Relationer iFokus

Relationer

Etikett: leva-tillsammans
Läst 4409 ggr
Exxozzie
0

Är det okej att en kvinna slår sin man?

- Ni får flytta tråden om jag har lagt den fel.

Jag läser om misshandel inom parförhållanden. Sverker Vadstein påstår bl a att Kvinnor slår sina män för att de är frustrerade över situationen. Män slår för att känna att de har makt. (Ofta, inte alltid).

Vad tror ni? Kan det stämma?
Är det mer okej att en kvinna klappar till sin man eftersom hon har andra skäl? Har någon erfarenheter av mansmisshandel?

VeronicaKahlbäck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min personliga åsikt är att våld aldrig är okej Men har ändå en förståelse när någon i ren frustration pga att blivit extremt sviken på någon nivå tar till våld.

Om man tittar på film/tv ser man även att Kvinnor ofta tar till våld vid en sådan situation och då accepteras det som ett sätt att hantera känslorna.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

malinmagnusson
0

Det är naturligt inte mer rätt att en kvinna klappar till en man än tvärtom. Misshandel är fel oavsett kön

VeronicaKahlbäck
0

Ja sen är ju våld ett ganska brett ord och när det gäller Kvinnor antar jag att det är vanligast med en putt eller slag med öppen handflata, våld med tillhygge lr annat grövre våld är ju en annan historia.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Maria
0

Ingen form av våld är OK oavsett om man förklarar avsikten med makt eller frustration.

/Maria

Exxozzie
0

Intressant.. Jag är ganska delad fortfarande.

Jag var själv varit med om situationer när frustration leder till våld. Våldet har mest varit slag rakt ut i luften dvs. det har inte varit riktat mot något eller någon utan bara energi som måste ut, om ni förstår. Typ som på barn.

Om man är i en sån frustrations-situation har det sett ut som att personen ifråga har ett stort behov av att bli av med frustrationen och därför inte vet vad denne gör. Tror ni att det kan vara  så?

- Jag tycker inte att våld är okej men samtidigt är det tanken som räknas. Ja, klyven som sagt..

Karmatarerskanise
0

Jag kan tänka mig att det stämmer, att män och Kvinnor ofta slår av olika anledningar. Fast å andra sidan kan ju män också blir frustrerade, och bruka våld pga av det. Så ja, jag vet egentligen inte.

Men våld är aldrig ok. Det är inte mer OK för en kvinna att slå än tvärt om!

#5 Håller inte med om att det är tanken som räknas i samband med våld. Slutresultatet blir det samma.

Gur4m1
1

kort och gott: Nej, det är inte okej och jag skulle gäran se mer i samhället där vi även gör Kvinnor lika uppmärksamma på att man inte får slå killar som vi gör killar uppmärksammade om att de inte får slå tjejer. Så tycker jag. LESS att se tjejer i fyllan å villan som river och sliter och slår på sina egna killar och andras pojkvänner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
0

Självklart inte ok. Visst har det funnits stunder då det kliat i handen efter att smälla till personen man är arg på. Men det går lika bra att slå på en kudde då :)

Salish
1

Jag tycker att våld är fel oavsett.

hus-musen
0

Nix inte okej. Varför skulle man få slåss bara för att man är tjej?

Qui dormit, non peccat

Banankaka320
0

Dem gångerna jag har slagit så har människan faktiskt fått skylla sig själv … först retar upp mig så jag flippar ut (adhd) och får blackout, och jag försöker fly och varnar människan att inte springa efter mig för då får den en smäll .. och då har han försökt hålla fast mig. Då exploderar jag. Och det hände inte bara en gång utan flera gånger och då blev jag bara mer arg och frustrerad >.<

Buffaomini
0

Kan tänkt mig att vi slär av olika skäl, men våld är aldrig okej oavsett kön

Exxozzie
0

#6 Det jag menar var att jag skulle ha mer överseende med en människa som är frustrerad än en som vill visa makt.

Mona22
0

Nej det är inte okej oavsett vem som slår. Om man säger som så att kvinnan slår mannen av frustration och mannen slår tillbaka, är det okej då? nej det tycker inte jag. inget är okej.

att vi ska få slå men inte mannen,det är fel. då är det som att man uppmuntrar tänket om att kvinnan är svagare och därför skulle det vara okej.

Karmatarerskanise
0

#13 Så det är mer ok även om det är en man som slår i ren frustration då?

Exxozzie
1

#15 Jag ville förklara vad jag menade med "det är tanken som räknas".
Jag vet som sagt inte. Jag tycker självklart inte att det är okej att slå en annan människa.
Men om våldet var riktat mot mig och personen var frustrerad (kvinna som man) så hade jag kanske varit mer förlåtande. Om personen slog mig för att visa vart skåpet skulle stå hade jag aldrig förlåtit det.
Men även om jag tänker så, så är det ju inte fritt fram att slå mig.

Och jag tänker väll mer på ett enda slag (typ en örfil) och inte att personen delar ut fler slag än så.

pyromanen
1

Nej!

