Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 3939 ggr
Mischa
0

Undersökning: Maktmissbruk inom polisen

Oavsett hur du blivit bemött vill jag gärna att ni deltar i en undersökning och svarar på några enkla frågor kring maktmissbruk inom polisen.

(undersökningen är för ett skolarbete)

Http://www.easysurvey.se/surveys/ica67/

≧◔◡◔≦

[Wera]
0

Vad menas med maktmissbruk då, alltså ge exempel :)

Mischa
0

Maktmissbruk kan vara allt från att bruka övervåld till utpressning.

Polisen är dom enda som får lov att bruka våld i sitt yrke, men det skall också vara i jämnvikt till situationen och inte ex. överdrivas "för att det är kul"

Alltså när man utnyttjar/missbrukar sin auktoritet som ex. polis/tjänsteman till fördel för sig själv.

≧◔◡◔≦

Geru
0

Hmm. Många anser ju att när dom blir nedtvingade på marken så är det övervåld. Eller att dom får armen uppbrutna när dom är aggresiva och bråkiga. Inget av det är ju övervåld - men ändå skriker väldigt många övervåld när det händer.

Poliser blir väldigt snabbt dömda för maktmissbruk. Är det då personliga erfarenheter du vill ha, att någon anser att dom haft en polis som missbrukat eller är det då en riktig anmälan på det du är ute efter?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

hus-musen
0

Känner till fall av ren misshandel, där det har sopats under bordet och utredning lagts ner pga bristande bevis som det så fint heter.
Och en del utnyttjande av sin ställning.

Mitt förtroende för polisen är inte särskilt stort, visst finns det dem som sköter sitt jobb, men det finns väldigt många som utnyttjar sin ställning oxå.

Qui dormit, non peccat

Geru
0

#4 Rent %, hur många skulle du säga missbrukar sin makt?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

hus-musen
0

#5 Ingen aning då det skulle kräva att jag för det första vet hur många poliser det finns och sedan vara kapabel att göra en kvalicifierad uträkning på det.

Qui dormit, non peccat

Geru
0

#6 Men på ett ungefär av 10 poliser, hur många skulle du säga är korrupta?

-Stephen Hawking

hus-musen
0

#7 0,01

Qui dormit, non peccat

Geru
0

#8 Ah, okej:P Inte så många då… Det är ju självklart att det finns rötägg inom polisen, som i alla andra grenar av samhället. Det upplevs och är ju dock värre med någon som sitter i en makt position.

-Stephen Hawking

Loveradio
0

Håller helt med #3.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

hus-musen
0

#9 Näe jag kan inte svara på det då jag inte har någon tillgänglig statistik framför mig. Men läste på wiki att det finns runt 20000 aktiva poliser, och 0,01 av dem bör åtminstonde ge en någorlunda korrekt summa.

Sen beror det naturligtvis på hur man gör bedömningen, snackar vi korrumption som polisen i rio de janerio, eller bara "små" orättheter som att fixa hembränt i källaren eller spöa någon på stan och komma undan med det.

Qui dormit, non peccat

Geru
0

#11 Vi har nog inget i rio de janerio stil i sverige:p det är nog ypperligt ovanligt skulle jag tro…

-Stephen Hawking

Maria
1

Jag tycker fråga 2 är lite märklig.

. Har du upplevt maktmissbruk av polisen i onyktert tillstånd?

I onyktert tillstånd så upplever man saker på ett helt annat sätt än i "verkligheten" och frågan är om det då är tillförlitligt?

/Maria

Mischa
2

Intressant med en diskussion

Precis, polisen har rätt att bruka våld om det så behövs, det hela är en bedömningsfråga och folk är ganska lättkränkta så…

Och det är just därför jag separerade fråga 1 och 2 för att jag själv tror att man ofta upplever sig själv bli sämre behandlad eller uppmanar till att bli sämre behandlad av polisen i onyktert tillstånd.

Det är fullständigt omöjligt att kontrollera sanningshalten i svaren, och som sagt är det inte någon vetenskaplig studie utan bara ett försök till att se hur många som faktiskt upplevt att dom blivit utsatta för maktmissbruk, det kan vara en enorm skillnad i vad som hänt och hur det upplevdes.

≧◔◡◔≦

PogoPedagog
0

Under hela min ungdom var alla poliser jag träffade fruktansvärt otrevliga och aggresiva. Nu när jag är äldre har jag mött trevliga poliser dock. Men jag är fortfarande livrädd för dem. Jag har fått intrycket av att poliser kan misshandla en och bete sig hur som helst och komma undan med det pga en sjuk anda inom kåren där alla håller varandra om ryggen och ljuger.

Aniara4
2

Det är klart att det finns rötägg, men till väldigt stor del tror jag polisens beteende beror på ens eget beteende.

Och egenskaper som gör att man kommer i konflikt med poliser skulle jag gissa samvarierar ganska mycket med egenskaper som gör att man har svårt att se sin egen roll i en situation.

pyromanen
4

Ett grundläggande problem med din undersökning är att du vet inte vilket urval av folk som svarar på enkäten. Om man svarer beror på om rubriken lockar/väcker nen uppmärksamhet och det gör den sannolikt i högre grad om man går runt med en otrevlig upplevelse i bagaget än om man som dom flesta alldrig haft med polisen att göra.

Om du vill ha ett någorlunda korrekt svar på hur man upplevt polisingripanden bild skulle du behöva ta kontakt med x antal slumpmässigt utvalda personer (på tvärs av åldrar, geografisk ort mm) som haft med polisen att göra.

En bild som inte ger någon rättvis bild kan inte användas till något alls.

Mischa
0

Helt rätt, jag är medveten om detta.

≧◔◡◔≦