Ge förslag eller inte?
Jag funderar på om man ska ge förslag på att ses och hitta på saker eller inte till personer som själva sällan föreslår saker tillbaka?
Jag är alltid den som hör av mig mest och även om jag och mina kompisar har roligt när vi ses är det ändå en viss sorg över att jag sällan får en fråga tillbaka.
Jag tycker också det på ett sätt är att sänka sitt eget värde genom att för det mesta vara den som föreslår saker men så kanske det är fel att tänka. De personer som ändå hakar på mina förslag borde ju tycka att det är hyfsat kul att ses, i annat fall borde de ju tacka nej.
Om jag inte ger förslag, då händer det inget och då blir det heller inget vidare umgänge, bara nåt sporadiskt som till slut bara mest handlar om något ytligt. Jag pratar här om personer i samma stad och med möjlighet att ses.
Hur gör ni? Är det oftast en av er som ger förslag medan den andra hakar på?
Så är det ju. Alla är vi olika. En del tar tag i saker och andra inte.
Jag är mest en som följer med och någon annan lägger förslaget.
Som du ju själv skriver så hade ju folket inte kommit om de inte var intresserade.
Ja absolut := Jag är tyvärr en som msåte få förslag då jag sällan själv ger förslag- speciellt i början av en vänskapsrelation :) Däremot är jag märkligt nog alltid den drivande i en kärleksrelation ^_^
Folk är olika och talar jag för mig själv så handlar det inte om "ointresse" i mina vänner- bara att jag är enormt tankspridd och tiden lixom rinner bort allt för fort. Jag hoppar gärna på mina vänners projekt och middagar, träffar, bio, resor osv- men jag är sällan själv drivande, håller aldrig middagar osv. Skittråkigt kanske men som Hera sa- vi är alla olika :)
Jag tycker inte om stressen och "ledarrollen" en person oftast får om de gör sådant. Jag skulle inte alls kalla att en person som "fixar ihop träffar" och sammanför en grupp är "mindre värd" eller på något sätt sänker sitt eget värde- tvärt om så ses du säkert som en central roll i gruppen. Alla i gruppen kanske inte vill se varandra, men alla som kommer dit vill ju träffa dig? Allt annat är en bonus.
Jag hoppas att mina vänner inte känner att jag är supertråkig och jobbig. Att min närvaro räcker och att jag tillför saker på andra sätt ^_^
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Ja, du har ju en poäng i det du skriver, dock är det ju lätt att få känslan att folk mest hakar på för att de inte har något bättre för sig. Om man sällan eller aldrig får en fråga så får man ju heller inte direkt känslan av att vara så betydelsefull, mer att om man själv råkar höra av sig så hakar folk på.
Tyvärr så är ju inte alla helt ärliga utan hakar på utan att de egentligen till 100% vill ses och den misstanken eller vad man ska kalla det förstärks ju då av att själv inte få några förslag om att hitta på nåt.
Det handlar för min del heller inte om att sammanföra en grupp utan för det mesta om att fråga enskilda personer. Det är inga stora saker jag föreslår med mycket planering utan enkla saker som en filmkväll, en fika eller så och det tycker jag att alla ska kunna bjuda in till.
För mig så känner jag nog ofta så att mitt umgänge är både sega och jobbiga, de har inget större engagemang och därav min fundering över att strunta i att komma med förslag. Då lär även mycket av kontakten rinna ut i sanden men engagerar ingen sig så finns det ju egentligen inte så mycket vänskap eller vilja att ses bakom. Så är mitt resonemang…
Tror inte du tjänar någonting ur att analysera vrför folk väljer att haka på eller varför de aldrig hittar på saker i sin tur :) Det kan du omöjlit veta eller egentligen dömma :) so what om de hakar på för att de inte har bättre för sig- bara de följer med? Vore ju däremot illa om du ofta hittar på saker och ingen hakar på? Utom ytterst sällan (de få gånger de inte har bättre för sig!). Då skulle jag känna mig lite tagen för given :7
Jag, som jag lever nu- skulle jättegärna se film med folk, men aldrig bjuda hem någon- ens på kaffe ^_^ Jag hoppas verkligen inte att mian nära och ytligt bekanta läser in en massa saker i det för det handla rju om mig- inte dem. Så känner jag.
Låt dina vänskaper rinna ut i sanden :)
Många vänskaper hänger på en drivande kraft, när den slutar så slutar vänskapen. :) Vi vill alla ha ut olika saker…
@4: Jag tycker det spelar stor roll om folk hakar på mest för att de inget annat har för sig eller om de hänger på just för att de vill träffa mig. Att folk inte ställer frågan tillbaka kan ju ha många olika anledningar men är man angelägen att ses så ger man ju förslag tillbaka.
Om man har väldigt speciella anledningar till att inte vilja bjuda hem folk t ex så vet ju ens vänner det om man verkligen ser sig som vänner. Det är ju inget man i så fall håller hemligt. Även om man inte avslöjar allt så lär ju riktigt vänner undra till slut varför man inte vill bjuda hem nån tex.
Det är ju inte så konstruktivt att bara låta vänskaperna rinna ut i sanden om det nu var ditt råd. Då skulle jag stå helt ensam eftersom jag bara har sånt umgänge där det sällan eller aldrig ges några förslag till att ses.
Att alltid vara den som är drivande är dock påfrestande i längden eftersom det till slut blir så att man inte vet om folk hänger på för att de verkligen vill eller om det egentligen bara skulle dö ut om jag inte gav förslag.
Jo det kanske spelar rll men dina analyser tjänar inget syfte- antingne frågar du dem rakt ut eller låter det vara. förmodligen är det inget man är ärlig om så…. Därför frstår jag inte vad man tjänar på att tänka negativt och anta en sådan sak, eller "analysera" fram det då andra inte tänker precis som dig :) Jag tror helt enkelt att du är mer handlingskraftig och kanske social i just den gruppern som du umgås i.
Om de inte VILL bjuda hem dig så skulle de knappast vilja umgås med dig i övrigt- är vad jag tror. Om dina vänner brukar hitta pås aker på sina håll utan att fråga dig så tycker jag att du ska "crasha partyt", dvs säga att du gärna hänger med.
Ibland fungerr folk så olika. Tror jag menar att vänskapen rinner ut i sanden om du inte fortsätter att vara den drivande kraften :) Jag vet helt ärligt inte vad du kan göra för att få dina vänner att bjuda dig..
Kanske säga "du Emma, kan vi inte fixa tjejmiddagen hemma hs dig den här helgen å sen kör vi hos Lotta på helgen därefter" så läggs det ju öer på andra och de kanske "kommer igång" ? Jag utgår bara från det du skriver och där låter du som den som folk samlas runt och hittar på saker- därför gör inte de det.
De vill- annars skulle de inte komma med på det :P Om de inte var intresserade så skulle det ha dött ut.