Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 5122 ggr
ilea
0

Vad definierar ett förhållande?

Vad definierar ett kärleksförhållande enligt dig?

Enligt mig är det: 
- Fysisk och emotionell närhet
- Intimitet
- Exklusivitet
- Ett gemensamt "vi-tänkande"; man ser varandra som en enhet

[SharpMissy]
0

Oj! Tja, jag tycker du har sammanfattat det hela nedrans bra! Jag kan inte komma på något att addera till ovanstående heller… Riktigt bra!

bubbelbubbel
0

ja, ja får nog hålla med jag också …:)

Martin
0

Bra punkter, men jag vill inte bara infalla i "Ja-kören". Jag vill lägga in en passus mot sista punkten, "Vi-tänkande". Givetvis måste man delvis ha ett sådant, viss gemensam planering är ju bra om man har. Jag vill dock absolut att min tjej, den dagen jag hittar henne, är kvar som individ och egen enhet och inte tror att hon måste göra allt med mig.

Jag tror det är bra om man inte är "en enhet" i den bemärkelsen att det är vi, eller så är det ingen av oss. Jag tror det är viktigt att man håller på sig själv som person och individ, och att man tillåter varandra att vara två olika individer.

mvh Martin

bubbelbubbel
0

där kan jag hålla med dig också faktiskt marnyman. det gäller väl att hitta en balans. i vi och jag.

Rita-S
0

vad som definerar ett förhållande.. hmm

Föruten närheten så är det att vi delar nåt man inte delar med nån annan. Vi är två individer som jobbar tilsammans mot ett gemensamt mål. Vi skall tänka som en, agera som en, men är fortfarande två individer. Ett förhållande för mig är samarbetet mot att bli ett med varann. Jobbet att komma sig mot detta mål. När vi är ett med varann är vi komplett, vi är fullkommna.. men vi är fortfarande två individer. Så vägen mot fullkommenhet är ett samarbete, att gje och ta, ofra och få, och tilsammans bli överens om HUR vi skall bli fullkomna tilsammans..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ilea
0

#3 Jag förstår precis vad du menar och instämmer i det. Jag syftade dock på två självständiga individer med ett gemensamt vi. Ett "vi" som innebär att man räknar med varandra, rådfrågar varandra vad gäller viktiga beslut etc och inte två individer som planerar över huvudet på varandra och aldrig inkluderar den andra personen i planer inför framtiden.

Pomperipossa
0

#6 Det är precis så det ska vara..:)

SeaHawk
0

Hmm, för att uttrycka sej lite ungt och modärnt då da….

WORD!!

Linnah
0

Jag skulle säga att förhållanden definieras av att båda parter anser att det är just ett förhållande. Att ett förhållande definieras av exklusivitet håller inte jag med om, eftersom det finns många som har förhållanden utan att för den sakens skull vilja leva i tvåsamhet, alternativt bara en tvåsamhet. Relationer kan vara betydligt mer komplicerade än exklusivitet.

SeaHawk
0

#9 Nu tyckte nog jag att det där va väldigt nära sanningen och att det blev väldigt tungt. Men visst är det väl ändå så att vad man ÖNSKAR att ett förhållande ska vara och vad det VERKLIGEN är ibland är så vitt skilda att det inte ens går att jämföra?

Linnah
0

#10 Jag är inte helt säker på vad du menar.

SeaHawk
0

#11 Det jag försökte få fram var att för min del tyckte jag att du träffade så rätt i din beskrivning av att ett förhållande inte behöver vara så  exklusivt, det är ju kanske inte alla som vill leva i ett förhållande även om dom är "tvingade" till det av andra skäl än gränslös kärlek och glädje.

Just att definiera vad ett förhållande ÄR kan nog va som att beskriva en känsla man får av en upplevelse. Den kan skilja sej otroligt mellan människor och inte alls vara samma för två olika personer.

Så vad jag försöker säga är ju att ett förhållande är ju nödvändigtvis inte nått som har med kärlek att göra, det kan vara ett förhållande mellan två personer som bara har ett beroende av varandra, oavsett kön eller känsla.

Nu vart det kanske ännu mer rörigt? =/

Linnah
0

#12 Dessutom kan (bör) man skilja på förhållanden och relationer. Det går att ha relationer utan att det nödvändigtvis behöver definieras som ett förhållande. Det viktiga är dock att båda (alla) parter skall vara överens om att man har en relation eller ett förhållande.

ilea
0

#13 Även jag gör en skillnad på relation och förhållande, därav mitt ordval här ovan.

Givetvis är det så att exklusivitet inte är viktigt för alla och det var därför jag var nyfiken på att få veta vad just du tycker definierar ett kärleksförhållande. Med tanke på hur individuellt detta är var jag således intresserad av att få veta vad var och en som väljer att svara på mitt inlägg har för kritrier. Eller för att omformulera frågan: Hur skall en relation se ut för att du skall kunna definiera den som ett förhållande? Vilka grundläggande punkter måste finnas där för att du skall vara villig att kalla den du är med partner?

zeretki
0

En känsla av att höra ihop, om det är det du menar med VI-tänkande? :) Det behöver inte betyda att man ger upp sin individualitet eller att man måste göra allt tillsammans, men det betyder att man känner en naturlig "höra ihop med" känsla. Tycker jag iallafall. Det får man med vissa människor.

Sen är det en intressant skillnad på vad som är vänskap och vad som är kärlek. Gränsen är inte alltid så klar…

SeaHawk
0

#15 Absolut klockrent alltså… som en hand i handsken. Varför kunde inte jag på ett så enkelt sätt bara förklara denna självklarhet. Daaaaa……

zeretki
0

#16 Tack! NU blir jag lite smickrad. :) Andra gången på denna sajt som jag sagt något bra. :)

[SharpMissy]
0

#17 Hihi, jag tycker det är bra att du skriver och att du skriver bra. =)