Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1376 ggr
mammaru
1

Sexmiljön runt ungdomar

Jag växte upp med att nakenhet var ganska normalt och naturligt. Det kunde hända att vi badade näck och det var självklart att duscha naken i omklädningsrum. Stringtrosor och sexiga underkläder var något som fanns i porrbutiker.

När jag var i 20-årsåldern så tyckte jag att det var jättekul att gå ut, träffa folk och dansa disco. Ibland svärtades dock utgångarglädjen ner med att det arrangerades typ ”Miss Wet T-shirt” på det ställe jag ville gå på. Jag hade inte den minsta lust att gå ut på ett ställe som lockade den typen av killar som uppskattar Miss Wet T-shirt.

Idag uppfattar jag att barn och ungdomar å ena sidan är mycket mer rädda att visa sig nakna, i omklädningsrum blir man uttittad om man duschar naken TROTS att det i simhallen står tydliga anslag om att man måste tvätta sig innan bad… Fler undviker att duscha efter gympapasset tillsammans med andra, utan väntar med duschen tills man kommit hem. Å andra sidan har det blivit ”normalt” med stringtrosor (om det inte är helt ute nu?) och när man köper första bh:n till sin flicka, så går det knappt att hitta en bh som inte har stoppning och bygel.

I Sverige har vi jobbat så mycket med jämställdhetsfrågor och mycket har också förbättrats. Ändå ser jag nu hur det är min dotter som blir förbannad och vägrar att gå ut när uteställena lockar med ”blonda, silikonstinna bimbobrudar” som typ visar underkläder eller dansar på bardisken.

Jag blir både arg och ledsen över att det fortfarande är så ”porriga” värderingar som gäller i nöjesbranschen. Vad är det för slags killar som blir mer sugna att gå ut därför att de kan få chansen att kolla in ett gäng bimbobrudar? Vad händer med de tjejer som lånar ut sig till att gå in i rollen som ”bimbobrudar”?

För mig har känslan alltid varit som att titta på djurplågeri när jag tänker på sånt här. Förnedringskänslan ligger tät över hela idén.

Jag älskar när folk dansar och uppträder, men den är porriga bimbo-prylen är något annat.

etteko
0

Jag tror att det är just därför unga tjejer inte duschar med andra. Dessa bimbo-brudar har blibit något slags ideal över hur man ska se ut. Vi vet att det är sådant många killar vill ha och vi vet att tjejer är kritiska mot varandra. Det finns inte många unga flickor nu för tiden som är nöjda med sina kroppar och just därför låter vi bli att duscha med varandra. Alltid är det frågor som "Vem hars snyggast bröst?" "Min form på brösten är så ful.." "Hur rakad är hon?" "Vem har snyggast ben?"

Är man då inte tillräckligt snygg så börjar dte pratas och är man för snygg så pratas det också.. man ska ju inte tro att man är någon som ni vet. Det är förfärligt.

Jag är också en av dem som låter bli att gå på krogen när det är "blonda, silikonstinna bimbobrudar" som uppträder och allt bara handlar om porrighet och sex. Jag fattar inte att krogarna tar in sådana tjejer på scen. Det är många ungdomar som går på krogen och då har det ju en maktposition och möjlighet att påverka. Tar de då dit sådana tjejer som främjas ju denna sjuka idé att det är så tjejer ska se ut.

Nu har lunarstorm.se också skaffat sig ett galleri där man kan rösta på varandras bilder. Jag tycker det också är hemskt. Här kämpar hela landet för att bli av med den växande utseendefixeringen och så går sveriges populäraste ungdomssajt och stödjer den.. jag förstår inte hur folk tänker.

[SharpMissy]
0

Jag håller fullständigt med! Det är sorgligt och patetiskt att det har blivit såhär, och att det fortsätter TROTS att somliga klädföretag påstås ta sitt ansvar och plocka bort de skyltdockor i fönstren som drar storlek 32-34. Flera designers och en del modehus har i svältdödens era beslutat att inte ha idealen riktigt så magra som det varit. ÄNDÅ fortsätter det.

Vad är det som får unga tjejer att tro att man måste vara ruggigt smal, ha platinablont långt hår, fylliga läppar och stora tuttar för att en kille ska bli intresserad? Vill man ens ha en kille som vill ha en dylik tjej?

VEM bär ansvaret för det här? Är det tidningar som VeckoRevyn, Frida eller andra tjejtidningar? Är det Aftonbladet och Expressen? Är det våra popidoler eller skådespelarna? Var kommer alla dessa ideal ifrån? Vi måste ju ändå hitta orsaken till problemet. Porrindustrin är bara en liten del av det hela, för porrindustrin i sig självt annonserar inte i flicktidningar.

