Relationer iFokus

Relationer

Etikett: kriser
Läst 4133 ggr
Ketang
0

Bruten kontakt med föräldrarna... Långt!

Jag anser att jag vuxit upp i en vanlig "svensson" familj med två normala föräldrar. Men i vuxen ålder har jag lagt ihop ett och ett och insett att dom har problem som alla andra. Fast deras problem kanske inte är så vanliga?

I vår familj pratar med inte om jobbiga saker. Ifrågasätter man något blir det ett himla liv och pappa lämnar rummet för han klarar inte av att ta kritik. (Han kan inte ta positiv kritik heller.) Jag har vuxit upp i tron om att jag inte duger som jag är eftersom mina föräldrar alltid försökt ändra på mig, till och med mitt utseende och då utmärker jag mig inte klädmässigt eller så. Jag har alltid fått höra att jag inte ska tänka si inte känna så inte göra det, att jag inte ska vara så kännslig osv. När jag var mobbad i skolan bagatelliserade dom det och försökte inte göra något åt det mer än att ändra på mig. När jag ifråga satt något har dom alltid sagt saker som vänt ALLT mot mig! Allt är alltid mitt fel och det är fel på mig, aldrig dom.

Nu är jag vuxen och har en egen liten familj. Jag trodde hela tiden att dom skulle vilja träffa sitt första barnbarn mycket och skapa en bra relation efter som min mormor och morfar aldrig brytt sig om mig och mina föräldrar alltid tyckt att dom på så sätt varit stora förlorare. Så automatiskt blev det så att jag trodde att mina föräldrar skulle bryta den "traditionen". Min nu gör dom något som är värre till och med. Allt går igen plus lite till! Min mormor och morfar hade en stuga som dom bodde i hela sommaren och var i varje helg. Den där stugan var viktigare än allt annat. Strax innan jag blev gravid köpte mina föräldrar en stuga som dom är i varje ledig stund. Den är så viktig att dom inte hinner med något annat. Samtidigt så drev dom lite spydigt med min mormor och morfar när dom hade stuga och var i den jämt! Nu gör dom samma sak själva!!! Jag tog upp detta med dom och sa väldigt uttryckligt att jag tycker det är så tråkigt att dottern träffar dom så sällan att hon säger att morfar är farlig och springer och gömmer sig när dom ses! Efter många om och men har dom nu inte någon kontakt med oss. Dom anser att JAG gjort fel, bara anklagat dom för en massa och nu ser dom inte hur dom skulle kunna finna någon glädje i att träffa mig mer! Men deras barnbarn då? Dom har intre träffat henne sen hon fyllde år den 14augusti och innan dess var det 6veckor mellan besöken. Dom anser att kvalitets tid (en timme tar tredje månad) är bättre än kvantitets tid (20min ett par gånger i veckan…) Dom ser inte alls på saken som alla jag pratat med gör. Till saken hör kanske att vi bor två minuters cykel väg ifrån varandra. 

Tillråga på allt säger dom till min bror (som inte vill blanda sig i detta utan ha kontakt med alla) att det är JAG som brutit med dom och då inte låter dom träffa barnbarnet! Men jag vill ju inget hellre! Det är otroligt frustrerande detta. Och att dom inte ser själva vad det är dom gör. För allt är bara enbart helt och hållet MITT fel i deras ögon.

I dag är det farsdag och jag sitter och funderar på att skicka ett sms till pappa, men jag vet inte vad jag ska skriva. Gråter Dottern gråter ibland efter mormor och jag vet inte vad jag ska säga till henne. Skulle jag säga det till mamma skulle hon högst troligt bara säga att det är mitt fel som satt henne i den situationen, medans jag bara ville att hon skulle få en bättre relation med sin mormor och morfar än den jag hade med min mormor och morfar… Mitt försök gick åt skogen kan man väl säga.

