Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 1123 ggr
Anonym
Anonym
0

Misshandlande pappa..

Hej, skriver inlägget anonymt då jag inte har någon lust att helt enkelt kunna bli upptäckt med att dela med mig av detta. Jag hoppas att ingen kan se vem som skrivit det då? :o

Min pojkvän och tillika sambo har under hela sin uppväxt blivit misshandlad av sin pappa. Även hans mamma har blivit det. Vad jag har fått veta har ingen av hans äldre syskon blivit det. Detta fick jag veta tidigt i vårat förhållande, efter den gången pratar vi aldrig/ytterst sällan om det.

"Alla" (Dvs hela hans familj, mor- och farfäräldrar) har alltid vetat om detta, men utan att göra någonting åt det. Jag förstår verkligen inte hur man kan göra så :( Jag förstår inte hur hans mamma inte lämnat pappan utan istället stått ut med detta i många, många år. De har väl varit gifta i ca 25-30 år nu. Vad jag inte heller kan förstå är att ngn "utomstående" borde ha upptäckt detta, tex skolan eller så?

Han fick stryk av honom om han var "uppkäftig", om han gjorde något "fel". Om han inte fick ett tillräckligt "bra" resultat i den sporten han utövade. Den gången när han berättade för sin pappa att han ville sluta med den sport som han var ganska framgångrik inom - det var det värsta han varit med om. Jag har inte frågat om hur allting har gått till, är rätt säker på att jag inte vill veta det heller :( 
Vartefter han blev äldre och därmed starkare har han dock kunnat slå tillbaka och på så sätt har misshandeln blivit mindre, han har även vid flera tillfällen skyddat sin mamma mot pappan. 
Sista gången han blev slagen av sin pappa var på hans student då de började tjafsa om något och pappan tog till nävarna.

Det jobbigaste för min del var när han fortfarande bodde hemma, att vistas med hans pappa i vetskap om vad han gjort mot den jag älskar men "inte kunna göra någonting". Jag både förstår och inte förstår min sambo, han säger typ "men han är ju ändå min pappa". Vi träffar ju dem fortfarande, men inte speciellt ofta och kontakten med dem är inte speciellt nära. Ingen i hans familj är speciellt kärvänliga av sig..

För mig är det svårt, jag vet inte riktigt hur jag ska vara mot hans föräldrar eller ja, hans pappa iaf. Inte än efter mer än 2 års tid. Jag kan umgås med dem, men gör det ogärna. Men för sambons skull så gör jag ju det. Pappan är så inställsam och "trevlig" mot mig, har nog nästan alltid varit, men det gör mig så frustrerad och äklad.

Han har ju inte haft en speciellt bra barndom och det har verkligen satt sina spår hos honom. Han har svårt att lita på folk, svårt att binda sig till andra, blir lätt arg för småsaker osv. Jag har fått så mycket som han aldrig har fått, det känns så orättvist. Varför skaffar vissa människor ens barn? Han har inte ens haft ett eget rum, tills han var 15 delade han rum med sina föräldrar med en garderobslänga som vägg. Sen körde de ner honom i källaren där det bodde gråsuggor under mattorna och satt spindlar i taket. Han flyttade hemifrån så fort han kunde, jag klandrar honom inte.

Alla har alltid vetat om det, men ingen har någon gång gjort någonting åt det. Jag kan inte förstå? Samtidigt som jag inte heller kan förstå att man vill ha kontakt med en person som har gjort en själv så illa =/ Sambon har sagt saker till mig i stil med "men du tycker ju inte ens om mina föräldrar" nej, klart jag inte gör det efter vad "de" har gjort mot honom :(

Om vi får barn då. Jag tror inte att jag skulle våga/vilja lämna dem där iaf..

Min syster vet om detta, min pappa o hans fru, några av mina vänner (som jag pratat med det om, de andra har han själv berättat för).. Även ett par andra släktingar till mig.

