Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1592 ggr
[Pewsi]
0

Panik, är han verkligen rätt?

Jag har börjat dejta en kille på 19 år med ett helt bagage bakom sig av skit. Jag har fått reda på en del saker som gör att pappa tvekar på honom, dum som jag var så berättade jag nämligen allting för pappa och han vill självklart inte att jag är tillsammans med en kille som räknas som kriminell fortfarande.

Killen jag dejtar har precis kommit ut från häktet, förmodligen får han ändå fängelse då han är dömd för dråp.
Han har åkt dit på både bilstölder, inbrott, olaga hot och våld mot tjänsteman.. Tidigare drogmissbrukare, men han säger att han har slutat. Litar jag på det?

Jag har råkat bli jättekär i honom och han är hur gullig som helst mot mig, beskyddar mig med sitt eget liv. Men orkar jag ha en sambo/pojkvän/partner med ett sådant bagage?

Jag hade ingen aning om vem han egentligen var i början, det är nu han börjat öppna sig för mig och jag detsamma för honom.
Vi är ganska lika, det kanske är därför jag är så förälskad i honom?

Behöver stöd och kloka råd.. Är man kär så blir man även blind för verkligheten.

Hjälp mig, snälla..

[aammE]
1

Om han ej håller på med sådant nu så ser jag inget problem med det, folk kan ju förändras.

[Pewsi]
0

#1 Jag är inte så säker på att han har slutat helt, men han låter bli allting när han är med mig dock. Risken är att jag åker in på polisförhör och sådant eftersom jag vet mest om honom… Har ingen lust att bråka med poliser igen. Blir bara så less..

Karmatarerskanise
4

Jag skulle aldrig, aldrig kunna vara tillsammans med en som fortfarande är mitt i skiten. Och det är han om han väntas få ett fängelsestraff, i allra högsta grad!

Skulle inte utsätta mig för det, och inte mina nära heller. Har fått se vad personer som är kriminella och som har eller har haft med droger kan göra mot en familj som den bjuds in till.

Mitt råd är att backa.

[Pewsi]
6

#2 Hade en sambo som var likadan förr, är inte så sugen på att vara med om samma helvete igen. Tack för peppen, jag ska nog lämna honom innan jag blir ännu mer kär. Det finns bättre killar…

Karmatarerskanise
2

#4 Det finns det absolut!
Tycker du gör klokt i att se till din egen säkerhet!

[aammE]
1

Håller med Hera i det här fallet.

Sarah
3

Ja håller han på fortfarande är det inget att ha oavsett om han inte gör ngt då du är med. Slutar han och tar ansvar är det en annan sak. Att han är beskyddande mot dig… det kan ge otrevliga efterhandlingar.

Karmatarerskanise
1

#7 "Att han är beskyddande mot dig… det kan ge otrevliga efterhandlingar."

Mycket riktigt!

pyromanen
3

Dra tassarna åt sig. Vara rädd om sig. Varningsklockor, varningsklockor… NEJ!

Det med att man kan förändra sig… ja visst kan man det. Men det behöver upp till bevis FÖRST. Vara ihop med en före detta kriminell eller missbrukare om han varit skötsam, välfungerande och drogfri ett antal år kanske möjligen, men detta NEJ!!!!!!

[Puppan]
1

Jag instämmer fullkomligt med Hera.

Klart det finns bättre killar!

Kalli
4

Dråp? Han har alltså dömds till att avsiktligt ha dödat en annan människa? Måste väl säga att enbart det gör att det ringer en del varningsklockor och tillsammans med allt annat gör du nog bäst i att undvika killen.

Sarah
1

Dråp är väl oavsiktligt…

Karmatarerskanise
0

#12 Nej, det är också avsiktligt. Gärningsmannen måste ha haft ett uppsåt att döda både vid mord och dråp. Dråp är dock mildare.

Kalli
0

Enligt Wikipedia: Dråp är, liksom mord, ett avsiktligt dödande av en annan människa, men betraktas som en lindrigare form än mord.

Sarah
0

Aha. Då fattar jag inte hur det kan vara lindrigare än mord?

[aammE]
0

Dråp är väl oftast inte ett planlagt mord men ändå avsiktligt.

Sarah
0

Läste där oxå nu :) Men om man kan förbereda ett dråp, hur kan det inte vara mord? Har alltid trott att dråp var om ngn typ "råkade" dö, ex vid misshandel. Alltså inte planerat. Nu har jag lärt mig ngt nytt.

Dömd för dråp och inte gått ifrån sin kriminella bana helt. Spring så fort du kan därifrån och hitta en bättre kille. Du kan inte rädda honom eller ändra honom, det måste han göra själv.

Kalli
0

"Råkar" någon dö, ex. du slår ett slag och personen ramlar till marken och spräcker skallen blir det mest troligt tal om misshandel samt vållande till annans död. Dråp tror jag snarare är ex. en misshandel som är så grov att personen som utför den anses likgiltig till det faktumet att ex. upprepade sparkar mot huvudet kan leda till offrets död.

Sarah
1

Jo jag förstod det nu, men det stod även att man kan planera dråp, det jag fastnade på. Om man planerar känns det verkligen om mord.

Sweelin
2

GUD NEJ! Spring åt andra hållet!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

81an
1

skulle aldrig nånsin ha försatt mej i den situationen att bi tillsammans me  en kriminell person. tycker du ska lämna omedelbart!  dessutom kan du råka ila ut om han är kriminel, va rädd om dej o stå på dej! kram

<3 kärlek <3

[Nidlo.]
4

Pewsi: På ditt inlägg låter det som att du vill finna en film-snubbe som kan "beskydda dig med sitt eget liv".

Hur sunt låter det för dig?

[Pewsi]
1

#22 Låter inte helt okej. Det var inte så jag menade heller, dock. Jag har varit med om en hel del och lyckas alltid dra mig till fel personer som jag tror kan hjälpa mig, eftersom det är livserfarna.

Jag vet inte riktigt hur jag tänker, känner mig bara så förvirrad…

[Nidlo.]
1

Förvirrad…det förstås.

Tipsar dig om att ransaka din syn på erfarenhet…och vad livserfarenhet är och betyder…vems sådan du vill ha

pyromanen
1

#23 Hmm  vad är det du tror dom kan hjälpa dig med? vad behöver du hjälp med? (du behöver selvfölgelig ikke svare her hvis det er for privat, men försök svare på det för dig själv eller tag hjälp med at finde svaret.).  tror det kan var mycket klokt att bromsa upp och ta en paus från relationer och fundera och kanske ta hjälp av en psykolog för att slippa upprepa mönstret och förälska dig i nån kriminell eller farlig typ igen nästa gång. Du är ung och hinner "räta upp skutan" innan den seglar ut över nåt stup!

Mojma
2

Mitt råd är NEJ NEJ NEJ. Du ska känna dig stolt om du klarar av att lämna honom, precis som du sa, det är nog bäst innan det är försent då du har blivit för kär & fäst vid honom. Tyvärr. Men lycka till så mycket hoppas det löser sig till det bästa :)

[_annaH]
0

Vi alla kan sitta här o skriva att han inte är bra för dig o att du ska lämna honom, men det är bara du som vet vad som är bäst för dig. Gå efter din egna känsla, inte våran.

Du har fått väldigt bra råd, sätt dig o fundera på vad som är bäst för dig, men även för honom. Pga hans förflutna så kan det va skönt för honom att prata ut om det som hänt? Ni kan ju fortfarande vara vänner…

vilsenkattunge
0

Jag är för att man ska gå efter sina egna åsikter, skaffa sig en egen bild av det hela. Men även om han är så gullig mot dig, är det ngt du verkligen vill bära på? Oavsett om man vill eller inte bär man även sin partners problem. Och därför är det viktigt att veeerkligen tänka efter innan man ger sig in på ngt sånthär. Du gör såklart hur du vill. Men om jag var du hade jag nog sagt till honom att jag gillade honom men att med allt det andra struliga blir det lite mkt. Jag hade sagt att jag är redo att ta upp detta när du har rett upp allt annat. Det hade jag sagt!

Hoppas det löser sig!

patronsaint
0

Jag har varit ihop med en "förredetta" kriminell som sa att han hade slutat med allt vilket det visade sig senare att han inte hade. Mitt råd är att tänk igenom en exra gång oavsett vad du väljer :)

I want to be like the patronsaint of reality.