Att vara en "reserv-vän" - hur vet man?
Något som jag ofta tänker på och känner är om jag är en slags "reserv-vän" till de jag umgås med. Det är inget jag skulle kunna fråga, skulle dels bara upplevas som konstigt och dessutom skulle jag ju direkt visa att mina bekanta/vänner är misstrodda. Dvs att jag inte tror dem om någon äkta vänskap.
Men känslan av att vara en reserv är väldigt jobbig eftersom jag inte får bekräftat motsatsen i någon större omfattning. Sedan hur bekräftelsen behöver vara för just mig är ju individuellt för alla.
Så min fundering är hur man kan ta reda på om man är en "reserv-vän" eller inte. Jag har inte sån insikt i mina vänners andra umgängen så att jag kan dra några slutsatser från det. Däremot känner jag på flera sätt att jag är en reserv. Blir det exempelvis osämja om något, ja då är risken stor att det blir ännu mindre kontakt och personen ägnar då bara tid åt sitt övriga umgänge.
Det är såklart väldigt individuellt när och hur man känner sig som en reserv men för mig är det uteslutet att umgås med personer som prioriterar mig först på kanske 4-5 plats bland olika personer att välja mellan. Om jag är bland de "sämre" valen, varför ska jag då ens vilja umgås?
Även det är såklart individuellt. Jag talar här också framförallt om vänskap där man umgås en och en, i en grupp kommer ju inte den här saken med "reserv-vänner" fram på samma sätt.