Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 2208 ggr
Anonym
0

Arg och svartsjuk, för jämnan.

Jag har några extremt jobbiga tankar, som jag aldrig lyckas bli av med. 

Jämt när min pojkvän gillar någonting, så måste jag slå ner på det på en gång. Gillar han ett speciellt band så måste jag säga att "jag gillar inte dem, de är tråkiga" och om han säger att en sångare har underbar röst så måste jag säga att "nej, låter ju som vem som helst" osv.

T.o.m när han pratar om sin systers hund (som är hur vacker som helst) måste jag slå ner med att "nja så fin är hon inte" eller "hon verkar ju asjobbig".

Det är som att något inom mig säger att jag måste göra allt vid min makt för att avsky allt han gör. Jag tror att detta har med avundsjuka att göra, då jag alltid varit en sådan som kokar av ilska om jag inte är bäst i allt.
T.ex så tål jag inte att folk ger komplimanger till någon, för då tänker jag att "men hallå, mitt hår är ju mycket snyggare" eller vad det nu kan tänkas gälla - trots att jag inte alls tycker det egentligen.

Det är riktigt jobbigt att dras med, då jag verkligen försöker med all viljekraft jag har till att vara glad och snäll och positiv, men bara känslan av att jag är arg och ledsen inombords gör det svårt för mig att lyckas framföra något annat.

Finns det fler som är likadana som jag? Hur tusan ska jag göra för att lyckas släppa min jäkla avundsjuka?

Detta är inget nytt påfund, utan jag har varit sådan så länge jag kan minnas. Men det är så synd att just personen som jag älskar mest ska behöva lida av det.

[Jessica_91]
1

Tycker det är jätte bra att du förstår att du beter dig "fel", inte så många som kan se sådant!

Jag har inget bra svar till dig tyvärr, bara att du kommer behöva jobba på din självkänsla. Om man känner sig bra och älskad så har man inget behov av att klanka ner på andra på det sättet. Försök ändra sättet du tänker på. Så fort du känner dig avundsjuk eller nedvärderad så ta ett andetag och tänk "jag är bra som jag är". Behöver inte vara just det, men någon mening eller ett ord som stärker dig. Du behöver inte ens tro på det i börja, bara rabbla det i huvudet.
Till slut börjar man ofta känna att det faktiskt stämmer, även fast det inte känns så när man börjar.

Tycker även du borde ta upp det med din pojkvän. Förklara att du inser att du kan bete dig illa och berätta varför. Bara det kan nog hjälpa dig lite, ibland behöver man dela med sig av sin osäkerhet för att bli starkare.

Karmatarerskanise
0

Det verkar som du inte riktigt kan hantera dina känslor.
Det kan visa sig genom att man är mycket arg och irriterad eftersom du inte vet hur du ska känna. Ilska är en känsla som är lätt att ta till då man inte vet bättre.

Det går att lära sig hantera sina känslor. Det finns kurser man kan gå.
Så jag råder dig till att kontakta en psykolog. För du kan ju inte fortsätta bete dig så mot dina nära Obestämd Och du mår ju inte själv bra av det heller.

ElinaPersson
0

Tycker du borde lyssna på "Mia Törnblom - Självkänsla nu", en ljudbok som är toppen och ger tips på hur man kan öka sin självkänsla och slippa dessa tråkiga känslor av att inte vara bäst hela tiden.

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo