Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvärföräldrar
Läst 4536 ggr
Ellax7834
2011-09-03 16:02
0

Svärföräldrar

Hur är era relationer till svärföräldrarna? Själv hade jag problem med dom i början (läs några år). Lite som en kulturkrock då dom är uppvuxna under krigets fattiga eftertid. Dom hade ingen lyx och dom hade inte så mycket annat att göra än att gå runt och städa hela dagarna. Det spelade iingen roll att jag städade före dom kom för genast började svärmor att städa huset/lägenheten.

Jag kände mig besviken och överkörd. Pratade med mannen min och han blev som en bricka mellan oss. Han tröttnade på detta. Men när jag sedan berättade om mina psykiska besvär och vad jag ville ha hjälp med och så vidare så har det gått mycket lättare mellan oss.

Jag kan ringa till dom och be om hjälp och min svärmor kommer när mannen är borta fast vi bor närmare 3 timmar bort och hjälper mig att städa och tar hand om barnen. Sån hjälp som jag behöver och behövs puschas på att göra. Nu är det inte helt skitigt i vårt hus men finstädet som damning och piska mattor och rensa upp i ungarnas rum som jag inte klarar av hjälper hon med.

Hon ställer upp massor som barnvakt om det behövs och kommer mer än gärna till oss eller om hon hämtar några av flickorna så jag får avlastning.

Ville bara skriva av mig och samtidigt fråga hur ni har det.

Karmatarerskanise
2011-09-03 18:12
0

Jag har haft både en hemsk svärmoder och en jättebra.
Låter bra att ni numer kommer överens :)

Buffaomini
2011-09-04 12:10
0

Jag tycker det funkar bra. Visst vi är inte överrens alltid (ja o svärmor), men det är inget större problem. Vi kommer förbi det.
Men jag kanske inte var så lätt i början eftersom jag som hon gärna säger mina åsikter och viker mig inte så lätt.

fruktgumman
2011-09-04 12:32
0

Jag bråkar inte med min svärmor, men jag kan inte påstå att jag känner henne. Inte ens nu efter 13 år. Vi träffas endast via min sambo. Vi åker till henne emellanåt, och hon kommer till oss ibland. Vi pratar om väder och vind, utbyter artighetsfraser, men inget mer. Min sambo står inte sin mamma nära heller.

Min svärfar älskade jag. Rolig, spontan varm människa. Tyvärr dog han för 2 år sedan

Gur4m1
2011-09-04 13:13
0

Fungerar fint, min svärmor stller upp och pratar med mig när jag har problem och så. Vi kan diskutera saker. Nu har inte jag barn med hennes son men jag kan tänkte mig att hon blir en bra farmor som kommer att finnas där "lagomt mycket".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Wera]
2011-09-04 17:30
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig haft problem med dom, är inte gift och har inte barn eller så dock.
De är super trevliga, roliga, pratglada och snälla Tungan ute Vilket är så skönt! Dom är alltid hundvakt åt min hund när jag pluggar eller ska bort för dom älskar hunden så mycket hehe, dom köpte t.o.m hans son av mig. :) Min svärmor sköter om mina kaniner när jag ska bort och inte min kille kan, hon brukar plocka gräs och ge grönsaker och sådant också, jag uppskattar alltid när någon visar lite omtanke för mina djur. Dessutom skjutsar hon mig till skolan eller till "byn" när jag vill och hon är ledig (går inga bussar här ifrån). Vi brukar prata om lite allt möjligt, skämtar och tipsar om heminredning/möbler (de håller på att renovera huset) och småprat om hur det går och vad som händer "vardagligt".
Min svärfar skämtar jätte mycket med mig för att jag inte äter kött haha, och så brukar han driva med mig om att jag är tjock (för att jag egentligen är "liten" och "tanig") ex. "feta tanten", eller att han stoppat "gristryne" eller "grillad grävling" i min mat. Haha Glad Dock tar jag såklart inte åt mig Flört Jag vet att han driver, men de får en att känna att man är med i familjen för att dom är så bekväma och avslappnade.

malinmagnusson
2011-09-04 19:36
0

De bor i Norge så vi träffar inte dem så ofta men de är lättsamma och vi har bra kontakt

[pixa3]
2011-09-04 22:05
0

Jag har tyvärr ingen svärmor, hade gärna önskat att jag hade det :/
Min sambo har inte sån bra kontakt med sin pappa, så jag har inte så mycket att säga om honom, även om man har fått sin uppfattning.