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska förhålla mig till hans föräldrar.
Har någon varit med om liknande, eller själv blivit misshandlad av en förälder? Kan detta sätta spår i hans beteende? Typ att han blir mer hårdhänt? Vad mer för följder kan det få att bli utsatt för något som detta?

Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill få ut av detta, det är bara något jag har gått och burit på under en väldigt lång tid samt att det kom få tal förra helgen när han på fyllan berättade för en person. Vill egentligen mest bara skriva av mig.

Anonym
Anonym
0

Jag skriver att ingen har gjort något, och det har ju inte jag heller gjort. Men jag känner att jag inte är den rätta personen att göra det, inte heller skulle jag göra det utan att sambon var med på det. Och det är han ju inte för "det är ju ändå min pappa". Dessutom, nu finns det väl inga bevis för det heller..

hus-musen
0

Du kan inte göra något utan din sambo, så enkelt är det. Han måste själv ta steget och bryta med sin far om det är det han vill. Han kanske inte vill bryta med sin pappa eftersom det är en nära släkting. 
Finns gott om folk som aldrig bryter med vänner och släktingar fastän det vore det logiska att göra.

Rent psykologiskt så kan ju vad som helst hända, du säger ju redan nu att din sambo lätt blir arg för småsaker. Du ser dagligen hur han löser och hanterar problem som uppstår. Det borde ge en viss riktning på hur framtida problem hanteras.
Sen finns det de som gör en helomvändning när de får barn, antingen blir de som deras egna föräldrar eller tvärtom. Kan man bara spekulera i.

Men som du säger så skulle inte jag heller lämna barn hos din sambos pappa, jag hade inte kännt mig trygg med det.
Men å andra sidan har jag inga problem att bryta med folk heller, släktingar eller inte.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
0

Att varamisshandlad av någon man älskar är otroligt skamfullt och kränkande. Man har bara ett par föräldrar och man älskar dem nästan oavsett vad de gör- våldtäkter, misshandel- de är fortfarande ens föräldrar. JAg har inte själv råkat ut för sådana saker men närstående till mi blev misshandlad och våldtaggen av sin pappa under flera år. syskonen vägrar acceptera det idag när hon är vuxen- och hennes mamma säger att hon "bad om det" för hon inte sa ifrån nog mycket.

Det är hemskt att stå på sidan men som partnereller nära vän är det ibland det bästa att faktiskt respektera den personens vilja- speciellt om det gäller gamla saker. Om din sambo förlikat sig med sitt förflutna och kan umgås med sina föräldrar utan att han blir misshandlad eller det bir bråk så får du förhålla dig till det.

Men din kille msåte också förstå varför du aldrig, någonsin, i helvete! Ska låta era barn umgås med dessa människor på egen hand, utan er! Det handlar inte om att gilla eller ogilla, det handlar om sunt förnuft och det saknar ju dessa människor. Varöfr skulle din kille ens viljja överväga att lägga ansvaret för det mest värdefulla i hans liv i händerna på dessa människor som han måhända älskar men ändå förstår att de inte behandlat honom okej.

Så acceptera och stötta din pojkväns val men stå också på dig gällande era barns uppfostran. Finns ingen anledning att barnen inte ska få ha älskvärda farföräldrar i sina liv men hur kan du någonsin kunna lita på dem…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anonym
Anonym
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Nej det vet jag, de tankarna har jag egentligen inte utan det jag är mest frustrerad över är att ingen gjorde någonting då. Nej jag tror inte att han vill det, då hade han väl gjort det för när han flyttade hemifrån. Vi/han kanske träffar dem max 1 gång per vecka man 1 h. De pratar sällan i telefon.. Han vill heller inte fira högtider där, ex jul har vi alltid varit hos ngn av mina föräldrar och bara en snabb visit hos hans. "Det blir ändå bara fylla och bråk".
Ja, kanske men det är svårt att veta, och antagligen får jag väl inte veta förrän efteråt eller när vi väl är där.
En annan sak jag kom o tänka på är när jag har bråkat med en kompis eller så, även fast jag har förlåtit denna för vad det nu var, så har han otroligt svårt för det.

