömmer att tänka själva.

Sarah
0

Tips, läs snabbmatslandet för att få lite extra input om cola och mcd… bla