Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 2106 ggr
Mia
0

Rätt eller fel?

Har ett litet problem och tänkte skriva av mig lite och be om era åsikter om det hela.

Det är så att en vän  har fyllt år och vi skulle fira vännen denna veckan, tyvärr så fick jag ett samtal om att jag måste jobba till rätt sent på kvällen och då sa jag att jag möjligen inte skulle kunna komma till den här middagen. Vi hade tänkt gå ut och äta och alla delar på vännens nota, så att vi bjuder på vännens mat och drinkar. Då jag inte skulle kunna komma sa jag att jag skulle fixa en egen present till vännen, jag anser att jag inte ska behöva betala för något som jag inte ens är med på, utan då fixar jag en egen present och ger den till vännen sen. Då blev en av vännerna i sällskapet väldigt sur, sa att jag lämnade dem i sticket och allt möjligt, men jag anser ändå att jag gjort rätt, för jag köper ju en egen present till den här vännen.

Hur anser ni om det hela?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Niini
0

Klart det blir lite surt för resten av gänget då deras del av notan blir större. Men att betala för något man inte är med på är ju självklart att man inte ska behöva göra. Och att hamna i jobb är ju inget man kan göra så mycket åt, sånt händer.

hus-musen
0

Du ska ju inte vara med, så då finns det ju ingen anledning att betala heller på det viset. Det är ju helt frivilligt om du vill lämna en slant eller om du istället köper en present.

Säkert någon som bara inte gillar att planerna ändrats, inget att bry sig om .

Qui dormit, non peccat

MatVeronica
0

Jag har varit med om samma. Vi skulle ut och äta med en arbetskamrat som fyllde 50 och gå ihop och betala hennes mat/dryck. När kvällen närmade sig hade dock 4 st (av 10) hoppat av och det var sura miner från flera av de som fick betala mer. Jag brydde mig inte men kan iofs förstå om man inte var beredd på att måsta betala mer att det kan svida om man har dåligt med pengar

Gur4m1
0

Var du tydlig med att du verkligen inte kunde den kvällen? :) Låter som att vännen kanske missförstått och en del av detta är baserat på "snack" er tjejer emellan?

Fick du höra direkt från henne m henens besvikelse?

Berättade du direkt till hon som blev sur- varför du inte kunde komma?

Skitjobbigt med folk som lämnar i sticket men du har väl en god anedning- :D Då löser du det på ditt sätt, helt rätt tycker jag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Mia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för era svar!

#3 Detta sällskapet har väldigt bra med pengar, så det är inte det som är problemet så att säga..

#4 Ja, jag var väldigt tydlig och förklarade direkt till denna personen och även till personen som hade fyllt år. Personen som hade fyllt år tyckte det var helt okej medans den andra blev väldigt sur och vräkte ur sig saker.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
0

Jag tycker du gjorde helt rätt.

/Maria

[swiss]
0

Jag tycker absolut att du har rätt, jag skulle gjort likadant. Om du skulle betala middagen så ser jag det mest som att du hjälper dina vänner, du är ju inte ens med, så då tycker jag det är mycket bättre att lägga pengarna på en egen present.

Karmatarerskanise
0

Jag hade betalt min del av middagen om det var det som skulle vara presenten.

Gur4m1
0

Hur tänker du då Hera? Skulle de då säga "detta är även Ts present men hon är inte här och kan äta maten och dela upplevelsen med dig/oss!" :D

Känns inte som att en middag med vännerna hänger på en person :) födelsedagsbarnet skulle minnas det som en present och upplevelse med dem hon är där med- Då tycker jag TS gjorde rätt osm ordnade med en egen present eftersom hon inte kunde vara med på middagen.

Har svårt att förstå de som skulle blivit arg på TS, försöker förstå hur man tänker där. Skulle kanske förstått om man gått ihop för en upplevelse- tex ett besök på spa eller liknande, där bara hohn och nån väninnan åker. Men förstår verkligen inte varför man ska vara med ch betala i något man inte längre är en del i själva firandet. O.o

ChristineL
0

Eftersom du tänker köpa en annan present så tycker jag inte du ska behöva vara med och betala en middag som du inte kan vara med på. Det är helt enkelt så att man kan inte vara alla till lags, och man kan inte vara på flera ställen samtidigt även om man skulle vilja.

Maria
0

Jag har gjort så vid ett tillfälle. Fick lämna återbudi sista sekund och sa att jag fixar egen present och det var ingen som reagerade på det.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#9 Jag tänker som så att min present då var hennes middag. En upplevelse som jag tyvärr inte kunde vara med och dela, men som jag mer än gärna bjöd min vän på :)

Jag är sådan att jag håller det som jag bestämt. Att jag inte kan dela middagen gör ju inget, för det är ju hennes jag betalar för.

[Lena1234]
0

Jag tycker det är fel att frångå en överenskommelse då det främst är din vän du ska tänka på, inte dig själv. Jag håller med i att det kan kännas fel att vara med och betala något du själv inte är med på men å andra sidan är det ju din vän du betalar för. Din vän vill du ju ändå ska ha en rolig och bra födelsedag, eller hur.

Jag hade lätt lagt ut för min vän om jag haft de ekonomiska möjligheterna förstås och när jag själv inte kunde komma så hade jag som kompensation för detta även gett en annan mindre present. Jag hade själv känt det lite som att svika den vän som fyllde år om jag inte kunde tacka nej till jobb. Nu vet jag inte alls något om din jobbsituation men hade det funnits minsta möjlighet att tacka nej till jobb så hade jag gjort det i en sådan situation då det handlar om ett födelsedagskalas.

Gur4m1
0

Ser inte hur det är rätt att en polare ska skälla ut henne för det valet dock :P och bli sådär otrevlig. Det är ju okej för födelsedagstjejen och det är ju Ts beslut tycker man ju- känns onödigt att börja bråka om det och "snacka skit" som jag upplever att situatione blir till.

Idag, om någonsin, är jobbtillfällen viktiga. Vet inte i vilken värld där man tackar nej till jobb för ett födelsedagskalas- ska man tacka nej 10-15 gånger om året? Skulle möjligen förstå om det var ens egna barn eller sin man/make :D eller mammas 50års kalas eller så. Men en kompis i ett kompisgäng där hon blir uppvaktad av flera andra vänner så blir det ju inte ett "katastrofalt svek som omkullkastar henens födelsedag" :D Men jag vet iofs inte hur ekrliga livet där ute fungerar… Vet bara att jag inte skulle ha tackat nej för ett jobbtillfälle. Är man vikarie eller rörligt schema är ett nej inget alternativ tex. Då måste man visa fram fötterna. Tacka nej åt jobb (på flera hundralappar antar jag efterosm det är ett kvällspass) + pröjsa ut 300-500 kr för sprit och mat för kalaset. Det pressar rätt hårt på de flesta med "normal lön".

[Theriss]
0

Jag förstår vad Hera menar och hade förmodligen gjort så också istället för att fixa egen present. Men om jag skulle vilja köpa egen present så hade jag inte velat vara med och betala middagen.