#3 Ska man ens behöva säga ifrån om något sådant? Gråter 
Jag respekterar det, absolut, men har bara lite svårt att förstå. Men man kanske inte gör det om man inte varit med om det själv.

Nu har vi ju inga barn än, men vi är ju fortfarande unga (Inte fyllt 22 än).. Du har ju helt klart rätt, men inerst inne tror jag inte att han kommer att förstå varför jag inte skulle vilja det. Det är ju sunt förnuft, men "de är ju hans föräldrar". Killen har ju svårt att förstå att jag inte är direkt förtjust i hans föräldrar, men numera känns det ändå om att han har accepterat det. Han har typ menat att de har ju inte gjort ngt mot dig, osv. men jag tycker inte att det spelar ngn roll i det här läget.

Hans syster däremot som är ngt år äldre har barn och hon lämnar sin lilla där. Jag kan inte riktigt förstå, men det är ju deras val.

Nej, jag kommer aldrig kunna lita på dem.

hus-musen
0

Gå på känsla är det enda råd jag kan ge. Känns det inte bra så är det inte bra. Och eventuella barn är ditt och barnens pappas ansvar, de ska skyddas och tas om hand på bästa sätt. Finns inget som säger att din sambos pappa verkligen skulle slå eller på annat sätt misshandla eventuella barnbarn, men bara misstanken räcker för mig.

Qui dormit, non peccat

Gur4m1
0

#4 såklart den som blivit utsatt inte ska behöva säga ifrån. Jag har däremot blivit mobbad och där har lärarna ifrågasatt mig. Jag ville inte att någon skulle veta, jag skämdes så. Idag har jag brutit med alla dem som plågade mig. För det är så- de som plågar oss är ofta folk soms tår oss nära- Vänner eller släktingar, föräldrar och barn och det är lätt att man lägger skulden på sig själv om andra omkring en ingorerat det!

Eftersom detta skedde för så många år sedan så finns det knappast mycket att göra- annat än att din sambo kan förlåta dem och bearbeta sina känslor- vilket han verkar ha gjort? Så var ett stöd och gräv inte i det där om inte han själv vill det. Ifrågasätt inte hans känslor för sin familj, även om du anser att det är så orättvist.

Jag tycker att du får acceptera hand fmailj så länge de beter sig civiliserat, börjar det lbi problem så har du däremot rätt att ställa vissa krav. Nu verkar ni inte ses ofta och NÄR ni får barn- DÅ kan du ju ta den diskussionen. Jag tror även att din kille kommer att känna annorlunda då. Men jag tycker att du gör fel som hyser agg mot dem om inte ens han gör det. Men att inte vilja lämna sina små hos dem kan jag fullständigt förstå och hålla med om.

Bara för att de inte misshandlar en unge betyder det inte att de inte misshandlar ert barn. Aldrig förstått varför en förälder eller en grupp med ungar väljer ut en viss person- att plåga på detta viset.

Kvinnan jag talade om, honhade mång aysstrar men de rörde hennes pappa aldrig. Men han försökte förgripa sig på sin dotters dotter. Helt sjukt. Så nej, där ska du stå på dig-men välj att ta den fighten när den faktiskt är aktuell! :) Jag tror även att din kille kommer att se med andra ögon då också- efterosm nu ser ha bara utifrån sig själv och det är faktiskt det svåraste för många- att se sig själv som ett offer! Man känner hellre skam och skuld för att man int stod upp för sig själv- men som offer, vill ingen se sig som! Men dagen han har ett barn som han älskar över sitt liv- kanske hans känslor inför att överlämna ansvaret för detta barn till sina föräldrar är annorlunda.