Varken fysiskt eller verbala elakheter/våld är OK.

Kön har ingen relevans i frågan.

ChristineL
0

Nej, det är aldrig okej att slå en annan människa.

Niini
0

Det finns aldrig en bra anledning att slå nån annan.

Sweelin
0

Tycker det är stor skillnad på en frustrerad person och en som vill ha makt! Jag kan "dampa" till lite men slåss ju inte hårt direkt utan kanske även vara för att jag är glad eller att någon jäklas med mig. Rätt vanlgit faktiskt och om både tycker det är okej så är det väl ingen fara.

Om en person däremot gör det för att kontrollera så är det väldigt hemskt!!

Det är skillnad på att slå och slå… Som sagt jag tycker tanken räknas mest.

Liksom om man skulle råka slå till någon eller medvetet göra det så kan man inte direkt säga "DET ÄR LIKA HEMSKT!"

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sverkersson
0

Verkar var en rätt vanlig filosofi fråga.

En man ska mörda en annan man som går ute vid hamnen. Mördaren vet att mannen inte kan simma från sin uppdragsgivare och ska knuffa i honom i vattnet. Han springer fram knuffar honom men han ramlar inte i vattnet. och samtidigt emellan dom ramlar en last ner och förstörs. Mannen som skulle bli mördad såg det som att han räddades.

Gjorde mördaren rätt eller fel?

Det jag menar med detta är att Är det tanken som räknas? (Sinneslagetik) eller är det handlingen som räknas? (Konsekvensetik)

är det slaget överhuvudtaget eller är det bakgrunden till slaget?

Jag tycker det är helt fel att slå överhuvudtaget och punkt på det. Oavsett person oavsett Kön oavsett anledning aldrig slå.

Exxozzie
0

Jag börjar mer och mer luta mig åt att det faktiskt är tanken..

Jag tänker på en annan situation som jag läste om: En familj på mamma, pappa och ett barn. Mamman har varit med om en olycka och dött. Den som först får reda på det är pappan som berättar det för barnet. Barnet ger då pappan ett slag i ansiktet.

Barnet har inte en tanke på att skada pappan utan är frustrerad. Ska pappan tala om för barnet att "man ska inte slå en annan person för våld är aldrig okej" eller bara ignorera slaget?

Gur4m1
2

#22 Klart pappan ska säga ifrån, sen kan han ju även välja att inte ta slaget i sig personligt och inte gå så hårt åt pojken. Som tjej ser jag dock allt för ofta, snälla killar få regelrätt stryk av unga tjejer- för det är "okej". Även hot om stryk är "okej", medan vi å andra sidan bankar och tatuerar in frasen "Man ska ALDRIG någonsin, inte under några omständigheter slå en tjej" på våra pojkar och män. Män får lära sig hantera sin ilska,defår ofta lära sig att ge utlopp för den på olika sätt genom sporter och hobbies som är"typiskt manliga", vad gör vi Kvinnor?

Jag skulle inte godta en man som slår mig bara för att han är frustrerad-även en man som slår för makt gör det ju av fustration? Frustrationen av att inte ha makten, av att kvinnan lösgör sig, frustration över sin egen maktlöshet eller svartsjuka och liknande.

En man som måste slåss för att känna att han har kontroll och får makt har ju också ett allvarligt problem- det gör ju inte slagen okej? Sen är det ju skillnad på en örfil i stundens hetta och regelrätt misshandel med tillhyggen eller flera slag. Men då ska detäven vara okej för en man att "råka" örfila och många män skulle få en stor skylt "hustrumisshandlare" över sig om hn örfilar sin fruga. Jag ogillar dubbelmoralen och även om män och Kvinnor generellt utövar våld pga olika grunder så är det farligt att börja särskiilja dem och att säga att en typ av våld är "mer okej". Den är redna mer accepterad i samhället- hur ofta anmäls Kvinnor för misshandel? Mörkertalet är nog enormt.

Exxozzie
0

Okej. Ja, jag förstår hur du och ni andra tänker. Det är intressant att höra vad ni tycker. :)
Det i stycke 2 har jag inte tänkt på innan.

Jag gillar inte heller dubbelmoralen. Men samtidigt reagerar jag i alla fall mer på om jag skulle se en kille örfila sin tjej än tvärt om. Men när frågan jag ställde, blir ställd till mig så säger jag också att det är lika illa att en tjej slår.
Men jag måste nog säga att anledningarna gör skillnaden för mig. Med frustration menar jag att någon av dem har blivit sårad av tex ortohet eller liknande, inte av att inte ha makt. Jag vet inte vad Sverker Vadstein menar att Kvinnor känner frustration över. Men om det är över att inte ha makt tycker jag det blir en annan sak.

Karmatarerskanise
0

#24 Men slår inte en kvinna som fått veta att killen varit otrogen också för att känna makt över situationen som glidit tjejen ur händerna?

Maria
0

#25 Du har nog rätt där Hera. Frustration är ju också en reaktion på att man förlorat makten över situationen.