Vi måste hitta en väg tillbaka, men vem ska man påverka? Vad kan politikerna göra? Går det att lagstifta bort det? Som vanligt tror jag att det är massmedia som styr allting. Det är våra journalister, redaktörer och ansvariga tidningsutgivare som bestämmer den information vi ska bli matade med.

Några exempel:
Vi pumpas fulla med utseendeideal - från massmedia.
Vi lär oss om den kommande Klimatkatastrofen - från massmedia.Vi lär oss att tycka om det mångkulturella samhället - _från massmedia.
_
Ingen ifrågasätter om det faktiskt finns de som tycker tvärtom. Jag anser att journalistik ska vara objektiv, men den är allt annat än objektiv. Så länge det är redaktörer och journalister som väljer vad som ska föras fram, dag efter dag, år efter år, så länge är vi i deras grepp.

Jag kan inte komma på någon annan att skylla på, än just massmedia. Men det är min högst personliga åsikt.

Martin
0

Jag tror, vad gäller det här med platinablonda silikonbabes på uteställen, att det är en grej för att tjäna pengar.

Det är generellt så att killar spenderar mer pengar på krogen än vad tjejer gör. Tar man då dit modeller som visar underkläder eller vad de nu gör, så lockar man fler killar dit än tjejer (gissar jag, jag har inget belägg för det). Och eftersom att killar är som de är, så måste de ha lite sprit innanför västen för att kunna vara "macho" inför kompisarna och skrika "häftiga" saker åt tjejerna. Eller för att bara kunna stå och titta, utan att generas. Alltså, säljs det mer sprit, och krögaren tjänar pengar. Att det samtidigt blir mer fylla och till följd av det också mer bråk, det brukar man aldrig räkna ifrån i samma kassa. Pengar är en sak, ett rykte om att det alltid är bråk på stället något annat.

Jag tror också att en sådan tillställning lockar unga tjejer med modelldrömmar, dels vill de se hur modellerna ser ut och dels vill de kanske själv få chansen att träffa någon av arrangörerna för att en annan gång få vara tjejen uppe på catwalken. Detta är rena spekulationer, jag vet inte - har inte gjort någon undersökning på det. Men de gånger det har varit sådana här tillställningar på ställen jag varit på, så tycker jag att det har varit lite mer "platinablonda modellwannabees" som besökare på stället också än vad det brukar vara.

Å andra sidan, jag har begränsad erfarenhet. Visst kan jag tycka att nakenhet är både snyggt och attraktivt, fast jag har inte läggningen att jag vill leva ut det med 1000 andra på en nattklubb. Föredrar dessutom brunettet/svarthåriga och med mindre bröst än modellidealet. Så det brukar inte vara så mycket för mig att se på de där tillställningarna heller, så jag sitter hellre i baren eller på någon annan pub och hoppas att det finns någon trevlig tjej där att snacka med… :o)

Ang var idelaet kommer ifrån så tror jag att SharpMissy är på helt rätt väg. Massmedia tror jag ligger bakom mycket av hysterin.

mvh Martin

Peppe
0

läste lite snabbt om storlek 32/34..jag tycker det är Bra att dom finns för annars skulle jag få gå in på barnavdelningen och sen ha tröjor med "prinsess" och liknande saker på…. inte så kul!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[SharpMissy]
0

#4 Klart att storleken ska finnas i affären. Men de har sagt att de inte längre ska ha skyltdockor i de storlekarna vad gäller kläder för vuxna Kvinnor.

Självklart ska en affär ha allt från din storlek ända upp till plusstorlekar.

Lotta_A
0

Jag tycker också att utseendet har börjat spela en alldeles för stor roll i dagens samhälle. Jag tror att det är medias fel. Vi får våra idealbilder ifrån tidningar, tv, reklamskyltar m.m. Vi får fel idealbild. Det är hemskt och man vet inte riktigt vad man ska göra åt det.

Det enda man kan göra egentligen är att inte bry sig om det. Inte umgås med killar som bara gillar storbrösade blondiner och unvika vissa uteställen.

Jag tycker att man får se ut hur man vill. Vill man färga håret blont och förstora brösten så är det okej för mig. Jag bryr mig inte så länge inte yngre flickor påverkas negativt av det. . .

Betty
0

Jag tror oxå att medierna spelar en stor roll, hjärnan suger in sig all sån där info utan att man vet om det. Idag gäller det att synas, för syns du inte så finns du inte. Men jag tror oxå att miljön hemifrån spelar en väldigt stor roll. Tyvärr tvingas nog föräldrar jobba mer idag för att få allt att gå ihop, de kanske inte riktigt hinner att tala om för sina barn att de duger precis som de är. anorexia kallas ju även för "läkardöttrarnas sjukdom"…