All kontakt har skett via brev och mejl då jag skrev ett brev för att jag VET att mina föräldrar aldrig hade låtit mig prata färdigt om jag pratat med dom direkt. Så allt finns på papper. Mina vänner och min svärmor har läst allt och alla är eniga. Jag har gjort ett försök att säga hur vi mår av detta och dom har valt att läsa allt som anklagelser och vänt allt mot mig. Min svärmor började gråta när dom läste deras svar till mig. Hon skakade på huvudet och brast sen ut i gråt. Dom är väldigt hårda i det brevet och låter iskalla när dom skriver att jag alltid sätter mig själv i centrum och bara tänker på mig själv och vänder allt mot dom och anklagar dom för att vara dåliga föräldrar osv. Fast i mitt brev står inget sånt…

Jag vet att jag klarar mig utan dom, jag är vuxen. Men jag vet också vad dottern har att vänta sig och det är inget kul att se mormor och morfar i affären som två främlingar som bara hejjar…

Någon som har något råd att ge mig eller sitter i liknande situation?

Ketang
0

Tillägg: jag har ALDRIG sett mina föräldrar bråka eller vara osams någon gång! Dom är otroligt konflikträdda och vet inte hur dom ska hantera det.

hus-musen
2

Jadu, svår situation det där.. Frågan är om du inte bara får acceptera dina föräldrar som de är och att de inte kommer att ha någon större del i barnets liv, man kan ju inte tvinga dem att umgås.
Finns ju risk att ju mer du konfronterar dem, desto mer kommer de sticka huvudet i sanden och tycka att allt är jobbigt och bökigt och ska undvikas. Som det låter är det ju ett drag hos dem.

Samtidigt förstår jag hur du känner, klart man vill att barn ska ha tillgång till sina släktingar. Men ibland så blir det inte som man tänkt sig. Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

[nidlo_1]
1

Ketang,

Ditt barns relation till dina föräldrar verkar besvära dig som mest. Skulle tro att föräldrars tillstånd ganska lätt överförs till barnen, ganska omedvetet. Eftersom att dina föräldrar är som dom är, kunde du leda barnets uppmärksamhet till annat.
Låta barnet ta tillvara på när mormor och morfar hejjar i affären. Låta henne bli glad för det, och när hon blir ledsen och vill träffa sin mormor kan du kanske göra något roligt med henne, berätta om saker från din uppväxt som kan lyfta henne.

Då kan du i bästa fall ge din dotter att vänta på sin senare familj, med barn som har åtminstonde en mormor som finns där.

Vänligen,
Niklas

Ketang
0

Ja den besvärar mig, kanske inte så konstigt. Men det som besvärar mig mest är ju att dottern blir ledsen när andra barn på dagis blir hämtade av mormor, men att hennes mormor aldrig kommer dit osv. Här om dagen nä vi var på väg till dagis så sa hon -IDAG kommer mormor och hämtar mig! När jag sa att det var jag som skulle hämta henne och drog till med att vi skulle ju upp till hästarna efter dagis som hon vanligtvis älskar, så blev hon istället jätte arg och ledsen och upprepade att idag skulle minsann mormor hämta henne på dagis för dom andra barnen på dagis blir hämtade av sin mormor.

Det gör ont i mig när hon blir så ledsen och hon blir ju påmind om mormor när något barn hon känner pratar om sin mormor osv. Jag brukar försöka vända det och säga att hon har ju farmor, men det fungerar sällan tyvärr. Det hade varit så mycket enklare om dom bodde långt bort, men dom bor på gatan jämte vår och hon blir ju påmind om dom ofta och frågar varför dom inte hälsar på osv.

[nidlo_1]
0

Men vad ska man annars göra? Om du gör allt du kan så är det väl det bästa av situationen.

Att gå in på ditt mående, och dina föräldrars kanske är lite långsökt, eller vad tycker du.

Niklas

Ketang
0

Långsökt? Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av det här. Är bara så fruktansvärt frustrerad att jag önskar någon kunde ge mig en universal lösning som bara fick ett slut på skiten… Gråter

[nidlo_1]
0

Jesus brukade säga att himlen finns på insidan. Även är det nog så att ens inre rike blir ens yttre. D.v.s. finn himlen (Dig Själv) inom dig, bli ditt sanna jag, och det yttre skall följa.

En teknik som detta hjälper sannolikt på många olika sätt: http://tm-meditation.se/

Ketang
0

Tack för länken! Den ligger under favoriter nu! Ska titta mer på den så fort jag hinner. Nu väntar sängen.

[nidlo_1]
0

Glad Jag ska själv på den kursen i helgen.

Ha det så bra!