Min bästa vän är kär i mig...
Hej! För ett par månader sedan sa min bästa vän att hon var kär i mig. Jag har pojkvän, och det vet hon. Jag sa att vi kunde vara vänner ändå, men sen dess har det känts jättestelt. Vi har träffats ett par gånger, men varje gång vi ses eller hon smsar med mig berättar hon alltid hur dåligt hon mår över mig och ber om att jag ska säga att hon fortfarande betyder något. Det är som om hon utnyttjar mig på grund av detta, förstår ni hur jag menar? Jag tycker att det känns jättejobbigt. Jag vill fortfarande vara vän med henne men jag är rädd att det kommer ta slut fort. Jag kan dessutom inte ens nämna eller göra något som hon kan koppla till min pojkvän påä ett eller annat sätt. Nu när det är sommarlov är problemet inte lika stort, men när skolan börjar igen kommer det antagligen bli väldigt jobbigt, eftersom att jag träffar både henne och honom i skolan. Hon blir väldigt lätt svartsjuk och blir ledsen, något som hon som sagt delar med sig av till mig. Hon kan dessutom vara väldigt "på" mig ibland, vilket jag tycker är lite obehagligt… Jag vet inte hur jag ska göra för att inte såra henne men samtidigt vara noga med att vi bara är vänner.
Du måste ta en tankeställare här först om du har känslor för henne eller inte. Går det bra för dig och din pojkvän? Eller är det lika stelt hos er? Sen när du bestämt dig så säger du åt din kompis hur det ligger till och lyssnar hon inte så säg det ännu mera bestämt.
Nej nej, för mig och min kille går det jättebra! Jag har inga känslor för henne på ett annat sätt än som min kompis.
Ja tänk då ut vad du vill ha sagt till henne och var bestämd. Ta det på en neutral plats så ingen känner sig överlägsen eller mera säker. Är man bästa vänner så skall man kunna ta sånt.
Jo, jag hoppas det. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska säga. Kanske att bör lämna mig lite mera ifred?
Känner du att du är helt hetero och din vän är lesbisk/bi så kan det ju ändå aldrig bli någonting mellan er som ett förhållande.
Det måste din kompis förstå och gör hon inte det så kan det bli svårt att fortsätta er vänskap.
Försök att tala ut med henne om hur du känner och så får framtiden utvisa hur hon kommer att reagera.
/Maria

Om du inte är bi/lesbiskt så får du väl säga det, jag tycker om dig som kompis, men vi kommer aldrig att bli ett par eftersom jag inte är lagd åt det hållet. Det är bara för henne att acceptera och därifrån ta steget om hon vill fortsätta vara kompis eller om ni kanske bör vara ifrån varandra ett tag. Dessutom har du kille, hon måste respektera honom oxå.
Sen är det lätt att övertolka signaler, du kanske är mer känslig nu när du vet att hon gillar dig på ett annat sätt än kompis. 
Qui dormit, non peccat
Tack för alla svar! =D Jag har redan sagt det till henne, och hon har sagt att hon ska försöka komma över mig och sånt där, fast jag tycker ändp att hon bör respektera mig lite mer. Kanske borde prata om det…
Prata med henne igen. Det är inte OK att hon drar upp det hela tiden.
Ska ni kunna umgås måste hon hålla det för sig själv, eller så får ni ha en tid ifrån varandra. Det är inte respektfullt mot dig och din pojkvän att hålla på som hon gör nu.