Mamma lägger sig i ALLT
Måste bara få skriva av mig. Startade ett nytt nick då jag inte vill bli igenkänd då jag har foton inlagda på mitt vanliga nick och jag vet inte vilka av mina anhöriga som ev. läser här.
Saken är den att min mamma är så jobbig. Jag är en 35-årig kvinna som flyttade hemifrån för 15 år sedan men min mamma lägger sig i precis allt ändå.
Det kan vara alla möjliga småsaker. Min sambo och jag målade om i hallen för 8 år sedan (mörkblått) och fortfarande är det första hon säger när hon kommer och hälsar på. "Men guud så mörkt det blev här, ja JAG hade då inte velat ha såhär." Varje gång!
När jag var långtidssjukskriven skulle hon veta varje litet steg som togs, alla möten med försäkringskassan, vad sa dom?, vad sa jag?, vad jag borde ha sagt, vilka samtal jag borde ringa,
Vilka träd och buskar jag väljer att plantera i min och sambons trädgård, hur kunde vi köpa ett pilträd?, det finns ju så många andra vackrare träd!
Vilka kläder jag föredrar, varför har jag alltid jeans med låg midja, det ser ju så fruktansvärt obekvämt ut och är inte ett dugg snyggt enligt henne. Men jag har alltid haft den typen av jeans i alla år och fortfarande måste hon trycka dit det i ansiktet på mig vad hon tycker.
Jag skulle kunna räkna upp hur många småsaker som helst. Är det upptaget då hon ringer hit så ska hon veta vem jag talat med och vad som sagts.
Ett par gånger per år åker vi ihop om detta problem. Jag förklarar att jag är vuxen och gör mina egna val. Det slutar alltid med att hon blir jättesur och att det blir helt tyst i ca en månad, innan allt börjar om precis som om inget hänt.
Det konstiga i alltihop det här är att jag har 2 bröder, och när jag frågar dem om hur de uppfattar henne så känner de inte alls igen sig i min berättelse. Hon ringer dem mycket mer sällan och då det händer kallpratar dom bara lite.
Och det är inte det att jag tycker hon hör av sig för ofta, jag vill bara ha en normal mor och dotter relation. När jag säger det till henne så tycker hon att vi har ju det redan
Jag har funderat själv på om det beror på att båda mina bröder är mer än 10 år äldre än mig. Jag har nog alltid varit lillflickan. Men hon måste ju inse att jag inte längre har den rollen.
Förlåt att det här blev långt
Ge tillbaka med samma mynt. KLaga på hur hon klär sig, klaga på trädgården och klaga på hennes inredning. Se hur lång tid det tar innan hon säger ifrån. Då förklarar du att det är så du känner dig.
När ni pratar om det är det också viktigt att man inte är anklagande, utan bara förklarande och att man är lugn och sansad. Hon är din mor och bör klara av att förstå att man inte kan bete sig så.
Håller med Hera om att inte vara anklagande och även att inte vara sur. Också viktigt att förklara för henne hur det känns för dig. Att förklara för henne att du är vuxen kommer du nog inte så långt med. Men kanske förklara för henne att när hon klagar på en viss så känner du si eller så. Att du blir ledsen, att du känner dig ensam eller hur du nu känner dig. Och kanske komma på något sätt som hon skulle kunna hjälpa dig. Vare sig det behövs eller inte, så att hon får känna att hon tar någon del i ditt liv.
det första jag kom och tänka på innan du skrev hur mycket äldre dina bröder var va att du är säkert yngst och ensam flicka, massa lilla flicka helt enkelt. Hon kanske vill ha det som förut, när barnen var beroende av föräldern. Jag vet faktiskt inte. Men hoppas det löser sig (:
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Hon är din mamma och hon älskar uppenbart dig- Sen tänker jag att du kanske är den enda hon lixom kan…ja..är så pass bekväm med :)
Ignorera henne bara, hon menar ju säkerligen inget illa. Det tär på tålamodet när någon ständigt ska ifrågasätta och kritisera men detta har du alltså fått stå ut med i 15år så hon kommer knappast att förändras och hon är din mamma- att säga upp bekantskapen är knappast en bra lösning. Kanske du kan hitta ett sätt att förhålla dig till hennes beteende om du förstår det djupare? Se det som att hon gör det pga att du är hennes dotter. Hon föreslår/kritiserar saker- tröttsamt ja- men du kan välja att slå dövörat till och inte haka på eller ta åt dig hennes negativa kommentarer.
Hur ser hennes liv ut i övrigt? Är hon social, många vänner? Är hon oftast ensam hemma eller är hon ute i svängarna (reser, kulturella evenemang, bio, dans eller vad nu gammalt folk har för sig).
Ser omtanke, nyfikenhet, lite kontrollbehov- mycket osm säkert baseras på henens egen livssituation.
Tror inte på att bete sig lika illa tillbaka, men resten håller jag med om. Om hennes liv inte är så perfekt, intressant eller kanske jobbigt och ensamt så är detta ett sätt att tvinga sig in i ditt liv på ett annat sätt, även om det blir negativt. En del människor vet inga andra sätt.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Gur4m1 har kommit med en mycket bra förklaring. Om du lyckas tänka så, så lever du lättare. Det är svårt, mycket svårt. Jag vet. Det är en omtanke, som känns oerhört jobbig, men det är omtanke.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#4 Håller med.
Tror inte att du skall ge igen med samma mynt faktiskt för det är inte lösningen. Kom underfund med varför hon gör så och sen prata om det utan att anklaga.