Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 2376 ggr
Karmatarerskanise
0

Vilka är dina mål i livet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta av oss har ju mål här i livet. Vilka är dina?
Är det t.ex barn och giftemål? Kanske ett bra jobb som gör att pengarna rullar in? Eller vill du flytta till afrika och hjälpa sjuka?

Är det viktigt att vi har mål? Mår vi bra av att ha det eller kan vi leva utan mål?

Bild på Sofiero i Helsingborg, Copyright Hera.

Maria
0

Bra fråga.

Många människor är otroligt målinriktade och jag tror att det är vanligare idag och skapar en stor press. Man ska ju lyckas här i livet och media hänger påObestämd Allt är väldig inriktat på den egna personen och att man ska må bra, utvecklas personligt, vara lycklig, ha ett bra sexliv, godartade barn, bra utbildning, vackert hus, intressanta resor m.m.

Om vi tog och glömde oss själva en stund och tänkte mer på varandra så tror jag vi skulle må bättre.

Själv har jag aldrig haft några större mål utan allt som hänt i mitt liv har snarare varit ganska slumpartat men blivit bra ändå.

Jag är ganska glad för det lilla och en ganska nöjd och positiv person även om allting inte är så bra.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Själv tror jag det är bra om man har något mål att sträva mot, något att längta efter och arbeta mot. Men det får inte bli en press  precis som du skriver bumble! Det ska vara kul att arbeta mot sitt mål, inte jobbigt!

Mina mål för tillfället är att bli frisk, tappa resten av min övervikt och att hitta ett jobb med bra arbetskamrater.

[Emma--]
0

Jag tycker det är jobbigt när man har pressen på sig att ha ett mål i livet, att allt ska vara planerat i minsta detalj.
För så känns det i många tillfällen när man går som arbetslös och träffar arbetsförmedlare osv.

Men jag har mål, men inte någon stor plan hur mitt liv ska se ut. Allt jag vill är att få må bra fysiskt och psykiskt och sedan få ett arbete jag trivs med så att jag har en ekonomisk trygghet.

Sen om det blir barn eller inte, det vet jag inte än. Och vad mina framtida mål kommer att bli vet jag inte. Men jag är säker att det är något som kommer att visa sig med tiden.

Ove-D
0

Mina mål är att må bra, vara lycklig och ha ett arbete där jag trivs med bra kollegor och arbetsuppgifter där jag känner uppskattning och glädje.

Självklart vill jag vara frisk, ha ett bra sexliv, och att mina barn blir bra samhälsmedborgare och harmoniska. Men detta är saker som jag inte bara själv kan ansvara för. Jag kan bli sjuk trots att jag inte vill, jag kan ha dåligt sexliv och ändå vara lycklig, och hur mina barn blir beror inte bara på mig utan även  utbildning och umgänge.

Men jag har också "drömmar"… Om jag vinner en massa miljoner skulle jag vilja skapa ett "familjehus" med billiga och enkla hyresrätter med en stor inglasad innergård där alla kan göra hantverk, odla blommor och grönsaker och umgås. Huset ska ligga nära kollektivtrafik och max någon km till skola och livsmedelsbutik.

[Dezederia]
0

Jag ska bli fotograf och filmare och bo i Afrika. Har varit mitt mål så länge jag mins.

Vill hjälpa människor, djur och natur där. Kan väl säga att jag är lite in Löve med Afrika ;)

Aviendha
0

Ärligt talat tänker jag inte så mycket på sådana stora saker som "mål i livet". Jag vill inte binda upp mig och känna press på den punkten, generellt vill jag vara nöjd när jag är klar men annars får det bli lite som det blir.

Det "mål" jag har är att få ett jobb inom mitt yrkesområde, och om jag får drömma skulle jag gärna vidareutbilda mig, doktorera och arbeta på något universitet alternativt högre upp på någon myndighet. Sen vill jag ju givetvis vara frisk, omtyckt och leva lycklig i alla mina dagar.. ;)

pyromanen
0

Jag har snarare drömmar än mål. Det innebär att det handlar inte om att jag måste uppfylla nåt visst mål för att känna mig lycklig, utan mer om att jag har en färdriktning och lusten och drivkraften har en riktning. Såhär har jag haft det alltid, och av någon anledning har det funkat otroligt bra. Och väldigt många av mina drömmar har gått i uppfyllelse.  Jag ville ut o resa o se mig om i världen och det gjorde jag i massor, jag ville utbilda mig till växtodlingsagronom och det gjorde jag, jag drömde om en käreste och det blev några stycken, jag drömde om att få barn och det blev 3, jag drömde om ett stort trähus i skogen med en härlig trädgård och odlingar och det blev det och jag drömde om att bygga mig en egen vedeldat keramikugn och det gjorde jag och sen drömmer jag om en proffsig och vacker keramikverkstad och att kunna försörja mig som keramiker men det kan jag inte än Skrattande.

CelsiusT
0

Jag har som pyromanen snarare drömmar än mål. Mål är ju någt distinkt som man uppnår eller inte. Jag har drömmar, dom kan vara lite mer svävande och förändras från dag till dag.

Min dröm är att bo på egen gård på landet tillsammans med mina djur och kanske tillsammans med någon trevlig kille, vissa dagar finns det barn med i den bilden andra dagar inte. Alla dagar finns dock hästar med i bilden. På sätt och vis har flera av mina drömmar redan slagit in. Tex har jag en underbar häst, två underbara hundar och jag bor i ett hus på landet. Vissa dagar känns det som jag lever i min drömbild - mitt liv är rätt underbart. Men bara för det så försvinner inte drömmandet utan man kan alltid drömma om mer =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sara
0

Mina drömmar/mål är att ha ett eget hus/mindre gård på landet, familj, en häst igen och kunna jobba deltid som nämndeman.

Inga omöjligheter utan mest steg på vägen, nått att sträva mot och se fram emot.

Mitt mål är helt enkelt att inte ångra nått när jag ligger på min dödsbädd. Utan ha levt mitt liv så jag är nöjd.

Sara

Jenahbella
0

jag har inga direkta mål i livet, visst vill jag skaffa barn och gifta mig med min sambo men de kommer när de kommer, de e inget jag "jobbar" för. 
jag har ett jobb jag är nöjd med och en underbar sambo som jag älskar :)