Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 4383 ggr
Buffaomini
0

Min vän har fått barn

Min vän A fick barn i slutet av juli. Fått lite berättat av henne och genom omvägar att födseln kom med en del komplikationer. dock inget som gett barnet men.

Jag och min vän B har köpt en present och skulle vilja åka över och hälsa på henne.
Jag hörde av mig en vecka efter födseln men då vill A skjuta på det, så jag väntade en vecka till eller lite mer. Hon ville skjuta på det igen.
Respekterar jag, inte så lätt att bli nybliven mamma.
Senare hörde sig min vän B av till henne (när nästan en månad gått), men fick aldrig ett svar.

Jag har smsat henne när jag såg en bild i tidningen på babyn.
Och min vän B har sett vän A ute på promenader etc flera ggr, Även hälsat på henne.

Min fråga: ska jag fortsätta fråga om vi får komma och hälsa på? eller bara gå och vänta på att hon själv tar kontakt? Det har gått ca 1½ sen babyn föddes och hon borde ha kommit tillrätta hemma?

Karmatarerskanise
0

Jag hade nog väntat ett tag till innan jag försökte höra av mig igen. Kanske mår hon inte riktigt bra, och jag vet inte hur lång tid det kan ta innan man kommit till rätta.

[WX5]
0

Kan vara så att hon fått en förlossningsdepression också.

[duejpjds]
0

Jag håller med föregående, dvs vänta! Skicka ett kort eller ett sms med en hälsning och säg att ni gärna kommer och hälsar på när hon känner att det passar :)

Att hon är ute med vagnen är inte samma sak som att hon känner sig redo att ta emot besökare…

Buffaomini
0

Jo jag har förstått att hon kan ha en depprission
Funderar på att även om jag inte vill illa så kanske mina sms om att vi kommer gärna över i framtiden, blir lite tjatigt?

Nej att vara ute och gå på en marknad är nog inte samma sak
Och att ta emot familj en helt annan :-)

Emelie-E
0

Ja, jag tycker också att du ska vänta men samtidigt visa att du bryr dig och finns där =)
En förlossning och att bli förälder är något helt galet stort och allt kan gå så fel.

Men om du vill ge henne presenten, om det är något som barnet växer ur eller liknande, så skicka den på posten med ett litet brev där du berättar att du finns om det är något och liknande =)

[Theriss]
0

Vänta på henne. Jag orkade knappt träffa någon efter min förlossning (som också hade komplikationer samt att jag blev deprimerad). Jag hade ingen lust att göra någonting, men jag tvingade mig ut på promenader när jag kunde. Men att träffa vänner stod inte högt på listan, tyvärr.

Buffaomini
0

Då väntar jag ett tag till :-)

Buffaomini
0

Hur ska jag tolka att hon har haft dop? Jag begär inte att jag ska bli bjuden, men det känns konstigt att hon hade över så mycket folk (henne ord) och inte sagt något. Vi har känt varandra i 13 år.
Hon pratar inte längre och hör inte av sig.
Ska jag tolka att hon sorterar ut sina vänner?

Maria
0

#8 Det kan ju har varit så att det bara varit släktingar på dopet.Obestämd

Jag minns själv hur jag var i en slags bubbla den första tiden jag fått barn. Lite svårt att förklara.

/Maria

Gur4m1
0

#8 när min bästa vän fick barn så drog jagg bara dit, (på dopet alltså) när jag och mina vänner fick nys på det. Snacka om "party crashing" men hon blev glad när vi väl var där och vi var repsektfulla mot familjen och närvarade bara vid ceremonin, lämnade presenter och lite snabb fika innan vi drog vidare. Folk är ju så olika. Speciellt om barnet och förlossningen haft komplikationer- försvåar ju både hennes vardag och kanske barnets, en del oro osv.

Som någon sa så beskrivs det som en bubbla :) + tt barnet kn vara rätt känsligt för sjukdomar osv under första tiden och att man som mamma känner en viss press att "städa å fixa med fika" när bekanta och vänner ska komma över- medans familj är lite lättare att hantera- dem kan man fritt säga "du jag orkar inte nu, ni kankse kan åka nu" eller att man inte behöver städa- för de kanske  hjälper dig med det.

Sluta tjata på att få komma förbi :)  För hon känner nog bara att hon inte orkar. Dop är ju nästan ett måste och det var nog mest familjen som kom och kanske de vänner osm fått "nys om det".

Du har hört av dig, visat intresse, många gånger. Visa att du bryr sig och finns där men skjut på påhälsandet tills din vän kommit upp på "fötterna igen".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Karmatarerskanise
0

#8 Ojdå.. Ja det hade gjort så jag verkligen började fundera.
Och att hon fortfarande inte hör av sig är konstigt.

Jag hade nog struntat i den väninnan. Ett litet sms eller samtal är inte för mycket begärt.

Banankaka320
0

Man kan ju få sån depression när man fött, jag vet folk som liksom bara låst in sig hemma och bara varit med bebisen. Då har man fått krascha hem till dem och tvinga dem att prata ut och berätta hur dem mår på riktigt och då har dem oftast mått skit.

Buffaomini
0

#9 Jag har ingen aning om vad det var för människor, bara att det var många

#10 jag hara slutat tjat på att få komma förbi. mitt senaste sms var för några veckor sen och handla om att det var en fin bild i tidningen på barnet

Bollar lite med min kompis B, som själv är mamma, och hon tycker vi ska vänta :-)

[hehlenaaa]
0

Har ni hört något från henne än? :)

Buffaomini
0

Japp pratade med henne för någon vecka sen. Nu känner hon sig redo för besök. Men då flög jag till Italien och sen blev jag förkyld. Men till helgen ska vi nog få till en träff :-)

Karmatarerskanise
0

#15 Spännande :)

Buffaomini
0

det var riktigt kul! ungen var såå söt :-)

prata även om första tiden när han fötts. fick veta att inte allt var så lätt. fick ett annat perspektiv på det hela.

men som sagt jag har ingen erfarenhet och inga intressen än på egna barn så det är ett outforskat område. men nu till nästa vän får barn så vet jag lite mer vad man kan förvänta sig av en nybliven mamma :-)

[Theriss]
0

#17 Se där, tids nog… =) Jag har fortfarande inte visat upp min bebis för alla jag känner och han är nio månader nu! Man behöver tid när man inte mår bra.