Hjärnan eller hjärtat?
Tänker du med hjärnan eller hjärtat?
Tyvärr tänker jag oftast med hjärtat.
jag är nog ganska mittemellan, men jag tror ja följer mitt hjärta om de står och väger :)
följer jag inte mitt hjärta känns de inte som att jag är sann mot mig själv, men så e jag en känslomänniska med :)
jag känner hellre vad som är rätt och fel i mitt hjärta än vad hjärnan säger mig :p
Jag följer oftast hjärtat tror jag.

Känslomänniska, men tänker med hjärnan.
Qui dormit, non peccat
Hjärtat hoppar in i saker utan minsta lilla eftertanke vilket bevisligen inte har varit en god idé. Hädanefter ska hjärnan ha majoritet i röstningen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Varken eller, jag går på magkänslan och det har fungerat än så länge :)
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur vet man om man tänker med hjärtat eller hjärnan? Jag har ingen aning om vad jag tänker med :-O
För mig är det så att när jag tänker med hjärtat blir jag dumsnäll, och gör saker för folk fast dom inte förtjänar det. Tänker jag med hjärnan så gör jag det bara en gång, sen lär jag mig.
Det beror väl helt på vad det handlar om.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 När tänker du med vad då :)
#10 Det kan jag ju inte veta helt innan då det kan gälla vilka situationer som helst egentligen.
Men när det gäller djur brukar jag oftast tänka med hjärtat tills det att de blir sjuka så att man måste ta det tunga beslutet- då tänker jag med hjärnan och gör vad som måste göras.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Funderat lite nu. Min syster säger att jag måste lära mig se skillnad på behov och begär. Kan man då jämföra begär med hjärtat och behov med hjärnan?
#12 på sätt och vis är de väl så, men hjärtat har ju behov med :)
Behov tänker jag att det är när man behöver något, till exempel mat. Att äta ser jag som ett behov, men då att äta så mycket kroppen behöver för att fungera.
Begär är mer när man kräver mer än vad man egentligen behöver. Till exempel att man har ett begär att varje dag äta mycket onyttig mat… Och må dåligt om man inte gör så.
…på det så tror jag att det mesta egentligen har med hjärnan att göra då man faktiskt lever genom sinnena.
#14 Syrran menar mer att jag har behov av ett par nya skor för de andra är håliga men jag har ett begär av ett nytt marsvin eller gå på bio för skopengarna istället tex. Mitt huvud funkar nog mer att antingen är det välplanerat och väl avvägt eller så är det impulsivt och inte genomtänkt alls :-P
Låter som att det är ungefär samma :)
Försöker gå på magänsla. Fast ibland så gör man bort sig och är för snäll, så då har man väl tänkt för mycket med hjärtat antagligen. Försöker tänka med hjärnan också och lära mig av erfarenheterna.
Mer med hjärnan än med hjärtat i allt för många situationer tror jag.

helt beroende på situation.
ibland separat tänkande och ibland tillsammans
Tänker nog mest med hjärnan, vilket är mycket dåligt i många situationer.

mest med hjärnan, jag har en tendens att oroa mig över att många i min omgivning tycks tänka enbart med hjärtat och försöker kompensera genom att vara dödsförnuftig:P

i de flesta situationer tänker jag med hjärnan förrutom när det gäller killar för där slutar minsann hjärnan att fungera normalt så då tar hjärtat över
"När hjärtat har sagt sitt så får hjärnan säga vad den vill" =)
/Christine
När jag började förra året ca (10 månader) träffa min flickvänn hade jag innan låtit tanken ta över alla mina handlingar. Men sedan under vår andra träff bestämde jag mig för att låta hjärtat styra mitt handlande vilket dels var pirrigt och stundtals svårt men jag gav en öppen bild av min förut stängda bok. Jag vet att hon uppskattar öppenheten och att jag visar de känsliga sidorna jag kan. Förnuft o känsla är ju de filosofiska termerna där det sägs att viljan är det som påverkar vilka faktorer (förnuft, Känsla) som det blir. antingen är man viljestark och är förnuftig eller viljesvag och följer känslan. I detta fallet med min flickvänn är jag stolt viljesvag nu mera:) förnuftig är jag under andra omständigheter dock
#25 Det låter härligt att du vågar öppna dig för din flickvän tycker jag :)
Angående förnuft, och känsla så tänker jag att de kan omvandlas, omstruktureras, och verka tillsammans. Hjärnan är bra kraftfull när den behövs, känslan är en produkt av hjärnan, och ligger närmare intuitionen än tänkandet. Tänkandet kan dock tjäna intuitionen, vilket skulle vara det mest framgångsrika sättet att vara. :D
Niklas
beror på vad det gäller, när det blir okontrollerat så är det garanterat hjärtat! x) blir helt lost när jag tänker med hjärtat… inge bra, hjärna måste som vara med på ett hörn oxå har jag konstaterat… xD men nå är det jävigt skönt att låta hjärtat vrida på ratten ibland, gåller bara att hitta handbromsen INNAN man kraschar in i lyktstolpen! ;)

Konstig fråga, pumpar inte hjärtat blod :P?
#28 Jo.
Det beror nog på 
Hjärnan är bättre på många sätt men hjärtat är bra när man har svårt att välja^^
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Jag har tagit beslut med hjärnan som jag varit nöjd med efteråt, likväl som tagit beslut med hjärtat som jag ångrat sen. Och tvärtom.
Till exempel så skaffade jag min hund med hjärtat. Jag totalt vägrade lyssna på hjärnan som skrek "NEJ!" just då, men i slutändan blev det det bästa beslut som jag tagit och det har även mina närstående (trots att flera av dem var helt emot det från början) hållt med om nu.
Det är så svårt att säga. Jag tror att man verkligen ska tänka över vissa beslut noga, men samtidigt tycker jag att om allting är OK för alla eventuella inblandade oavsett vad man väljer i en situation så ska man gå på magkänslan (=hjärtat).
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag brukar följa Intuitionen/magen/hjärtat.om jag sen krånglar till det med att tänka så blir det i regel fel.
Oftast hjärnan tyvärr
Va lycklig och gör andra lyckliga<3