Å andra sidan vet jag av egen erfarenhet att en urkass morsa kan vara en superduper bra mormor :) Bara de får chansen. Människor förändras, men var uppmärksam! Om du och din aprtner ska kunna leva tillsammans får du snällt avcceptera att han accepterar sin familj och inget kommer ur att du tar avstånd utan en bättre anledning om han själv inte ser det så.

Anonym
Anonym
0

#5 Det har du rätt i.

#6 Nja, senaste händelsen var inte ens 3 år sedan. Men jag eller han tänker ju inte lägga någon energi på det nu iom att ingen heller gjort det tidigare.

Jag vet faktiskt inte om han har förlåtit sin pappa? Hans pappa vill att killen (och jag) ska komma ner till deras land och hjälpa till och hugga ved. Killen sa då typ "vi åker dit, hugger veden och gör det vi ska göra. det är ingen idé att sitta och försöka vara trevlig nu, när han inte har varit det på hela min uppväxt".
Jag ifrågasätter inte direkt. Jag har accepterat att han vill hålla kontakt med dem (men inte speciellt "nära"). Och han har ju nu börjat acceptera hur jag känner gentemot pappan.

Ja du har rätt, det är nog bäst att ta det då, när/om det nu blir av :)

Gud så hemskt =( Så hemskt att leva med en person som gör sånna saker..

Gur4m1
0

Att ha skulle lägga anergi på det är ju en sak- det är ju hans val och vem skulle anars göra det. Men som du säger- det är 3 år sedan, han är vuen nu, om han inte vill ha kontakt med dem alls så kan han ju alltid ta den vägen när han känner för det.

Att åka dit å hugga veden låter bara märkligt för då går ni med på att bli utnytjade men inte att försöka laga det sociala mellan dem? :D Varför då ens åka dit till att börja med.

Det är jättehemskt och man börjar verkligen se på omgivningen med andra ögon- det man SEr är inte alltid det som ÄR. folk är så jäkla duktiga på att bevara "hemligheter" och folk man aldrig skulle ha trott- har gjort avskyvärda, oförlåtliga saker. Men din kille borde fundera på varför han går med på att untytjas men vägrar t "fredsyxan" och umgås med dem :) Lät bittert och det skadar tyvärr bara den som är bitter.

3 år sen är rätt nyligen som du säger. Har föräldrarna något intresse av att lappa ihop det med sin son eller förnekar det sakerna som han påstår? Familjeterapi skulle ju vara en sak.

Anonym
Anonym
0

#8 Jag vägrar att åka dit. Sambon vill egentligen inte, men känner att han "måste". Han gör för mkt saker för dem och får aldrig någonting tillbaka. Så egentligen skulle han lika gärna kunna låta bli.
De ville liksom inte ens hjälpa honom när han skulle flytta, för mina föräldrar skulle det vara självklart att de hjälpte mig/oss med en sådan sak.

Helt ärligt så tror jag inte att de bryr sig. De låtsas som att ingenting har hänt, att de har varit "lyckliga familjen".

Om jag ska vara ärlig så vte jag inte riktigt vart sambon står i det här heller, om han har förlåtit dem/honom eller hur han tänker kring att umgås/inte ungås med dem. Men han har "inte så mkt till övers" för sina föräldrar med "de är ju hans föräldrar". Han umgås tex hellre med min pappa än med hans. 10 gånger oftare med ngn i min familj än i hans familj.
Han vill nog helst inte prata om det alls, och därför blir det svårt för mig att ens ta upp det med honom.

Gur4m1
0

Det är jobbiggt, okej om de kunde erkänna och bekräfta att det som skett har sett och sedan ärligt försöka gå vidare. förstår att det är svårt att förstå men samtidigt är det bara din kille osm kan göra det valet- att bryta med dem och att slitas mellan viljan att vara sina föräldrar till lags och sin flickvän (som förvisso har sunda värderingr) är jobbigt.

Hoppas han inser att han har det bättre utan dem om de inte ens kan ställa upp på en sådan rätt självklar sak som att hjälpa sin son när de själva förväntar sig det. Hemskt.