/Maria

Exxozzie
0

#25 och 26: Jag vet inte..? Jag trodde man kände sig mer sviken än maktlös. Men ja, man kanske blir frustrerad för man tappar makten?

Men då blir jag mer fundersam på vad frustration är? Jag har aldrig kopplat ihop makt och frustration förrän jag såg era motiveringar/kommentarer.

Frustration har jag mer kopplat ihop med hopp, alltså att det försvinner. Ungefär. Jag har ingen bra definition på det.

Ett löjligt exempel kanske, men jag blir frustrerad på när dragkedjor fastnar. :P
Det är inte för att jag tappar makten över jackan eller tröjan. - Jag äger ju den och kommer göra det så länge jag vill.

Karmatarerskanise
0

#27 Fast du har ju inte makten just när den fastnar.

Exxozzie
0

#28 Varför inte? Jag blir mer besviken på att den är trasig för då kan jag ju inte använda den.

Karmatarerskanise
0

#29 Ja, det är ju inte du som valt att den ska gå sönder, därför anser jag inte att du har makt eller kontroll över just den situationen. Men du kan återfå den igen genom att välja ett annat plagg eller laga den som är sönder. Frustration och brist på makt/kontroll hör ihop många gånger tycker jag.

Exxozzie
0

#30 Okej då förstår jag. :P
Så det Sverker säger: "En kvinna slår pga frustration och en man pga maktförlust" är samma som att säga att båda slår av samma anledning?

Karmatarerskanise
0

På ett sätt ja, tycker jag. Alltså jag tycker det många gånger är samma sak. Säger inte att det är det han menar.

Lorita
0

Min faster slog båda sina män för att visa makt det sa hon själv flera år efter att männen gått bort.

Nej det är inte OK att slå om man inte blir väldigt hårt provoserad eller utsat för fara eller för att försvara sina barn eller någon annan. Som sagt det fins undantag som bekräfftar regeln

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Exxozzie
0

#32 Okej. Jag menade vad du tror att han menar?

#33 Usch vad hemskt. =S
Hmm. Ja, men hur vet man var gränsen går för provocering? Det du blir provocerad av kanske inte jag blir.
Okej om man har noll-tolerans mot våld för då vet man "jag får aldrig någonsin slå någon". Men för mig är gränserna ganska luddiga (som det kanske märks) och då blir det helt plötsligt mycket svårare att avgöra.

[Ninjakossan]
0

Det är absolut inte okej att slå någon, oavsett vilket kön som slår, vilket kön som blir slaget och vad man än har för relation, det är aldrig okej. Kvinnor som slår sina män skrattas ofta åt, det är hemskt, Kvinnor kan vara precis lika makttörstande och dominanta som män.

Antagligen ses det på med mer blida ögon när det handlar om Kvinnor för att man förutsätter att kvinnan är fysiskt underlägsen mannen och han kan försvara sig. Då ska man tänka på att fysisk misshandel ofta även hänger ihop med psykisk misshandel och förmågan att försvara sig har då inte med storleken på musklerna att göra.

Exxozzie
0

Vad menar du med skrattas åt? Jag menar skrattar man när man hör dem berätta?

Jag har inte varit med om att någon nära mig har blivit misshandlad av en kvinna (vad jag vet) så det är därför jag frågar.

Gur4m1
1

#36 Att man skrattar åtdet "ohoho " som något löjligt eller "att mannen är en toffel" som har en kvinna som han låter slå hono :PAtt det inte är något seriöst- preci som vissa män och Kvinnor påstår att män inte kan bli våldtagna och därför tas det inte alltid seriöst när en man anmäler en våldtäkt-. har själv hört detta från en person i sådan situation som anmälde det till en kvinnlig polis som bara skrattade åt honom.

"Män kan ju inte bli våldtagna, det var ju det löjligaste.."

En misshandlad man ses som svag i andra mäns ögon (socialt sett) och därför känner de skam (precis som en kvinna som inte klarar av att lämna sin misshandlande make/pojkvän) och ndra heska känslor som hindrar dem från att anmäla, bryta upp eller söka stöd hos andra.

Sjävklart örekommer misshandle av män, men inte i samma utsträckning som för kvinnor- precis osm även våldtäkter förekommer men samma sak där. I statistiken (som vi gärna stirraross blinda på) är ju mannen den som står för flest våldsbrott och våldtäkter både mot kvivnnor och män (kanske int ejust våldtäkter, beror på definitionen).

Detta är en allvarlig fråga anser jag, att reducera det till att det skulle vara okej för att du som kvinna kan relatera bätte till varför en annan kvinna skulle ilja bruka våld mot en man är….hemskt i mina ögon. Allt har omständigheter men mord är mord oavsett vad som orsakade det- såvida det inte var en olycka. En blackout av ilska och frustration är inte en "olycka" det är att inte ha jobbat med sig själv så man inte är en fara för andra, framförallt dem man älskar och detta ansvar ska väl vara lika för båda könen? Att inte bruka våld- varken för frustration (som mannen knappast kan rå för) eller för makt (som mannen inte ska ha över kvinnan!).