Hur sluta tänka på otrohet?
Hej,
För en tid sedan var min pojkvän otrogen genom sexchattande och skickade nakenfilmer till någon tjej på hans gamla Msn som han tydligen hade sparat fastän vi varit tillsammans i ungefär 1,5 år. Jag kom på honom när jag skulle överraska med att åka hem till honom utan att han visste om det och dörren till rummet var då låst och jag hörde att han skrev på Msn och vet att han inte använder sin vanliga. Han sa vad han hade gjort och jag var väldigt nära på att göra slut och tidigare har jag alltid sagt att jag aldrig skulle vara med någon som varit otrogen, men det är tydligen svårare när man väl är där själv.
Han sa själv att han inte hade tänkt berätta det och gjorde det för att han mådde dåligt (dels över familjen och dels för att vi behövde förändra saker i förhållandet) och behövde en kick och att han höll på så innan vi träffades.
Jag vet att otrohet vanligtvis är ett symtom på något annat och att man kanske inte ska fokusera för mycket på just det, så jag tänker givetvis även på hur relationen ska göras bättre från bådas håll, men jag vill ju veta vad som är fel innan något sånt händer.
Det jag undrar är hur jag ska kunna lita på honom? Hur ska jag veta att det inte händer igen? Hur ska jag kunna känna att han pratar om saker istället för att vara otrogen nästa gång det är något? Han säger samma saker, gulliga fraser och sånt på samma sätt både före och efter otroheten, så hur ska jag veta vad som varit sant och inte? Jag har också en jobbig tanke som alltid sagt och säger "en gång otrogen, alltid otrogen" även om jag någonstans vet att man kan förändras.
Jag trodde att det skulle bli svårt att släppa, men jag mår inte alls bra när jag är påväg hem till honom, inte ens om jag så bara ska iväg och handla och tillbaks igen. Idag fick jag så ont i magen på väg till och från affären att jag skulle kunna kräkas.
Jag vet att jag måste släppa det om vi ska kunna vara tillsammans och jag har valt att lita på honom igen även om jag aldrig kan veta ifall det händer igen eller ej. Men det är verkligen svårare när det händer än när man sitter vid datorn och skriver på forum hit och dit om hur folk ska göra, för så enkelt känns det inte. Tidigare vad jag helt övertygad om att jag inte kunde älska någon som varit otrogen, men det har jag fått motbevisat då jag älskar honom precis lika mycket som innan och jag vill verkligen att det ska fungera bra.
Så har ni tips, idéer eller vad för åsikter som helst så skriva gärna.

Du måste ge dig tid att läka om du bestämt dig för att stanna. Det går inte över en natt. Men, han måste även visa dig att han är värd din tillit och förlåtelse. Du kan inte göra allt själv.
Jag är en person som aldrig kan lita på en person igen om den svikit mig på det viset. Inga ord kan ta bort sveket, inga ord kan få mig att lita på personen igen.
Jag känner att har man tagit det steget en gång, är det ännu kortare steg till nästa gång, respekten för mig och förhållandet har minskat markant, om den ens existerar längre. Är riktigt jobbigt när man älskar personen som svikit en.
Själv har jag avslutat förhållande som smutsats ned av otrohet. För mig har det inte funnits något alternativ, eftersom jag inte kan lita på personen mer.
Eftersom jag aldrig skulle kunna göra så mot någon jag älskar, så tror jag inte på att den personen älskar mig.
Nu finns det ju många som lyckats hitta tilliten igen och räddar förhållandet.
Hoppas någon av dom kan hjälpa dig med råd och tips.
Ja, det har gått 1,5 månad sen det hände, men det känns inte bättre för det än så länge. 
#3 Vad säger din magkänsla? Tror du att han skulle kunna göra det igen?
#4 Att jag verkligen älskar honom har jag känt hela tiden och jag vill verkligen kunna lita på honom till 100%.
Men jag är inte helt säker på att han pratar om saker som känns fel nästa gång det eventuellt är så, utan det känns som det finns en liten risk att han gör om det och då vet jag att jag förmodligen inte får veta det heller eftersom han inte hade tänkt berätta det denna gången och det är faktiskt det som känns värst, att inte få veta sånna saker betyder att man får leva i lögn…
Känns jobbigt att jag håller killar på mils avstånd och aldrig skulle göra något sånt för att jag älskar honom till 100%, medan han själv tog kontakt med en tjej ("som inte betydde något"), men om det inte betydde något skulle man väl kunna avstå? Jag har alltid tänkt att man inte kan älska sin partner riktigt fullt ut om man är otrogen och det känns också lite jobbigt. :/
Men jag tror och hoppas att det ska bli helt bra om ett tag igen.
#5 Tyvärr tror jag inte det kommer bli bättre om ett tag när du känner att det kan hända igen. :/ Och när du känner att du inte tror han kommer prata med dig om något känns fel.
Det ska man kunna lita på i ett förhållande, att man pratar om det uppkommer problem..
Tror ni måste prata igenom det här igen om du ska ha en chans att kunna arbeta med det.
Vi pratade lite för ett tag sedan och det kändes bättre då. Men jag dippar fortfarande ned i jobbiga tankar ofta och står fortfarande helt fast vid det jag skrev i inlägg #5, att det känns som risken finns att det händer igen och även då ljugs om det. :/
Han verkar inte kunna säga att det inte kommer hända igen, för när jag sagt att jag kan lova att jag äldrig är otrogen så har det inte blivit något svar… och visst vill jag inte höra att han kan garantera en sådan sak om det inte är så, men det betyder ju att han kan vara otrogen igen… :(
Det får helt enkelt ta den tiden det behövs och så får vi se hur det går.
#7 Den tid det behövs?
Jag tror ingen tid i världen kommer ta bort detta problemet om han inte ens uttalat orden för dig. 
Mjo, han sa det många gånger i början och varit jättejätteledsen. Och fortfarande har han pratat om saker ibland och sagt att sådana "självklara saker som att vara trogen"…
Men han är ju tyvärr inte så säker på att det inte händer igen så att han skulle kunna lova det som jag kan. Jag älskar honom och tror att sanningen alltid kommer fram på ena eller andra sättet oavsett vad som händer. Hoppas verkligen att det inte händer igen.
Man slutar inte älska någon bara sådär, men hur är din tillit till honom efter detta? Och kan han inte lova att det inte kommer hända igen, är det då värt att leva i tron att allt är bra? Jag skulle inte kunna lita på någon efter detta.
/Christine
#10 Tilliten är inte den bästa, men det känns lite bättre nu än innan. Dock kluven om hur ärligheten kommer vara framåt i tiden ännu… :/