Sarah
2011-09-04 22:24
1

Trivs med mina svärföräldrar. Över jul ska vi resa ihop i tre veckor och hälsa på min pappa i sydafrika. Bara min mamma och hennes man som kommer att fattas för att hela närmsta familjen ska vara där.

Buffaomini
2011-10-10 20:38
0

jag tänker ta tillbaka det jag sa om min svärmor. det är absolut inte som jag trodde, utan värre. har ingen aning om det löser sig, men jag hoppas de..

[FruStein]
2011-10-10 21:13
1

Jättebra, kallar dem "mamma" och "pappa". Vi ses flera gånger i veckan, reser gärna tillsammans, åker och storhandlar tillsammans, firar alla högtider tillsammans… Det är ungefär som relationen jag har till mina egna föräldar.

Karmatarerskanise
2011-10-10 23:25
2

#10 Jag har aldrig riktigt förstått varför man kallar svärföräldrarna för mamma och pappa?

[hehlenaaa]
2011-10-11 01:12
1

Jag har väldigt bra relation till mina svärföräldrar, som jag "haft" i 2,5 år nu. I början var det väldigt svårt med min svärmor dock, eftersom vi båda är väldigt blyga men när vi väl kom över gränsen gick det jättebra! 

Jag trivs som fisken i vattnet i deras sällskap och efter att de har varit här en helg eller vi där så kan jag komma på mig själv med att sakna dem, haha!

[FruStein]
2011-10-11 12:36
1

#11 Jag gör det för att det känns naturligt när jag är med och delar dem så mycket med min man.

Mona22
2011-10-11 16:16
0

Har en bra relation till mina svärföräldrar, det enda är att de kan vara väldigt orättvisa mot min man och försvarar deras andra son lite väl mycket. Det är väl det jag kan störa mig på men annars är de hur snälla som helst och jag kommer väldigt bra överrens med dem.

Sedan åt andra hållet, min gubbe gillar min mor och det funkar bra där och hon verkligen älskar honom. hon fick ju inga söner.

Gur4m1
2011-10-11 22:48
0

Åh, #14 det känner jag igen- Min kille får ofta "väga upp" sin brors lite…sämre beteende. Det stör mig enormt ibland men, det är hasn fmailj, deras"problem" precis som jag har mina i min egen familj ^_^ De är heltrevliga mot mig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sophie-e
2011-10-12 13:00
1

Jag har en otroligt bra relation med mina svarforaldrar.

Exxozzie
2011-10-12 18:59
1

#10 Jag kallar dem också mamma och pappa, men bara om jag pratar om dem. Jag tilltalar dem inte så. :)

Jag har faktiskt inte en aning om vad de tycker om mig. Jag är lite mer öppen och har lätt för att säga vad jag tycker. De är lite mer innåtvända än mig. Men jag gillar dem i alla fall.

[Theriss]
2011-10-12 21:13
1

Jag kommer väldigt bra överens med mina =) Det klickade direkt med hela sambons familj.

Jag skulle inte kunna kalla dem för mamma och pappa dock, tanken drar iväg till incest då… ;)

[mejja]
2011-10-24 15:26
0

har haft ganska bra kontakt  m dom i 12 år men inte senaste 2-3 åren. inga varma eller lättsamma människor.

[Ninjakossan]
2011-10-25 23:16
1

Jag kommer jättebra överens med min svärmor. Eftersom min familj bor 50 mil bort så har jag "adopterat" min pojkväns familj, och hans mor är som en andra mamma för mig. Hon har även sagt att jag känns som att jag vore hennes dotter.

Det är otroligt skönt, under min uppväxt har jag varit svältfödd på bekräftelse och till viss del även kärlek, så att få vara en del av min sambos familj och se hur en "vanlig" familj fungerar har gjort mig mycket gott. Det har dels hjälpt mig att hantera min uppväxt och se vad som varit onormalt och dessutom så känner jag en stor trygghet i det.